-sv>-
STADSNIEUWS.
r
IV 246.
29c Jaar.
'Zondag, 14» September 1890.
Zondagsblad Tan Stad cn Arrondissement YPERÈM
Zondag, 14» September,
Algemeene Vergadering
M. Iweins d'Eeckboutte
in de katholieke wacht.
Dus, slavernij!
Dus, slavernij!
Dus, slavernij!
Dus, slavernij!
Dus,
siavern
VERGELIJKING.
Men schrijft in:
Te Yperen, DIXMÜDESTRAAT, IS, en op al de jxjsltereelen van't ktvd.
Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt,
worden ««vergeld in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen
uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden.
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
2-50 fr. 's jaars voor de stad; 3 fr. voor geheel Bclglc,
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER.
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklamen: 23 id. id. id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id.
Akkoord per maand of per jaar.
Yperen, 13" Sept. 1890.
ona acht ure s avonds,
in de Liberale Associatie, ter estaminet
den Gouden ArendGroote Markt.
Het Nieuwsblad verhaalt ons dat de
heer Iweins d'Eeckhoulte, de voorzitter
der Blauwe kousen, de afgod der Yper-
sche kaloten, kortom de apuauiotjoo]
JOlsoomaS.inq van Yperen, de leden der
Kan men wel huichelachtiger de ge- gene hun door de bisschoppen afgeleverd, arme werklieden te trachten le verminde
schiedenis verminken 't Is waar, onze
voorouders trokken op tegen de dwinge
land ij van Philips den muntsehrooder
maar dit was om hunne vrijheid te her
winnen, om hun eigen koning en meester
te worden, om vreemde ratten van den
vlaamschen bodem le jagen. Terwijl de
Sporenslag dien wij inOctober zullen aan
vangen, zal gericht worden legen de man
nen die hun land, hunne wetten, bunnen
Vorst miskennen, om zich blindelings te
onderwerpen aan bet Roomsch gebroed
Rome is hun vaderland, de wetten die in
h.et Valikaan gegeven worden hebben de
overhand op de wetten van ons land en
onze Koning is schaamteloos verworpen
voor den Paus van Rome, die niets beter
katholieke wacht aangewakkerd heeft om yraagt dan aanhangers te winnen om de
neerstig le werken, landen cn de volkeren in zijne macht te
Vijftig jaren slavernij zijn voorbij, krijgen,
zegt dat heerschap maar hij duikt zijn
spel, hij verdraait zijne gedachten, bij
weet zeer wel dat vijftig jaren vrijheid
En dat de doorluchtige spreker der
Het is zoolang niet geleden dal de door
luchtige heer Iweins, de voorstander van'
ren, en vreemdelingen doen komen om
hunne gevels vol te zetten, terwijl zoovele
Yperlingcn niets beier vragen dan le.
mogen werken!
recht en vrijheid (sic), in den provincialeni
Stemt voor mannen, die niet, geluk
raad, de afschaffing der wachtgelden vcr-L, 8,
„r j r „„'Fraeys, hunne meubelen van Brussel doen
Wat lui in de vergadering van 2a
Ikomen, die deuren en vensters laten ma-
Jum 11. uitkraamde om die alschamng ie',
Iken door Vperlingen, die meubelmakers,
bekomen en eenc nieuwe uithongeraars-)
'schilders, smids,
wet le doen stemmen, zal eeuwig tegen;
enz., den penning gun-
"T^'jnen in hunne eigene stad!
ïein pleiten cn toonen dat dit onverstan
dig en ongeleerd ventje niets dan de slaaf'
is der bisschoppen,Mie de wetten en be
velen van Rome stellen boven de wetten
des lands.
In alle feesten, welke meesttijds met
Stemt voor mannen, die niet, gelijk de
kaloten van Yperen, neering en handel
benadeelen willen met openliijk de feesten,
ten voordeele der neeringdocners gegeven,
legen te werken, stemt voor hen die alles
te werke stellen om den Yperling eenen
cent te laten verdienen,die niet, ere
feelijk do
eene maaltijd gesloten worden, is er een'voorzitter der blauwe kousen, naarBrus-
heildronk voorgesteld aan Z. M. den Ko-,$el gaan om zich le bevoorraden voor
ning en aan de koninklijke familie. Die kostumen en schako's, die coupeurs van
heildronk wordt telkens luidruchtig toe
gejuicht en met geestdrift begroet.
Bij de kaloten gaat het zoo nietde
Yperen nemen als het cr op aan komt,
maar geene vreemdelingen.
Stemt voor mannen die hun gezag en
over Yperen geheerscht hebben, er. hij katholieke wacht liet niet loochenc, de eerste heildronk is voor den Paus, die hunnen invloed gebruiken, niet om het
wacht zich wel te laten veronderstellen
voorbeelden zijn daar die de waarheid
van onze gezegden bewijzen.
De wet op het onderwijs, in 1879 door
onder ons gezegd, maar een vreemdeling profijt dat Yperen mocht genieten, naar
is, met wien wij geen uitstaans hebben, boereparochiën over te dragen, maar om
en de Koning komt slechts naderhand. Hij de ingezetenen le doen voordeel trekken
dat, indien de kaloten hier gekozen wa
ren, die vrijheid zou vervangen worden
door slavernij en dwang, waarvan wij,
helaas! een voorbeeld zicn in al de steden
die het ongeluk hebben een klerikaal be
stuur te bezitten, Irecht aanmatigden al dc getrouw geble-' eersten burger des lands. f'er plicht! Ja, beloven al dc kiezers in gevangenbewaar
Nu mag de herbergier ten minste vrij'yenè onderwijzers in den ban der kerk te verplicht, door de bisschoppen die alles ders te herschapen, en laten gelooven dat
handelen om het volk eenig vermaak in'slaan, die aan ouders en kinders verboden aan Rome zouden opofferen.
dc liberale meerderheid in de Kamers ge- is miskend door de katholijkc slaven, die uil de omstandigheden die zich voordoen,
slemd, werd tegengekant en bevochten verplicht zijn de gezondheid van den Paus' Stemt voor mannen die niet, gelijk den
door de wet der bisschoppen, die zich belop te dringen vóór de gezondheid van den doorluchtigen voorzitter Henrietje Iweins,
zijne herberg te verschaffen liefhebbers hunne plichten van christenen te kwijten
van zang mogen rekenen op het gespel'ea deze laatste zelfs beletten hunne eerste
communie te doen.
Het is genoeg geweten dat, le beginnen
van 1884, het klerikaal gouvernement
eenen veldtocht opende legen de officiëele
eener piano; liefhebbers van dansen, gaan
waar een orgel of een accordeon le vinden
is, elk is vrij zich te vermaken hoe en
Waar hij wil, op voorwaarde dat hij de
openbare rust niet stoore en de wetten
niet overtrade. Maar moesten ooit de ka
loten aan T bewind komen, de herbergen
zouden weldra in congregatiën herschapen
Worden, het politieuur zou bepaald en de
sluiting der herbergen zou bevolen wor
den, 's winters om 9 ure en 's zomers om
40 ure.
De slag van Groeninghe voor de Yperlin-
1 gen worfit geleverd. Onze vadren wilden vrij
1 zijn van de fransohe dwingelandij, en wij zijn
de dwingelandij der liberalen moede.
zij almachtig zijn, om tebeloven en
'onmachtig om tc gevenstemt voor man
nen die u genoeg eerbiedigen om u het
Wij ook, wij willen vrij zijn, wij wil- affront niet te doen geld te bieden voor
len liet slavenjuk der priesters en 'san uwe stem, die moedig uwe beslissing af-
iiunne aanhangers blijven verwerpen, wij wnchten en }lun mandaat niet willen ver-
willen moedig ten strijde trekken voor gehuldigd zijn aan bedrog en omkooperij.
onze vrijheid en onze voorrechten en dén Ja, stemt voor dig bannen, en gij zult de
scholen, die in 18/9 lot-stand gekomen d001,luchligen lale,,aar der katholijke hünd gelcend hebben aan de voltooiing
wacht bewijzen dat hij nog op het verval ouzer vrijheid, aan de uitroeiing van hen
der Vperlingen niet rela-men mag om zijne dje ons ZOU(]en willen doen buigen onder
hcerscbzucht te voldoen. het juk der slavernij.
Stemt mannen, roept hij uit, die de belan-
gen van werkman en burger ter herte nemen,
i) mannen die u vóór de kiezing niet en paaien EcïIC
met beloften, maar mannen die, gelijk onze.
.1 voorouders, aan hun woordgetrouw blij venj Deschrandere voorzitter der katholieke
Voorwiè vlaamsch verstaat en tusschen'tcac/tf, die zooveel verstand heeft van be
waren. De onderwijzers en de onderwijze
ressen werden vervolgd en onmeêdoogend
op wachtgeld gesteld, wachtgeld dat on
toereikend was om te voorzien in de nood
wendigheden van hun huishouden en
waardoor vele, zeer vele eerlijke en be
kwame dienaars tot armoede vervielen,
door den wil der geestelijkheid, die deze
martelaars liet vervangen door boerenkin
kels zonder geleerdheid, die geen ander
bekwaamheidsdiploma bezalen dan het-
de regels kan lezen, dit wil zeggen, stemt sluurzaken als een zwijn van peper te
voor mannén, die niet als Surmont hunneeten, vergelijkt de stad Rousselare aau
brij ken zelf kuischen om het loon der Yperen. Dio oolij kaard wil doen gelooven
DE TOEKOMST