iopiiiïsGiïE Exeljsior Theater. liefdadigheid, van waar zij ook kome, zal altijd door de liberale Toekomst geprezen worden, omdat wij rechtzinniglijk aan Gesar geven willen wat aan Cesar toe komt. Maar wat wij niet goedkeuren (en 't Nieuwsblad wacht zich wel er van te spreken),, is dat men met zijne liefdadig heid sloffe, dat men op de daken uitroepe dat men den arme een brood of eene koek gegeven heeft.Zulke liefdadigheid is geene christelijke liefdadigheid meer en onze kaloten, die er op pochen de leer van Christus in alles te volgen, wijken teene- aiaal van die leering af. Het Journal d'Ypres, dat opgesteld is door een kerel die noch slimmer noch beschaafder is dan de schrijvelaar van 't Nieuwsblad, zou willen doen geloöven dat sommige liberalen hunne bons ge Ij ruikt hebben om hunnen schoenmaker hunnen slachter te betalen, of dat zij ha», geld wedereischen in verwisseling dier bons die zij gekocht hebben. Waarlijk men moet zoo dom zijn als de ©nnoozelaar die in liet Journal d' Ypres schrijft, om zulke leugenachtige en ver achtelijke taal te voeren. Ledereen weet dat. de liberalen beslist liadden een liefdadigheidsconeert le ge ven-wanneer de kaloten het hunne-aan kondigden; alhoewel dit een echt politiek kleur had.. Iedereen herinnert zich nog hoe zekere rijke kaloten (en bijzonderlijk Surmonti) de lieden ontvingen die de in- toekenmgsl'ijst voor het concert der pom piers over twee jaren aanboden; en heb bende i nsch r.ij vingsl ij sten van het liberale concert toevertrouwd geweest aan jonge lingen: der liberale wacht, deze van het Jkilöle concert werden toevertrouwd' aan mannen van de katholieke wacht en zelfs nog aan lieden op wien er nogal veel te zeggen viel. Iedereen weet dat, alle par tijschap daargelaten, de liberalen de klerikale lijsten goed onthaald hebben en de hunne maar hebben uitgegeven, wan neer dc eerste reedswaren ingekomen. Maar wat geeft dit aan de-kwakzalvers van den K.K, Wat "hun aanbelangt, is niet van eene aalmoes te doen, maar aan hel publiek te laten weten dat zij het doen. Het js> zooals 't Evangelie-zegt, hunne goede werken voer de oogenden merischen kenbaar te maken om vereerd en geprezen te worden; het is op de- straten en de da- Men uilbazuinen dat zij iels goeds verricht Webben,, dic sch-ijnheiiigen !t 01)T Phariseërs,. gij zijt zoo- hoogmoe dig,. zoo ijdel en zoo. vaiseh als deze die, ten-tijde van Christus, het misprijzen en dc-verontwaardiging van den Zaligmaker self, verwierven. En daarbij welke- domheid, vindt men bij al. die schaamteloosheid JD.urv.en: Beweercn dat cr liberalen zijn die hunne leveranciers met bons betaald Hel ben.. Welnu li ware het zoo,, het ware te wen- sfiilen, dat zij. navolgers, bij. de kaloten zou- <ikn gevonden: hebbenu. Zijne schulden betalen is eene eerste plicht, wel te verstaan na dezen van er geene te maken als men ze niet betalen kan. De plicht der aalmoes komt maar naderhand. Maar het is alom gekend dat meer dan een trouwe aanhanger der bende van Henrietje en cle, van de meeste tot de, minste, zijne schulden, zelfs de grootste, onbetaald laat.... En misschien zijn hel: dezen zelf die uitgevonden hebben dal de liberalen bakkers en beenhouwers betalen met hunne concertbons! O wat hebben de schrandere schrijve laars van Nieuwsblad en Journal d'Y pres eene schoone gelegenheid laten voor bijgaan van le zwijgen, want zij weten toch zeker wel dat men nooit van eene koord moet spreken in het huis van een gehangene. Maar, wat wil men, het vat kan slechts uitgeven wat het in heeft, en uit den ko ker van een domme verwaande kalote, kan toch niets verstandigs spruiten. Wij kunnen niet nalaten terug te komen op de belangwekkende vertooningen die de heer Ed. Gaüthier dagelijks liet Ypersch pu bliek aanbiedt. Verledeno week zegden wij hoe zijne ta lentvolle artiesten de twee groote volks drama's De twee weezen en De Brood- draagster wisten op te voeren, en deze week kregen wij De Hoovers der groote Weide een drama dat tea volle de Amerikaansclie zeden afschetst. In dit aandoenlijk stuk bemerkten wij den heer bestuurder Gaüthier, die in zijne rol van Janathan zeker wel de koadigstë Yan kee was, dien. men ooit te zien kreeg. Men zal niet betwisten dat de heer Gaüthier on betaalbaar is in zijne komieke rollen. Sir Jonathan eii SolivaaivrAjii twee verschillen de en onderscheidene persoonaadjes van twee onderscheidene stukken, en beide rollen wer den meesterlijk vertolkt. Mevr.Gaüthier is ook met een wonderbaar talent begaafd en zij heeft bijval, veel bijval, in al hare rollen De heer en Mevr. Delorme zijn twee vol maakte artiesten, even als de heer Perier en de kleine Eva (Marg. Delorme) die de al- gemeene toejuichingen hielpen iaoögsten. Kortom, de troep van den heer Gaüthier is eens uitgelezen-O verzameling van toorreelis- t.e'n, die niet moeten wijken voor vele onzer schouwburgen. Maar wat wij nog goed'te keuren hebben is de afwisseling waarmede de heer Gaüthier zijne vertooningen weet te sch.kkeu. Verle den Zondag vergastte hij ons met eene ver tooning van zwarte toocerkunsten al cle toeschouwers stonden-, verbluft voor de be hendigheid des tooveraars, die aan het bo vennatuurlijke grensde. Gelukkig -dat de heer Gautliier in de eeuw van verlichting en voortuitgang het liclit zag, anders zou-men hem als t'ooveraar op den brandstapel gezet en levend verbrand hebben. Zijne voorstelling der kaboutermanne kens is ook zeer belangrijk en zou het gezel schap eenen gehcelen dag vermaken. Die wonderbare mannekens zijn slechts 35 cen timeters hoog en handelen, spreken en. zin gen gelijk oprechte acteurs, Hoe de heer bestuurder liet aan boord liegt om die kleine-mannekens te doen hande len is een geheim dat wij weizouden willen ontsluieren, maar helaas! Wat Let. meest ten. oordeels van het Exelsior Theater pleit, is dat het bestuur deze week op algemeene vraag van het pu bliek De twee weezen en De brooddraag ster wederom heeft moeten opvoeren. Die twee drama's liggen den Yperlingen ter harte en wie ze niet gezien bad, wil ook de gelegenheid liobben ze te gaan bewonde ren. Nogmaals onze beste gelukwenscben aan den heer Gaüthier en aan zijne talentvolle medewerkers, en mochten wij, vóór zijn ver trek hem nog eens zien tooveren en zijne kaboutermannekens bewonderen, wij zouden er ten hoogste over tevreden zijn. BURGERSTAND van den 27° Febr.tot den 6° Maaet '1891 Geboorten: Mannelijk geslacht, 7; Vrouwelijk id. 4. Huwelijken: Lepere, Hendrik, vleeschhouwer, en Godde- ris, Romania, kantwerkster. Sterfgevallen Vandaele, Kathenna, zonder beroep, 87 ja ren, ongehuwd, 0. L. V, straat. Kieeke, Petrus, zonder beroep, 92 jaren, weduwaar van Maria Lameire, Rijselstraat.— Dewilde, Pauw- lina, zonder beroep, 81 jaren, weduwe van Benedictus Vandermeersch, Lombaardstraat. Clarysse, Petrus, hovenier, 71 jaren, echt genoot van Melania Bekaert, Meenenstraat. - Vansteenkiste, Eroiel, daglooner, 19 jaren, on gehuwd, Meenenstraat. Merlier, Gentil,.her bergier, 58 jaren, echtgenoot van Barbara Verhack, Armemeisjesstraat. Vanheule, Ed- niond, metser, 57 jaren, echtgenoot van Julia Wouts, Meenenstivat. Kinderen beneden cle 7 jaren. Mannelijk geslacht, 0; Vrouwelijk id. 2. 5" Maart 1891. Heer Opsteller der Toekomst Met deze kom ik u vragen, in naam mijner bondgenoten, omdat gij cle wel willendheid zo.udet hebben deze liieron- derstaande regelen in uw geëerd blad tc willen plaatsen: De meeling die bier Zondag plaats ge-, had beeft, was-een schoon sukses voor cle liberale- en werker.sparlij ongelooflijk welke aandoening, welke geestdrift in de groote zaal van Het Sas van Gent, heersebte. De plaats was veel le klein om de nieuwsgierigen te kunnen bevatten; veel, zeer veel moesten aan dc deur blij ven De meeling werd geopend door den heer René Benoot, die de medeburgers bekend maakte waarover er zou gehandeld zijn. Daarna was bet woord verleend aan den heer Compernolie van Mecnen, die optreed in naam der vooruitstrevende liberalen. Hij had voor onderwerp: Her ziening der Grondwetbij heeft aan lie volk uitgelegd cle veranderingen die moe ien gebracht worden in plaats van art.47, welke zegt dat het dc cijnskiezers of las- lenbelalers maar alléén zijn die recht heb ben tot hel vervullen der kiesplichten. Het tegenwoordig kiesstelsel is een der slechtste die ooit uitgevonden geweest is; men kan alle soorten van deugnieterijen, omkoopcrijen, bedrog en alle andere on deugden en vaisehhe.dën ten dage bren gen. Wat heeft men niet gezien over drie jaren le Moeskroen en andere steden; verleden en decs jaar te Boom, Hoboken en Yper.en, die door de macht van 't geld de kaloten aan liet bewind, deden, kamen.. En ik vraag mij af, zou het nog gebeu ren, indien art. 47 veranderd ware met het algemeen stemrecht Neen, duizend maal neen, want ziehier eene proef onder andore: in eene stad waar er lieden 1000 cijnskiezers zijn, zouden alsdan ten min sten 5000 algemeene stemrechters zijn, en wanneer de kaloten heden zoo gemak kelijk '1000 kiezers kunnen omkoopen, zouden zij alsdan toch niet zoo gemakke lijk 5000 kunnen omkoopen. Daarenboven is het maar in Belgie al léén waar de werkman geene rechten ge niet, dat hij geen woord te zeggen heeft en wat nog meer is ons land krielt van mouchards en valsehaards en dat onder eene soort van jezuïeten; die heilige man nen die de leering van Christus onder de voelen l red en om hunne heerschzuciit en dwingelandij le gemakkelijker te kunnen uitoefenen. Maar wat zouden cle kaloten zeggen en doen, zij die beweren de navolgers te zijn van den waren Gocl van vrede, indien Christus met zijnen stiefvader Joscf hier Ier wereld kwamen en hun vorig timmer werk verrichten? De kaloten zouden zelf, volgens art. 47 der grondwet, hunne meesters moeten zien handelen als arme dompelaars, die geene de minste rechten zouden genieten van vaderlanders, die veracht zouden zijn van hunne onderda nen; en zoude Christus nog aanzien wor den ais de VacLr en Meester van het katholieke geloove? Neen, zeker niet, en daarom is het dal er heden geen krislelijk geloof meer bestaat maar wel een geld geloove. Het is daarom dat cle kaloten het alge meen stemrecht liever onder do voeten zouden treden, omdat zij van alle meester schap zouden beroofd zijn, en welwetende dat hot volk zoude kiezen welke bestuur ders de boste zijn: degene die het geld met hand vollen aan kerk en kloosters zien werpen, dan degene die het geld be sleden om nuttige, gezonde, openbare werken le verrichten ten voordeelc van burger en werkman, die daardoor zouden voordeel uit trekken. Ik mag niet vergeten, dat de heer Com pernolie onderbroken geweest is, van een katholieken vreemden hansworls die ongetwijfeld gezonden, was om tegen te spreken. Voor zijn onthaal was hij uitge- schuifell en begroet met cle woorden ahou! ahou! Maar men liet hem toch het woord, men vroeg wien hij was? hij antwoordde ik ben werkmanskind en geboren te Moer- beke.ik ben boekbewaarder van Sl-Jacobs Godshuis van Brugge, 'k ben katholiek geboren en ben liet nog van top tot teen en zal katholiek sterven, het volk ant woord e amen.. Hij. wilde eenige zinsneden bestrijden welke M.Compernolie voor den dag legde; hij sprak over zaken die tegen den werk man waren in plaats van het algemeen stemrecht te ondersteunen. Hij maakte- hem zoodanig belachelijk dat hij zelve zijne armzalige rimram, moeste opschor- sen. Hij was op-de eenige woorden- die hij sprak, beantwoord door M. Compernolie- en door M. Ilenrion van Antwerpen, dat hei een plaisir was omdiooren. De schijn- heiligaard moest bekennen dat het waar was Of den katholieken- Hansworls rood werd en.,niet meer kunnende antwoorden, drukte hij, van schaamte, cle iiand aan da bureelziltendo leden 1 Of er gelachen1 werd..

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1891 | | pagina 2