iopiiiïsGiïE
Exeljsior Theater.
liefdadigheid, van waar zij ook kome, zal
altijd door de liberale Toekomst geprezen
worden, omdat wij rechtzinniglijk aan
Gesar geven willen wat aan Cesar toe
komt.
Maar wat wij niet goedkeuren (en 't
Nieuwsblad wacht zich wel er van te
spreken),, is dat men met zijne liefdadig
heid sloffe, dat men op de daken uitroepe
dat men den arme een brood of eene koek
gegeven heeft.Zulke liefdadigheid is geene
christelijke liefdadigheid meer en onze
kaloten, die er op pochen de leer van
Christus in alles te volgen, wijken teene-
aiaal van die leering af.
Het Journal d'Ypres, dat opgesteld
is door een kerel die noch slimmer noch
beschaafder is dan de schrijvelaar van 't
Nieuwsblad, zou willen doen geloöven
dat sommige liberalen hunne bons ge
Ij ruikt hebben om hunnen schoenmaker
hunnen slachter te betalen, of dat zij
ha», geld wedereischen in verwisseling
dier bons die zij gekocht hebben.
Waarlijk men moet zoo dom zijn als de
©nnoozelaar die in liet Journal d' Ypres
schrijft, om zulke leugenachtige en ver
achtelijke taal te voeren.
Ledereen weet dat. de liberalen beslist
liadden een liefdadigheidsconeert le ge
ven-wanneer de kaloten het hunne-aan
kondigden; alhoewel dit een echt politiek
kleur had.. Iedereen herinnert zich nog
hoe zekere rijke kaloten (en bijzonderlijk
Surmonti) de lieden ontvingen die de in-
toekenmgsl'ijst voor het concert der pom
piers over twee jaren aanboden; en heb
bende i nsch r.ij vingsl ij sten van het liberale
concert toevertrouwd geweest aan jonge
lingen: der liberale wacht, deze van het
Jkilöle concert werden toevertrouwd' aan
mannen van de katholieke wacht en zelfs
nog aan lieden op wien er nogal veel te
zeggen viel. Iedereen weet dat, alle par
tijschap daargelaten, de liberalen de
klerikale lijsten goed onthaald hebben en
de hunne maar hebben uitgegeven, wan
neer dc eerste reedswaren ingekomen.
Maar wat geeft dit aan de-kwakzalvers
van den K.K, Wat "hun aanbelangt, is niet
van eene aalmoes te doen, maar aan hel
publiek te laten weten dat zij het doen.
Het js> zooals 't Evangelie-zegt, hunne
goede werken voer de oogenden merischen
kenbaar te maken om vereerd en geprezen
te worden; het is op de- straten en de da-
Men uilbazuinen dat zij iels goeds verricht
Webben,, dic sch-ijnheiiigen !t
01)T Phariseërs,. gij zijt zoo- hoogmoe
dig,. zoo ijdel en zoo. vaiseh als deze die,
ten-tijde van Christus, het misprijzen en
dc-verontwaardiging van den Zaligmaker
self, verwierven.
En daarbij welke- domheid, vindt men
bij al. die schaamteloosheid
JD.urv.en: Beweercn dat cr liberalen zijn
die hunne leveranciers met bons betaald
Hel ben..
Welnu li ware het zoo,, het ware te wen-
sfiilen, dat zij. navolgers, bij. de kaloten zou-
<ikn gevonden: hebbenu.
Zijne schulden betalen is eene eerste
plicht, wel te verstaan na dezen van er
geene te maken als men ze niet betalen
kan. De plicht der aalmoes komt maar
naderhand. Maar het is alom gekend dat
meer dan een trouwe aanhanger der bende
van Henrietje en cle, van de meeste tot de,
minste, zijne schulden, zelfs de grootste,
onbetaald laat.... En misschien zijn hel:
dezen zelf die uitgevonden hebben dal de
liberalen bakkers en beenhouwers betalen
met hunne concertbons!
O wat hebben de schrandere schrijve
laars van Nieuwsblad en Journal d'Y
pres eene schoone gelegenheid laten voor
bijgaan van le zwijgen, want zij weten
toch zeker wel dat men nooit van eene
koord moet spreken in het huis van een
gehangene.
Maar, wat wil men, het vat kan slechts
uitgeven wat het in heeft, en uit den ko
ker van een domme verwaande kalote,
kan toch niets verstandigs spruiten.
Wij kunnen niet nalaten terug te komen
op de belangwekkende vertooningen die de
heer Ed. Gaüthier dagelijks liet Ypersch pu
bliek aanbiedt.
Verledeno week zegden wij hoe zijne ta
lentvolle artiesten de twee groote volks
drama's De twee weezen en De Brood-
draagster wisten op te voeren, en deze week
kregen wij De Hoovers der groote Weide
een drama dat tea volle de Amerikaansclie
zeden afschetst.
In dit aandoenlijk stuk bemerkten wij den
heer bestuurder Gaüthier, die in zijne rol
van Janathan zeker wel de koadigstë Yan
kee was, dien. men ooit te zien kreeg. Men
zal niet betwisten dat de heer Gaüthier on
betaalbaar is in zijne komieke rollen. Sir
Jonathan eii SolivaaivrAjii twee verschillen
de en onderscheidene persoonaadjes van twee
onderscheidene stukken, en beide rollen wer
den meesterlijk vertolkt. Mevr.Gaüthier is
ook met een wonderbaar talent begaafd en
zij heeft bijval, veel bijval, in al hare rollen
De heer en Mevr. Delorme zijn twee vol
maakte artiesten, even als de heer Perier en
de kleine Eva (Marg. Delorme) die de al-
gemeene toejuichingen hielpen iaoögsten.
Kortom, de troep van den heer Gaüthier is
eens uitgelezen-O verzameling van toorreelis-
t.e'n, die niet moeten wijken voor vele onzer
schouwburgen.
Maar wat wij nog goed'te keuren hebben
is de afwisseling waarmede de heer Gaüthier
zijne vertooningen weet te sch.kkeu. Verle
den Zondag vergastte hij ons met eene ver
tooning van zwarte toocerkunsten al cle
toeschouwers stonden-, verbluft voor de be
hendigheid des tooveraars, die aan het bo
vennatuurlijke grensde. Gelukkig -dat de
heer Gautliier in de eeuw van verlichting en
voortuitgang het liclit zag, anders zou-men
hem als t'ooveraar op den brandstapel gezet
en levend verbrand hebben.
Zijne voorstelling der kaboutermanne
kens is ook zeer belangrijk en zou het gezel
schap eenen gehcelen dag vermaken. Die
wonderbare mannekens zijn slechts 35 cen
timeters hoog en handelen, spreken en. zin
gen gelijk oprechte acteurs,
Hoe de heer bestuurder liet aan boord
liegt om die kleine-mannekens te doen hande
len is een geheim dat wij weizouden willen
ontsluieren, maar helaas!
Wat Let. meest ten. oordeels van het
Exelsior Theater pleit, is dat het bestuur
deze week op algemeene vraag van het pu
bliek De twee weezen en De brooddraag
ster wederom heeft moeten opvoeren.
Die twee drama's liggen den Yperlingen
ter harte en wie ze niet gezien bad, wil ook
de gelegenheid liobben ze te gaan bewonde
ren.
Nogmaals onze beste gelukwenscben aan
den heer Gaüthier en aan zijne talentvolle
medewerkers, en mochten wij, vóór zijn ver
trek hem nog eens zien tooveren en zijne
kaboutermannekens bewonderen, wij zouden
er ten hoogste over tevreden zijn.
BURGERSTAND
van den 27° Febr.tot den 6° Maaet '1891
Geboorten:
Mannelijk geslacht, 7; Vrouwelijk id. 4.
Huwelijken:
Lepere, Hendrik, vleeschhouwer, en Godde-
ris, Romania, kantwerkster.
Sterfgevallen
Vandaele, Kathenna, zonder beroep, 87 ja
ren, ongehuwd, 0. L. V, straat. Kieeke,
Petrus, zonder beroep, 92 jaren, weduwaar van
Maria Lameire, Rijselstraat.— Dewilde, Pauw-
lina, zonder beroep, 81 jaren, weduwe van
Benedictus Vandermeersch, Lombaardstraat.
Clarysse, Petrus, hovenier, 71 jaren, echt
genoot van Melania Bekaert, Meenenstraat. -
Vansteenkiste, Eroiel, daglooner, 19 jaren, on
gehuwd, Meenenstraat. Merlier, Gentil,.her
bergier, 58 jaren, echtgenoot van Barbara
Verhack, Armemeisjesstraat. Vanheule, Ed-
niond, metser, 57 jaren, echtgenoot van Julia
Wouts, Meenenstivat.
Kinderen beneden cle 7 jaren.
Mannelijk geslacht, 0; Vrouwelijk id. 2.
5" Maart 1891.
Heer Opsteller der Toekomst
Met deze kom ik u vragen, in naam
mijner bondgenoten, omdat gij cle wel
willendheid zo.udet hebben deze liieron-
derstaande regelen in uw geëerd blad tc
willen plaatsen:
De meeling die bier Zondag plaats ge-,
had beeft, was-een schoon sukses voor cle
liberale- en werker.sparlij ongelooflijk
welke aandoening, welke geestdrift in de
groote zaal van Het Sas van Gent,
heersebte. De plaats was veel le klein om
de nieuwsgierigen te kunnen bevatten;
veel, zeer veel moesten aan dc deur blij
ven
De meeling werd geopend door den
heer René Benoot, die de medeburgers
bekend maakte waarover er zou gehandeld
zijn.
Daarna was bet woord verleend aan
den heer Compernolie van Mecnen, die
optreed in naam der vooruitstrevende
liberalen. Hij had voor onderwerp: Her
ziening der Grondwetbij heeft aan lie
volk uitgelegd cle veranderingen die moe
ien gebracht worden in plaats van art.47,
welke zegt dat het dc cijnskiezers of las-
lenbelalers maar alléén zijn die recht heb
ben tot hel vervullen der kiesplichten.
Het tegenwoordig kiesstelsel is een der
slechtste die ooit uitgevonden geweest is;
men kan alle soorten van deugnieterijen,
omkoopcrijen, bedrog en alle andere on
deugden en vaisehhe.dën ten dage bren
gen. Wat heeft men niet gezien over drie
jaren le Moeskroen en andere steden;
verleden en decs jaar te Boom, Hoboken
en Yper.en, die door de macht van 't geld
de kaloten aan liet bewind, deden, kamen..
En ik vraag mij af, zou het nog gebeu
ren, indien art. 47 veranderd ware met
het algemeen stemrecht Neen, duizend
maal neen, want ziehier eene proef onder
andore: in eene stad waar er lieden 1000
cijnskiezers zijn, zouden alsdan ten min
sten 5000 algemeene stemrechters zijn,
en wanneer de kaloten heden zoo gemak
kelijk '1000 kiezers kunnen omkoopen,
zouden zij alsdan toch niet zoo gemakke
lijk 5000 kunnen omkoopen.
Daarenboven is het maar in Belgie al
léén waar de werkman geene rechten ge
niet, dat hij geen woord te zeggen heeft
en wat nog meer is ons land krielt van
mouchards en valsehaards en dat onder
eene soort van jezuïeten; die heilige man
nen die de leering van Christus onder de
voelen l red en om hunne heerschzuciit en
dwingelandij le gemakkelijker te kunnen
uitoefenen.
Maar wat zouden cle kaloten zeggen en
doen, zij die beweren de navolgers te zijn
van den waren Gocl van vrede, indien
Christus met zijnen stiefvader Joscf hier
Ier wereld kwamen en hun vorig timmer
werk verrichten? De kaloten zouden zelf,
volgens art. 47 der grondwet, hunne
meesters moeten zien handelen als arme
dompelaars, die geene de minste rechten
zouden genieten van vaderlanders, die
veracht zouden zijn van hunne onderda
nen; en zoude Christus nog aanzien wor
den ais de VacLr en Meester van het
katholieke geloove? Neen, zeker niet, en
daarom is het dal er heden geen krislelijk
geloof meer bestaat maar wel een geld
geloove.
Het is daarom dat cle kaloten het alge
meen stemrecht liever onder do voeten
zouden treden, omdat zij van alle meester
schap zouden beroofd zijn, en welwetende
dat hot volk zoude kiezen welke bestuur
ders de boste zijn: degene die het geld
met hand vollen aan kerk en kloosters
zien werpen, dan degene die het geld be
sleden om nuttige, gezonde, openbare
werken le verrichten ten voordeelc van
burger en werkman, die daardoor zouden
voordeel uit trekken.
Ik mag niet vergeten, dat de heer Com
pernolie onderbroken geweest is, van een
katholieken vreemden hansworls die
ongetwijfeld gezonden, was om tegen te
spreken. Voor zijn onthaal was hij uitge-
schuifell en begroet met cle woorden ahou!
ahou! Maar men liet hem toch het woord,
men vroeg wien hij was? hij antwoordde
ik ben werkmanskind en geboren te Moer-
beke.ik ben boekbewaarder van Sl-Jacobs
Godshuis van Brugge, 'k ben katholiek
geboren en ben liet nog van top tot teen
en zal katholiek sterven, het volk ant
woord e amen..
Hij. wilde eenige zinsneden bestrijden
welke M.Compernolie voor den dag legde;
hij sprak over zaken die tegen den werk
man waren in plaats van het algemeen
stemrecht te ondersteunen. Hij maakte-
hem zoodanig belachelijk dat hij zelve
zijne armzalige rimram, moeste opschor-
sen.
Hij was op-de eenige woorden- die hij
sprak, beantwoord door M. Compernolie-
en door M. Ilenrion van Antwerpen, dat
hei een plaisir was omdiooren. De schijn-
heiligaard moest bekennen dat het waar
was
Of den katholieken- Hansworls rood
werd en.,niet meer kunnende antwoorden,
drukte hij, van schaamte, cle iiand aan da
bureelziltendo leden 1 Of er gelachen1
werd..