STADSNIEUWS.
Nr 297.
3öe Jaar,
Zondag, 6n September 1891,
Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEREft.
Offerblokken
De speculaties van den
Paus.
Eene zeldzame
verschooning.
L
Men schnjfi in:
Te "Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen van 't land.
Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt,
worden onvergeld in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaarade artikelen
uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden.
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
3-50 fp. >s jaar» voor de stad; 3 fr. voor geheel Befgl*.
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER.
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklamen: 23 id. id. id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id
Akkoord per maand of per jaar.
Wie kent er eene kerk of kapel zonder
offerblok
Niemand
In sommige straten hoeft men slechts de
eerste de beste deur binnen te loopen om
in eene herberg te zijn, en in kerk, kluis
en klooster kan men blindelings zijne oor
den kwijt spelen, zoo dicht staan er de
offerblokken bij elkander.
Doorreist de Vlaanderen, wandelt in de
Kempen; aan kruisstraten, op de uithoe
ken der wegen zijn Christussen of Maria
beelden aan de boomen genageld. Daar
vóór heeft eene kwezel uit de buurt een
hofje aangelegd, en achter een bidbankje
staat een groote holle paal met gapende
slip en een stevig ijzeren hangslot: 't is
nondekeu, nen offerblok
Aan iederen inkom van 't dorp beeft
men een sleenen kapelleken opgebouwd,
aan dezen of genen heilige toegewijd.
Hier geeft men voor de heilige Anna,
daarvoor den godvreezenden Joseph, gin
der voor liet kindeken Jezus, wat verder
voor 't zuivel en op eene volgende plaats
voor eene geruste en zalige dood
Op dozijnen manieren en om honderden
redens kunt ge uw cenljes in die verleide
lijke slippen kwijt geraken.
In duizenden en honderdduizenden van
offerblokken komen alzoo de duitjes, cen
ten, halve en heele kluiten te recht, welke
er door diepzinnige personen en lichlge-
loovige snullen ingeworpen worden. Ook
worden ze voor een goed gedeelte gevuld
door menschen, die er aanhouden dat hel
publiek getuige zij van hunne offerande.
En dat die offerblokken ror.de somme
tjes op brengen hoeft geen bewijs: de
heeren dieven zijner fel op verlekkerd, de
kerkuilen spelen er nog al eens schampavie
mede en men zou erzooveel en zulke dure
niet plaatsen, indien zij geene ferme win-
Nieuwsgieriggaal geeens door de Irahes ^fwi-pnpn J 8
kijken en wat ziet ge De tradilioneele.
slip met de woorden: hier offert men voor Zo° lruggelen PaPe" dc ce" jes U1 Verleden week had op het Antwerpsch
't riw 1-onni 't ïiVhi vnn m,s'de zakken hunner teergeliefde parochianenvetieatn ween mui op nei Antwerpsen
t onderhoud der kapel, t licht van ons I .iPP provinciaal gouvernement de aanbesteding
Lievrouw, den afkoop der zonden of ter Enwat doet men met de opbrengst -derA' verschillende werken welke
pprp van den heiligen Sint-Antut offerblokken? In wiens handen komen de Plaats ^an ^eischillende werken welke
tere van uen ueuiseu auu aiiiui lucr en daar in de provincie moeten uit-
Het katholieke Parijzerblad Le Figa
ro, sprak over den St-Pieterspenning en'uitvinding, ook kan de architectnietspoe
de beursspeculatiën van Leo XIII. Wij dig genoeg gedecoreerd worden. Maar we
schrobbering, dat ze er eene uur nadien
nog zitten van te bibberen.
Rechtuit gezegd, pastorij en gemeente
huis aaneen vastgebouwd iseeneheel mooie
vertalen letterlijk de volgende regelen:
Op zekeren dag overhandigde een
bisschop aan den paus eene beurs die tien
duizend frank behelsde. De somme bestond
uil duizend goudstukken van lien franken,
waarvan elk werd gegeven door eene ar
me werkvrouw en dus talrijke vermoeie
nissen en ontberingen vertegenwoordigt.
Welnu, dit goud dat als geheiligd zou moe
ten worden aanzien, dat men in een offer
blok had moeten plaatsen onder de taber
nakellamp, werd op de Beurs verspeeld.
Wij vinden dal gemeen en krapuleus.
De wetten van het land zouden de licht-
geloovige vrouwen moeten beschermen,
die zich door de papen het goud laten uil
den zak kloppen, opdal deoudegierigaard
uit het Vatikaan zou kunnen spckuleeren.
Langs dezen weg zet geen voet of,M terl ondo„rgrondelijt. mys- Snoert wrden
zegt Mama tVees gegroet, zoo leest^» wjj]) duu°% de mJ„niasi- deze bevindt zich hot bouwen
men boven de deur van honderden kop-!„aren 2ijn niet mocl. koo„c|jjk en duifkens gemeentehuis en eene pastorij le
pellekens en onmiddellijk daaronder schijnt liameJIenkHll kosten sJak<|ien ïa„ mc„ JBorAeeek. Dit werk is te za,nen geschal
u een klein openingsken toe te wenken,,sc{,en op 29,149 fr. en er wordt eene borgsom
om toch naast uwen wees gegroet eene
weten toch nog iels practisclier, dat is:
geen gemeentehuis bouwen en de leden
van den raad in eene kamer van de pasto
rij doen bijeenkomen.
Dan was 't spelleke volmaakt.
Maar laat er ons niet mee lachen, want
'l kan nog eerder gebeuren dan we wel
denken.
klinkender herinnering achter te laten
Bezoekt een klooster, en ge vindt er
De 71 miljoentjes voor de Maasforten
jzijïi integraal gestemd en de heeren laslen-
vereiselit van 3000 fr.
Welnu, zou men het kunnen gelooven?
Gemeentehuis en pastorij maken te za-
minslens een half dozijn offerblokken; aan Waiers zunen ze kunnen leggen. Rechten 113011 maar °én gebouw uit
de poort, in de spreekkamer, naast betj0p gi>aan en andere uilhongerings-| En sterker nog: van de vijf vensters
oratorium, op de binnenplaats, kortommaatregelen werden reeds aangekondigd/agodezijner uier voor de pastorij en slechts
overal slaan schildwachten in de gedaante <joor Dumont en Cie. Met het geld of lie-'één voor 't gemeentehuis
van offerblokken om de centjes uit de be
zoekers hunne zakken te kloppen.
Zekeren dag zelfs bezocht men een'bij gebrek aan soldaten. Ofschoon al de
klooster, waar de zuster geleidster eenejgeneraals van ons leger lot zelfs fransche
bus had aanhangen met de erop geschil-jen duitsche deskundigen beweren dat onze
derde woorden: eene almoes voor onze 130,000 man krijgsvolk op verre na on
toereikend zijn voor de verdediging onzer
forten, houdt Woeste, de Leonidas der
rechterzijde, mordicus vol, dat hij met
zijn 800 Spartiaten onze Thermopilcn
wel zal beschermen tegen den doortocht
van vijandelijke legerbenden. Zoo fopt men
Frederick enspelen papenen kasleelheeren
met hun teenen voor 't plezier van hun
hielen, terwijl onze volksjongens en werk
lieden par le flanc gauche en par le
zieken als 't u belieft, 't Was dus een
wandelende offerblok
En in dorps-enstadskerken.daarkrioelt
liet van offerblokken,
Kleine en groote, ijzeren, houten, slee
nen, met of zonder hangslot; onderden
predikstoel, vóór het altaar, legen de com
muniebank, midden in de kerk, aan iede
ren pilaar, onder elke schilderij: korlom,
overal is de noodige ruimte uitgespaard
om een respectabel contingent bedelblok-
ken en offerkistjes neer te flansen,
flanc
duur
droit draaien.... zoolang als het
Worden onze meesters nu stapelzot, ja
of neen
De pastoors zijn reeds overal baas over
dedorpsbesluren; moeien zenu die zwarte
kraaien nog met hunnen neus in 't ge
meentehuis steken, teneindeliunde moeite
te sparen ver te moeten gaan om burge
meester. schepenen en raadsleden naar ge
liefte te kunnen dresseeren
Ziet ge nu te Borsbeeck den gemeente
raad vergaderd. De meid van den pastoor
slaat aan 't achterpoortje te luisteren; ze
hoort over iets praten, dat niet naar de
goesting van haren menheer schijnt,
en roei! hop, schob gaat zij haren baas
verwittigen. Op zijn sloeffen, zonder lik
en de sigaar in den mond, komt dpze af
gedonderd en geeft de raadsleden eene
Yperen, 5" Sept. 1891.
Het Journal d'Ypres en het Nieuws
blad willen hunne herren en meesters
vrij pleiten van de willekeurige wegzen
ding van eenen bediende, wien zij niet
het minste le verwijten hadden. Doch de
reden dien zij daartoe inbrengen heeft
juist het tegenovergestelde uitwerksel als
hetgene zij ervan verwachtten.
Ziehier de verschooning
Maai', M. Brunfaut, waar is de tijd dat het
Progrès schreef, als een anderen heere dan
Creus zonder recht of reden aan de deuro
gezet wierd, dat de openbare besturen geen
weldadigheids bureelen en warenEn nog-
ihans den heere, waarvan kwestie, was ook
een brave huisvader, tegen wien men niets
en wist in te brengen dan dat hij katholijk
was.
Waarom dan aan uwe vrienden niet gezeid
dat het geld wel zou besteed zijn. Of is 't hier
nog eens de leering van uwen meester Bara
die gij in 't werk stelt We laten het publiek
i> oordeelen.
Volgens ons is die verschooning niets
dan eene bekentenis, die wil zeggen
Ha! gij klaagt omdat men een bediende
weggezonden heeft, maar de liberalen ook
hebben er een weggezonden omdat hij ka
tholiek was. Ergo, poets wederom poets:
de liberalen ontmaken zich van katholie
ken, en wij, wij hebben het recht ons te
ontmaken van liberalen.
Dus, volgens de bekentenis der twee
organen van 't stadhuis, is de reden der
afschaffing des heeren Creus niets anders
dan dat hij liberaal was
Maar waarom hebben Surmont en
Berghman dit niet bekend als men hen de
DE TOEKOMST