ff 5,5! onverstaanbaar antwoord. De Propaganda. ingen van Michiel bekwamen 55 punten en del 5^der Looie EEN Onder andere hebben wij bemerkt, dat de leerlingen van Aloisiusschool een betrekkelijk hoog getal punten bekwamen in de Vaderlandsche ge schiedenis; een vak waarin weieens een goede leerling evenwel misluk ken als gelukken kan; daar de vra gen vaak buiten het bestek van het schoolprogramma vallen; tot bewijs de vraag van over twee jaren: IVat weet gij over de vrede van Fexhe? Dewelsprekendetabel in't Nieuws- bladje verschenen, leert ons ook nog dat de 8 leerlingen van Aloisius sa men 20 punten bekwamen in de fransche taal, die, alhoewel niet ver plichtend in den prijskamp, toch aan het werkmanskind van veel grooter nut is dan de geschiedenis. De 10 ieerl Dunkt u niet, Nieuwsbladje, dat wat meer zedigheid, wat minder op geblazenheid u goed passen zou Overigens, in zake van welinge richte scholen, past het spreekwoord niet: Met een lepel proeft, men 'nen heelen pot. Zoo uwe uitgekipte leer lingen eenige puntjes meer behaal den, dan blijkt daaruit alleenlijk dat ze wat langer in de broeikas opgeslo ten geweest zijn dan die der Looie, wier onderricht meer alzijdig, meer vormend is, en niet uitsluitelijk voor een concours, maar eerder nog voor het later praktisch leven voor bereid worden. Inderdaad, een uitslag in een concours behaald,al ware hij zelfs zoo schitterend als die te Kortrijk, waar de broertjesschool met 50 leer lingen, 50 certificaten bekwam, laat toch niet altijd toe eene school in hare innerlijke waarde te schatten. Veronderstelt, b. v. eene school, waar het personeel minstens een maal 's jaars geheel of gedeeltelijk vernieuwd wordt, waar onervaren, pas de school ontloopen jongelingen zonder gezag op de leerlingen, zon der ordezin, zonder voldoende kennis over methodeleer en opvoedkunde, onderwijzen moeten, wat wilt gij dat er in zulke gestichten omga "Wie weet niet dat in sommige onderwijsgestichten, orde en regel tucht veel te wenschen laten dat daar somtijds papierbollen en scheld woorden naar het hoofd der meesters geslingerd worden, die dan een hoo- ger gezag moeten inroepen! Is er in eene school, waar de kin deren vuil en slordig, half gekleed, gewasschen en gekamd en veelal heel onregelmatig ter klas gaan, zedelijke en verstandelijke opvoeding moge lijk? Integendeel, scholen waar gestren ge orde en waakzaamheid gehand haafd worden, waar niet alleen de hoofd- en bijvakken, maar het mu ziek, de gymnastiek, de spaarzaam heid, reinheid en welgemanierdheid met goed gevolg aangeleerd worden, zijn diergelijk en van alle vrije, ver standige niet verblinde, niet voor ingenomeneen niet stoffelijke winst- betrachtende ouders naar waarde ge schat. Een klaarziende lezer van het Nieuwsblad Op ons artikel over den nieuwen Don Quichotte, schrijft de opsteller van het Journal d'Ypres drie kolommen vol in eene brabbeltaal waaruit de duivel zelf niet kan wijs worden. Men zegt ons dat bet spaansch is en dal liet uittreksels zijn over eene beoor deeling van het werk van Cervantes. Wij willen hel gelooven, maar wij vragen ons af waarom de schrijver zich de moeite niet gegeven heeft deze beoordeeling te vertalen en alzoo zich van zijne lezers te doen verstaap? Wij bekennen volgeerne dat wij niet zoo geleerd zijn als de schrijver van het Journal d'Ypres, maar wij trachten ons van onze lezers te doen verstaan en hou den er niet aan rozen voor verkens te strooien. 't ls nogal zeldzaam maar 't is een algemeene regel dat onlwetende lieden kennissen willen ten toon spreiden die zij niet bezitten, en alzoo doen gelooven dat zij eene zekere dosis van geleerdheid heb ben die iedereen met bewondering zou moeten aanschouwen. Wat er van zij, wij weten niet wat al dat spaansch zeggen wil en waartoe het hier te pas komt, maar wij begrijpen uit de eenige fransche regels die er onmiddel lijk opvolgen dat Don Quichotte geen gek was en dal zijn schildknaap Sancho Danza alleen verdiende in een zothuis opgeslo ten te worden. Wij gelooven waarachtig dat de opstel ler van het Journal waarlijk eenen slag van den molen gehad heeft, want om te durven beweren dat de zwervende ridder do beste hoedanigheden bezat en niets anders betrachtte dan het welzijn van zij nen naaste, moet men zeil alle gezond verstand verloren hebben. Zijn eenig ongelijk, zegt de schrijver, is dat hij te veel romans gelezen heeft en dat alzoo zijne hersens in de war gebracht werden. Dit bewijst dat hij zot was en niet wel wist wat hij deed, juist gelijk de opsteller van het Journal, die wil doen gelooven dat hij geleerd is omdat hij eeni ge uittreksels van een spaansch gewrocht heeft uilgeschreven. Er bestaat nochtans een verschil tus- schen Don Quichotte en den geleerden opsteller van het Journal d'Ypres: de eerste kwam zijnen medemensch ter hulp en wilde hem verdedigen met of zonder reden, en de tweede,integendeel zoekt alle gelegenheden om zijne medeburgers te tergen, te vervolgen en te lasteren. Van de twee gekken dus, de laatste is de ge vaarlijkste. Wij weten niet of zijne gek heid voortkomt van het lezen van romans en of zijn slechten aard een gevolg is van- het bewustzijn zijner nietigheid, maar wat wij weten, is dat wij Don Quichotte alles zouden vergeven, terwijl wij steeds reken schap zouden vragen over de kwaadaardi ge zinspelingen van den hardvochtigën schrijver van het Journal d'Ypres, die den moed niet heeft de personen aan te duiden die hij bedoelt. En zeggen dat die kerel 'eens de hoop gekoesterd had bloolvoeter te worden, zeker om onder de monnikspij nog straf- feloozer zijne lastertaal te verspreiden op al wat hem omringde. O! die valsche pater Hel Nieuwsblad kan niet dulden dat de vooruitstrevende liberalen de groote samenscholing van volk,door dc cavalcade te weeg gebracht, waargenomen hebben om hunne propaganda voor het algemeen stemrecht voort te zetten. Het heilig blad vindt dat de eendracht die dezen dag be stond lusschen liberalen en katholieken, daardoor geschonden werd en dat de libe ralen de schuld zijn dezer schending. De kcersdomper, die deze regelen ge schreven heeft in het orgaan der zeuraars- partij, herinnert zich zeerwel de volks spreuk: als men eenen hond u il doen sleenigen, moet men doen gelooven dat hij dol is. Hij, die niet kan dulden dat er ergens een liberaal bestaat, moet de liberalen van alle misdrijven beschuldigen om hen hatelijk te maken. Weihoe! dc vooruitstrevende liberalen zouden het recht niet hebben hunne ma nifesten te verspreiden op den doortocht van eenen karnavalstoet, en de verkoopers der katholieke boterpapiertjes zouden mo gen hunne bladen te koop bieden vóór de kerkdeuren en tot in het portaal der kerk zelfs.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1892 | | pagina 2