ff 5,5!
onverstaanbaar antwoord.
De Propaganda.
ingen van
Michiel bekwamen 55
punten en del 5^der Looie
EEN
Onder andere hebben wij bemerkt,
dat de leerlingen van Aloisiusschool
een betrekkelijk hoog getal punten
bekwamen in de Vaderlandsche ge
schiedenis; een vak waarin weieens
een goede leerling evenwel misluk
ken als gelukken kan; daar de vra
gen vaak buiten het bestek van het
schoolprogramma vallen; tot bewijs
de vraag van over twee jaren: IVat
weet gij over de vrede van Fexhe?
Dewelsprekendetabel in't Nieuws-
bladje verschenen, leert ons ook nog
dat de 8 leerlingen van Aloisius sa
men 20 punten bekwamen in de
fransche taal, die, alhoewel niet ver
plichtend in den prijskamp, toch aan
het werkmanskind van veel grooter
nut is dan de geschiedenis.
De 10 ieerl
Dunkt u niet, Nieuwsbladje, dat
wat meer zedigheid, wat minder op
geblazenheid u goed passen zou
Overigens, in zake van welinge
richte scholen, past het spreekwoord
niet: Met een lepel proeft, men 'nen
heelen pot. Zoo uwe uitgekipte leer
lingen eenige puntjes meer behaal
den, dan blijkt daaruit alleenlijk dat
ze wat langer in de broeikas opgeslo
ten geweest zijn dan die der Looie,
wier onderricht meer alzijdig, meer
vormend is, en niet uitsluitelijk voor
een concours, maar eerder nog
voor het later praktisch leven voor
bereid worden.
Inderdaad, een uitslag in een
concours behaald,al ware hij zelfs
zoo schitterend als die te Kortrijk,
waar de broertjesschool met 50 leer
lingen, 50 certificaten bekwam, laat
toch niet altijd toe eene school in hare
innerlijke waarde te schatten.
Veronderstelt, b. v. eene school,
waar het personeel minstens een
maal 's jaars geheel of gedeeltelijk
vernieuwd wordt, waar onervaren,
pas de school ontloopen jongelingen
zonder gezag op de leerlingen, zon
der ordezin, zonder voldoende kennis
over methodeleer en opvoedkunde,
onderwijzen moeten, wat wilt gij dat
er in zulke gestichten omga
"Wie weet niet dat in sommige
onderwijsgestichten, orde en regel
tucht veel te wenschen laten dat
daar somtijds papierbollen en scheld
woorden naar het hoofd der meesters
geslingerd worden, die dan een hoo-
ger gezag moeten inroepen!
Is er in eene school, waar de kin
deren vuil en slordig, half gekleed,
gewasschen en gekamd en veelal heel
onregelmatig ter klas gaan, zedelijke
en verstandelijke opvoeding moge
lijk?
Integendeel, scholen waar gestren
ge orde en waakzaamheid gehand
haafd worden, waar niet alleen de
hoofd- en bijvakken, maar het mu
ziek, de gymnastiek, de spaarzaam
heid, reinheid en welgemanierdheid
met goed gevolg aangeleerd worden,
zijn diergelijk en van alle vrije, ver
standige niet verblinde, niet voor
ingenomeneen niet stoffelijke winst-
betrachtende ouders naar waarde ge
schat.
Een klaarziende lezer van het Nieuwsblad
Op ons artikel over den nieuwen Don
Quichotte, schrijft de opsteller van het
Journal d'Ypres drie kolommen vol in
eene brabbeltaal waaruit de duivel zelf
niet kan wijs worden.
Men zegt ons dat bet spaansch is en
dal liet uittreksels zijn over eene beoor
deeling van het werk van Cervantes. Wij
willen hel gelooven, maar wij vragen ons
af waarom de schrijver zich de moeite
niet gegeven heeft deze beoordeeling te
vertalen en alzoo zich van zijne lezers te
doen verstaap?
Wij bekennen volgeerne dat wij niet
zoo geleerd zijn als de schrijver van het
Journal d'Ypres, maar wij trachten ons
van onze lezers te doen verstaan en hou
den er niet aan rozen voor verkens te
strooien.
't ls nogal zeldzaam maar 't is een
algemeene regel dat onlwetende lieden
kennissen willen ten toon spreiden die zij
niet bezitten, en alzoo doen gelooven dat
zij eene zekere dosis van geleerdheid heb
ben die iedereen met bewondering zou
moeten aanschouwen.
Wat er van zij, wij weten niet wat al
dat spaansch zeggen wil en waartoe het
hier te pas komt, maar wij begrijpen uit
de eenige fransche regels die er onmiddel
lijk opvolgen dat Don Quichotte geen gek
was en dal zijn schildknaap Sancho Danza
alleen verdiende in een zothuis opgeslo
ten te worden.
Wij gelooven waarachtig dat de opstel
ler van het Journal waarlijk eenen slag
van den molen gehad heeft, want om te
durven beweren dat de zwervende ridder
do beste hoedanigheden bezat en niets
anders betrachtte dan het welzijn van zij
nen naaste, moet men zeil alle gezond
verstand verloren hebben.
Zijn eenig ongelijk, zegt de schrijver,
is dat hij te veel romans gelezen heeft en
dat alzoo zijne hersens in de war gebracht
werden. Dit bewijst dat hij zot was en
niet wel wist wat hij deed, juist gelijk de
opsteller van het Journal, die wil doen
gelooven dat hij geleerd is omdat hij eeni
ge uittreksels van een spaansch gewrocht
heeft uilgeschreven.
Er bestaat nochtans een verschil tus-
schen Don Quichotte en den geleerden
opsteller van het Journal d'Ypres: de
eerste kwam zijnen medemensch ter hulp
en wilde hem verdedigen met of zonder
reden, en de tweede,integendeel zoekt alle
gelegenheden om zijne medeburgers te
tergen, te vervolgen en te lasteren. Van
de twee gekken dus, de laatste is de ge
vaarlijkste. Wij weten niet of zijne gek
heid voortkomt van het lezen van romans
en of zijn slechten aard een gevolg is van-
het bewustzijn zijner nietigheid, maar wat
wij weten, is dat wij Don Quichotte alles
zouden vergeven, terwijl wij steeds reken
schap zouden vragen over de kwaadaardi
ge zinspelingen van den hardvochtigën
schrijver van het Journal d'Ypres, die
den moed niet heeft de personen aan te
duiden die hij bedoelt.
En zeggen dat die kerel 'eens de hoop
gekoesterd had bloolvoeter te worden,
zeker om onder de monnikspij nog straf-
feloozer zijne lastertaal te verspreiden op
al wat hem omringde.
O! die valsche pater
Hel Nieuwsblad kan niet dulden dat
de vooruitstrevende liberalen de groote
samenscholing van volk,door dc cavalcade
te weeg gebracht, waargenomen hebben
om hunne propaganda voor het algemeen
stemrecht voort te zetten. Het heilig blad
vindt dat de eendracht die dezen dag be
stond lusschen liberalen en katholieken,
daardoor geschonden werd en dat de libe
ralen de schuld zijn dezer schending.
De kcersdomper, die deze regelen ge
schreven heeft in het orgaan der zeuraars-
partij, herinnert zich zeerwel de volks
spreuk: als men eenen hond u il doen
sleenigen, moet men doen gelooven dat
hij dol is. Hij, die niet kan dulden dat
er ergens een liberaal bestaat, moet de
liberalen van alle misdrijven beschuldigen
om hen hatelijk te maken.
Weihoe! dc vooruitstrevende liberalen
zouden het recht niet hebben hunne ma
nifesten te verspreiden op den doortocht
van eenen karnavalstoet, en de verkoopers
der katholieke boterpapiertjes zouden mo
gen hunne bladen te koop bieden vóór de
kerkdeuren en tot in het portaal der kerk
zelfs.