Willems-Fonds. Vaii alles wat. De liberalen zouden hunne gedachten niet mogen mededeelen en propaganda maken op den openbaren weg, terwijl de politieke priesters de katholieke lasterbla- den in de kerk zelve aanbevelen en de menschen aanmoedigen het Nieuwsblad en andere eerlooze lasterpapiertjes aan te koopen en te verspreiden Men moet waarlijk al de verwaandheid hebben waarmede de kaloten bezield zijn om zoo iels te durven vergen, en indien de oolijke schrijvelaar van het armzalig Nieuwsblad zich inbeeldt dat de een dracht, die gesticht werd om een werk van liefdadigheid te verrichten, de libera len moest beletten hunne medeburgers in te lichten over de snoode strevingen der woesfaards van de kalotepartij, hij is deerlijk gemist ofwel onnoozel dom. Maar 'l is de vrees die hem teistert. Hij begint te voelen dal zijne meesters gevaar loopcn van hunne zetels geworpen te worden en dal hij bijgevolg ook daardoor zal worden gekorlvlerkl en daarom roept hij de aandacht zijner eenvoudige lezers op de liberalen en hunne propaganda. Zijn programma is altijd hetzeltde Liegen en lasteren, zwart' maken wal wil is, om dé menschen meer en meer te ver blinden en zijn doel te bereiken. Het einde wettigt de middels, zeggen de Jcsuieten, en de schrijver van het Nieuwsbladdie niets dan een kortge rokte Jezuiet is, bewerkstelligt ook deze spreuk. Nu dat hij er over denke wat hij wil, dat hij schrijve en liege en lastere zooveel hij kan, de tijd is nakend op welken de groote partij der volksbedriegers zal ver slagen worden en met verachting zal ver dwijnen in de duistere krochten die zij nooit zou moeten verlaten hebben. Op Zondag, 24" dezer, geeft het Wil lems-Fonds eene Concert-Voordracht gevolgd door een danspartijtjedit laatste uitsluitelijk voor de leden. Voordracht en muzikaal gedeelte zullen goed verzorgd wezen en zonder twijfel zal de groote zaal van den Gouden Arend te klein wezen vobr liet jalrijk publiek welke dit laatste winterfeest uitlokken zal. De postontvangers van Yperen, Elver- dinghe, Staden, Vlamcrtinghe en West- Nieuwkerke, verzoeken de eigenaars van spaarboekjes dezelve dadelijk tc willen op hun kantoor indienen, ten einde er de jaarlijksche intreste» te doen inschrijven. BURGERSTAND van den 8" tot den 15n April 1892. Geboorten: Mannelijk geslacht, 3; Vrouwelijk id., 7, Huwelijken: Ververken, Julianus, dienstknecht en Desagher, Lucia, zonder beroep. Cottrez, Andreas,daglooner en Cappoen, Maria, zon der beroep. Sterfgevallen Desmadryl, Hendrik, 58 jaren, daglooner, ongehuwd, Meenenstraat. Mahieu, Fran- ciscus, 83 jaren, zonder beroep, weduwaar van Ursula Braem, St-Jacobs-Nieuwweg. De Bruyne, Servatius, 51 jaren, daglooner, echtgenoot van Maria Vandaele, Meenenstr. Clinckemaillie, Hortensia, 57 jaren, huis houdster, echtgenoote van Karei Dehouck, öude-Houtmarktstraat. Seigre, Sophia, 71 jaren.zonder beroep, ongehuwd, St. Jans- hospitaalstraat. Groutars, Theodoor, 19 jaren, wachtmeester bij het 2° Begiment jagers te paard, Vleeschhouwersstraat. Kinderen beneden de 7 jaren: Mannelijk geslacht, 0; vrouwelijk id., 1. N. B. Maandag, 2e Paaschdag, zullen de bureelen van het stadhuis gesloten zijn; het bureel van den Burgerstand alleen zal open zijn van 9 lot 11 ure 's morgens. Het huis POLAK-BROOK, van Brussel, al gemeen gekend voor de beste kwaliteiten van gesteenten en de goede smaak van hare bewer kingen, laat weten aan hare talrijke kalanten ten einde de weerde van hare juweelen te doen ken nen, dat van heden af, zij aanstelt om over te nemen, binnen de G maanden van den verkoop, tegen muntstukken, met een verlies van 10 °/0 voor den kooper, alle voorwerpen kontant ge kocht in hare magazijnen. Het huis POLAK- BROOK is de eenige die op zoo voordeelige wij ze aanbiedt; zij vermijdt ook aan hare kalanten van alle listen die teweeg brengen in openbare verkoopingen, door liquidatien of in gelegen heids verkoopingen. o— We zijn in do Goéde Week ter exploitatie van de onnoozele dutsen die hunne centjes in de offerblokken steken. In de Carolus-Boromosuskerk te Ant werpen, hebben deze week predicatiën, meditatiën, enz. plaats; zelfs lezen wij bet Volgende op den omzendbrief die namens het kerkbestuur overal rondgestuurd werd Op Zaterdag, 's morgens, ten 8 ure, wij ding van het Vuur van de Paarschkeers en van de Doopvontdaarna de solomneele Mis. Die wijding van het vuur is alweer wat nieuws Doclihet staartje van ditpaasebbriefje is... goud waard voor den pastoor,oordeel liever: Ued. wordt verzocht tegenwoordig te zijn in de goddelijke diensten der Goede Week, alsook in de solomneele Mis van Paaschdag, onder dewelke, volgens oud ge bruik, de piipr.eisiaarii Itnoasae oüFes»- gtft docu aan den Ecrw. Heer Pastoor der parochie. Dus dat de geloovige zielen moeten aan wezig zijn om den coffre-fórt van den pas toor te vullen Hoe de geestelijken van de kerk, toch eenen bazar maken I De Thee St. Ghislain is de beste en de oudste zuiverste drank die het bloed reinigt. De doos fr. 1-25. De pillen met de thee fr. 1-50. —o Russische huwelijksgebruiken. Naar den ritus der Russisch-Grieksche kerk aan welks hoofd, zooals van algemeene bekend heid is, de keizer staat, dient de huwelijks inzegening eene plechtige verloving en be kendmaking in de kerk vooraf te gaan. Van het oogenblik at, dat dit laatste heeft plaats gehad bekomen zoowel de bruid als de brui degom een mannelijken en vrouwelijken bloedverwant, die gewoonlijk vroeger hun ne vrienden waren, en dezen treden op bij de inzegening als getuigen. Voordat de trouwplechtigheid voltrokken wordt ge schiedt er in hun huis eene plechtigheid, welke, eenvoudig en treffend, als ze is, door alle beschaafde volken moest nage volgd worden. Alle familieleden vereenigen zich met de deelnemers aan het feest in de ouderlijke woning van de bruidegom of de bruid. De. beide laatsten treden in de natio nale kleederdracht voor hunne ouders en ontvangen geknield hunnen zegen, waarna de moeder brood en zout als teeken van rijkdom en geluk, de vader het beeld dei- jonkvrouw Maria met het kind Jesus als symbool van godsvrucht boven beider hoofd houdt, terwijl de pope daarbij eenige gebrui kelijke gebeden voorleest. Aan den ingang der kerk wordt de stoet ontvangen door den kerkdienaar in rang op den pope vo'gende. Deze maakt driemaal het teeken des krui- se3 boven de hoofden der jonge lieden, geeft hun vervolgens twee brandende kaarsen in de hand en begeleidt hen naar de kerk,voor afgegaan door den pope met het wijwater bakje. Voor het altaar gekomen, zingt het koor een lied; daarna overhandigt de kerk dienaar twee ringen, een zilveren aan dèn bruidegom en een gouden aan de bruid, welke ze dan wisselen. Ten slotte worden de jonggehuwden een kroon op het hoofd ge zet. De pope reikt hun een bokaal met wijn gevuld, waaruitzij ieder drie teugen nemen. Hierop wandelen zij, vergezeld van den pope, driemaal om het altaar, ten bewijze dat zij in hun huwelijksleven steeds het pad van den godsdienst zullen betreden. De ouders nemen hen daarna de kronen van het hoofd,hetjonge echtpaar kust het kruis beeld waarna zij elkaar omhelzen Daarmede is de plechtigheid geëindigd en een vrooiijk familiefeest volgt gewoonlijk. De Grieksche kerk verklaart de beteekenis der symbolen als volgt: De brandende kaarsen duiden op een huwelijk vol reine liefde,het verschillend metaal der ringen geeft de heerschappij van den man over de vrouw te kennen, de kro nen fceteekenen,dat de jong gehuwden steeds de krone Gods zuilen trachten te bereiken het drinken uit een l okaal strekt tot sym- Lool, dat beiden voortaan in alles één zijn. o— EAC D'ANVERS.Voirannonce 6ö page —o—

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1892 | | pagina 3