Willems-Fonds.
Vaii alles wat.
De liberalen zouden hunne gedachten
niet mogen mededeelen en propaganda
maken op den openbaren weg, terwijl de
politieke priesters de katholieke lasterbla-
den in de kerk zelve aanbevelen en de
menschen aanmoedigen het Nieuwsblad
en andere eerlooze lasterpapiertjes aan te
koopen en te verspreiden
Men moet waarlijk al de verwaandheid
hebben waarmede de kaloten bezield zijn
om zoo iels te durven vergen, en indien de
oolijke schrijvelaar van het armzalig
Nieuwsblad zich inbeeldt dat de een
dracht, die gesticht werd om een werk
van liefdadigheid te verrichten, de libera
len moest beletten hunne medeburgers in
te lichten over de snoode strevingen der
woesfaards van de kalotepartij, hij is
deerlijk gemist ofwel onnoozel dom.
Maar 'l is de vrees die hem teistert. Hij
begint te voelen dal zijne meesters gevaar
loopcn van hunne zetels geworpen te
worden en dal hij bijgevolg ook daardoor
zal worden gekorlvlerkl en daarom roept
hij de aandacht zijner eenvoudige lezers
op de liberalen en hunne propaganda.
Zijn programma is altijd hetzeltde
Liegen en lasteren, zwart' maken wal wil
is, om dé menschen meer en meer te ver
blinden en zijn doel te bereiken.
Het einde wettigt de middels, zeggen
de Jcsuieten, en de schrijver van het
Nieuwsbladdie niets dan een kortge
rokte Jezuiet is, bewerkstelligt ook deze
spreuk.
Nu dat hij er over denke wat hij wil,
dat hij schrijve en liege en lastere zooveel
hij kan, de tijd is nakend op welken de
groote partij der volksbedriegers zal ver
slagen worden en met verachting zal ver
dwijnen in de duistere krochten die zij
nooit zou moeten verlaten hebben.
Op Zondag, 24" dezer, geeft het Wil
lems-Fonds eene Concert-Voordracht
gevolgd door een danspartijtjedit laatste
uitsluitelijk voor de leden. Voordracht
en muzikaal gedeelte zullen goed verzorgd
wezen en zonder twijfel zal de groote zaal
van den Gouden Arend te klein wezen
vobr liet jalrijk publiek welke dit laatste
winterfeest uitlokken zal.
De postontvangers van Yperen, Elver-
dinghe, Staden, Vlamcrtinghe en West-
Nieuwkerke, verzoeken de eigenaars van
spaarboekjes dezelve dadelijk tc willen op
hun kantoor indienen, ten einde er de
jaarlijksche intreste» te doen inschrijven.
BURGERSTAND
van den 8" tot den 15n April 1892.
Geboorten:
Mannelijk geslacht, 3; Vrouwelijk id., 7,
Huwelijken:
Ververken, Julianus, dienstknecht en
Desagher, Lucia, zonder beroep. Cottrez,
Andreas,daglooner en Cappoen, Maria, zon
der beroep.
Sterfgevallen
Desmadryl, Hendrik, 58 jaren, daglooner,
ongehuwd, Meenenstraat. Mahieu, Fran-
ciscus, 83 jaren, zonder beroep, weduwaar
van Ursula Braem, St-Jacobs-Nieuwweg.
De Bruyne, Servatius, 51 jaren, daglooner,
echtgenoot van Maria Vandaele, Meenenstr.
Clinckemaillie, Hortensia, 57 jaren, huis
houdster, echtgenoote van Karei Dehouck,
öude-Houtmarktstraat. Seigre, Sophia,
71 jaren.zonder beroep, ongehuwd, St. Jans-
hospitaalstraat. Groutars, Theodoor, 19
jaren, wachtmeester bij het 2° Begiment
jagers te paard, Vleeschhouwersstraat.
Kinderen beneden de 7 jaren:
Mannelijk geslacht, 0; vrouwelijk id., 1.
N. B. Maandag, 2e Paaschdag, zullen
de bureelen van het stadhuis gesloten zijn;
het bureel van den Burgerstand alleen zal
open zijn van 9 lot 11 ure 's morgens.
Het huis POLAK-BROOK, van Brussel, al
gemeen gekend voor de beste kwaliteiten van
gesteenten en de goede smaak van hare bewer
kingen, laat weten aan hare talrijke kalanten ten
einde de weerde van hare juweelen te doen ken
nen, dat van heden af, zij aanstelt om over te
nemen, binnen de G maanden van den verkoop,
tegen muntstukken, met een verlies van 10 °/0
voor den kooper, alle voorwerpen kontant ge
kocht in hare magazijnen. Het huis POLAK-
BROOK is de eenige die op zoo voordeelige wij
ze aanbiedt; zij vermijdt ook aan hare kalanten
van alle listen die teweeg brengen in openbare
verkoopingen, door liquidatien of in gelegen
heids verkoopingen.
o—
We zijn in do Goéde Week ter exploitatie
van de onnoozele dutsen die hunne centjes in
de offerblokken steken.
In de Carolus-Boromosuskerk te Ant
werpen, hebben deze week predicatiën,
meditatiën, enz. plaats; zelfs lezen wij bet
Volgende op den omzendbrief die namens
het kerkbestuur overal rondgestuurd
werd
Op Zaterdag, 's morgens, ten 8 ure, wij
ding van het Vuur van de Paarschkeers
en van de Doopvontdaarna de solomneele
Mis.
Die wijding van het vuur is alweer wat
nieuws
Doclihet staartje van ditpaasebbriefje is...
goud waard voor den pastoor,oordeel liever:
Ued. wordt verzocht tegenwoordig te
zijn in de goddelijke diensten der Goede
Week, alsook in de solomneele Mis van
Paaschdag, onder dewelke, volgens oud ge
bruik, de piipr.eisiaarii Itnoasae oüFes»-
gtft docu aan den Ecrw. Heer Pastoor
der parochie.
Dus dat de geloovige zielen moeten aan
wezig zijn om den coffre-fórt van den pas
toor te vullen
Hoe de geestelijken van de kerk, toch
eenen bazar maken I
De Thee St. Ghislain is de beste en de
oudste zuiverste drank die het bloed reinigt.
De doos fr. 1-25. De pillen met de thee
fr. 1-50.
—o
Russische huwelijksgebruiken. Naar
den ritus der Russisch-Grieksche kerk aan
welks hoofd, zooals van algemeene bekend
heid is, de keizer staat, dient de huwelijks
inzegening eene plechtige verloving en be
kendmaking in de kerk vooraf te gaan. Van
het oogenblik at, dat dit laatste heeft plaats
gehad bekomen zoowel de bruid als de brui
degom een mannelijken en vrouwelijken
bloedverwant, die gewoonlijk vroeger hun
ne vrienden waren, en dezen treden op bij
de inzegening als getuigen. Voordat de
trouwplechtigheid voltrokken wordt ge
schiedt er in hun huis eene plechtigheid,
welke, eenvoudig en treffend, als ze is,
door alle beschaafde volken moest nage
volgd worden. Alle familieleden vereenigen
zich met de deelnemers aan het feest in de
ouderlijke woning van de bruidegom of de
bruid. De. beide laatsten treden in de natio
nale kleederdracht voor hunne ouders en
ontvangen geknield hunnen zegen, waarna
de moeder brood en zout als teeken van
rijkdom en geluk, de vader het beeld dei-
jonkvrouw Maria met het kind Jesus als
symbool van godsvrucht boven beider hoofd
houdt, terwijl de pope daarbij eenige gebrui
kelijke gebeden voorleest. Aan den ingang
der kerk wordt de stoet ontvangen door den
kerkdienaar in rang op den pope vo'gende.
Deze maakt driemaal het teeken des krui-
se3 boven de hoofden der jonge lieden, geeft
hun vervolgens twee brandende kaarsen in
de hand en begeleidt hen naar de kerk,voor
afgegaan door den pope met het wijwater
bakje. Voor het altaar gekomen, zingt het
koor een lied; daarna overhandigt de kerk
dienaar twee ringen, een zilveren aan dèn
bruidegom en een gouden aan de bruid,
welke ze dan wisselen. Ten slotte worden
de jonggehuwden een kroon op het hoofd ge
zet. De pope reikt hun een bokaal met wijn
gevuld, waaruitzij ieder drie teugen nemen.
Hierop wandelen zij, vergezeld van den
pope, driemaal om het altaar, ten bewijze
dat zij in hun huwelijksleven steeds het pad
van den godsdienst zullen betreden. De
ouders nemen hen daarna de kronen van
het hoofd,hetjonge echtpaar kust het kruis
beeld waarna zij elkaar omhelzen Daarmede
is de plechtigheid geëindigd en een vrooiijk
familiefeest volgt gewoonlijk. De Grieksche
kerk verklaart de beteekenis der symbolen
als volgt: De brandende kaarsen duiden op
een huwelijk vol reine liefde,het verschillend
metaal der ringen geeft de heerschappij van
den man over de vrouw te kennen, de kro
nen fceteekenen,dat de jong gehuwden steeds
de krone Gods zuilen trachten te bereiken
het drinken uit een l okaal strekt tot sym-
Lool, dat beiden voortaan in alles één zijn.
o—
EAC D'ANVERS.Voirannonce 6ö page
—o—