Samenspraak
0 o li e e r t.
dom men der liberalen door 't vuur zouden
vernield worden, gelijk eertijds Gomorrha
en Sodoma. Hij sprak zooveel en zoo dik
wijls van den Vinger Gods, dat eindelijk
een koeivvacliter, om de voorzeggingen
van den onderpastoor te vervvezenllijken
brandstichter werd en de liberalen de
grootste schade toebracht. Elkeen weet
nog dal de kociwachter aangehouden
werd en, in 't verhoor dat hij onder
ging, bekende dat hij gehandeld had
volgens de ingevingen van M. Kapelaan.
Ook werd die nieuwe 11. Geest tot
eenige maanden gevang veroordeeld.
Over eenige jaren werd het zoontje
van den Schepen van Zillebeke. door den
donder neergebliksemd, en het Aieuws-
blad was de eerslc om te roepen dat het
eene slraffedes hemels, dat het de vinger
Gods was. Was er daar ook geen lijk?
Was er daar ook geen beproefde vader?..
En is de afschuw van het Nieuwsblad,
voor onze teekening, geene huichelarij?
Te Boesinghe, in eene zoogezegde
missiewelke omtrent de kiezing gege
ven werd, riepen de paters onbeschaamd
uit dal alwie liberaal was, door den vin
ger Gods zou getroffen wordendat ieder
een, op straffe van harde beproevingen,
voor de katholieken moest stemmen, en
dat het op doodzonde verboden was met
liberalen om te gaan. Die godvruchtige
leugenaars boezemden de arme boeren
schrik in om hun doel te bereiken en
bedienden zich van den vinger Gods.
Hier, in St. Maartenskerk hoorden wij
over eenigen tijd een pater jezuiel den
Vinger Gods inroepen, ter gelegenheid
eener schielijke dood.
liet was gedurende de St. Barbara
octaaf, lederoen weet dat deze Heilige
als patrones der goede dood wordt aan
roepen. Het algemeen geloof is dat er
gedurende deze octaaf dikwijls schielijke
overlijdens zijn en dit is een voorwendsel
omdemenschcn ter kerk te lokken. Welnu
het gebeurde dal eene jonge dochter, eeni
gen steun barer oude moeder, schielijk
kwam te sterven, en de pater riep uit:
Ziet gij wel, beminde Christenen, dat zij,
die hier niet komen bidden ter eere der
martelares Barbara, vroeg of laat gestraft
worden, 't Is de vinger Gods die hen aan
raakt en verplettert.
Nu willen wij ootmoedig aan den
schuchteren schrijver van het i\iettics-
blad vragen wie de lage zielen zijn,
waarvan hij in'zijn bladje gewag maakt?
Zijn wij het, of zijn het de heeren kape
laans die de domme boerenkinkels Dnati-
seeren en tot de misdaad opruien?
Zijn wij het of is hot dé eerwaarde
correspondent van het J\lieuwsblad die
zich verheugde over de ramp van den
Schepen van Zillebeke?
Zijn wij het, of zijn het de missionna-
rissen die te Boesinghe de mensehen met
den vinger Gods bedreigden, om hen over
te halen voor de kaloten te stemmen en
de beproefde liberalen hoonden en bespot
ten?
Zijn wij het of zijn hel de eerw(?) paters
jezuïeten die den rouw eener oude moeder
niet eerbiedigden en riepen dat de schie
lijke dood barer dochter eene straffe Gods
was.
Komaan, Aieuicsblad, het past u niet
ons de zedeleer te willen spellen, wij ken
nen u, uwe medewerkers en al uwen ge
veinsden eerbied te goed.
Maar terwijl het Nieusicblad ons den
naam van lage zielen naar het hoofd werpt
komen zijne vrienden eene spot print uitte
geven waarin men klaar en duidelijk den
haat der kaloten ziet uitschijnen. Bic spot-
print is niet gelijk onze teekeningen tegen
een polilieken tegenstrever gericht, maar
tegen een achtbaren burger, dien men in
zijn bijzonder leven aanraakt. De uitge
vers dezer teekening, om niet gekend te
zijn, hebben die naar Brussel gezonden en
van daar maar al de burgerwachten van
Yperen gestuurd, na de adressen door
eene vrouwenhand te hebben doen schrij
ven.
Welnu wie zijn nogmaals delage zielen?
Zijn wij het die de verantwoordelijk
heid onzer daden durven dragen, of zijn
hc-t de lafaards die, om straffeloos eenen
stadsgenoot te honen, hunne produkten
naar eene vreemde stad zenden opdat
men niet weten of vermoeden kon wie er
de dader van is. Maar te vergeefs, de ke
rels zijn toch gekend.
Zijn wij het, die zouden blozen eene
vrouw in onze polemiek te mengen of zijn
hel de lafaards na eene vrouw beledigd te
hebben, die, de adressen hunner voort
brengsels, door eene vrouwenhand doen
schrijven
Zijn wij hel of zijn liet de scbaamte-
looze opstellers van Journal en Nieuws
blad die over zeven weken twee eerlijke
dames der stad beleedigden en uitschol
den, cmdnt zij het nieuwe vaandel aan
de Oud-Pompiers overhandigden. Zijn dit
geen lage zielen,zijn dit geen laffaards in
den grootsten zin des vvoords, en heeft het
oNieuwsblad geen ongelijk ons te be
stempelen met eenen naam welken hij en
zijne vrienden zoo wel verdienen?
Hel spreekwoord heeft gelijk te zeggen
dal men zich maar bevuilt aan eenen
vuilen pol, het Nieuwsblad is er een
klaar bewijs van.
van Misseu en Pieren. (2 kal«tcn).
(Op zijn Nieuwsblad's).
Sissen. Dag Pieren, wat nieuws van u
te zien
Pieren. 'k Ben ingekomen gisteren
avond met den laatsten trein, uit Frankrijk,
'k werk in Tourkoegne.
Sissen. Ja, en het gaat goed jn 't
wer k
Pieren. Beter dan in Yperen, hier be
loven onze vrienden Colaert, Surmont en C'8.
zeer veel, maar als het er op aankomt is er
geen werk te vinden, en men mag naar
Frankrijk gaan.
Sissen. 't ts hetzelfde met de liberalen.
Pieren. Ja, maar een groot verschil
bestaat er, dat de liberalen nooit beloven.
tenzij als er wei k is. Maar de kalotekopstuk
ken, beloven achter het masker, 't is te zeg
gen, beloven en weten niet welk werk er
zal zijn.
Pieren. Zij hebben nochtans gezeid dat
zij zouden fabrieken stichten, en de nijver
heid in de sta I brengen.
Ja, alles van papier, om in duigen te val
len, gelijk de fabriek op het Hoornwerk.
Sissen. Wij zullen er van zwijgen, want
gij zijt kwaad vandaag, hoor ik wij zouuen
te vi-r klappen.
Pieren. 't Is beter dat wij het potje
gedekt laten, want dit gaat orize vrienden
niet als er van beloften gesproken wordt.
Sissen Maar a propos, hebt gij reeds
de karikature gezien van den Majoor op ecu
ezel
Pieren.Neen 'k, wat nieuws is dat'?
Sissen. Zie, hier heb ik een. Daar zit
hij op een ezel, en loopt naai den Sultan.
Pieren. Watbeteekent dat
Sissen. Hewel, 't zijn oude koeien uit
den gracht halen, van ten tijde der jonkheid
van den nieuwen majoor.
Pieren. Dat is weeral van die dwaze
domkoppen, die willen hun venijn uitspuwen
op eenen menscli die eene onbevlekbare re
putatie heeft.
Sissen. Zij hebben dat misschien gedaan
omdat de liberalen ook wekelijks karikatu
ren geven.
Pieren. Ja, maar zij geven nooit tee
keningen van oude dale, zij schetsen enkel
de mannen die het verdienen van heden
daags. Bijzonderlijk de mannen die met be
drog, schijnheiligheid, dwang, omkooperij,
•bedriegerij, enz., omgaan. Wat zou men
zeggen, moesten de liberalen teekeningen
geven van over tijd uit de Boterstraat, uit de
Rijselstraat, uit de Tliouroutstraat, uit de
Meenenstraat, uit de St-Jakobstraat. uit do
Dixmudestraat, enz., enz. er zijn er zoo veel
te noemen, waarover de katholijke groote
mannen zouden blozen van schaamte en in
een hol kruipen om nooit meer gezien te
worden.
Sissen. Gij spreekt waarheid zij bob
ben onge ijk van oude historiën te herhalen.
Pieren. En zij zullen ondervinden dat
zij eerie slechte ton ontsteken hebben, want
demajooi' Toussaert is meesteren staat onder
niemands gebied in stad. Waar zijn er
nog zulke karikaturen te bekomen
Sisseti. Ik heb hooren zeggen bij eenen
kapitein van de burgerwacht,maar het Jour
nal d'Ypres zegt dat het niet waar is.
Pieren. Ik geloof niets van al wat men
uitstrooit. De mensclien kunnen liegen om
verdomd te worden.
Sissen. Ik ben van uw gedacht. Ik
moet vertrekken, 'k zal liet u wenschen. Tot
laier.
Pieren. Tut later, vriend.
Maandag 1 1. heeft het Concert plants
gehad dat gegeven werd door het Muziek
der Oud Pompiers, in den hof der Cilm-
delle.
Met den vroegen was het weder slecht,,
(zooals den dag er vóór,wanneer de Blau
we Kousen in hun. regen kostuum para
deerden), het smukregende bijna gnnsch
den morgend; maar wanneer Bories een
programma van 't Concert zond naar Ons
Heer, dan gevoelde deze wal er hem ledoen
stond, men zag de zon oliengskens hare
stralen door de wolken schieten en all.es.
vergeos.ligen en vervroolijken,,.