Van alles wat.
MARKTPRIJZEN
Be meester van't huis heeft hol recht,
en in beginsel is hij verplicht, het perso
neel van zijn huis naar de mis te doen gaan.
Ten opzichte der personen die mm recht-
strëeks van hem afhangen, moet hij zijnen
Invloed gebruiken, om dit katholiek voor
schrift te doen vervullen.'
De pachters en werklieden die niet in
huis wonen, worden als personen beschouwd
die min rechtstreeks van den patroon afhan-
't Is op hen dat die invloed moet gebruikt
worden en elke werkman weet wat dat be-
teekentnaar de mis of geen werk, dat is
geen eten meer.
De tweede vraag luidde als volgt
Mag een meester of eigenaar een onder-
hoorige afdanken, omdat hij zijn kind niet
laat doopen
De vergadering besloot
«Een bediende, werkman, pachter of le
veraar verdienen weggezonden of verlaten
te wórden door een ehristelijken eigenaar,
zoo zij weigeren hunne kinderen te laten
doopen. Alle betrekkingen moeten ophouden
mef soortgelijke afvalligen, wanneer er geen
al té grootc schande uit voorspruit.
Begrepen, werklieden Een vrijdenkende
werkman, een arme pachter, mogen wegge
zonden worden, een handelaar mag gerui-
neerd worden, dit schaadt niet, er zijn
werklieden, pachters en handelaars genoeg.
Maar van zoogauw er te veel stoffelijke
schade uit voortkomt wordt de katholijke
vlag in den zak gestoken.
In ander woorden Zijt actionnaris in La
L'js, in koolmijnen, in ijzerfabrieken enz.,
waar ge samen zetelt en deelt of steelt, beter
gezegd, met vrijmetselaars, met vrijdenkers,
met joden en schismatieken, gij moogt ac-
tionnaris blijven, omdat het verlaten dier
goudmijn u te veel schade zou berokkenen.
Wat grenzelooze onbeschaamdheid
De derde vraag luidde
Heelt een patroon het recht en den
plicht de slechte drukwerken te verbieden
Na de vorige besluiten, bestond er geen
reden meer om op dien schoonen weg niet
voort te gaan.
Het Congres besloot diensvolgens
Een eigenaar moet de slechte pers ver
bieden en ze overal bestrijden waar hij in
vloed uitoefent.
't Is hetgeen de kerels, als de H. Vader
te Gent en anderen sedert lang doen. De
werklieden mogen niet eens lezen wat zij
verkiezen. Willen zij zich niet te vreden
houden met leugenachtige papenbladen, met
mirakel-historiën, willen zij niet goedwillig
verstompt en verlengend worden dan kun
nen zij verhongeren.
Afschuwelijke bende
De vierde vraag liep over het huwelijk en
natuurlijk eigenden de onbeschaamde loon-
dieven zich het recht toe, hunne ondex-hoori-
gen een godsdienstig huwelijk, tegen wil en
dank, op te dringen of ze buiten smijten.
De vijfde vraag overtreft nog al de anderen
in slechtheid, schijnheiligheid en brutalen
haat.
Welke maatregelen mag een patroon
nemen, tegenover zijne onderhoorigen die
openbare ambten aanvaard hebben
En het antwoord luidde
De patroon heeft het absoluut recht een
werkman ucg te zenden die een
openbaar ambt aanvaard heeft, onver-
eenigbaar met zijn werk. Het is wenschelijk
dat hij hem zoo spoedig mogelijk wegzende.
In ander woorden, wanneer een werkman
gekoeen wordt als lid van We rkr echter sra-
den, Werk- en Nijverheidsraden, Gemeente
raad of Kamer, moet hij natuurlijk verletten.
Dit verlet is niet overeen te brengen met
het werk en hij wordt weggezonden, tenzij
de gekozene een zijner gewillige slaven is.
De dompers protesteerden Zondag tegen
de wegzending van een hunner kandidaten.
Hun protest was gewettigd, maar die weg
zending, misschien gepleegd dooreen brutale
kapitalist die geen partijen erkent, dat is de
taktiek door de meeste christene rijken
gevolgd, een taktiek, die was ze tot hiertoe,
zoo duidelijk niet afgeteekend, dagelijks
klaarder op het voorplan treden zal.
Aldus willen de rijken de armen onder
den hiel houden en hen zelf beletten op te
treden als wettelijke vertegenwoordigers
hunner gekozenen.
Geen recht voor de armen, onderdrukking
of den honger, zwijgen of spreken zooals de
bazen willen.
Ehwel, werklieden, wat zegt gij van de
katholieke eigenaars, waarmede men ons de
verzoening aanpreekt
Men zal zeggen dat Congres greep in
Frankrijk plaats. Oh, ja, maar de kapitalis
ten zijn juist overal dezelfden.
Daarbij Le Bien Public kondigt de be
sluiten af, zonder een woord van kritiek, hij
keurt ze goed, hij juicht ze toe, hij stelt ze
onze katholieke rijken tot voorbeeld.
Le Bien Public, dat is liet blad dat de
zwarte dompers stichtte, propaganda maakte
voor hen, hun blad op zijne pers drukte, hen
geluk wenschte over hunne werkingen en de
uitslagen die zë opleveren.
Ziet ge nu klaar, arme werkbroeders, waar
men u wil naartoe voeren
't Is naar de onderdrukking, naar de zede
lijke en verstandelijke dood om u beter stof
felijk te kunnen uitbuiten.
Naar de mis of... zonder eten. Uw kind
doen doopen of... buiten. Geen vrijzinnige
bladen lezen of... gij zult er voor boeten.
Geen mandaat aanvaarden om uwe klasse
te verdedigen, volgens een programma dat de
kapitalist en den bisschop niet hebben goed
gekeurd.
Ziedaar de toekomst, werklieden, indien
gij u niet vereenigt, indien gij met ons de
eendracht aller werkers niet helpt verwe
zenlijken die eendracht, die geheel alleen
in staat is den stijgenden vloed dier ikzuch
tige, slechte reactie der loondieven tegen te
houden.
Terwijl 't nog tijd is, vrijzinnige werkers,
allen op om de plannen dier monsters te ver
ijdelen
Weigering der Sacramenten. De
Staatsraad van Frankrijk, heeft eene zaak
van weigering der Sakramenten, voor eene
kieskwestie te beoordeelen gehad.
De commissie voor het betwistbare heeft
den 12 Mei 1893, beslist, als de geestelijk'
heid tijdens eene kiesperiode van haar mini
sterie misbruik maakt om eenen onbehoor-
lijken invloed uit te oefenen op een zeker
getal kiezers en ze namentlijk gedurende den
paaschtijd de Sacramenten heeft geweigerd,
omdat hunnen naam op eene republikeinsche
lijst prijkte, hetzij omdat zij zich voorstan
ders van die lijst hadden verklaard, dat die
feiten eenejinbreuk daarstellen op de vrijheid
en aan de rechtzinnigheid der kiezingen en
moeten aanleiding geven tot de verbreking
der kiezingen.
Moesten wij hier in Belgie wetten hebben
die de tusschenkomst der geestelijkheid, bij
middel van liet weigeren der Sakramenten,
in de kieziDgen straft, er zouden niet veel
kiezingen goedgekeurd worden, want overal
waar er strijd is, zien wij niets anders.
Als pnstooi» en koster kijven!
Men kent algemeen dat spreekwoord en wij
hebben er hier dezer dagen een staaltje van
gehad voor de correctionneele rechtbank van
Gent.
De pastoor van eene buitengemeente had
zijnen ko3ter beschuldigd, hem 3000 fr. ont
stolen te hebben. De koster had getuigen
geroepen en de pastoor hield de beschuldi
ging staande.
Voor de rechtbank zegde de pastoor, dat
hij eene som van 3000 fr. nevens zijnen
koffre-fort had gelegd en dat de koster die
moest hebben weggenomen.
De koster, die alle dagen bij den pastoor
kwam om een partijtje te kaarten, verklaar
de, dat hij niet alleen het geld niet gestolen
had, maar het ook niet heeft zien liggen
De meid van den pastoor heeft den koster
liooren in huis komen, maar kan niet zeggen
dat hij in de kamer is geweest,waar het geld
zou moeten hebben gelegen.
Verscheidene onderpastoors komen getui
gen, maar allen weten niets van het geld en
leggen de beste getuigenissen af over de eer
lijkheid van den koster.
De voorzitter vraagt herhaalde malen aan
den pastoor of hij zeker is dat geld in zijnen
koffer niet te hebben gelegd, en het vergeten
heeft, daar er zich zes duizend franken in
zijne brandkist bevonden.
De pastoor beweert altijd dat hij het geld
er nevens gelegd had.
De rechtbank, na den advokaat gehoord te
hebben, neemt in aanmerking dat de pastoor
maar kort van geheugen is en spreekt de
koster van de vervolging vrij
IJPEREN
3 Juni 27 Mei
Tarwe
14,200
16-iiO
15,500
17-00
Rogge
600
14-75
1,400
400
14-75
Haver
600
17-00
16-75
Erweten
100
19-00
000
00-00
Boontjes
000
18-00
600
18-25
Aardap,
o 000
4-50
9,000
4-50
Beter
18,296
270-00
16,992
260-00
Eiers,25
1-73
1-70
fror»
r» v IA*
GRANEN
enz.
verkochtte
kwantiteit
middenprijg
p. 100 kilo.
verkochtte mlddenprijs
kwantiteit p. 1C0 kilo.