door de hoogere overheid nagezien en goedgekeurd worden. Waar is de verkwisting? Welke zijn de artikels der begrooting van 't kollegiedie men kan hekelen Waarom bepaalt men zich met schreeuwen Wie beschul digt moet. kunnen bewijzen, en tot heden toe heeft men niets dan zeer onbepaaldebeschuldigingen gehoord. Niet één gepast feitniet ééne uit gave is als verkeerd aangestipt ge weest. Wij zouden met vermaak het vraagstuk op die wijze in de bespre king gesteld zien. Waar is de ver kwisting Waartoe al dit gerucht Gemeenteschool voor knechtjes, DE LOOIE. Nog eene eeuwenoude in stelling. Waar is de verkwisting? Waarin heeft het gewezen stadsbe stuur de palen van een wijs beheer te buiten gegaan Het programma der school is dit door de regeering opge legd; het onderwijzend personneel is altijd in evenredigheid geweest met het getal leerlingen, en indien de jaarwedden, in vergelijking met een verwijderd tijdstip van meer dan eene halve eeuw, eene lichte verhoo ging ondergaan hebben, is er ééne die het onbetwistelijk noodig cijfer overtreft om den onderwijzer in staat te stellen aan de eischen des levens te voldoen? De begrootingen gelijk deze van 't kollegie, zijn, na overzicht door den Gemeenteraad, aan de goed keuring der hoogere overheid onder worpen geweest. Waar en wanneer heeft men het geld der lastenbetalers verkwist 't Is aan de beschuldigers hierop te antwoorden; maar wanneer zij tegen den muur gesteld worden, willen zij weg sluipen. Doch wij zul len hen er aan vastspijkeren en wij zullen hen niet los laten zoolang zij onze vraag niet zullen beantwoord hebben Lasteraars bepaalt, toont ons welke artikelen der begrooting overtollige uitgaven hebben bekrach tigd MEISJESSCHOOL.. Vóór 1870 bestond er in de stad niet ééne school voor het onderwijs der meisjes.Ieder een herinnert zich in welke jammer lijke voorwaarden de meisjes der werkende klas uitgebuit waren. Het kantwerk, niets dan het kantwerk en altijd het kantwerk. Schoolvrou- wen én kooplieden verrijkten zich met de vrucht van hunnen arbeid. Die ongelukkige,van hunne teederste kindsheid af over hun kussen gebo gen, in ongezonde lokalen en in de ellendigste gezondheidsvoorwaarden opgesloten, waren meest al in de vofkomenste onwetenheid gelaten. Het stadsbestuur wilde een einde aan dien toestand stellen en, spijts de moeilijkheden van allen aard, sticht te het eene'lagere school voor meisjes cHe niet vertoefde-eene onverhoopte uitbreiding te nemen en door al de schoolopzieners, zelfs door den hui- digen katholieken opziener, als eene modelschool'aangewezen te worden. En welke scholen bestonden voor de burgersklaS Niet eene. De vaders waren verplicht niettegenstaande den grooten afkeer van een groot getal, hunne dochters aan kloosterscholen toe te vertrouwen, waar het onderwijs volstrekt ontoereikend was. Er werd dus eene betalende school gesticht, en indien zij al den voorspoed niet had der kostelooze school, zij beant woordde niettemin aan eene noodwen digheid. De bewaarscholen zijn de kweekerijen der lagere scholen met dezelve te stich ten vervulde hel bestuur slechts zijnen plicht. Er bestond eene onder het namelijk bestuur van Dames, m: ar wezentlijk on der het hooge bestuur der geestelijkheid. In het begin gaven de betrekkingen tus- schen de stad en die Commissie van Da mes geene aanleiding tot eenigen twee dracht. Maar de veranderingen, in het personneel dezer commissie ontstaan,wij zigden er volkomen de strekkingen van het gemeentebestuur moest zijne voor rechten verdedigen en wilde niet langer dulden dat zijne rol zich bepaalde bij het storten eener jaarlijksche som in de kas der Commissie, 't Is alzoo dat de officieele bewaarscholen tot stand kwamen om de jonge kinderen door de volmaakste leer stelsels tot het volgen der aanvankelijke leerkoersen der lagere school voor te berei den. Nog eens, waar is de verkwisting? Al hunne begrootingen en rekeningen werden jaarlijks door de bevoegde over heid goedgekeurd. Deze verschillende instellingen konden niet ingericht worden zonder dat men de noodige gebouwen oprichtte om dezelve te schuilen. De kosten van 1B inrichting moesten daarenboven gedaan worden. Daaruit sproot natuurlijk de vergrooting van het algemeen budjet van openbaar onderwijs. Maar waar is de VERKWISTING? Men stichtte daarenboven een werkhuis en eene school voor huishoudkunde, eene ware voorbeeldige inrichting, en die het uitgangspunt werd van een groot getal gelijkslachtige scholen in ons land. Maar dit alles kan niet zonder kosten gedaan worden en het oud bestuur door zijn wijs beheer heeft er in kunnen voorzien en terzelfder tijde aanzienlijke sommen aan openbare werken besleden, een schoonen boni in de kas latende. Nog eens waar is de VERKWISTING? De oude bestuurders, wij vre.zen niet het te zeggen, zijn fier over hun werk, en volgens ons gedacht is het schooner en moeilijker te- stichten dan af te breken. Tusschen ben en de nieuw gekomene zullen onze nakomelingen gemakkelijk on derscheiden wie de ware volksvrienden waren Maar, zegt men, de geldmiddelen der stad laten niet toe een zoo groot deel aan 't openbaar onderwijs te geven. Er bestaan in de stad vrije scholen die aan de nood wendigheden der bevolking voldoen. Het officieel onderwijs mag verdwijnen. Het is de eewigc kwestie der vrijheid van onderwijs; zij is te dikwijls behandeld geweest opdat wij op die bespreking nog zouden terug koeren. Wij zullen ons be palen er op tc antwoorden met het artikel 17 der Grondwet aan te halen dat nog niet herzien is. I)il artikel, verre van liet gou vernement buiten het gemeene recht te stellen, van hem het vermogen te ontzeg gen instellingen te bezitten en te besturen die door de openbare schatkist onder steund zijn, legt het hem als eenen plicht op. De constitueerende vergadering van 1830 verslond dat de werking van den Staat onontbeerlijk is om legen de gevol gen der onbeperkte vrijheid van 't onder denvijs op te wegen. De instellingen door hel Gouvernement gestichten bestuurd-met de medehulp der wetgevende macht, zijn geschikt om een edelen naïever te doen ontslaan, 't monopolium te voorkomen, den ouden slenter af te weren, gestadig het onderwijs op de hoogte van den vooruitgang der wetenschap te houden en eindelijk het nationaal gevoel te ver sterken. Dit volgt klaarblijkelijk uit de besprekingen van het Congres. Verondeïstelten wij een oogenblik dat men bij ons de knechtjes-gemeenteschool afschaffe. Wie zegt ons dat de bestaande vrije scholen, die de prikkeling dermede- dinging niet meer zouden hebben, niet zouden verdwijnen om plaats te maken voor broertjcsscbolen? Hebben wij derge lijk klooster in onze stad niet zien lot stand komen over een twintigtal jareD.op een tijdstip dat de gemeenteschool nog onderworpen was aan het bestuur der wet van 1842? Maar wie zou de verantwoordelijkheid durven nemen de ouders te verplichten, bij gebrek cener officiëcle gemeenteschool, hunne jonge knechtjes in dergerlijke ho len van anzedelijkheid te plaatsen? Gedu rende de eenise jaren dat zij in onze stad hebben overgebracht, hebben zij niet de treurigste herinneringen nagelaten Is het hunne terugkomst dat gij droomt, heerer, van liet Stadhuis? En indien de studiën blijven verzwak ken in uw duurbaar bisschoppelijk kolle gie (uelijk men er sedert verscheidene jaren zoo geweldG over klaagt) zouden wij niet blootgesteld zijn, liiji gebrek aan een officieel gesticht, voor onze kinderen de deur \an alle loopbanen te zien sluiten en do stad in de schandelijkste domheid te zien vervallen Dat men niet zegge dat dit veronder stellingen zijn- die niet zullen verwezent- lijkl worden, dal het eene hersclischim- mige vrees is. De geschiedenis antwoordt in onze plaats. Na de uitroeping, door hel dekreet van 12 October 1830; van de vrijheid van onderwijs, verviel heiland onder het op- :Jc :|c

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1893 | | pagina 2