Willems-Fonds. Het zal beteren Strijd naar Lauweren. feesten bijgewoond te hebben, waarover de commissie eer haald. Met de hoop dat er dikwijls zulke fees ten mochten plaats hebben, zal de leven digheid in het Ypersch liberalism meer en meer aangroeien, en iedereen zal er willen deel aan nemen, zelfs tot de kalo- ten toe want onder hen zijn er ook die niet altijd gezind zijn om dagelijks pater nosters te kraken en onder de voelen ge houden te worden zij zullen zich ook willen verzetten,want bij de kalolen vindt men geene andere feesten dan eten en bijzonderlijk te drinken De vrijheid voor lien is gedaan en Sur- mont, Colaert, Henrietje en consoorten willen vanYperen een klooster maken, waar er niets anders dan kerkelijke dien sten mogen plaats hebben en daarmede naar 't bedde. Des anderendaags, Maandag, heeft de liberale Harmonie een uitstapje gedaan in Stad, en zij hebben de afgevaardigde Yper- lingen, die van Rijsel gekomen waren, naar de statie geleid. Zullen het Nieuwsblad en het Journal d'Ypres nogeens zeggen dat het volk on verschillig was .op den doortocht van onze Oud-Pompiers Wie het gezien heeft kan oordeelen. Wij vernemen uit goede bron dat er op Zondag, 19u November aanstaande, een groot avondfeest zal plaats hebben, be slaande in: muziekfeest, voordracht en danspartij, in de Groole zaal der Oud- Pompiers, In eene kerk onzer stad, niet verre van het vlooienvangers-kwarlier, (zouden de kaloten zeggen), predikte men Zondag laatst, in de 9 ure mis, over het vloeken in fabrieken waar er rond de 20 personen werken. Zou de babbelaar het misschien gemunt hebben op eene der nieuwe fabrieken die in stad opgericht zijn, sedert de aankomst onzer vermaarde beloftemannen,of zou het zijn op de fabriek van Seys, waar er rond de 20 personen werken? Hij zegde onder andere, als wanneer de werkman eenen enkelen vloek gaf, de pa troon seffens die werkman aan de deur moest zetten. Zou die predikant welhaast gewaar zijn dat noch hij, noch geheel zijne ber.de on bekwaam zijn om het werkvolk te doen veranderen van spreken Men zou allicht gelooven van ja. Maar zeg eens baasspeler, zou het niet beter zijn naar al de winkels van uwe pa rochie te gaan en, dat \oor oogen te leg gen aan de patroons Deze laatste zouden kunnen wekelijks een rapport maken, waarover gij des Zondags in uwe kuip derpraalzucht zoudt kunnen babbe len in plaats van het Evangelie te preken. Gij zoudt daarbij nog toonen dat gij eer bied hebt voor het werkvolk, zooals onze stadhuisbazen. Daarmede zoudt gij nog een middel vinden om het werkvolk voor een enkel hard woord, dat gij met den naam van vloek bestempeld, naar de vermaledijding der kalotepartij te zenden; want, gij weet wel, pootspeler, dat het door uwe schuld is, dat de kalotepartij verre ten achteren gaat, dat ze vervloekt is door uwe zorge loosheid voor die mannen, die van 's mor gens tol 's avonds slavelijk moeten werken om ouders, vrouw en kinders den kost te geven, en, voor een onverduldig woord, wilt gij ze broodrooven, op straal zetten en eindelijk hen verplichten zich te kort te doen uit wanhoop voor d6 oneer die zij te gemoet komen, door den wil van de geld zuchtige mannen. Maar, waarom toch altijd op den werk man zich wreken? En waarom nooit op de patroons zelve? Wij kennen personen van hogeren rang, die zelf doorgaan voor katholieken, (die, christen mensch zijn in den schijn, of schijnt.eiligaard spelen), die, als wanneer zij eenige woorden spreken eenen vloek moeten geven om den volzin te hebben; als zij in den werkwinkel zijn, dagelijks vloeken en tieren; waarom prediken zij op zulke mannen niet'? Neen, omdat zij den ken meer nadeel te doen aan hunne beurs, in geval van onvoorziene omstandigheden. En 'l is daarom dal men in de kerk de* werkmanwilonderdenvoel houden, omdat er geen geld is, en nooit geene profijten in de beurzen vallen van mijnheer pastoor of kapelhaanlje. Het eerste en het laatste van hunne litanie is: Geld. Slotsom Waar geen geld, doch eerlijk- en treffe lijk heid is, is men veracht Waar er geld is, en men mag moorde naar of de losbandigste kerel zijn, is men met opene armen aanvaard Als men liberaal is, rechtvaardig, eerlijk en treffelijk, is men veracht en vervloekt tot den afgrond der hel. Maar als men kaloot is, mag men de grootste dief of moordenaar zijn, nog zul len de mannen van i" Februari 1891, en geheel hunne bende, die godvruchtige kaloten, helpen en ondersteunen! Oordeelt of het geen waar is Zooals verleden jaar, heeft dekunstkring Strijd naar Lauweren Maandag laatst haar feestdag gevierd. Een avondmaal had plaals in het lokaal ter herberg: De Ster. Op gestelde uur was iedereen op post, zooals het gewoonlijk gaat De estaminet was herschapen in eene eetzaal en versierd met allerlei voor werpen en bloemen. De tafel was opgedischt, met ontelbare snijdende-, scherpe- en stekende wapens, gereed om den oorlog tegen de maag te voeren. De maaltijd was opperbest opgediend, en, wij moeten bekennen dat Madame Maegerman er een handje toe heeft, voor het gereedmaken van soupers. Alles was lekker en malsch; aangenaam van 't begin tol het einde. Dit doet eere aan de bazin en wij bevelen haar voor de toekomende keer. Aan het nagerecht nam de heer Voor zitter Haverland het woord en drönk op de gezondheid van den Eere-Voorzit ter George Lapiere. Deze bedankte den heer Voorzitter,alsmede al de leden, voor de welwillendheid die zij gehad hebben van hem uit te noodigen tot het souper, en dronk ook op den vooruitgang der maat schappij. Daarna nam iedereen opvolgentlijk het woord in gezang, die maar eindigde in de kleine uurtjes. Alles was met vreugde verloopen, en men vertrok welgemoed de stad in. MAATSCHAPPIJ Burgerwacht van Yperen SCÏIÏETING van Donderdag 27" October. gewoon blazoen. Legon Emiel 25 25 25 25 25 125 Ligy Albert 25 20 25 25 25 120 Justice Jean 25 25 25 20 25 120 Boedt Leon 25 20 25 25 20 115 Vantholl H. 25 20 25 25 20 115 Vermeulen H. 25 20 20 25 20 110 BURGERSTAND van den 20 tot den 27 October 1S93. Geboorten: Mannelijk geslacht, 8; Vrouwelijk id. G. Huwelijken Vanhove, Gustaaf, meubelmaker, en Si- moens, Florinda, kantwerkster. Couwet, Julius, schoenmaker, en Maxy, Felecia! naaister. Degrendele, Emilius. daglooner', en ermeersch, Emerencia, kantwerkster. ji- afc

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1893 | | pagina 2