l Gemeente Kermissen. M\ W Mr «1Ï Er I veerd geweest maar wij en hebben geen ant woord gekregen, Jan wilt u zeggen, dat lij ons den weg naar den hemel en de hel niet getoond en hebben, dat is zeker een bewijs dat niet meer en weten waar den hemel en de hel is als wij en bovenaldien, zegt Jan aan u, lezers, dat de zendingen niet anders is dan woorden zonder uitkomste om het volk van dommer tot dommer te maken en hun allen aan hunnen kant te krijgen voor de aanstaande kiezing en hunne beurzen te vullen. Hoort en luistert lezers naar hetgeen Jan nu voorschrijft, die geplekte soldaten zeggen ons dat de zending gegeven was om de menschen hier op aarde gelukkig te ma ken voor den schoonen hemel, och God dat dit mochte waar zijn, maar Jan zegt het heel anders, de zending geleek meer aan eene comedie, de avondoefeningen bestonden bij kan al in gezang, men formeerde stoeten die al zingen er naartoe trokken, het jong vrouw volk in benden al klappen en lachen gelijk of zij naar het bal gingen, de avondsermoe nen wareu bijzonderlijk gedaan voor de jong heden om hen eene goede les te geven, zij en hebben van geen andere zonden gesproken dan van de die van onkuischheid. Let op, le zers, zij roepen de twee geslachten bijeen, zij geven ze een vermaan en zeggen hun hoe gevaarlijk die zonde is voor de ziel, terwijl zij hun terzelfder tijd de gelegenheid geven om in die zonde te vallen. Jan heeft de wacht gedaan achter de avondsermoenen en zoude het u later ver tellen wat hij al gezien heeft. Wat hebben die mannen al gezeid om hun werk op de hoogste waarde te zetten, dat een maal zingen zooveel waarde heeft als tien maal lezen, Jan en verstaat dat niet, lezers, dat zingen zooveel godvruchtigheid kan in hebben neen, alzoo niet, het gezang heft en verwilderd het lichaam en het gebed stilt den geest en de gemoederen van den mensch en leidt hen zedig naar den heiligen tafel, zoo men moet zeggen dat die witte en zwarte roben het boervolk juiste al kunnen wijsmaken en doen gelooven wat zij willen, als het nog lang duurt dat die mannen mees ter zijn, zij zouden nog het volk citroenen voor patatten doen eten, met u verlof lezers, zullen zij eene teel met zoete pap en eene teel met vette dat die manneges met hun jokjes zoeken langst de straten nevens mal- kanders zetten en u gebieden wie van u die dezen zoetepapteel aanrand zal verdoemd worden en deze die van die vette eten, zullen in den hemel zijn, vele van ons lezers zijn te ver in jaren om dat nog te zien maar de jongelingen van twintig en dertig jaren zul len dat nog moeten doen en daarna den ketel in die hun gebod niet en willen aanveerdén. O gij, lezers, van de. stad hoe dikwijls hebt gij het gezeid dat de boerenmenschen te dom waren om hooi te eten maar gij hebt toch wel de waarheid gezeid. 't is waar dat Jan ook een boer is, maar hij blijft mensch en mag hem komen neerzetten bij u in het mid den van de Stad, als vrijen burger. JAN STRAAL. Vele personen verlangen te weten wanneer het kermis is op de gemeenten, daarom ge- ven wij hieronder eene tabel der 0pgaVO welke wij kennen. Indien er in c eU vef- eenige misstellingen geslopen of \etecM* geten zijn, wij zullen gelukkig »)u wijzingen te ontvangen en te doe»- J „anSep* Aelbeke, den laatsten zondag tember. eer^en Becelaere, op Sinxen; op "c zondag van October. V Beithem, op den zondag ^en vantAeU Besseghemden laatsten zo den tweeden zondag van^h van \u- Bixschoteden laatsten zoudagV1. gustus. 'H( /y Boesinghe, den vierden zondag van «Mo Brieionden derden zondag van Juli. den 16 September of zondag daarna. Clercken, den tweeden zondag van Oogst. Dadizeele, H. Drievuldigheidsdag, dén 8 September. Elverdingheden laatsten zondag van Juni, den vierden zondag van Sep tember. rheluveltop den zondag na den 20 Juli. Ste-Margarita, patrones tegen de kram- pe; op den laatsten zondag van Sep tember. Gheluweden zondag voor den 24 Juni; den zondag na den 8 October. Gulleghem, den derdén zondag van Au gustus, den derden zondag van Sep tember. Heule, den eersten zondag van Mei; den tweeden zondag van September, Hooghlededen eersten zondag van Mei; den eersten zondag van October. Hollebeke, den tweeden zondag van Sep- tember. Houlhem, den zondag na groot H. Sakra- meutsdag,. den Yoor laatsten zondag van Augustus. Houthulst, den derden zondag van Sep tember. Isenberghe, den 15 Oogst, of zondag daarna. Iseghemden eersten zondag van Sep tember. Kemmet, den eersten zondag van Sep tember. Komen, den tweeden zondag van Juli. Kortrijkte Paschen, den derden zon dag van Augustus. Langemarek, den vierden zondag van September. Lauwe, den eersten zondag van Mei; den eersten zondag van October. Ledeghem, den zondag na den 26 Juli; den tweeden zondag van October. Neder Oost 2. OucK - l^oqstt g-/ «3 NUan-ICcu tbe 's vo fern - ommegang op" uen zondag PI tel Poelcapetle? tember. Poperinghe- na 2 Juli. Proven, op Sinxen, op den tweeden zondag van September. Rechem. den zondag voor den 24 Juni. Reninghe, den eersten zondag van Sep tember. Reninghelst, den derden zondag van Juli. Rolleghem-Capelle, den laatsten zondag van Mei, den vierden zondag van Sep- tembt r. Rousbrugge, den eersten zondag van September. Rousselaereden laatsten zondag van Augustus. b Sl-Jan-bij- Yperen, den 24 Augustus of zondag daarna. Vlamerlinghe, op 10 Mei of zondag daarna, den eerslen zondag van Oc tober. Voormezeele, den zondag na groot H. Sakramentsdag, op voor-laatsten zon dag van Augustus. Watou, op 3 Mei of zondag daarna- op den naasten zondag van 1 October. Walou-Abeele, op Sinxen. Watou-St-Jan, op 24 Juni of zondag er voor. B Wervih den zondag na den 15 Augustus. West-Nteuiokerke, den laatsten zondag van Augustus. - - O c 2 c d CD PaSSCt'r Se* CD 2 3 - w februari --vrn& £,;c het SU- -U1S- 1894. ?hber vo01j'lij GEZONDHEID VOOR IEDEREEN. DE PILLIN /.uivrren het Bloed en herstellen alle ongeregeldheden van de LEVER, MAAG, EN INGEWANDEN '/.ij geren kracht en gezondheid weder aan verzwakte Gestellen, en zijn onwaardeerbaar ter ge- nrzing aan alle kwalen eigen aan 't vrouwelijk geslacht, onverschillig van welken leeftijd. En on betaalbaar voor kindreen van eiken ouderdom. DE ZALF Is een onfeilbaar geneesmiddel voor kwade Beeneti, zwerende Borsten, verouderde "Wonden zweren en Etterbuilen. Het is beroemd ter genezing van Jicht, Rhumatiek, en onvergelijkbaar voor Aamborstigheid. KEELPIJN, BRONCHITIS, VERKOUDHEID EN HOEST. Ter genezing van Kliergezwellen en alle soorten van Huidziekten heeft zij geene mededinger, en geneest betooverriidsamengetrokken en Stijve Gewrichten. Alleen bet-> id in Professor Hoi.loway's Etablissementen 8. NEW OXFORD STREET ONDEN. voorheen 553, OXFORD STREET, En worden verkucht in Potten en Doozm van Is. I i3d2s. 9d., 4s. Gd., Ms 22s. 33s..,en vril'ijgbaar bij alle medecijneo verkoopers door de geheele wereld. Kooperi g> lieven het Etiqnei van iedere Doos en Potte onderzoeken. Indien het adres, 533, Oxford Street, er niet staat, zoo U het bedrog.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 4