l
Gemeente Kermissen.
M\ W
Mr
«1Ï
Er I
veerd geweest maar wij en hebben geen ant
woord gekregen, Jan wilt u zeggen, dat lij
ons den weg naar den hemel en de hel niet
getoond en hebben, dat is zeker een bewijs
dat niet meer en weten waar den hemel en
de hel is als wij en bovenaldien, zegt Jan
aan u, lezers, dat de zendingen niet anders
is dan woorden zonder uitkomste om het
volk van dommer tot dommer te maken en
hun allen aan hunnen kant te krijgen voor
de aanstaande kiezing en hunne beurzen te
vullen. Hoort en luistert lezers naar hetgeen
Jan nu voorschrijft, die geplekte soldaten
zeggen ons dat de zending gegeven was om
de menschen hier op aarde gelukkig te ma
ken voor den schoonen hemel, och God dat
dit mochte waar zijn, maar Jan zegt het heel
anders, de zending geleek meer aan eene
comedie, de avondoefeningen bestonden bij
kan al in gezang, men formeerde stoeten die
al zingen er naartoe trokken, het jong vrouw
volk in benden al klappen en lachen gelijk
of zij naar het bal gingen, de avondsermoe
nen wareu bijzonderlijk gedaan voor de jong
heden om hen eene goede les te geven, zij en
hebben van geen andere zonden gesproken
dan van de die van onkuischheid. Let op, le
zers, zij roepen de twee geslachten bijeen,
zij geven ze een vermaan en zeggen hun hoe
gevaarlijk die zonde is voor de ziel, terwijl
zij hun terzelfder tijd de gelegenheid geven
om in die zonde te vallen.
Jan heeft de wacht gedaan achter de
avondsermoenen en zoude het u later ver
tellen wat hij al gezien heeft.
Wat hebben die mannen al gezeid om hun
werk op de hoogste waarde te zetten, dat
een maal zingen zooveel waarde heeft als
tien maal lezen, Jan en verstaat dat niet,
lezers, dat zingen zooveel godvruchtigheid
kan in hebben neen, alzoo niet, het gezang
heft en verwilderd het lichaam en het gebed
stilt den geest en de gemoederen van den
mensch en leidt hen zedig naar den heiligen
tafel, zoo men moet zeggen dat die witte en
zwarte roben het boervolk juiste al kunnen
wijsmaken en doen gelooven wat zij willen,
als het nog lang duurt dat die mannen mees
ter zijn, zij zouden nog het volk citroenen
voor patatten doen eten, met u verlof lezers,
zullen zij eene teel met zoete pap en eene
teel met vette dat die manneges met hun
jokjes zoeken langst de straten nevens mal-
kanders zetten en u gebieden wie van u
die dezen zoetepapteel aanrand zal verdoemd
worden en deze die van die vette eten, zullen
in den hemel zijn, vele van ons lezers zijn te
ver in jaren om dat nog te zien maar de
jongelingen van twintig en dertig jaren zul
len dat nog moeten doen en daarna den ketel
in die hun gebod niet en willen aanveerdén.
O gij, lezers, van de. stad hoe dikwijls hebt
gij het gezeid dat de boerenmenschen te dom
waren om hooi te eten maar gij hebt toch
wel de waarheid gezeid. 't is waar dat Jan
ook een boer is, maar hij blijft mensch en
mag hem komen neerzetten bij u in het mid
den van de Stad, als vrijen burger.
JAN STRAAL.
Vele personen verlangen te weten wanneer
het kermis is op de gemeenten, daarom ge-
ven wij hieronder eene tabel der 0pgaVO
welke wij kennen. Indien er in c eU vef-
eenige misstellingen geslopen of \etecM*
geten zijn, wij zullen gelukkig »)u
wijzingen te ontvangen en te doe»-
J „anSep*
Aelbeke, den laatsten zondag
tember. eer^en
Becelaere, op Sinxen; op "c
zondag van October. V
Beithem, op den zondag ^en vantAeU
Besseghemden laatsten zo
den tweeden zondag van^h van \u-
Bixschoteden laatsten zoudagV1.
gustus. 'H( /y
Boesinghe, den vierden zondag van «Mo
Brieionden derden zondag van Juli.
den 16 September of zondag daarna.
Clercken, den tweeden zondag van Oogst.
Dadizeele, H. Drievuldigheidsdag,
dén 8 September.
Elverdingheden laatsten zondag van
Juni, den vierden zondag van Sep
tember.
rheluveltop den zondag na den 20 Juli.
Ste-Margarita, patrones tegen de kram-
pe; op den laatsten zondag van Sep
tember.
Gheluweden zondag voor den 24 Juni;
den zondag na den 8 October.
Gulleghem, den derdén zondag van Au
gustus, den derden zondag van Sep
tember.
Heule, den eersten zondag van Mei;
den tweeden zondag van September,
Hooghlededen eersten zondag van Mei;
den eersten zondag van October.
Hollebeke, den tweeden zondag van Sep-
tember.
Houlhem, den zondag na groot H. Sakra-
meutsdag,. den Yoor laatsten zondag
van Augustus.
Houthulst, den derden zondag van Sep
tember.
Isenberghe, den 15 Oogst, of zondag
daarna.
Iseghemden eersten zondag van Sep
tember.
Kemmet, den eersten zondag van Sep
tember.
Komen, den tweeden zondag van Juli.
Kortrijkte Paschen, den derden zon
dag van Augustus.
Langemarek, den vierden zondag van
September.
Lauwe, den eersten zondag van Mei;
den eersten zondag van October.
Ledeghem, den zondag na den 26 Juli;
den tweeden zondag van October.
Neder
Oost 2.
OucK -
l^oqstt g-/ «3
NUan-ICcu
tbe 's vo
fern
- ommegang op" uen zondag
PI
tel
Poelcapetle?
tember.
Poperinghe-
na 2 Juli.
Proven, op Sinxen, op den tweeden
zondag van September.
Rechem. den zondag voor den 24 Juni.
Reninghe, den eersten zondag van Sep
tember.
Reninghelst, den derden zondag van Juli.
Rolleghem-Capelle, den laatsten zondag
van Mei, den vierden zondag van Sep-
tembt r.
Rousbrugge, den eersten zondag van
September.
Rousselaereden laatsten zondag van
Augustus. b
Sl-Jan-bij- Yperen, den 24 Augustus of
zondag daarna.
Vlamerlinghe, op 10 Mei of zondag
daarna, den eerslen zondag van Oc
tober.
Voormezeele, den zondag na groot H.
Sakramentsdag, op voor-laatsten zon
dag van Augustus.
Watou, op 3 Mei of zondag daarna-
op den naasten zondag van 1 October.
Walou-Abeele, op Sinxen.
Watou-St-Jan, op 24 Juni of zondag er
voor. B
Wervih den zondag na den 15 Augustus.
West-Nteuiokerke, den laatsten zondag
van Augustus.
-
-
O c
2 c
d CD
PaSSCt'r
Se* CD 2 3 -
w februari
--vrn& £,;c
het SU- -U1S-
1894.
?hber vo01j'lij
GEZONDHEID VOOR IEDEREEN.
DE PILLIN
/.uivrren het Bloed en herstellen alle ongeregeldheden van de LEVER, MAAG, EN INGEWANDEN
'/.ij geren kracht en gezondheid weder aan verzwakte Gestellen, en zijn onwaardeerbaar ter ge-
nrzing aan alle kwalen eigen aan 't vrouwelijk geslacht, onverschillig van welken leeftijd. En on
betaalbaar voor kindreen van eiken ouderdom.
DE ZALF
Is een onfeilbaar geneesmiddel voor kwade Beeneti, zwerende Borsten, verouderde "Wonden
zweren en Etterbuilen. Het is beroemd ter genezing van Jicht, Rhumatiek, en onvergelijkbaar voor
Aamborstigheid. KEELPIJN, BRONCHITIS, VERKOUDHEID EN HOEST.
Ter genezing van Kliergezwellen en alle soorten van Huidziekten heeft zij geene mededinger,
en geneest betooverriidsamengetrokken en Stijve Gewrichten.
Alleen bet-> id in Professor Hoi.loway's Etablissementen
8. NEW OXFORD STREET ONDEN. voorheen 553, OXFORD STREET,
En worden verkucht in Potten en Doozm van Is. I i3d2s. 9d., 4s. Gd., Ms 22s. 33s..,en
vril'ijgbaar bij alle medecijneo verkoopers door de geheele wereld.
Kooperi g> lieven het Etiqnei van iedere Doos en Potte onderzoeken. Indien het adres,
533, Oxford Street, er niet staat, zoo U het bedrog.