jf
1 y
t
J1
i
r i r
I
T
i
Ir
'T is de kwestie of het
volk recht van spreken
heeft.
r TH 11
U i
i |fi
i t I
l-i
k
I j
III b
V!
slecht volk zij-n, en samengesteld uit geu
zen, godloochenaars, vrijdenkers, socia
listen, anarchisten en misschien ook wel
moordenaars
En ais de godvreezende dibbe bij de
lezing van het verslag van die goddelooze
•meeting in heilige verontwaardiging het:
Ik dank u, o Heer, dat ik niet ben zoo
als die booswichten: als een troost gebed
preveltdan meent de schrijver van het
Nieuwsblad dat hij het pleit gewonnen
heeft en de Vrijzinnige werkerspartij van
Yperen heeft doodgeschreven.
Bij al de gruwelen door dien kalote
schrijver op rekening van de meetingisten
gesteld, mocht ook het komieke gedeelte
niet ontbreken. Den boog kan niet altijd
gespannen zijn en pastoors, paters en
dibben lachen ook geern 'nen keer.
Ja, zegt dien geesligen /Vieuwsblad-
schrijver dc vreemdeling (de werkman-
voordrachtgever) was een man in 't zwart
gekleed, met zwarte snorbaarden, die bij
't spreken hevige gebaren miek en op zijn
«Geentsch »de werkliedenbepredikte.
Rh welWat zegt ge daarvan, is dat niet
komiek Bij 't lezen van die regels alleen
heeft pater Struye zich bijna eens breuk
gelachen en indenk, k. Cerkel werdt
den schrijver herhaaldelijk gefeliciteerd.
En alzoo is het, lezer, dat die gewijde
pennelekkers van het Nieuwsblad met
andersdenkenden discutie voeren.
Van hetgeen dien eenvoudigen werk
man daar op de meeting in het openbaar
verkondigde waart gij, katholieke laste
raars. niet verplicht iets aan te nemen of
te gelooven, maar indien gij eenige aan
spraak wilt maken op loyauteit,dan zoudt
gij, in plaats van te schimpen en te laste
ren, eerst kunnen beginnen met door
deugdelijk gegronde argumenten de door
u bestreden leerstellingen te weerleggen.
Wat zijn integendeel uwe argumenten
Wat dien man daar beweert in zijne
rede kan juist of onjuist zijn; daarin kan
noch wil ik mij verdiepen. Dat dien man
liet lot van een groot deel der werkende
klas afschildert als te zijn ellendig, be
droevend, diep beklagenswaardig kan
waar zijn of misschien ook niet waar zijn
,dat is mij onverschillig MAAR die man
is in 't zwart gekleed, heeft bakkebaarden,
maakt hevige gebaren en spreekt op zijn
Geentsch en dat bevalt mij niet en dat
beneemt hem 't recht om over arme lot-
genooten te spreken!.,.
Ziedaar uw argumenten.
Voorwaar prachtige logiek een bis-
schopslaaf waardig.
Moesten wij de redeneerkunst van die
kluchtspelers der soi-disani alleenzalig
makende kerk serieus volgen dan verbeel
den wij ons den tijd toen Christus zijnen
onsterfelijken leer van menschenliefde en
moraal aan de inwoners van Judoea ver
kondigde en dat de slimsten onder zijne
toehoorders de voorgehouden leerstellin
gen niet beter wisten te wederleggen dan
door de bewering datNu ja, 't kan heel
waar zijn wat dien Christus ons daar ver
teld heeft, vyij will.en hem d.at zelfs niet
betwisten, MAAR dien man ,a\s bij
te lang. zijn baard is te rosle _uC\W.
zijn neus snuit maakt hij te veel Ae
En met logiek van zulk. bet-
ij peisc he papenbladen gen°° ewetv van
bijgeloot in de weepziéke ^et\evh°u^etV
hunne onnoozele lezers t«^i erl dé
Serieus gesproken wié 1- reC'
faul als het er op aankop}
nige manier zijn gedacht teV ()p
Laadt gij niet denschijn op uTtr
ge dweepers die gij zijt, van met angV-
ligheid elke discutie waartoe men u*
eerlijke manier uitnoodigt, te ontwijken
Hebt gij alleenlijk er naar getracht om I
door bewijsredenen een enkeletterstellin-x
gen van dat nederig zwart ventje te we
derleggen?
Geeft gij daarmede niet het doorslaand
bewijs dal gij ongelijk hebt, en de waar
heid niet hooren wilt?
Het kostelijk leugen Nieuwsblad is
overigens wel zoogoed eenige standregels
van den Vrijzinnigen Volksbond aan
zijne goedzakkige lezers mede te deelen.
Maar, van bespreking of wederlegging
wederom geen sprake.
Waarom dan toch diengedurigen angst
om eens ter dege de slechte leerstellingen
van dievolksbonders-speudo-socialistente
weerleggen?
Of zijt gij misschien op voorhand ver
zekerd de nederlaag le zullen lijden en be
grijpt gij reeds hoe lastig het is eene
slechte zaak als de uwe te verdedigen?
Of zijt gij bevreesd dat uwe op zooge
naamde godsdienst steunende beginselen
den toets niet zouden kunnen doorstaan,
tegen die der, door u zoo zeer gevreesde,
werkerspartij?
Heeft ooit eene klerikale politieke ver-
eeBiging den moed getoont eene meeting
met vrije discutie op te roepen?
Ook den .Journal d'Vpres geeft zijne
verontwaardiging lucht wanneer hij aan
zijne allerkostelijkste lezers vertelt hoe
de goddelooze meetimusten de audace
hebben van in hunne manifesten en plak—
biljetten le durven drukken dal de: Vrij
zinnige Volksbond in de politieke be
weging eene richting zal volgen welke
onze arbeidersbevolking moet brengen
tot de bemeestering harer rechten en
de verbetering van zijnen stoffelijken
toestand-, dat zij dat doel zullen berei
ken omdat het schoon en edel is,omdat
hun eischen gegrond en rechtvaardig
zijn, omdat de stem van het volk de
stem van God is.
De argumenten, der godvruchtige wie-
rooksnuivers van de Journal d'Ypres
zijn nogcurieuser dan die vanhet AYcimcs-
blad.
Neen, neen, huilen die heilige gazette-
schrijVers, Gij meelingisten u beroepen op
kristelijke verdraagzaamheid, op de stem
van God
Neen, neen, dat ku«nen wij niet aan
voerden dat zullen wij nooit dulden.
„neden-
tegeir
het Sw <U1S-
1894.
ebruari
voorn
den.
'T is hier delPWH^BBS^. S^iid
of zoo een programma heeft, öf de libe
rale associate al ot niet meegaat met de
progressisten en socialisten, of wij al ot
niet het recht hebben ons in ons streven
te beroepen op kristelijke meuschlievend-
heid en of gij het recht hebt God voor u
alleen le behouden.
Van dat recht zal het werkvolk van
Yperen ook zonder uwe toestemming,
meer en meer gebruik maken.
Door dat recht zal den werkman leeren
inzien
Dat de klerikale partij steeds vijandig
aan zijne politieke belangen is geweest
Dat eene klerikale meerderheid van
hare macht steeds misbruik gemaakt
lieeft om door geestesverstomping het
volk te verkwezelen en het des te gemak
kelijker onder de knie te houden
Dat de klerikale overheersching teil
allen tijde de sublieme leerstellingen van
Christus heeft geprofaneerd, door die te
gebruiken als dekmantel waarachter eene
hoogmoedige en vadsige geestelijkheid im
mer haren lagen, gemeenen en nooit ver
zadigden geldzucht wist te verbergen!....
Noch gij, o diep geleerden reporter
van het zeer godvruchtig Nieuwsblad,
noch gij in de vreeze des Heeren wande
lende opstellers van den Journal d'Ypres
zult beletten: dat den werkman zich zal
weten los te werken uit de knellende sla
venketen waarin uwen fanalieken domi-
naliegeest hem zoo langen tijd geklonken
hield.
En zoo gij, o heilige kerkspioenen, uit
bijgeloof of een ellendig winstbejag uwe
slavenketens belieft te kussen om uwe
strenge en onverbiddelijke meesters te vol
doen, libre k vous, wij zullen u die zeer
twijfelachtige eer niet betwisten. Amen.
Democraat.
i
f
Ii
-US"
A*--"-'' 'Ol-
ip"-