jf 1 y t J1 i r i r I T i Ir 'T is de kwestie of het volk recht van spreken heeft. r TH 11 U i i |fi i t I l-i k I j III b V! slecht volk zij-n, en samengesteld uit geu zen, godloochenaars, vrijdenkers, socia listen, anarchisten en misschien ook wel moordenaars En ais de godvreezende dibbe bij de lezing van het verslag van die goddelooze •meeting in heilige verontwaardiging het: Ik dank u, o Heer, dat ik niet ben zoo als die booswichten: als een troost gebed preveltdan meent de schrijver van het Nieuwsblad dat hij het pleit gewonnen heeft en de Vrijzinnige werkerspartij van Yperen heeft doodgeschreven. Bij al de gruwelen door dien kalote schrijver op rekening van de meetingisten gesteld, mocht ook het komieke gedeelte niet ontbreken. Den boog kan niet altijd gespannen zijn en pastoors, paters en dibben lachen ook geern 'nen keer. Ja, zegt dien geesligen /Vieuwsblad- schrijver dc vreemdeling (de werkman- voordrachtgever) was een man in 't zwart gekleed, met zwarte snorbaarden, die bij 't spreken hevige gebaren miek en op zijn «Geentsch »de werkliedenbepredikte. Rh welWat zegt ge daarvan, is dat niet komiek Bij 't lezen van die regels alleen heeft pater Struye zich bijna eens breuk gelachen en indenk, k. Cerkel werdt den schrijver herhaaldelijk gefeliciteerd. En alzoo is het, lezer, dat die gewijde pennelekkers van het Nieuwsblad met andersdenkenden discutie voeren. Van hetgeen dien eenvoudigen werk man daar op de meeting in het openbaar verkondigde waart gij, katholieke laste raars. niet verplicht iets aan te nemen of te gelooven, maar indien gij eenige aan spraak wilt maken op loyauteit,dan zoudt gij, in plaats van te schimpen en te laste ren, eerst kunnen beginnen met door deugdelijk gegronde argumenten de door u bestreden leerstellingen te weerleggen. Wat zijn integendeel uwe argumenten Wat dien man daar beweert in zijne rede kan juist of onjuist zijn; daarin kan noch wil ik mij verdiepen. Dat dien man liet lot van een groot deel der werkende klas afschildert als te zijn ellendig, be droevend, diep beklagenswaardig kan waar zijn of misschien ook niet waar zijn ,dat is mij onverschillig MAAR die man is in 't zwart gekleed, heeft bakkebaarden, maakt hevige gebaren en spreekt op zijn Geentsch en dat bevalt mij niet en dat beneemt hem 't recht om over arme lot- genooten te spreken!.,. Ziedaar uw argumenten. Voorwaar prachtige logiek een bis- schopslaaf waardig. Moesten wij de redeneerkunst van die kluchtspelers der soi-disani alleenzalig makende kerk serieus volgen dan verbeel den wij ons den tijd toen Christus zijnen onsterfelijken leer van menschenliefde en moraal aan de inwoners van Judoea ver kondigde en dat de slimsten onder zijne toehoorders de voorgehouden leerstellin gen niet beter wisten te wederleggen dan door de bewering datNu ja, 't kan heel waar zijn wat dien Christus ons daar ver teld heeft, vyij will.en hem d.at zelfs niet betwisten, MAAR dien man ,a\s bij te lang. zijn baard is te rosle _uC\W. zijn neus snuit maakt hij te veel Ae En met logiek van zulk. bet- ij peisc he papenbladen gen°° ewetv van bijgeloot in de weepziéke ^et\evh°u^etV hunne onnoozele lezers t«^i erl dé Serieus gesproken wié 1- reC' faul als het er op aankop} nige manier zijn gedacht teV ()p Laadt gij niet denschijn op uTtr ge dweepers die gij zijt, van met angV- ligheid elke discutie waartoe men u* eerlijke manier uitnoodigt, te ontwijken Hebt gij alleenlijk er naar getracht om I door bewijsredenen een enkeletterstellin-x gen van dat nederig zwart ventje te we derleggen? Geeft gij daarmede niet het doorslaand bewijs dal gij ongelijk hebt, en de waar heid niet hooren wilt? Het kostelijk leugen Nieuwsblad is overigens wel zoogoed eenige standregels van den Vrijzinnigen Volksbond aan zijne goedzakkige lezers mede te deelen. Maar, van bespreking of wederlegging wederom geen sprake. Waarom dan toch diengedurigen angst om eens ter dege de slechte leerstellingen van dievolksbonders-speudo-socialistente weerleggen? Of zijt gij misschien op voorhand ver zekerd de nederlaag le zullen lijden en be grijpt gij reeds hoe lastig het is eene slechte zaak als de uwe te verdedigen? Of zijt gij bevreesd dat uwe op zooge naamde godsdienst steunende beginselen den toets niet zouden kunnen doorstaan, tegen die der, door u zoo zeer gevreesde, werkerspartij? Heeft ooit eene klerikale politieke ver- eeBiging den moed getoont eene meeting met vrije discutie op te roepen? Ook den .Journal d'Vpres geeft zijne verontwaardiging lucht wanneer hij aan zijne allerkostelijkste lezers vertelt hoe de goddelooze meetimusten de audace hebben van in hunne manifesten en plak— biljetten le durven drukken dal de: Vrij zinnige Volksbond in de politieke be weging eene richting zal volgen welke onze arbeidersbevolking moet brengen tot de bemeestering harer rechten en de verbetering van zijnen stoffelijken toestand-, dat zij dat doel zullen berei ken omdat het schoon en edel is,omdat hun eischen gegrond en rechtvaardig zijn, omdat de stem van het volk de stem van God is. De argumenten, der godvruchtige wie- rooksnuivers van de Journal d'Ypres zijn nogcurieuser dan die vanhet AYcimcs- blad. Neen, neen, huilen die heilige gazette- schrijVers, Gij meelingisten u beroepen op kristelijke verdraagzaamheid, op de stem van God Neen, neen, dat ku«nen wij niet aan voerden dat zullen wij nooit dulden. „neden- tegeir het Sw <U1S- 1894. ebruari voorn den. 'T is hier delPWH^BBS^. S^iid of zoo een programma heeft, öf de libe rale associate al ot niet meegaat met de progressisten en socialisten, of wij al ot niet het recht hebben ons in ons streven te beroepen op kristelijke meuschlievend- heid en of gij het recht hebt God voor u alleen le behouden. Van dat recht zal het werkvolk van Yperen ook zonder uwe toestemming, meer en meer gebruik maken. Door dat recht zal den werkman leeren inzien Dat de klerikale partij steeds vijandig aan zijne politieke belangen is geweest Dat eene klerikale meerderheid van hare macht steeds misbruik gemaakt lieeft om door geestesverstomping het volk te verkwezelen en het des te gemak kelijker onder de knie te houden Dat de klerikale overheersching teil allen tijde de sublieme leerstellingen van Christus heeft geprofaneerd, door die te gebruiken als dekmantel waarachter eene hoogmoedige en vadsige geestelijkheid im mer haren lagen, gemeenen en nooit ver zadigden geldzucht wist te verbergen!.... Noch gij, o diep geleerden reporter van het zeer godvruchtig Nieuwsblad, noch gij in de vreeze des Heeren wande lende opstellers van den Journal d'Ypres zult beletten: dat den werkman zich zal weten los te werken uit de knellende sla venketen waarin uwen fanalieken domi- naliegeest hem zoo langen tijd geklonken hield. En zoo gij, o heilige kerkspioenen, uit bijgeloof of een ellendig winstbejag uwe slavenketens belieft te kussen om uwe strenge en onverbiddelijke meesters te vol doen, libre k vous, wij zullen u die zeer twijfelachtige eer niet betwisten. Amen. Democraat. i f Ii -US" A*--"-'' 'Ol- ip"-

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 2