Poets wederom poets. 1SI van ANTWERPEN. Zondag 9 Septemb. 1894. den hebben om u dat vecht le geven; dat zij om hunne princiepen vervolgd zijn geworden niet alleen door de katholieken, maar door al de slaanblijvers, zells die hunner eigene partij. Maar zij hebben stand gehouden Te genover de verwijtingen die van alle kan ten hun naar het hoofd werden geslin gerd, stonden zij pal; zij versmaadden de aanvallen van katholieken en flauwe libe ralen, die den oorsprong hunner princie pen vergeten haddenwant inderdaad het liberalismus of vrijgezindheid heeft voor plicht, niet die of die godsdienstleer aan te vallen, maar wel het recht van alle ge wetens te verdedigen, de rechten van allen le vrijwaren, de vrijheid laten, zoo wel aan katholieken als aan philosoven, hunne gedachten te verdedigen. En dat werd wel hier en daar vergeten. Maar onze mannen gingen geen duim breed achteruit: zij werden vervolgd, be schimpt, bijna uit de samenleving geban nen, althans door hunne oude vrienden verloochend. En toch overwon het heilige recht voor allen. Langzamerhand kwamen de liberalen vtot hun gedacht overer ontstond een stroom, welke alle denkwijzen weldra medesleepte; het heilige woord Recht voor allen, zoowel als plicht voor allen! weerklonk niet meer in de wildernis maar het drong de ooren, de harten bin nen van alle rechtvaardige eerlijke lieden. En niettegenstaande den hevigen, woe denden tegenstand der katholieken, zege praalde het recht voor allen, en elke vrije Belg kreeg zijn natuurlijk stemrecht. Ziedaar, werklieden, hoe gij uwe rech- lten bekomen hebt en door wiens toedoen. Eene tweede vraag Weet gij waarom de vooruitstrevende liberalen ;u dit stemrecht hebben gegeven? Om voor hen te stemmen, zuil gij ant woorden. Neen, wij rekenen niet op de dankbaar heid der volkeren meer dan eens hebben zij hunne weldoeners verloochend, ver- vyolgd, ja, vermoord. Wie kent de ge schiedenis v.an Jacob van Artevelde niet En die is het eenigste feit niet. Dus wisten wij voorop dat wij geene, plthans weinig, erkentelijkheid te ver- Wachten hadden, Waarom vochten wij dan voor uw recht Omdat wij wisten dat die zaak rechtvaardig, eerlijk, heilig is. Onze leus was: Geen plicht zonder recht! En gij liadt de plichten alleen, werklieden, zon der het recht. Dat ging ons geweten niet, omdat wij echte, trouwe liberalen zijp, voorstaanders van het recht voor allen, de vrijheid voor allen. Waarom gaven wij u het stemrecht Opdat gij voortaan uwe eigene zaken zoudet kunnen verdedigen, al uwe rech ten doen gelden. Wij stellen ons niet aan als uwe bazen, uwe leiders neen, gij hebt voor uwe eigene belangen te zorgen, en niet wij. Dat wij u mede helpen, ja wel! Zouden wij dan zoo lang gestredeV hebben, om u later te verloochenen, alhoewelnog" thans op uwe erkentelijkheid niet re nen Waarlijk neen Maar wij zeggen u enkel: wij hebben u het kiesrecht gegeven voor u zeiven, niet voor anderen. Verdedigt u thans met eigene wapenen Maar als gij denkt dat wij rechtvaardig zijn, en eerlijk in uw belang, dal het onze is, willen handelen, helpt ons dan in o«ze pogingen tot ont- slaving en verbetering van uw lot door goede democratische wetten, en laat u niet medeslepen door valsche profeten,die ofwel beloven wat zij niet houden kunnen zooals de katholieken, ofwel hersenschim mige princiepen verdedigen, als het col lectivisme, wat zij onmogelijk kunnen be reiken. Bij een onder-pastor onzer stad werd een hovenier dezen winter geroepen om een druivelaar te snijden en een weinig tegen den muur te leiden. Hij moest daarvoor komen 's Zondags na het lof aangezien hij in de week geenen tijd had. Op een uur was hel geklonken en M. de onder-paslor bedankte den hovenier zeer vriendelijk, hem zeggende dat hij voor dat klein werksken toch zeker niets moest betalen; daarbij het werk, hetgeen men 's Zondags na het lof doet, mag men niet doen betalen. De hovenier kan daar niets tegen in brengen en trok er mismuilend van onder. Maar nu eenige weken geleden stierf een kind van den hovenier. Het overleed den Vrijdag. De vrouw zegde van het des Zaterdags reeds naar 't kerkhof te doen; doch de man verzette zich daar tegen en het werd den Zondag 's namiddags begra ven. Na bet lof werd het afgelezen en zie, het was juist den onder-pastor met den drui velaar. Na het aflezen bedankte de hovenier mijnbeer de onder-pastor die hem zegde: Ja, maar vriendje, bet is geld dat er moet zijn. Voor zulk een klein werksken, we dervoer de hovenier, daar moogt ge nu niet in -v, Na m \v AW nu was h pastor om jm Zeer wefV \A Naamlooze Maatschappij der IJzerenwegen van Wést-Vlaanderen. N>eï BIJZONDER TREIN van Hazcbrwuck naar Antwerpen VOOR HALF GELD. en zonder verandering van Rijtuigen op Vertrek van Yperen om 6 ure 's morgens, aankomst te Antwerpen (Zuid) om 9-43. Vertrek van Antwerpen (Zuid) om 6-39 's avonds, aankomst te Yperen om 9-öo. Prijzen der plaatsen gaan en keeren. '29 Klas, 8-10 3° Klas. 5-40 N. B. Aflevering der Kaarten den 7 en den September, van ure 's morgens, tot ure 's avonds, en den 9 vóór het ver trek van den trein, Dct getal Plaatsen is bepaald. BURGERSTAND van den 24° tot den 3ln Augustus 1894. Geboorten: Mannelijk geslacht, 5; Vrouwelijk id. 3. Huwelijken: Spinnewyn, Arthur, daglooner, en Delan- ghe, Eugenia, kantwerkster. Callewaert, Leopoldus, daglooner, en Desegher, Felicia' kantwerkster. Wolters. Karei, letterzet ter, en Traest, Sidonia, dienstmeid.Volle bout, Pieter, rondleurder, en Werbrouck Virginia, rondleurster. Sterfgevallen Lewyllie, Julius, 63 jaren, landbouwers- werkman, ongehuwd, Meenenstraat. La- beau, Nathalia, 77 jaren, zonder beroep weduwe van Karei Holvoet, Lange Thoul routstraat. Kinderen beneden de 7 jaren. Mannelijk geslacht 2; Vrouwelijk id. 0. jbourseerd P. S Mciledeelingen die përeWw. kwetsend voor eer en reputatie, worden n De giften die na Donderdag avond binnenkomen «th den in bel nummer der daaropvolgende week geplaatst o

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 2