Klerikale Verdrukking Mijnheer denBurgmeeste kt ,iV- -■ 'W^eeeVe' i IN HET KABINET T ^a!°;^eXeW. volk hun met veel genoegen op vele plaat sen zal helpen van de kussens kegelen. Dat zullen zij niet gestolen hebben ook. M. Beernaerl, ex-premier, is zondag gaan peroreeren in den katholieken K. h., te Schaarbeek. De oude geus, ex-administrateur van L'Eloile Beige, heeft den toupet gehad uit te roepen: Men weet wal wij gedaan hebben. fV ij hebben al onze beloften gehouden.. Men kan raden wat wij zullen doen in de toekomst!!! Kolossaal, he 1... Sieur Woeste zegde immers ook te Aalst: Ik pen 'n friend fan 't verk..folk.. Ze zeggen dak ne smous pen, das nie waar, zelle, ik pen 'ne pruisseler (Brussel er). Wanneer de eerste liegt dat 't klettert, te Schaarbeek, waarom zou de tweede niet liegen dat 't kraakt, te Aalst. En alzoo gaat het ook in Yperen onder dat kalole boeltje. Het is heden avond, Zaterdag IS Sep tember, dat Louis GOETHALS, kleer maker in het Jongensweezengeslicht, al hier,zal aan de deur gezet zijn Ollldat hij Liberaal is Zulke werken kunnen de kaloten, dat is hun liefste werk van het brood te roo- ven aan vaders van famillie; dal is hun aan genaam, alswanneer zij kunnen iemand doen bezwijken van honger en smart, zoo- als reeds vele ten grave gedaald zijn, se dert de klerikale wreedaards op het stad thuis nestelen. Ja, sedert vier jaren van hier, zijn on telbare slachtoffers gevallen; eerlijke har ten die van niemand kwaad spraken, doch beroofd waren van werk of brood dooi de kaloten, omdat zij Liberaal waren. Heden moogt gij moordenaar, baan- tslrooper, brandstichter of anarchist zjn, en gij zult in de oogen der kaloten, een braven man zijn, als gij enkel zegt Ik ben kaloot. Maar zijt gij eerlijk man zooals het be hoort te zijn in de samenleving en zegt gij dat gij liberaal zijt, dan zijl gij verdoemd en zij gebruiken alle dwangmid dels. Maar zulke kalote-heldendaden zullen niet vergelen zijn liet is de schuld der kaloten dal de werkman lijdt, het zal later ,00k de schuld der kaloten zijn dat de balk hun weder zal op hel hoofd vallen. Hetware een heilige plicht van goede harten van bovengenoemde!» slac offer, Louis GOETHALS, ter te komen aangaande bet werk. VAN Mijnheer de Baron is gèvdompclL dioo^ mende, ineenenzetel;hij kij\uy*l een Genteneer die komt van gek?%.- xr— V Men klopt op de deur. M. de Baron. Binnen Abdon. Mijnheer de Burgmeester, 't is Calle die vraagt om u te spreken. At. de, Baron, (hevig). Zeg dat hij naar den duivel loope! (zich hernemende) Neen! zeg dat hij bij mij kom©! Calle, (die de uitval gehoord heeft), in zich zei ven: t Is toch hetzelve! - Hij treed sidderend binnen, de trois-six in de twee handen. M. de Baron. Eh wel? Wat hebt gij daarin uw blad gedraaid wegens M. Enfin, zinspelende over zijne manier van gaan Calle. Maar Mijnheer de Baron, ik meende M. de Baron. Gij moest niet mee- uen, maar u eerst overdenken! Gij hebt daar gesproken van koord in het huis van een gehangene en eeneschoone occasie ge mist van te zwijgen! Calle. Hoe dat, Mijnheer de Baron? Ik begrijp niet M. de Baron. —Gij gelijkt aan Car- casson, en wilt niets begrijpen. Weet gij niet dat ik eenen breuder heb die, meer als uwen heer Enfin, mankeert in den gang? Met uwe onbedachte en zotte spotter nijen, doet gij iedereen daar op peizen Het is gelijk over vier jaren, wanneer, toen Reusje zijn hoofd verloren had, gij zinspeeldet op zijnen hals. Dan hebben onze vijanden mij ook wat in de nek ge stampt. Houdt u voor gewaarschuwd in het toekomende; geene persoonlijke aanrandingen meer nopens lieflijke gebre ken! Dat valt altijd weder op onzen neus.. Oog voor oog, bals voor hals... Hebt gij hel verstaan? Ga nu! Calle, (zich in twee plooiende). Ja, zeer goed, Mijnheer de Baron. (In zijn eigen, al achterwaarts buiten trappende): lk meende nochtans, om verscheide rede nen, di t dit aan die gent-che spotter zou amgenaam geweest zijn Ach,die aristocra- tique carcassen 11 Ifcotat- tk«r.nv)c ft- -i ■efl A geheet'® Bit ee Vó «P V\^ ft- heb Ces <7^*^ les porestfot^^A Het is 4 Prc0 f sedert dien kliek hecht rekening diezelfdeathoftc -r:< \oork' de voorariftcn %N< v broérv zijne belofte V Wij dagen hel^owj*?Kff*tïif een enkel katholieke fabrikant ofandere werkgever te noemen die de pauselijk eneykbek toe past, wij dagen de katholieke uittredende kamerleden uit, een enkel voorschrift van hunnen II. Vader te noemen, welke zij in de Kan-ers verdedigd of voorstellen gedaan hebben om ze te verwezenlijken. De paus zegt: een werkman moet ge noeg winnen om in zijne behoeften te voldoen, noemt ons, Journal, een enkel fabrikant wiens werklieden vóór liet ver schijnen van de encykliek niet genoeg wonnen en nu beter loon hebben Wij zien nog dagelijks jonge gasten eener katholieke fabrikant die, na hun werk, boterhammen gaan bedelen. Wij willen duidelijker zijn en met uit treksels van de encycliek bewijzen, dat in plaats van aanhangers te zijn ervan, zij integendeel het tegenovergestelde zijn. Zoo vinden wy on<Jer andere 1° Gelijk bij den mensch alles gren zen heeft, zoo ook bij den arbeid dien hij kan voortbrengen, en verder dan de grens van zijn arbeidskracht, mag hij niet gaan. Om nu zulks te beletten, moest men de duur van den arbeidsdag regelen, daar voor vragen wij het maximum van werk uren, iets waaraan de katholieken vijan dig zijn. "2° Eene vrouw of een kind is niet in staal tol datgene wat een volwassen krachtige man verricht. Daartoe vragen wij: Verbod voor vrou wenarbeid, als deze schadelijk voor de guzondheid en zedelijkheid is. De katholieken zijn jaren lang meester over alles geweest, maar hebben nooit een wel in dien zin gemaakt. co

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 2