Yperscke Kiezing Klerikale Geestigheid. In 't Vlaamsch a. u. b. Hoe rijmt men dit te saam. chandelij\ ln te ex- leke"spot- ichi^han- tye/( de botste mo 3 KaPitaal, aeniaip B e verar- -leerlingt ,-,u ^.'unSerhoud, V\pj tuurwegen en wanneer n hongerlijders en werkloozen brood vroegen, zond de katho- eering poeder en lood. andaag tot daar, en alzoo is het voorschriften die een beetje iiieiiSL vendheid inboezemen die in de eneykliek voorkomen. Hadden wij dan ongelijk van te zeggen dat men eene onbeschrijfelijke onbe schaamdheid moet hebben om de pause lijke encykliek voor vaandel aan te nemen wanneer men een verleden heeft die tieel en al er mede in strijd is. Hun programma is dus alweer zooals gewoonte, eene fopperij, eene oogenver- Llhidlieid; niotG dat klaar en zuiver is; zij willen zooals gewoonte de menschen met beloften paaien. Maar of dit nog zal pakken blijft tezien. Wij hebben volle hoop in de kiezers van Yperen, dat zij de beloften dier hui chelaars zullen weten naar waarde te schat ten, zij hebben er al ondervinding genoeg van en zullen den 14 October die ency- kliekers naar den paus zenden. Het Journalsprekende over de en cycliek, zegt: dat ze door heel de wereld aangenomen geweest is, buiten door radi- kalen en socialisten. En twee regelen verder zegt de zelfde krabbelaar dat ze door die zelfde radicalen en socialisten bij honderden is uitgedeeld geweest. Faut soigner ga, Janus 1 (Vervolg). Liberaal'.Gij weet wel, heer kape laan, dat de zoogezegde katholijke be schermers van den landbouw, doch enkel maar de naam drajjen en niet de daden Kapelaan. Heeft M. Struye, niet al tijd een voorstaander geweest van den land bouw en hebt gij zijne redevoeringen niet 'Wijls gelezen in de katholieke gazetten, biberaal. Ja, veel, zeer veel, alles °P papier en die niets beteekende, dan de der kiezers nogeens te verblinden. Get Journal d'Ypres met zijnen naa- per t Nieuwsblad, mieken er eenen ge- heelen boel van, en och Heere, als men a"es gelezen had, was het een rimram om de naam van Struye in de gazetten te zien pronken. Maa r zeg liever, zooals het be hoort te zijn. Als er eene meeling moet Behouden warden voor landbouwers 5 ten .^Üf^töéren niet die spreken en beraad slagen met ondervinding maar wel de barons, de graven, of pastoors die het komiteit uitmaken; deze babbelen en rate len zooveel leugens dat ze hetzelf geloo- ven, en altijd maar zorgen voor hunne eigene intresten. Overleest de verslagen der landbouw- vergaderingen en gij zult bekennen dal ik de waarheid zeg. De eigenlijke landbouw- vergaderingen zouden moeten uitsluitelijk voor de boeren zijn, en allen te samen spannen en werken voor hunne eigene in tresten. Kapelaan. Gij weet wel dat er zoo weinige boeren geleerd zijn en niemand het woord wilt nemen, dan moet liet toch de beschermers zijn van de boeren? Liberaal. Ja, 'k verstaan dat, maal ais er zulke vergaderingen zijn dan wil de beschermer spreken en den boer moet zwijgen. En aangaande do beschermers van werk man en burger, ik zal u niet lang bezig houden, want die mannen zijn zooveel niet waard. Wat? Zij die de eer hebben van zulk eenen toupet te dragen, en dagelijks den werkman broodrooven, naar Frank rijk doen vluchten, laten vergaan van ar- moed; geene compassie hebben met ahvie eerlijk en vooruit wilt ten voordeele van 't menschdom. Neen, nooit zullen zij de palmkroon van het Ypersch volk ontvan gen, want zij zijn te laf en te oneerlijk. Kapelaan. Ik wist niet dat gij zoo hevig liberaal waart. Liberaal. Niet alleenlijk ik, heer ka pelaan, maar nog honderden met mij die half liberaal waren, zijn, met dal tyrannie- volk, geheel liberaal gekomen. De kapelaan ging al drupneuzen de dear uit, denkende, mijnen haring braadt in dit huis niet meer. Wij vinden in het Laatste Nieuics het volgende dat wel verdient gelezen te worden, aangaande onze beroemde XXI redacteurs van 't Journal d'Ypres: Als de klerikalen het in den knik ker krijgen van geestig te zijn, bren gen zij het zeer verre. Getuige het volgende: Eenige jongelingen waren in velo naar Zoetenaeye gereden. Een hun ner aan een natuurlijke behoefte vol doende, vraagt aan den herbergier naar het gemak, hetgeen hem aange wezen wordt. Ziehier hoe het katholiek Journal d'Ypres dat vertelt. Wij mogen het niet vertalen, uit vrees er al het oor spronkelijke en eigenaardige aan te ontnemen: L'un d'eux désirant gratifier la commune d'un petit objet en bronze sculpté, fut introduit par l'auber- giste dans un petit atelier de sculp- turecelui-ci s'identifie aveclélable, et n'a de vraiment extraordinaire qu'une horrible promiscuité de tou- tes sortes de clioses, et une petite planche basse ohcombien basse! au travers de laquelle on doit poser le bloc a, sculpter. En weet ge wie die Zolasche let terkunde overneemt, misschien wel omdat ze ditmaal niet goed genoeg uit haar oogen gekeken heeft en ver schalkt werd door het klerikalism van 't Journal d' Ypresl Niemand an ders dan de godvruchtige Palrie, het bisschoppelijk blad van Brugge, de meest puriteinsche savooi van ons land. En opdat zij de stoutheid niet hebbe het af te liegen, verzenden wij haar naar heur nr van Maandag, 27n Oogst, 2" bladz., 3e kolom. Foei, Patrie Alhoewel onze dagelij ksche lectuur niet uit encyclieken en pauselijke ont boezemingen besta, zouden wij gaarne zoo iets in dien aard te lezen krijgen, nu vooral dat wij in fijnvrome bladen lezen De Paus heeft aan de italiaan- sche bisschoppen een brief gestuurd over de prediking. Hij schrijft dat de predikanten het evangelie moeten prediken. De man zou verstandig handelen met dit encycliekje te doen overdruk ken in 't Vlaamsch en naar onze on derpastoors te sturen, die sinds jaar- en dag evangelie en bijbel in den ver geethoek bij 't oud ijzer wierpen om zich uitsluitelijk toe te leggenop mee ting houden in de kerk en voor thema hunner kiesredevoeringen,de slechte gazetten (1) nemen. 4 14

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 3