Katholieke Volksliefde. Johannes Johannes si TTT" stoeffers, geen onbeschaamder belovers dan de klerikalen, die graag op eenen kamerzetel zouden klauteren. Zulke comedianten liegen dat ze't zelve gelooven; dat ze schieten met spek, dat er 't eind aan verloren is; en ze beloven, beloven, beloven, dat we erg bevreesd zijn nogmaals zooveel fabrieken uit den grond te zien spruiten Als die kerels op dien voet van beloven voortgaan, dan beloven zij binnen drie weker» aan hunne kiezers den kost zonder werken, eenen gevulden kelder, een opge propt geldkoffer, eene subsidie voor rond reisje van een maand, gezondheid voor heel helleven, werk dat de werklieden alle dage ten minste 10 fr. zullen winnen, eindelijk eene zachte dood en, op den hoop toe,zegen en zaligheid hiernamaals tot in der eeuwigheid. Amen De overgroote moeite, die de katholie ken zich thans geven, om de werklieden en het volk tot hen te trekken, is oprecht bewonderenswaardig Zij alleen zijn de vrienden van het volk, zij zorgen voor het volk, en dat wordt ge zegd en herhaald zoodat zij,die het zeggen, nog zullen eindigen met het zelf te geloo ven. Woorden genoeg, beloften met heele karrevrachten, maar de daden en de be wijzen blijven achterwege. En dit is te verstaan, daar waar er niets is, verliest de Koning zijn recht, zegt het spreekwoord, en het is moeilijk voor de katholieken daden aan te halen, daar ze nooit iets deden rechtstreeks en uitslui- telijk in het belang van hel volk. Men herinnert zich nog hoede katho lieken zich verzet hebben uit al hunne krachten legen het Algemeen Stemrecht; het is slechts op het uiterste oogenblik, gedwongen en vol schrik, dat zij toegaven en dit gebrekkig meervoudig stemrecht aannamen. Nu willen zij de stem komen vragen van die duizenden nieuwe kiezers,aan dewelke zij over eenige maanden bet stemrecht niet wilden geven. Dal is maar al te straf! Zij zijn nu reeds 10 jaar aan 't bewind en wat hebben zij gedaan? Het is toch de vergunningswet op de herbergiers niet, noch de fameuze loi-ivet die veel zullen bijbrengen lot de stoffelijke verbetering van het volk. Waar zijn die groote maatschappelijke hervormingen die zich opdwingen? hebben de katholieken ze tot nu toe gestemd? Neen, niet waar? en zij zullen ze ook niet stemmen. Zij willen invoerrechten stellen die den prijs van het brood, de bo. ter, de zullen doen iets waar de werklieden het meest ZU^,{A> in betalen. yV Zij willen de gelden van de burg^® volle handen naar de klooslersschole*^ gen die er niet noodig zijn. En dit is alles. Indien gij moclil twijfe len, leest dan het programma onzer Ypt sche katholieken; geen enkele maatre in 't belang van het Yolk komt er in vo Slechts diegene die verkvveze'd zi.in blind of moedwillig de oogen sluiten wat ze zien en hooren, kunnen lm:.* stem nog aan de katholieken geven. Gelukkig voor ons land, dat er zoo niet veel meer te vinden zijn en dat het volk doorgaans klaarzichliger is, dan dat som migen denken. Hoe waardig de werk lieden zijn bij de üaloten. De werklieden hebben geene betere vrienden dan de jappers, zoolang ze altijd tevreden zijn met hetgeen men hun voorzet. Doch steken zij het hoofd op, dan luidt het op eene andere klok. Zoo schrijft Le Courrier de Bruxel- les en na hem het jesuïetenblad lAmi de l'Ordre van Namen: Waarom moeten wij werklieden op onze lijsten nemen? Watzoudenzij in'tparlementuitrichten?Overigens, werklieden mogen en moeten niet in de Kamers komen om hunne belan gen te verdedigen... O neen, zeemzoete Courrier, de kle rikale kapitalisten en brood bel asters zullen zich hiermede wel gelasten! Een adviesje aangeplakt op de uit stalling van een... koopman, gestaan en gelegen in de Muntstraat te Leu ven: Handel ia... bloedzuigers en Katholieke Gazellen. 't Is altijd Johannes, Johannes, Zoolang er maar bier in de kan is; Maar eens dat het bier daar uit is, Dan is *t dat Johannes een guit is. Zoo schertst, Adrianus Poirters zijn Masker van de wereld, hekeldichtje bevat veel waarheid Sedert de klerikalen het bewind in handen hebben buigen en knielen zij voor den Koning en. moedwillig ver in en zijn >erar jn al' Ivan V.5roole i van De kont, ■V se>- hij zou moeten" wet te teekenen. Oh1 voorzeker die wet niet eb- ben; Leopold II zou moeten geven hebber* te teekenen. Anderen vergeleken Nabuchodonosor. Men aanbidt God niet meer in de scholen, zegde men, maar men knielt er voor den kleinen Popol. Een andere gezalfde riep uit dat de koning eene doodzonde gedaan had met eene wet te teekenen, die door beide Kamers werd gestemd, en hij vroeg gebeden voor zijne bekeering. In verscheidene andere gemeenten schafte men de gebeden af; men ver gat er twee jaren lang het Domine sat- vum fac regem. Verder vergeleek een wij waterman de koningen aan gekroonde zwijnen! De pastoor van Juseret predikte dat bij zeer bedroefd was bij het lezen der Annalen der Voortplanting van het Geloof te moeten vaststellen dat de wilde, niet bekeerde koningen dezen- delingen eerbiedigen, terwijl hiereeni christen vorst eene wet geteekend had, gemaakt door de vrijmetselarij; met het doel den priester-en denehris- telijken geest uit de school te jagen.. De deken van Viel-Salm bekende gezegd te hebben in de congregatie» dat de Koning een schoteldoek was. Is 't genoeg lezers? Daar hebt ge nu eenige staaltjes' van den diepen eerbied, van de bal semende liefde der geestelijkheid je gens den vorst. O, nu klinkt het liedje anders. Nu zijn de bisschoppen de bazen. Nu put ten zij met vollegrepen uit de kassen van den Staatnu gebieden zij en grooten en kleinen draven op hunne-- wenken; nu voert de domste onder pastoor het hooge woord,nu buigt en. t iof] „oftV -

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 2