Brunfaut, Leleup Vermeulen. Klerikale omkooperij. Klerikalen Kiesdwang, De Godsdienst is hun doel niet! Het is slecht* gelijk het geld, ge lijk de dwang een middel is om u te onderwerpen In de kerk worden de laagste ge voelens van den mensch geëxploi teerd en in plaats van vrede te stich ten, hitst men er de menschen tegen elkander, de vrouwen tegen hunne mannen, op Wat denkt 'u, kiezers, over derge lijke handelwijze Betaald met uw geld en den mantel der vrede op den schouder, durven zij, ten voordeele, van hunne achteruitkruipende ge dachten, overal haat en nijd strooien en tweedracht in uw huisgezin zaaien We verachten zulke mannen. We verachten zulke middelen. Vuiligheid smijten we niet tegen; die valt terug op den neus des werpers. Eerlijke lieden van Yperen en om streek, wreek morgen de mannen wiens eer zó'o gelasterd wordt omdat zij zich voorstellen en uwen toestand willen verbeteren, en stemt, als één man, voor de heeren In hel beruchte volkshuis der Ypersche kaloten, sprak verleden zondag een der klerikale kandidaten over den nacht van den 1" Februari en zegde De liberalen bewezen dat wij het stadhuis veroverd hebben door be- drog, door omkooperijdoor stem- .men uit te koopen Onmiddelijk stond een oud kiesagent recht en August Cocle, der klerikalen, riep Ja, 'lis waar, hetgeen de liberalen zeggen. Gij weet zeer goed dal gij mij omgekocht hebt, en dat ik meer dan n ,/ionderd-vijftig kiezers kan opnoe- n.ien die ik u heb helpen omkoopen Gij weet bovendien dat ik door getui- gen kan bewijzen hetgeen ik beweer. Gij hpbt, mij omgekocht en gij hebt uwe beloften piet gehouden, Ik zoude eens willen weten wanneer gij mij het nog verschuldigde,zult voldoen. :$ie onderbreking verwekte natuurlijk eene geweldige opschudding. De kandida- Uèhk vooral tlenritjeilweins, was ^ls van den,donder getroffenen begon als een riet te beven en te klappertanden. _£ij, vondea nauwelijks adem genoeg om te roepen, aan de deur, aan de deur lDen, Cocle <Joor de politie, die In gröpt getal iprde taal aan wezig' was, in'den.'ha'Vkteken: mende dit ve«l ops tal ri'-ngen Is hQ Voorwaar nog het eenvoudigste* middel om iemand den mond te stoppen Cocle, elkeen weet dat, was tijdens de laatste gemeent'ëkiezingen eep der voor ns ams te k isa genten der klerikalen. Men had hem een post op het stadhuis beloofd. Zoodra de kiezingen voorbij waren, kreeg Cocle den post van.... aardewerker, in afvvacliling van beters. Aardewerker als men schoenma ker is in een der voornaamste straten van a de stad, de Tempelstraatis dat eene be- y looning voor zulke belangrijke bewezen lien gij voor .1p vrijs| diensten e W Mr de ld Mm rpoet waarachtig erkennen dat zulks geen prijs was in ruil Stadhuis Ook heeft de vriend Cocle, na verschei dene maanden als aardewerker gewacht te hebben eindelijk het geduld verloren. Cocle heeft ten laatste als zoovele anderen begrepen dat men hem bedrogen had. Hij is kwaad geworden en heelt Yperen ver laten om in Frankrijk den kost te gaan verdienen. route doodzonde vooreen gociaiisten «rna de Pro *rt zijn 1 Je v \\V vAveojU',?». Zal het kiesbedrog, dat daar verleden Zondag in het openbaar en in tegenwoor digheid van lionderde personen aange klaagd werdt, ongestraft blijven Dal ware een ongehoord schandaal, wij vestigen hierop de aandacht van het Parket. Indien het toegelaten was aan hen die kiesbedrog plagen, zulks ongestoord in het openbaar te verkondigen Indien omgekochten en omkoopers, elkander in het openbaar zulke daden on- gestraft mogen verwijten zoude zulks een treurig en allergevaarlijkst gedacht geven van liet nieuwe belgischekiesstelsel. Het volk is eerlijk en walgt over die smerige konkelfoeserij. Onder het werkvolk wordt veel over dat voorval gesproken. Luide spreken zij hunne verachting uit, en over de omkoopers en over de ellende lingen die zich lieten omkoopen. Zij schroomen niet te verklaren dat zij zelve recht zullen doen den 14° October over de belediging de eerlijke werkersbe volking van Yperen aangedaan door de propere nachtridders van den 1° Februari Verleden Zondag in al de missen in St-Pieterskerk heeft de pastoor, meeting gehouden in plaats van het Evangelie te prediken. Hij miek zich fel kwaad op de parochianen indien zij voorde liberale kan didaten gingen stemmen. Waarom die zwartgerokte zich met de politiek bezig hield weten wij niet, maar in alle geval hebben de klerikalen gedacht dat eene meeting in de kerk meer effekt zal maken, dan in hun Volkshuis, want diar is er te veel gpstoort. Het begin van gijhen preek bestond hierin oarei die zant' <1% ssw 16 lienstwillen kei wat hij zeggen) Het is de parochie van St-Pietêrï? n waarin ik geen betrouwen heb, dat zijn allen brave en kristelijke menschen, die voor het welzijn van het vaderland zullen stemmen. (Waarom moet een braven mensch berispt worden?^ Heeft dien pastoor veï'gëten^wal eö zijner beste vrienden zegde om de Sint- Pieters parochie te niet te brengen, het was een yernufte kaloot die ze verweet voor vlooienvangers, en dienen Jezuïet zegt, dat het brave kristelijke menschen zijn, knoopt nu die woorden aaneen. De drie liberale kandidaten zegde hij zijn drie ongodsdienstige mannen, mannen die nooit eenen voet in de kerk stellen. En die voor een van die drie kandidaten stemt,zal voorwaar de hel te verwachten hebben. (De el is verboden, zij moeten allen den He mel in!!!) Neen, parochianen, gij zult niet stem- men om een Gouvernement aan 't bewind te brengen, dat onzen Godsdienst zou ver- nietigen, den priester in het gevang slui- ten, en geen geloof meer laten bestaan. (De vrijheid willen wij aan alle man en geen dwang.) Weet dien vernuftigen pastoor niets te zeggen van hetgene de kaloten in de Ka mers nu uitoefenen Wat heeft COLAERT gedaan voor Yperen sedert hij in de Kamers zetelt En dien man durft zijne parochianen dwingen voor de papen te stemmen, als hb dat in zijr.en feilen knikker steekt, is hij er nevens; want zulk eenen pastoor moet weten, dat hel werkvolk geene kelens meer aan den hals wilt. Sedert de kaloten op het Stadhuis ge komen zijn door alle slag van omkooping leugens en laster, weten zij niet meer wat doen om den werkman te vernederen en hem onder den voet te houden. En dat noemt men bij de kaloten de werklieden beminnen, bijstaan en hel pen, maar kon men bende laatste beete brood dat hij zoo duur gewonnen heeft uit zijnen mond balen, dat ware voor hen broederlijke liefde. Maar de werklieden die precies pp de wereld niet gekomen zijn, om zich onder den hiel te laten houden, zullen zich Zon dag wel weten te wreken,, en niet luiste ren naar den domrhcn praat, van «enen hoogmoedigen pastoor die de pretentie ifTT li /.ij fj»n s® 'X A, 1891- 'fa.. yA. p

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 2