Brunfaut,
Leleup
Vermeulen.
Klerikale omkooperij.
Klerikalen Kiesdwang,
De Godsdienst is hun doel niet!
Het is slecht* gelijk het geld, ge
lijk de dwang een middel is om u te
onderwerpen
In de kerk worden de laagste ge
voelens van den mensch geëxploi
teerd en in plaats van vrede te stich
ten, hitst men er de menschen tegen
elkander, de vrouwen tegen hunne
mannen, op
Wat denkt 'u, kiezers, over derge
lijke handelwijze Betaald met uw
geld en den mantel der vrede op den
schouder, durven zij, ten voordeele,
van hunne achteruitkruipende ge
dachten, overal haat en nijd strooien
en tweedracht in uw huisgezin
zaaien
We verachten zulke mannen. We
verachten zulke middelen. Vuiligheid
smijten we niet tegen; die valt terug
op den neus des werpers.
Eerlijke lieden van Yperen en om
streek, wreek morgen de mannen
wiens eer zó'o gelasterd wordt omdat
zij zich voorstellen en uwen toestand
willen verbeteren, en stemt, als één
man, voor de heeren
In hel beruchte volkshuis der Ypersche
kaloten, sprak verleden zondag een der
klerikale kandidaten over den nacht van
den 1" Februari en zegde
De liberalen bewezen dat wij het
stadhuis veroverd hebben door be-
drog, door omkooperijdoor stem-
.men uit te koopen
Onmiddelijk stond een oud kiesagent
recht en
August Cocle,
der klerikalen,
riep
Ja, 'lis waar, hetgeen de liberalen
zeggen.
Gij weet zeer goed dal gij mij
omgekocht hebt, en dat ik meer dan
n ,/ionderd-vijftig kiezers kan opnoe-
n.ien die ik u heb helpen omkoopen
Gij weet bovendien dat ik door getui-
gen kan bewijzen hetgeen ik beweer.
Gij hpbt, mij omgekocht en gij hebt uwe
beloften piet gehouden, Ik zoude eens
willen weten wanneer gij mij het nog
verschuldigde,zult voldoen.
:$ie onderbreking verwekte natuurlijk
eene geweldige opschudding. De kandida-
Uèhk vooral tlenritjeilweins, was ^ls van
den,donder getroffenen begon als een riet
te beven en te klappertanden.
_£ij, vondea nauwelijks adem genoeg om
te roepen, aan de deur, aan de deur
lDen, Cocle <Joor de
politie, die In gröpt getal iprde taal aan
wezig' was, in'den.'ha'Vkteken:
mende
dit ve«l ops
tal ri'-ngen
Is hQ
Voorwaar nog het eenvoudigste* middel
om iemand den mond te stoppen
Cocle, elkeen weet dat, was tijdens de
laatste gemeent'ëkiezingen eep der voor
ns ams te k isa genten der klerikalen. Men
had hem een post op het stadhuis beloofd.
Zoodra de kiezingen voorbij waren,
kreeg Cocle den post van.... aardewerker,
in afvvacliling van beters.
Aardewerker als men schoenma
ker is in een der voornaamste straten van a
de stad, de Tempelstraatis dat eene be- y
looning voor zulke belangrijke bewezen lien gij voor .1p vrijs|
diensten e W Mr de ld
Mm rpoet waarachtig erkennen dat
zulks geen prijs was in ruil
Stadhuis
Ook heeft de vriend Cocle, na verschei
dene maanden als aardewerker gewacht
te hebben eindelijk het geduld verloren.
Cocle heeft ten laatste als zoovele anderen
begrepen dat men hem bedrogen had. Hij
is kwaad geworden en heelt Yperen ver
laten om in Frankrijk den kost te gaan
verdienen.
route doodzonde
vooreen gociaiisten
«rna de Pro
*rt zijn
1
Je v \\V
vAveojU',?».
Zal het kiesbedrog, dat daar verleden
Zondag in het openbaar en in tegenwoor
digheid van lionderde personen aange
klaagd werdt, ongestraft blijven
Dal ware een ongehoord schandaal, wij
vestigen hierop de aandacht van het
Parket.
Indien het toegelaten was aan hen die
kiesbedrog plagen, zulks ongestoord in
het openbaar te verkondigen
Indien omgekochten en omkoopers,
elkander in het openbaar zulke daden on-
gestraft mogen verwijten zoude zulks
een treurig en allergevaarlijkst gedacht
geven van liet nieuwe belgischekiesstelsel.
Het volk is eerlijk en walgt over die
smerige konkelfoeserij.
Onder het werkvolk wordt veel over
dat voorval gesproken.
Luide spreken zij hunne verachting uit,
en over de omkoopers en over de ellende
lingen die zich lieten omkoopen.
Zij schroomen niet te verklaren dat zij
zelve recht zullen doen den 14° October
over de belediging de eerlijke werkersbe
volking van Yperen aangedaan door de
propere nachtridders van den 1° Februari
Verleden Zondag in al de missen in
St-Pieterskerk heeft de pastoor, meeting
gehouden in plaats van het Evangelie te
prediken. Hij miek zich fel kwaad op de
parochianen indien zij voorde liberale kan
didaten gingen stemmen.
Waarom die zwartgerokte zich met de
politiek bezig hield weten wij niet, maar
in alle geval hebben de klerikalen gedacht
dat eene meeting in de kerk meer effekt
zal maken, dan in hun Volkshuis, want
diar is er te veel gpstoort.
Het begin van gijhen preek bestond
hierin
oarei
die
zant'
<1%
ssw
16 lienstwillen
kei wat hij zeggen)
Het is de parochie van St-Pietêrï?
n waarin ik geen betrouwen heb, dat zijn
allen brave en kristelijke menschen, die
voor het welzijn van het vaderland zullen
stemmen. (Waarom moet
een braven
mensch berispt worden?^
Heeft dien pastoor veï'gëten^wal eö
zijner beste vrienden zegde om de Sint-
Pieters parochie te niet te brengen, het
was een yernufte kaloot die ze verweet
voor vlooienvangers, en dienen Jezuïet
zegt, dat het brave kristelijke menschen
zijn, knoopt nu die woorden aaneen.
De drie liberale kandidaten zegde hij zijn
drie ongodsdienstige mannen, mannen die
nooit eenen voet in de kerk stellen. En die
voor een van die drie kandidaten stemt,zal
voorwaar de hel te verwachten hebben.
(De el is verboden, zij moeten allen den He
mel in!!!)
Neen, parochianen, gij zult niet stem-
men om een Gouvernement aan 't bewind
te brengen, dat onzen Godsdienst zou ver-
nietigen, den priester in het gevang slui-
ten, en geen geloof meer laten bestaan.
(De vrijheid willen wij aan alle man en geen
dwang.)
Weet dien vernuftigen pastoor niets te
zeggen van hetgene de kaloten in de Ka
mers nu uitoefenen
Wat heeft COLAERT gedaan voor
Yperen sedert hij in de Kamers zetelt
En dien man durft zijne parochianen
dwingen voor de papen te stemmen, als
hb dat in zijr.en feilen knikker steekt, is
hij er nevens; want zulk eenen pastoor
moet weten, dat hel werkvolk geene kelens
meer aan den hals wilt.
Sedert de kaloten op het Stadhuis ge
komen zijn door alle slag van omkooping
leugens en laster, weten zij niet meer wat
doen om den werkman te vernederen en
hem onder den voet te houden.
En dat noemt men bij de kaloten de
werklieden beminnen, bijstaan en hel
pen, maar kon men bende laatste beete
brood dat hij zoo duur gewonnen heeft uit
zijnen mond balen, dat ware voor hen
broederlijke liefde.
Maar de werklieden die precies pp de
wereld niet gekomen zijn, om zich onder
den hiel te laten houden, zullen zich Zon
dag wel weten te wreken,, en niet luiste
ren naar den domrhcn praat, van «enen
hoogmoedigen pastoor die de pretentie
ifTT
li
/.ij fj»n
s®
'X A,
1891-
'fa..
yA. p