ft
IV 1539
Vecrse, 15 April 1874.
A
30e jaar.
0
Inschrijvingsprijs
5 'sjaars; met de
pust 6 fr.
Men schrijft in
Duinkerk.* naar Veurne.
Vi urm-Dixinudc-Lichterv. 7 43 12 11 4 40 G 02
•Bc apostel* Her toegevendheid.
Liegen gelijk eeiie dodrinaire gazet is vandaag
/iel spreekwoord in de mode.
k*» ge,en wonder.
Als'men die vuile bladen doorleest, is. men
1 april 1874.
G 30 9 08 1 35 7 55
7 40 10 15 9 39 9 01
Lichtervelde-Veurne
Veurne-Duinkerkc
Politiek orvernlcht.
Er heerscht in Frankrijk zeer veel verdeeld
heid tusschen de verschillende partijen en het is
zeer waarschijnlijk dat maarschalk Mac-Mahon,
bij de heropening van den aanstaanden zittijd,
aan tie Nationale Vergadering eene nieuwe bood
schap zal richten, waarin het zevenjarig bVstuur
zeer duidelijk zal afgeteekend worden, als een
volkomen onafhankelijk bewind, met uitsluiting
van alle ander gezag.
De radicale kringen willen aldaar ook kost
wat kost, gedruisch maken. Er zullen kracht*
dadige pogingen worden aangewend, om de
ontbinding der Nationale Vergadering te be
komen, en alzoo het gansche land in rep en roer
te zetten. .Mislukken deze, dan is het wel moge
lijk dat al de afgeveerdigden, behoorende tot de
ladicalc partij, bij de heropening van den zit
tijd, in massa hun ontslag zullen geven, ten
einde de Vergadering in de onmogelijkheid te
stellen om de kieswet en do eonstitutionneele
wetten te discuteeren. Wij meenen echter te
kunnen verzekeren, dat die laatste maatregel
geen hoegenaamden bijval hebben zal.
Er heerscht voortdurend gebrek aan tijdingen
uit Spanje. De dagbladen doelen een ontwerp van
overeenkomst mee, dat door maarschalk Serra- 1
no aan don Carlos is onderworpen. In artikel 1
werd voorgesteld, eene volksstemming te doen
ontstaan, om Ie weten of don Carlos al of niet
koning zou zijn. De opperofficiers van liet hoofd
kwartier der Carlisten hebben dit met veront-
weerdiging verworpen.
Een parlikuliere lirief zegt dat het koningsge
zinde leger geestdriftig is en zijne zaak als ge
wonnen beschouwt. Serrano heeft al gedaan wat
mogelijk is om eene overeenkomst te bekomen;
hij vroeg de erkenning van alle graden in het
lepuhlikeinschc leger. Don Carlos zou enkel
diegene verleend hebben der officieren die voor
Somorostro strijden. Hel carlistisch kamp heeft
krijgsvoorraad in overvloed. Een engelsch vaar-1
tuig ontscheepte verlcdene week twee millioen
kardoezen. Vrijwilligers in massa komen op; er
ontbreken echter geweeren.
Andere tijding van gewichtSaballs zou in
aantocht zijn naar bel koninklijke leger. Men
zal zien, dal, vóór weinige dagen, dc strijd der
republikeinen tegen den Koning zal uitgespceld
zijn.
De Weener Presse deelt belangrijke diploma
tische dokumenten meê, namelijk brieven van
M. von Arnim, toen hij nog gezant van Pruisen
le Home was en tijdens dc diskussie over het
koncilic, waarin de onfeilbaarheid werd ver
klaard.
Wij weten niet, of die brieven echt zijn. Zij
komen weinig overeen met de weerdigheid van
eenen afgezant; daarentegen zijn ze geheel en
gansch in den aart van hel vervolgingsprogram,
dat sedert dien tijd door M. von Bismark legen
de Kerk is uitgevoerdi Ook M. von Arnim be
roemde er zich op, legen de zwarte interna
tionale, dat is legen de Jesuietcn, te strijden,
en hij trachle de duilsche bisschoppen aan hun
ne plichten te doen verzaken, dewijl, volgens
hem, hunne toestemming voor de onfeilbaarheid,
aan dc katholieke Kerk, in geheel Duitschland,
veel nadeel zou toebrengen.
De openbaarmaking van die brieven is, op
bevel van M. von Bismark geschied, welke met
M. von Arnim in onmin is. Men denkt, dat deze
laatste nu ook stukken aan het licht zal brengen,
welke voor den i ijkskanselier niet heel welkom
zullen wezen.
M. Agathon de Potter, die alhoewel vrijdenker
en socialist, loyaal en rechtzinnig schijnt, heeft
een werk in twee deelen uitgegeven over de
maatschappelijke kwestie. Daarin wordt bewe
zen, dal het Catholicism de grootste tegenstre
ver van.bet socialism is, terwijl het liberalism
integendeel een blinde en onvrijwillige, doch
tevens een werkzame voorlooper is van de maat
schappelijke revolutie.
De mensch, 'zegt de schrijver, is voor het ge
luk geboren; hij jaagt het voor dit of'tander
léven na. Daar het volgende leven een uit
vindsel is, volgens de liberaleleer, moet
men in dit leven het geluk zien te verwezenlij
ken, met tusschen alle menschen de voordeclén
vhn het aardsche leven te verdeden.
Dit doel heeft twee hinderpalen den gods
dienst, en het belang des eigendoms.
In het bevechten van den godsdienst, bewijst
dus het liberalism eenen hoöfdzakelijken
dienst aan het socialism.
Voor de maatschappelijke veiligheid is er
geenc gevaarlijker drukpers dan de liberale.
Zij loochent het princiep var. alle orde; zij ont
neemt den teugel aan alle driften, en daar zij
den mensch van alle verplichting jegens God wit
ontmaken, ontmaakt zij hem met oenen van alle
verplichting jegens zijnen cvenmensch.
Al de liberale bladen zijn het eons met het
socialism om de Kerk aan le vallen, om met hare
leer te spotten, om hare dogmas te verachten,
om hare dienaars te lasteren en belachelijk te
maken, om haar, indién het zijn kon, in het
slijk ol in het bloed te versmachten.
verwonderd over de stoutmoedigheid, waarmede
zij de grofste dwalingen bevestigen.
Lang heeft men de katholieken voor tegen
strevers van 't stelsel van toegevendheid, dat de
geuzen overal als hunne grootste deugd uitba
zuinen, afgeschilderd. Elk voorval, hoe nietig
ook, dat een priester gedwongen was zijnen ver-
zoeningsgeest te doen zwijgen voor de stem der
plicht, werd uitgebaat, en de politieke partij
naar het hoofd geslingerd.
Ze wisten- nogtans wel, dat ze de menschen
bedrogen.
Immers de katholieke godsdienst is toege
vend in hare werking.
Heeft de Heer tot zijne discipelen niet gezegd
Al wat gij in mijnen naam zult ontbinden, zal
bij mijnen Vader ontbonden zijn?
En verder
Bemin uwen even naaste gelijk u seleen, en doe
wel, aan die u haten.
Immers heeft de geestelijkheid die schoone
lessen nageleefd, en onze staatsmannen hebben
ze maar al te veel sedert 1830 voor oogen gehad.
De geuzen zijn andere klappers
Zij, de apostels der toegevendheid, zij geven
ons vandaag een schoon bewijs van hunne in
zichten.
Volg ze maar eens na in Duitschland.
De eene bisschop wórdt na de andere aange
houden en in den kerker gesmeten, omdat hij
zijnen eed van getrouwheid- aan het hoofd der
Keek niet wil vergeten, en het purper dat hem
omhult, niet onder de voeten wil trappen.
Schoone toegevendheid
Maar het belang van den Staat, dc eerbied
voor de wet, roepen de von Bismarcks
Het belang van den Slaat vergt dc opsluiting
van eenen weerloozen vader, die /.ijne kinderen
doet bidden voor bet behoud van den keijcr.
De eerbied voor de wet
Wie dwong heljhritsche rijk wetten te maken,
die strijdig zijn met het geweten der katholieke
onderdanen.
Uitvluchtsels zijn die beweringen.
Noch staatsbelang noch eerbied voor de wet
drijven de Duitsche staatsmannen aan. Haat al
leen, haat tegen godsdienst en priester, ligt in
hun hart.
En dal bewijs ik.
Mgr. Ledochowski is nu sedert acht weken
gekerkerd, en sedert acht weken is hij belet ge
worden zijne priesterplichten te volbrengen.
Liep de staat misschien gevaar te vergaan,
indien men den moedigen bisschop een altaar
had geschonken om zijnen God te bidden, en
liet misoffer op te dragen
Die troost hebt gij hem geweigerd. Uw vijand
moest gemarteld worden.
Ha Apostels def toegevendheid Ge kunt
den aap niet verbergen, die u uit de mouw
kruipt. Lange Wapper.)
Conferentie te Antwerpen.
Paaschenmaandag heeft M. Jules Favre, in den
derrie, te Antwerpen eene conferentie gegeven.
Acht dagen lang luidden al de liberale
gazetten de klok, Maasden op dc' trompet en
riepen hoerah! voor M. Jules Favre; nllcs.was
gróolsch, geniaal, venerabcl in hem, en zelfs
zijne zwakheden werden deugden. M. Pocher,
opende hem zijne salons, noodigde eenige leden
van den gemeenteraad en eenige kopstukken van
liberalism en geuzerij ten eten.
Men schonk champhgne aan den collega van
Gambctta, aan den redder van Frankrijk, aan den
man diode liberale denkbeelden wilde invoeren,
en 'dus natuurlijk, de paperij ging afbreken.
•Daarbij, M. Favre zou spreken over Jeanne d’Arc,
die maagd van Domrémy, door Voltaire zoo echt
geusachtig bespot en bevuild, en men mocht er
zich-aan verwachten, dat M. Jules Favre het
vertelsel, met al zijne visioenen, naar verdien-
G 45 II 15 3 45 5 05 Nieuport-Dixmude 7 40
Dixmude-Nieuport .9 55
12»» 4 25
2 20 8 40
Den 25 mei aanstaands is er kiezing te Veurne voor
twee leden van den provincialen raad. Onze twee
kandidaten zijn de hoeren die in 1872 door het ver
trouwen der kiezers werden aangewezen
MM. BIESWAL-BRIL,
EDZEÉXTisrr) vanhee.
Sten afzweepen of belachelijk maken zou.
Wat een avond van licht en verstand zou dat
zijn Wat zou de paperij geslagen en verpletterd
wordenWat zou men den af breker van alle ge
loof aan hooger leven met toejuichingen ver-
eeren
De zaal was vroegtijdig gestampt vol.
Toen M. Favre verscheen, hielden sommige
personen de pilaren van de zaai vast, omdat zij
vreesden dat de plafon onder het daverend
handgeklap zou instorten.
Eilaas! de vreugde was van korten duur! M.
Jules Favre wilde de figuur van Jeanne d’Arc
inliet geheel niet albreken; wel integendeel
sprak hij als een geloovige van God, van den II.
Michael; van het visioen van Jeanne d’Arc, van
de hemelsche zending aan haar opgelegd; hij
noemde haar een heilig meisje, eene heilige
maagd,» den «beschermgeest van Frankrijk.
Gij kunt raden dat het grpotsle deel van het
geusgezind publiek, dat zich aan geheel iets
anders verwacht had, daar nu zat zoo koud als
ijs, met’hangende lippen en druipende neuzen;
terwijl het overige van 't publiek zweeg, maar
glimlachte van pleizier>1
En omdat M. Jules Favre, voor wien de geuzen
zich de handen rood gekletst, de keel heesch
geschreeuwd en 500 fr. betaald hebben, tegen
Jeanne d’Arc geene platte spotternien had laten
hooren over hare visioenen en haar niet beledigd,
en tegen de paperij niet uitgevallen had, daarom
heeft hij, bij de geuzen en libéralen, geen talent
meer; het is geen redenaar; het is niets dan eert
domkop; er is niets grootsch, niets geniaal,
niets vencrabel meer in hem, zelfs niet in zijn
hoofd en in zijnen witten baard! Al de logie-
bazen zien nu met de grootste minachting op
den afgod van gisteren néér.
I
IE VEURNAAR
Li UOMIOMMI. HltKA.'I.VS.
UMlkLkU llT«.tV*At
Zw4i h \un. v<i»ir.4«i ie Vrurnr.
t rrlrrkiirm tun
JiW"-
Annoncen, 2Oct. p re»,
ld. rechterlijke, 50 c. p r.
Eei herstellingen, 1 fr p r.
Van 1 tut 5 regels, i fr.
Rkklames, liO et perreg.
Een nummer, 15 ct.
Aftonderlijke nummers,
voor artikels, reklamen,
ent., 20 fr. het 100
t Huur Itiehtervelsle.
ii