I
is
N"1502
30e jaar.
Veurue,
I Ba S
23 September 1874.
7
I
Inschrijvingsprijs
5 'sjaurs; met de
poet G fr.
Men schrijft in
l.Ij DOM!Ó>n(E-liyCKASEYS
PMVIILK-A lTUtMK
8
Vertrekuren wan «ten ijzerenwes van
Duinkorke naai' Veuriie, 6 45 11 15 3 43 5 03 Nieuport-Dixniudr, 7 40 12
Vi;urae-Dixmude-Li<hlory.7 43 12 11 4 40 6 02 j Dïxnmde-Nieuport, 9 43 10 33
.■Firm ~r~ r irw Q' "j"~ï
Kerkvervolging; in IJiiiiscIilantl.
Hel gouvernement van Pruisen heeft zijnen
voorraad vervolgingen, tegen al wat den katho
lieken godsdienstbetrek, nog niet uilgeput.
Integendeel gaat het alles wagen om pan
dcnzelven vóór goed hel hoofd te verpletteren,
opdat het voortaan'hiervan geheel zou bevrijd
■zijn, want die godsdienst is immers, volgens zijn
inzien, de groote struikelblok, waardoor al de
openbare (liberale) vrijheden gedwarsboomd
worden.
Er zullen, bij de opening van den pruisischen
Rijksdag, twee nieuwe wetsontwerpen door hel
gouvernement aan de goedkeuring van dit
lichaam voorgelegd worden, die volgens M. you
Rismai'k .noodzakelijk een einde moeten stellen
aan het 'beslaan van den roomseh-kalholieken
godsdienst. >1n de eerste plaats, zullen de
wereldlijke goederen der roomsch-katliolieke
Kerk ouder cene besU/udijke wel geplaatst wor
den, volgens een grondbegin dal al de gods
dienstige vereenigingen onder rechtstreeksche
'bewaking van den Slaat stelt, ■on waardoor het
iiehéer liunner goederen zal onderworpen wor
den aan zulke voorwaarden als de Slaat zal nut
tig oordeelcn.
Uitgaande van dit standpunt, kan on zal het
■deel dal Pruisen zich voorbehoudt ruim zijn. Ook
zoodoende, wordt het aanslagen van oen ander
mans eigendom verbloemd, onder een kleedje,
dat door de lijdelijke goedkeuring van-eene wet
geving, die slaafsch aan de bevelen van prins
von I’ïsmark gehoorzaamt, een sehijn van wet
tigheid bekomt, die zooveel te hatelijker wordt,
omdat hierdoor alle aanspraak op gerechtelijke
tnsschenkomst aan de benadeelde katholieken
ontnomen is.
Hel tweede wetsontwerp zal wel niet de ge-
heele ontzegging van katholieke vereenigingen
inhouden, maar vragen, dat geen hoegenaamd
godsdienstige orde of cenig katholiek broeder
schap mag gesticht worden, zonder de altijd te
herroepen toestemming van den Staat. De
kloosters, geestelijke vereenigingen en broeder
schappen, zullen door de wereldlijke overheid
bewaakt worden, die op alle tijden vrijen ingang
in die gestichten zal hebben.
De godsdienstige vereenigingen zullen nooit
leden van vreemden oorsprong mogen aan
nemen, niemand zal er mogen deel van maken
dan nadat hij 25 jaren liereikt heelt, en ieder lid
zal gemachtigd zijn, elk oogenblik zijne gedane
beloften te herroepen. De leden-der verceniging
verliezen alle beheer over hunne persoonlijke
fortuin, die onder de voogdij van kurators ge
plaatst wordt, voor het geval dal de eigenaars
lot het burgerlijk leven zouden terugkeeren.
De leden van die vereenigingen welke cene
onbepaalde gehoorzaamheid aan hunne oversten
verschuldigd zijn, verliezen al hunne politieke
en kiesrechten, liet zal hen bovendien verboden
zijn aan de jeugd opvoeding en onderwijs te
schenken, uitgezonderd in die gevallen, wan
neer eene altijd te herroepen vergunning hun
dit toelaat.
En dat boeten liberale wetten, in ceu liberaal
land Wat is er echter anders te verwachten van
oenen lüsmark, van iemand die naar niets ademt,
naar niets verlangt, dan voor zich zelve cene
kroon ais opperpriester van een zoogezegd oud-
katholicism te verkrijgen, daar keizer Wilhelm
immers alles gedaan heeft wat in zijne macht
■was, door hem tot prins te verheden. Indi.cn er
nu maar de geringste hoop aan den verdrukker
der pruisisclie katholieken overbleef, om cene
konings- of keizerskroon als zijn aandeel in den
buit te krijgen, dan ware zijn onvcrzadelijke
hoogmoed gesust en zouden de vreedzame leden
.van de vervolgde Kerk in rust leven.
Ziehier wat een ooggetuige, schrijft aan den
Courtier de Bruxelles over de liberale mani
festatie te Venders
Op de Rccolleltenbrug zijnde, omtrent 1 t/e
ure, zag hij tegen den gevel van de herberg le
Café de Commerce, een groot bronzen kruisbeeld
hangen; de armen van het beeld waren gebro
ken en van het lijf gescheiden. Naast het ge
broken beeld, leunden twee kerels die genever
dronken en de Marseillaise huilden, om de stem
der biddende pclgrjms te verdooven.
Dat schandaal'heeft slechts kort geduurd;
M. Scheen, burgemeester van Thimis'ter, pro
vinciaal raadsheer van het kanton Herve en
bijgevoegl vrederechter in die stad, heeft zoo
krachtvol gehandeld, dat de beledigers het
beeld hebben weggenomen.
Die laatsten waren de politieke vrienden van
de Etoile, Indépendance, Echo du Parlement,
Journal de Cand, Advertentie-blad en andere
«liberale» progrcsbladcn, welke echter, óp
tijd en stond, de incnschen willen wijs maken
dat zij tegen de religie niet zijn.
Op Iicetcr dnad!
De liberalen hebben eerbied voor de religie,
zeggen zij, eerbied voor de oefeningen 'van
godsdienst en godsvrucht, eerbied 'voor ,de
priesters in de uitoefening van hunne geestelijke
bedieningen enz.
Is het uit eerbied voor de religie en de oefe-
ningen van godsvrucht, dat. liet Advertentie-blad
van zondag laatst den spot drijft en modder werpt
op de Veurnaars die in den loop der week in
bedevaart gegaan waren naarIsenberghe?
Is het uit. eerbied voor religie en godsvrucht,
dal de bedevaart, de inhaling der bedevaarders,
de mis in de kapel en de gebeden, door het.
Advertentie-blad van zondag laatst genaamd
worden een apenspel?
Is het uit eerbied voor de priesters, in de
oefeningen van hunne geestelijke bedieningen,
lluiukerlie, Veurne, Dixmuiie, Nieupor* n«ar JLichtervelde. 1 aug. 1874.
4 24 3 56 7 lachtervelde-Veurne,
2 20 3 10 8 40 Veurne-Duinkerkc,
Het Ambtsblatt van het duitsch keizerrijk be
vat de ministerieels circulair waardoor de pro
cession, bedevaarten en andere opfcbare gods
dienstige vertooningén geregeld worden. Dewijl
nu geen andere godsdienst dan de katholieke,
soortgelijke plechtigheden viert-,straalt hieruit
ten volle door, dat dit reglement tegen de
roomsch-katholieke Kerk gemaakt is.
Dit willekeurig policie-reglement verbiedt alle
procession en bedevaarten, waartoe geene ver
gunning verleend is door de bevoegde over
heden, omdat zij nadeelig kunnen werken op
de circulatie, gevaarlijk kunnen worden voor de
openbare rust en zeer veel nadeel toebrengen
aan de algemeene gezondheid. Misschien is het
ergste ongelijk, zegt het verslag, dat er in de
godsdienstige betoogingen gevonden wordt,
wel hierin gelegen, dat deze inbreuk kunnen
maken op de rechten van personen, die andere
gevoelens aangekleefd zijn.
Elke priester, wiens kerk als vertrekpunt
eener processie zal gediend hebben, wordt
burgerlijk verantwoordelijk voor de wanorders
en de nadeelcn die hieruit kunnen voortspruiten.
Dal heeten wij den vrijen toom geven aan het
godsdienslhatend liberalism, want hierdoor is
elke kwaadwillige gemachtigd cene processie
te verstoren, dewijl toch alle ongclijk op de
deelnemers terug valt; immers zijn deze volgens
het reglement, verantwoordelijk gesteld voor
de wanorders die uit de waarneming van hunne
godsdienstplichten kunnen voortspruiten.
Hot hatelijkste van dit policievóbrsclirill moet
echter gezocht worden in het slot, waardoor het
uitdrukkelijk verboden wordt, personen die geen
•deel nemen aan die betoogingen te dwingen, het
hoofd te ontdekken of te knielen, bij liet voor
bijgaan der procession, even alsof de katholieke
godsdienst andersdenkenden dwong tegen hun
geweten te handelen, daar toch de men schielijk
heid wil dat elk godsdienstig gevoel geëer
biedigd wordt, waar en op welke manier dit
ook begrepen zij.
Om aan dien hatelijkèn dwang nog meer
nadruk le geven, zijn al de overheden verplicht,
die personen te beschermen, welke door deze
vreedzame betoogingen zouden gehinderd wor
den; dus indien deze of gene kwaadwillige eene
processie wil verhinderen, is het hem 'genoeg
haar den weg te versperren om oogcnblikkelij'k
door de hoogc overheid de processie te doen
eindigen,omdat hij, een andersdenkenden dit
gewild heeft. Dit reglement zal over geheel
Duitschland ingevoerd en zijne bcpalingcn'zullcn
streng en zonder ontzag toegepast worden.
- --
Bedevaart van Vervier».
De liberalen, die volgens hun zeggen, tegen
de religie niet zijn, vallen hier, gel ijk'elders,uit
tegen de bedevaarten, die, volgens de gazetten
van hel licht, eene beleediging zijn tegen den
geest onzer eeuw en het geweten der be
volking!... Maar hoe meer zij builen en tieren
tegen de achteruitkruipcrij, tegen de .pilaar
bijters en paternosterknabbelaars, hoe meer zij
werken ter bestrijding der ullramontaansche
denkbeelden, superstitiën, enz., hoe mier het
deftige volk loont dat het van niets anders
hooren wil en boe talrijker de bedevaarten wor
den.
Te Verviers was er eene bedevaart aangekon-
digd op dinsdag 8 dezer maand. De liberale
jongens van het licht, met de medewerking
der Irancmaconnerie en de Internationale, mu
ziek en vaandel aan het hoofd, besloten die
pelgrimagic onder eene monsterachtige legen
manifestatie te versmachten.
Ondanks de pogingen door de broeders en
yrienden gedaan, om beroerte en wanorde te
6 30 9 08 1 35 7 55
7 40 1015 2 39 9 01
doen ontstaan, hebben de 25 duizend vpn alle
kanten toegeslroomde pelgrims, onder het ge
leide van Mgr. Caltani, nuntius van Z. II. den
Paus, in volle ruste den omgang gedaan.
En de liberalenzij die legen de religie
niet zijn, hebben van tijd tot lijd geschuifeld.
Maar de aangekondigde tegenmanifestalic be
gon slechts dan wanneer de pelgrimsstoct terug
keerde naar de kerk, waar de straatjongens van
het liberalism al hunne macht hadden ver-
eenigd. Zij zongen de Marseillaise en la Fille de
Angot en andere polissonneriés; maar hun ge
schuifel en gezang heeft cepcn uitslag gehad,
waaraan zij zich niet verwachten. Vijf en twintig
duizend monden antwoorden op de uitdaging
op het plein, aan de vensters, overal riep men
Leve Pius IX!
Deze, voor den godsdienst en de katholieken
luisterrijke dag, en zoo schandelijk voor de
liberalen, kon niet eindigen zonder een laflen
en hatelijkèn akt, die, om zoo te zeggen, het
laatste uitwerpsel van het woedend maar over
wonnen liberalism was
In den nacht hadden de partijgangers van het
licht de deuren der O. L. V. kerk ingestampt,
de bloemkransen en andere versieringen afge
rukt en de gaz aangestoken. De politie die niet
een plichtige hoeft gezien, maar slechts eenige
hoeren ontmoet heeft die er geheel comme il
fout uitzagen, is den koster gaan verwittigen,
wiens tegenwoordigheid alle ongelukken heelt
voorkomen. Ook heeft die goede politie van
Verviers geene enkele poging gedaan om de
belcedigingcn toegebracht aan' de nuntius van
den Paus, den katholieken godsdienst en den
Paus zclvén te beletten.
I
i
i'.f
jtMairnrirtagara s i»wrTn^,lw.Hr -mm
Annoncf.n. 20 cl. per reg.
Id. rechterlijke, 50. ct.
Eer herstellingen, 1 frank.
Van 1 tot 5 reg. 1 fr.
Een nummer 15 centimen.
Afzonderlijke nummers
voor artikels, enz,. 20 fr.
het 100.
7.wartrAonnrrutrrial, te Veurne
-f-TBrni rL