I
ft01564
30e jaar.
Veurne, 7 October 1874.
6 30
7 40
Inschrijvingsprijs
5 /r. ’sjaars; met de
post 6 fr.
Men schrijft in
Lichterveldc-Veurne,
Veurne-Duinkerke,
Men heeft God reeds sedert lang uit het bestuur
der wereld willen wegcijferen. Ga maar heen.
heeft.men hem gezegd. gij zijt te oud; en wc
zullen onze zaken wel alleen afspinnen.
En God heeft hen laten doen hij is heengegaan,
voor oenen tijd.
Eu zij sponnen, sponnen, sponnen.
Maar wal zij sponnen brak af. of. als 't niet
brak, liep in de war, en hoe langer hoi' meer.
En God wil niet weggecijferd worden, ten minste
niet voor goed.
Hij zal eons weerkomen.
Wanneer?
Als een vader, door zijne kinderen aan de deur
gesmeten, hen in zijne vaderlijke liefde straffen,
dal is tuchtigen en verbeteren. wil, gaat hij heen,
én laat hen aan hen zelven over, en aan hunne drif
ten, en aan hunne onervarenheid, en aan hunne on
veiligheden.
Eens toch zal hij weerkomen, want hij zou zijne
kinderen niet gaarne zien ten onder gaan. Zijn het
immers toch altijd zijne kinderen niet
Hij zal weerkomen, als zijne kinderen zullen er
kennen. dat zij hom niet missen kunnen, als zij
hem zullen torugroepen, smcckcnd en vurig smecke’nd
terugroepen.
De religie gaat om zeep, zei Juliaan de
apostaat, en zoo veel kerkverdrukkers met hem;
zij verdwenen, en de religie bleef en groeide.
De religie gaat om zeep, zei Maarten Lu
ther, en zoo menige hervormer met hem; maar
zij verdwenen en de religie bleef en bloeide.
De religie gaat om zeep, zei Voltaire, en
zoo veel spotters met hem; maar zij verdwenen,
Ziedaar wat wij, katholieken, vooral te doen heb
ben. De anderen willen niet.
Er valt dus te, bidden en dubbel te bidden voor
ons en voor hen. die niet bidden.
Godc zij danker wordt gebeden.
Wat grootsch vertoog levert het katholieke Europa
sedert jaren op, in die krachtige, publieke smeekin-
gen. die men ten hemel zendt!
Wat grootsch vertoog nog dezer dagen in die
plechtige hellevaart naar Lourdes! in die bedevaart
tot haar, die het best den vader des huisgezins lot
zijne-verdwaalde kinderen kan terugbrengen!
Men ga zoo voort.
En als er, ten laatste, niets meer zal zijn, niets
meer dan God daar boven en het gebed hier onder,
dan zal de redding aanbreken, dan de zegepraal van
God en Godsdienst.
En dut zal het einde zijn van al het gewoel en het
tempeesten onzer dagen; dat en geen ander.
en de religie bleef ongehinderd.
De religie gaat om zeep, zegt een verkrop
te burgervader en hel Advertentie-blad en nog wat
andere; maar wacht een tijd, zij gaanen de
religie wordt er niet om verminderd!
De redacteur van het Advertentie-blad verdient
een prijs in christelijke leering, doch de 1' niet,
noch in theorie noch in pratijk; hij heeft immers
geen wetenschap genoeg, daar bij in zijne
tentoonstelling van christelijke geleerdheid vele
en groote punten achterlaat en deerlijk mist in
zekere praktische toepassingen. Hij zal wel
doen, eens de tien geboden le overloopen, eer
dal hij verder wille medewerken aan de ver-
zcdelijking des volks; want de tien geboden
Gods zijn wel het volmaakte wetboek der zedelijk
heid. Hij zal er veel in vinden, waarvan hij geen
gedacht meer heeft of dat hij tot hiertoe niet wel
verstond en hij is zeker niet te oud om aan te
leeren.
Mijnheer Bonhomme,
Ik heb het Advertentie-blad van zondag laatst
te lezen gekregen om de antwoord op mijne
vragen. Zij staan in het hoofdartikel, onder
het dilemma <1 tous seigneurs tous honneurs,
waarvan de schrijfwijs eens te meer beloont,
dal Vlamingen dikwijls slecht fransch schrijven.
De auteur zegtGij ziet dat wij altijd (une fois
n’est pas coutume! vergeef mij dat fransch, gij
wilt er wet schrijven) bereid zijn om al uwe
vragen te voldoen, en ze, zooveel mogelijk,
’t uwer grootste vermaak op te lossen.»
.Ia, mijnheer de schrijver, t’mijner grootste
vermaak; want ik meende dat gij fijner waart in
uwe wetenschap van zedelijke godsdienslkunde;
ik durf u zeggen dat gij niet heeft opgelet,
wanneer de priester, dien gij achtbaar noemt,
u het christelijk onderwijs gaf, en dat gij hem
woorden in den mond legt, welke hij zeker nooit
heeft uitgesproken, en dat gij ver het meesten
deel vergeten hebt.
Wat de fabriek in kwestie zou betreffen, het
geld dat daartoe zou kunnen gebruikt worden
komt van aktien der compagnie Pauwels, die in
tijds verkocht wierden, en van zekere gelden die
te goeder ure uit de handen getrokken wierden
van Leclercq en zekere andere liberale nota
rissen.
Voor hetgeen gij zegt, mijnheer de schrijver,
over vrij zijn en vrijheid, gij bewijst nog eens,
dat gij de vrijheid niet kent, en dat gij eene
averechtsche manier hebt, om iemand tot over
tuiging te brengen. Dat zal mij de moeite
sparen, u nog iets te vragen, tot dat gij meer
en beter onderwezen zijt.
I>e Toekomst.
De toekomst wordt hoe langer, hóe donkerder.
Er is iets zeer drukkend, zeer smachtend in den
dampkring der samenleving.
Iedereen vóórziet nog woeliger, vreeselijker dagen,
dan die wij sedert jaren te beleven hebben het zal,
het moet tempeesten.
McnsehtJijker wijze is alles’t onderste boven ge
smeten, en er is gcene redding mogelijk.
Zij, die kunnen redden, willen niet;
Zij, die willen redden, kunnen niet.
Er is niets meer, dat helpen kan, dan God daar
boven, het gebed hier onder.
Het is weinig neen het is alles.
Laat uw oog over de landen gaan. Oreral of onwil
of onmacht.
Frankrijk liecft niets geleerd, niets bij den
bloedstroom, aan zijn volk afgelapt, niets bij den
vuurgloed, door de petrole aangehitst. Het is het rijk
van liet voorloopige, het rijk der commission, het rijk
der babbelarij. Zoo sterft een volk, en zoo’n dood
heet men zelfmoord.
Duitscldand heeft niets onlleerd, noch door den
heldhaftigen tegenstand zijner bisschoppen, noch
door de dwaasheden zijner groote en kleine Bismar-
ken. Zoo loopt men zich den kop aan stukken legen
den muur dien men zelf opgerecht heeft.
In de overige landen vervolging van het goed,
of ten minste onverschilligheid Laat ze maar
doen, schijnt de leus te zijn der minst bedor-
venen.
Een soldaat is er, oen man van eer en van
geloof, die den degen aangegespt heeft om het erf
deel zijner vaderen, aan onlust en onrust ten prooi,
voor vrede en voorspoed terug te winnen. Hij is
omringd van eene schaar van dapperen...
Hij zou zegevieren, en van daar zou wellicht red
ding kunnen komen.
Spoedt u machiavelisten 1
En zij spoeden zich.
Zij spoeden zich om Serrano te erkennen, om don
Garlos last te verkoopen, om alles hoe langer hoe
moer in wanorde te brengen en te houden.
Het tijdvak van onrecht en geweld, zoo zal men
eens wellicht in de geschiedenis ons schahde-tijdvak
noemen. duurt nu reeds jaren. Niemand zou ge
dacht hebben, dat een zoo spannende toestand duren
kon. En nogtans gedurende al dien lijd is de span
ning immer grooter geworden.
Hoe lang nog?
God weet het.
Maar hoe. meer alle mcnschelijk beraad te kort
schiet, hoe meer alle inensehelijke hulp ontbreekt,
hoe hooger do nood klimt, des te nader zal het
oogenblik der redding, der herstelling, der zegepraal
wezen.
Dinsdag 29 september hebben de begijnen
van Gent hun aloude hof verlaten, alwaar hun
genootschap zes honderd veertig jaren lang in
vrede on in gebed had geleefd', gespaard 'zoo
bet wierd door alle revolution en beroerten des
tijds; gespaard wierden ze, de begijnnen,
omdat zij hun in de dagen van gevaar, van nood
en ziekte te deugen stelden en hulpe verleen
den overal en aan alleman.
Wat in zes eeuwen niet is geschied, moest in
't jaar 1874 gebeuren, als een troep liberale
Als wij mochten den hoofdredakteur van het
Advertentie-blad eenen raad geven, ’t ware van
zich donderdag toekomende niet te vrede te
houden dat dubbelhoofdig en beenig schepsel te
gaan aanschouwen, maar van zijne tent ermede
óp te slaan; hij zou zijnen lyrischen en fanta-
sischcn schrijftrant kunnen gebruiken en zich
doen doorgaan voor eenen somnambule of een
draaijenden Dervisch
Het is toch wonder als wij beweeren dat hij
raast en droomt van klerikalen, jesuieten,
zweerden, enz., hij zegt neen, en om het te be
wijzen, geeft hij nog eens zijnen droom op, met
sweepslagen erbij, waarschijnlijk om meer ge
rucht te maken! Alles, in zijne gedachten, is
monsterachtig hij ziet dubbele hoofden, uitge-
rokkene hersens, vemenigvuldigd verstand en
wal weet ik nog al’t Is een kipkap en een moes
pot, om in te versmachten, met snaren op den
hoop, opdat geen wargaren zou ontbreken.
De man spreekt van snaren roeren op hart
scheurende toonen. Spaar dat, mijn boutje, tot
Ceciliadag; en als men uw muziek niet verstaat,
’l is dal de toonzetting wiet goed is, of dat gij
valsch speelt.
Het terrein der huichelarij en der vrijmetselarij
is brandend voor de voeten der klerikalen, zegt
hij, en onwillig biedt hij alzoo hulde aan deze
welke bij bestrijdt. Ja, Advertentie-blad, het
terrein der huichelarij en der vrijmetselarij is
brandend voor de klerikalen zij begeven zich op
dat terrein niet, zij houden aan de waarheid, zij
verdedigen ze rechtzinnig openhartig en in het
volle licht; zij laten de huichelarij aan u, wiens
voeten op dat terrein gevoelig geworden zijn
aan de hitte der mommerij en aan den schaamte-
gloed der valschheid. Ja, het terrein der vrij
metselarij is brandend voor de klerikalen, en
als getrouwe kinderen der Kerk, zij blijven van
dat terrein af, omdat zij weten dat de vrijmetse
larij veroordeeld en gedoemd is door de Kerk;
omdat zij uit officiële vrijmetselaarsstukken ge
leerd hebben, dal de vrijmetselarij niet anders
bewerkt dan het vernietigen van alle gezonde
princiepen, het omwoelen van alle Staten en van
de samenleving, door list of door geweld, gelijk
de revolution van de jaren 1790, 1830, 1848 en
de Parijsche Commune hebben bewezen.
Wij laten het terrein der vrijmetselarij voor u,
wel wetende dal gij' er de wegen en de wcgcl-
kens van kent, en wij hóuden ons te vrede met
de waarschouwingen van onze Moeder de 11.
Kerk, en wij houden ons verwittigd door de ge
schriften zelfs en de oorkonden der vrijmetse
laars om hun terrein als gevaarlijk te aanzien
voor rede, geloof en zeden, voor vrijheid en
maatschappelijk welzijn.
9 08 1 33 7 33
1015 2 39 9 01
Vertrekuren vim de» ijzereniweg vim lluinkerke, Veurne, JHxniiiile, IVieuport miar Liclitervelde. 1 aug. 1874.
Duinkerke naar Veurne, 6 45 11 13 3 43 3 Ou Nieuport-Dixmudc, 7 40 12 4 24 5 36 i
Veurne-Dixmudc-Lichterv.7 43 12 11 4 40 6 02 j Dixmudé-Nièuport, 9 45 10 35 2 20 5 10 8 40
Lij BOMlOMME-llVCKASEYS
OMCkktM-CITGMVkB,
Zwarte.Nonncnstr.ii t. le Veurne
Annoncf.n, 20 ct. per reg.
Id. rechterlijke, 50 ct.
Eer herstellingen, 1 frank.
Van 1 tot 5 reg. 1 fr.
Een nummer 15 centimen.
Afzonderlijke nummers
voor artikels, enz,. 20 fr.
het 100.
-——roem i -
----i~m -r» -
r? --