f 1
w
80° jaar.
No 1571
1
25 November 1874
Bis
I
I
c*
I
Inschrijvingsprijs
5 /r. ’sjaars; met de
post 6 fr.
Men schrijft in
I
1
6 80 fl 08 1 35 7 55
7 40 1015 2 39 9 01
ontvangen, of als hij ze niet leest? Dal doet
niets ter zake, toch moet hij betalen even alsof
hij ze las. De fiskus veronderstelt dat een
priester altijd de H. Mis leest en mol loon, be
houdens een zeker getal dagen. Voor alle andere'
dagen, hij moge de II. Mis lezen of niet, met of
zonder loon, moet hij betalen; zoo toch wordt
mij verzekerd, verstaat hel uw fiskus. Moet men
het gelooven?
Men heeft mij zelfs een dier arme priesters
genoemd, die van tijd tol tijd.de II. Mis leest in
een partikulier huis, bij oenen franschman, dien,
men mij noemde, en welke op die dagen aan de
familietafel aanzitpast men op hem, wegens
die uitnoodigingen, door den fiskus als een
inkomen beschouwd, niet toe wat gij noemt de
familie-belasting, 2G fr. Ondanks de. ver
zekering mij gedaan, weiger ik nog bet te ge
looven.
("Hordt vmrlgczet)
d?a! èla!
De ondiepdenkende schrijver van het .Irfrrr-
tentie-blad komt eene rare geloofsbelijdenis te
doen. De liberalen in Europa, zegl hij, zijn niet
godsdienstig,
Wij wisten dat sedert lang en hebben het
meermaal gezeid, niettegenstaande alle, ge
schreeuw en loochening van wegc onzen con
frater.
Wij zijn immers overtuigd dal hol liberalism,
gelijk de Journal de Gand zegt, niets anders is
dan de vrijdenkerij, en zoo als wij dezer
dagen lazen, niets anders dan de strijd legen de
Kerk en het geloof.
De liberalen zijn dan niet godsdienstig, meer
nog, zij zijn den godsdienst onverschillig', zij
hebben er geene groote achting voor, en eerder zij
hebben er iets tegen.
Daar is de bekentenis, maar de rede waarom
Ja, die is kurieus! is omdat de priesters in Eu
ropa zich nioeien met politiek, en zij zijn de schuld
dat de liberalen niet godsdienstig zijn, maar gods?
diensthatend, op hen valt gansch het kwaad!
Stillekens, stillekens, vriendje! Weet gij niet
dat de priesters zooveel burgerrechten hebben als
gij, en dal zij van hunne burger- of politieke
rechten mogen gebruik maken waar en hoe zij
willen? weet gij niet, dal gij dat recht in zeker
nummer van uw blad, in den loop van dit jaar
zslfs, hebt moeten erkennen? weel gij niet 'dat
deze die zijn recht gebruikt, niémand,misdoet?
Maar gij gaal eenen schijn van reden zoeken
in de andere werelii, in Amerika, en gij zegt
dal daar de liberalen godsdienstig zijn', en tot
bewijs brengt gij het bevel mede van generaal
Grant, president der Vcreenigde Staten, die
openbare gebeden oplegt.
Gij met zoo ver niet gaan, manneken; gij weet
toch zeker wel, dal koningin Victoria, in Enge
land, en koning (nu keizer) Wilhelm, in Pruisen,
ook openbare gebeden hebben bevolen, zelfs
vastendagen hebben voorgeschreven. En waar
om stelt gij die landen niet voor als de gods-
dienstigste der liberale landen, als.de meest toe-
genegene aan den godsdienst? Omdat gij weet,
dat men in Belgie al te wel bekend is met de
liefde of, zoo gij wilt, den haat van die landcta
tegen de Röomsche en eenige ware Kerk.
Gij spreekt van Amerika, omdat gij denkt dat
er weinig of niets gekend is van dat werelddeel,
en gij noemt de Vcreenigde Stalen, omdat de
naam van die republiek groot is; maar gij weet
wel dat. in de Vcreenigde Staten, de godsdienst
overal tusschenkomt, al zijn de inwoners voor
hel grootste deel protestanten! Gij weet wel dat,
over eenige weken, een der kinderen van presi
dent Grant getrouwd is, en dal in de Roomsch-
l^nhoüeke kerk? en gij hebt zeker wel gelezen
welken indruk dit huwelijk in de Vcreenigde
gicuse verccnigTiigcn; behoudens ook wat econo
mische noodzakelijkheid ons gebiedt.
Hetgeen in duidelijke wooi den wil zeggen
het patrimonium der Kerk van Rome zal geheel
in de handen der Kerk blijven, behoudens dat
wij het geheel het onderste boven werpen en ons
hetzelve toeeigenen, als ons dat bevalt.
En wij vertrouwen de toepassing van eene
giunta iiqiiidatrïce dell asse eeclesiastico, die deze
zaak wel gereed zal krijgen.
Inderdaad ik moet dit recht aan deze junto
laten wedervaren, zij heelt hare verwachtingen
niet bedrogen.
«Handiger dan eertijds de fransche revolutie,
hebt gij, ik weet het, eene gematigdheid bij uwe
beroovïng aan den dag gelegd jegens die kloos
terlingen, die gij op straat hebt geworpen, na
hen van alles beroofd te hebben, erkent gij zelf
eene schuld van' rechtveerdigheid en eer te heb
ben un debito di giustizia e d’onore.
Rechtveerdigheid en eergroote woor
den en groote zaken! Laat ons zien hoe het
ilaliaansch gouvernement ze heeft verstaan en
wat de rechtveerdigheid en de eer te doen
geven, om te leven aan hen, dat gij uit hunne
huizen hebt gejaagd, na hun alles ontnomen te
hebben.
Aan de geprofesten der bedel-ordcn, geeft
gij 250 fr., een wéinig meer dan 50 centiemen
per dag; en aan de leekwbroeders derzelfde
orden, 144 fr., of zelfs 96 fr., dat is 25 cent,
per dag, naar gelang van hunnen leeftijd.
Hun zulke wreed bespottende hulp gevende,
veronderstelt gij ongetwijfeld, dal zij hunnen
toevlucht zullen nemen tol de openbare lief
dadigheid; doch ziel, uwe wellen verbieden hun
tevens daartoe hunnen toevlucht te nemen, en
gij verbiedt hun het vragen in naam der maat
schappelijke zedelijkheid abstudine damnosa nel
rispetti della moralitd sociale. Welnu laat hen in
naam der iriaatschappelijke zedelijkheid van hon
ger sterven, cn zich redden zooals zij kunnen!
De leekebroeders der orden, die niet bede
len, moeten, volgens hunnen leeftijd, met 300 fr.
240 fr. en 200 fr., te midden der toenemende
duurte, leven.
Wat do kloosterlingen betreft, zoo zij 60
jaren en meer tellen, zullen zij GOO fr. per jaar
ontvangen; als zij van 48 tol 60 jaar zijn, 480 fr.
en als zij minstens 40 jaren tellen, nog niet -1 fr.
per dag, 360 fr.
Eu wal komt er op aan wat men hun ont
nomen heeft! Aan de karlhuizers van Pisa heeft
men al hunne goederen ontnomen, waarvan ten
minste drie vierden, elk jaar aan de armen
kwamen; dit klooster was de voorzienigheid van
die streek. Zij waren talrijk ten tijde hunner
opheffing; men heeft er eenige voorloopig daar
gelaten, om het huis te bewaren; welnu als die
arme kloosterlingen, aan wien men de magere
hulp heeft geschonken, waarvan ik sprak, eenige
groenten uit hunnen ouden moestuin willen
nemen, moeten zij ze betalen.
Eertijds was die moestuin aan hen; maar
thans is hij aan u, en men vindt rechtveer,dig
hen te doen betalen wat men hun heelt ontno
men Dat. is rechtveerdigheid, ik slem het loc;
maar als dat uwer agenten weerdig is, voor
zeker, mijnbeer, uwer is dat niet weerdig.
O uw fiskus vergeet niets; ik weel het en
oordeel zelf. Onder al die verstrooide en be
roofde priesters is een groot getal die slechts de
vergelding van hunne missen hebben om te
leven; en aan velen hunner ontbreekt die!
Welnu op het loon der mis van den behoef tig-
sten priester, stelt gij eene belasting, die van
het roerende vermogen. Hij moet zelfs van dit
laatste hulpmiddel voor zijn arm levens
onderhoud, eerst het leeuwenaandeel van den
fiskus betalen.
Maar als hij de II. Mis leest zonder loon te
Duinkerke naar Veurne, 6 45 1115 3 45 5 05 Nieuport-Dixmude; 7 40 12 4 24 5 56 7 Lichterveldc-Veurne',
Veurnc-Dixmude-Lichtèrv.7 43 12 11 4 40~ 6 02 Dixmude-Nieuport, 9 45 10 35 2 20 5 10 8 40 1 Veurne-Duinkerke.
BSrief van Mgr. den Bisschep van
Orleans aan M. IWEngBietta»
Vervolg).
Het eerste wat uwe Kamer van afgeveer-
digden heeft gedaan, was eene wel te stemmen,
dié uwe Senaat heeft goedgekeurd en uw
koning heeft bekrachtigd, waarbij voor Rome
en geheel hel erfgoed van den fi. Petrus van
kracht worden verklaard de wetten van 7 juli
1866, 15 augusti 1867, 29 juli 1868 en 11
augusli 1870 dat wil zeggen, geheel dit
meesterstuk van roof-wetgeving, die allen
eigendom aan de Kerk ontneemt, tiaar eeuwen
oud erfgoed verstrooit, al hare goederen aange
slagen,' hare godsdienstige korporaties ver
nietigt en bare konstilulie zelve schokt.
En bij diezelfde wet i» ingesteld een zooge
naamde likwidalie-jimte die zwijgend onvér
zoenlijk het beroovingswerk voorlzet, waardoor
uwe regeering beweert te beantwoorden, aan
de verwachting van Europa en aan hel ver-
Irmuren der katholieken.
Derhalve dan, gij hadt beloofd, alles te eer
biedigen, alles te bt houden, en de kerkelijke
zedelijke lichamen en hunne organisatie, en
gij hebt alles aangeslagen, alles het onderste
boven geworpen, alles vernietigd.
Wal bezit op dit uur de kerk te Homo?
Mets de Paus bezit noch St. Pieterskerk,
noch liet Vatikaan in eigendom; zelfs niet de
kapel waar hij de II. Mis leest, zelfs niet de
kamer waar hij woont.
Men had gezegd het Vatikaan en een tuin.
Zoover is men gekomon.' En ook het Vatikaan
en zijne tuinen bebooren den Paus niet; maar
aan É- Hij gebruikt' ze onder uw goeddunken.
Hij is als een huurder en een vreemdeling,
in dal l’aleis, door de Pausen gebouwd en nog
vol van de majesteit hunner eeuwenheugende
souvereiniteit.
Overigens kan hij geen voet in Rome zet
ten. Zeg niet, dat uwe wetten hel hem niet ver
bulderen! Kan hij zijn gcheiligden persoon
blootstellen aan oproerige manifestaties, als die
waarvan wij dezer dagen getuigen zijn geweest,
waarin doodkrclcn 'legen hem wcêrklonken
toi op den drempel van het Vatikaan?
Ziedaar dan den tegenwoordigen toestand
van den Paus cn de Kerk in dat Home, waar gij
de verbindtenis hadt op u genomen, alles te
handhaven...
De persoon des Pausen is in uwe handen,
hel heilig Kollegic is in uwe handen, het toe
komend konklaaf is in uwe handen;
Maar daarenboven
Van den opperpriester tot den minsten
geestelijke van de minste kerk te Home, alles is
in uwe macht; hel dagelijksch brood van geheel
de geestelijkheid hangt van u afPaus, kardi
nalen, bisschoppen, priesters, zijn wal hun
stoffelijk onderhoud aangaat, onder hel juk van
uwe financiën eene revolutie, ccn oorlog, eene
gril van uwe Kamers en geheel de geestelijkheid
van Home kan eensklaps tol den bedelstaf zijn
gebracht.
Ach het mishaagl aan de italiaansche minis
ters, dal men het groote feit der bevrijd in g van
Home een aanslag van den italiaanschen fiskiis op
de Kerk noemt, maar beken, mijnheer, dal als ik
de zaken bij haren naam wilde noemen, :k mij
van een ander woord zou moeten bedienen.
Men maakt zulke wellen en men komt daar
toe en dan durft men verklaren dat het patrimo
nium der Kcrk*van Rome geheel in de banden
der Kerk zal blijven II patrimonio della Chiesa
romana riniarra intéro'alla C.hiesal Hot is waar,;
men voegt erbij en daarincê is men op zijn ge
mak Behoudens, wel té vêrsiaan, de toepas
sing onder rechtbeginsclcn betreffende do reli-
1
I
II
I
bij IIOMIOSI.ME-IIÏCKASETS
DHL'KkER-UITGEVER,
Zwai leA’uniu'iisiruni, te Veurne
Annoxcek, 20 ct. per reg.
lil. rechterlijke, 50 ct/
Eerherstellingen, 1 frank.
Van 1 tot 5 reg. 1 fr.
Een nummer 15 centimen.
Afzonderlijke nummers
voor artikels, enz,. 20 fr.
het'100
V, ertrrkiireit v«*n den ijzerenweg van lluinBcerke, Veurne, I)ix:uu<Ie, ütew’jort naar SacliterveEeïe. 1 aug. '1874.
I- 1