r.
11
gÈ
d
Veijrüe, 2 December 1874.
No 1572
3®e jaar
1
onzer
gemeenschappelijk vaderland van alle katholieken.
Dit Rome, zegde eertijds Montaigne, reeds zoo
lang en door zoovele titels niet onze kroon ver
bonden; verdient dat men het bemint, het is de ge
meenschappelijke stad en metropool van alle kristene
natiën; de Spanjaard en de Franschman, elk is er te
huis. Óm tol de vorsten van dezen staat te behooren,
behoeft men slechts tot de kristenheid te behooren,
waar dit ook zij; er is hier op aarde geene plaats,
welke de hemel met zulk een invloed van gunst en
met zulkeene standvastigheid heeft bedeeld.
Ziedaar waarom alle katholieke natiën van de
oude en nieuwe wereld, zich te Rome hebben ge
vestigd Engelschen, Belgen, Duitschers, Span
jaarden, Amerikanen; Frankrijk, en dit is onze trots,
M. de minister, slaat op den eersten rang. Wij hebben
er wat men noemt onze godvruchtige stichtingen
Saint Louis des Frangais, gesticht door Katharina de
Medicis, Saint Claude de Bourguignon, Saint Nicolas
des Lorains, Saint Ives des Bretons, la Purification
des i nations, Saint Sauveur in thermis, allen huizen
door onzen afgezant, door middel van cene kommis
sie bestuurd. Wij hebben er ook kloosterstichtingen
het fransche seminarie, de karthuizers in de H. Maria
der Engelen; de Lazaristen, door de hertogin d’Ai-
guillon te Rome gevestigd; onze moedige Trappisten,
die met gevaar van hun leven 1—velen-zijn er in
gestorven de ongezonde gronden van St-Paulus
bij de drie Fonteinen, hebben gezond gemaakt;
zonder onze talrijke huizen van Broeders en Zusters
te tellen. Onafhankelijk van de andere uitgaven,
waarin zij voorziet, beschikt de administratie der
godvruchtige stichtingen jaarlijks over 30 a 40,000 fr.
om hulp te verleenen aan de arme Franschen, die te
Rome wonen of doortrekken.
Welnu die fransche stichtingen treft gij met
overgroote belastingen. Zij betaalden onder l'ius IX
11,500 fr.thans 28,000 fr., bijna driemaal zooveel
en zij worden bedreigd 34,000 fr. te zullen moeten
betalen.
Maar wat meer is, al de vreemde huizen, god
vruchtige stichtingen en kloosters, wilt gij ook aan
den gedwongen verkoop binnen twee jaren onder
werpen, en hun als recht van overdracht 30 0/0 ont
nemen.
Maar is dat niet het geld der katholieke natiën,
dat gij op deze wijze zoudt nemen. M. de minister?
De goederen on lasttitel verkregen weêrhouden
u zelfs niet. De Trappisten van St-Paulus, bij de
Drie Fonteinen, aan wien Pius IX, ongezonde gron
den had toevertrouwd om te ontginnen, zoo onge
zond, dat velen, ik zegde het u zoo even, bij dien
arbeid zijn gestorven, en dat zij allen elkjaar zijn
gedwongen, hun klooster gedurende, drie maanden
te verlaten; de Trappisten zeg ik, hebben van hunne
penningen, om zich in het ongezonde saizoen te
kunnen terugtrekken, bij Sl-Jan van Latrancn, een
huis gekocht. Welnu! men wil dat zij het verkoopen
en hun het derde van den koopprijs ontnemen,
en op de reste de belastingen toepassen, die wij
gezien hebben.
r> De karthuizers hebben te Rome voor hun huis
van de H. Maria der Engelen overgroote sommen
uitgegeven, hun verschaft als leentng zij hebben er
de titels van door het groot karlhuizcrskloostcr
van Frankrijk. Insgelijks voor het karlhuizersklooster
van Pavia, sedert lang gesloten, weder geopend
in 1843, door fransche karthuizers, en waavan gij
u ook meester hebt gemaakt, hebben zij nog niet
verkregen in het bezit hunner fondsen te worden
gesteld. Welnu, ook dat zijn fransche fondsen, M.
de minister en die u op geene wijze töehoorcn.
En ,gij spraakt in uw Memorandum van 29
augusti, van eene overeenkomst met de mogendheden,
die Katholieke onderdanen te Rome hebben Waar is
zij die. overeenkomst
Thans beweert gij dat het gouvernement on het.
parlement van Italië alleen bevoegd zijn om te beslis
sen over die ontzaglijke belangen, die de katholieken
der ganschc wereld raken.
Rlaar dat is niet alles en gij noemt daarvoor het
geen op nog andere titels n niet toehoort.
Wordt voortgezet)
Het liberalism, dat dezer dagen te Cent een
doctrinair concilie heeft gehouden, bereidt zich
nu .om, in December aanslaande te Brussel een
'ander concilie in te richten, waarin de syllabus
6 30 9 08 1 35 7 55
7 40 10 15 2 39 9 01
Dan toont de bisscltop van Orleans hoe do eeuwen
oude rijkdommen der kloosters zijn verspild.
Wat hierbij nog vreemder is en meer in strijd
met de verbindtenissén door liet italiaansehe gouver
nement aangegaan tegenover de katholieke 'natiën, is
™jm- pretentie om deze roof-wclgeving toe te passen,
zelfs op stichtingen, die deze natiën te Rome hebben
gevestigd, die haai- tocbèhöoren en die gij niet kunt
berooven. zonder men moet het wel verstaan
de natuurlijke rochtvecrdigheid en tevens lipt strikste
internationaal recht te schenden.
Wie weet liet niet, M. do minister? Rome is hel
Brief van BIgr. den IBissclicj» van
Orleans aan M. lïflinghetti.
(Vervolg).
Andere onrechtvcerdigheid Er zijn bijna 120
bisschoppen, aan wien men alles heeft ontnomen
hunne woning, hunne goederen, en die niets van u
ontvangen, zelfs niet het pensioen der leekebroeders.
De 1 aus geeft hun eene aalmoes, 500 fr. per maand.
Voorzeker als iets aan uwen fiskus moest ontsnappen,
dan is het dit hulpmiddel, dat van St-Picterspenhing
komt, dat tweemaal cene aalmoes is, de aalmoes van
den Paus en de onze. Welnu, van deze aalmoes zelfs
moet elke bisschop u eene belasting betalen
Er is op dit oogenblik te Rome een beroemd
proces, dat een der walgelijkste eischen van uwen fis
kus in het licht stelt. Een lid van eene kloosterge-
meenle had, op het punt zijnde van te sterven, aan
zijn klooster eene gift geschonken. De kloosterge-
niechte is ontbonden, hare goederen zijn verbeurd,
maar de kloosterling sterft niet. Natuurlijk als men
hem uit zijn klooster jaagt, eischt hij van zijno ge
meente, niet van het gouvernement, terug wat hij
gegeven heeft. Maar neen, de regeering beweert dat
idles aan haar behoort, en zij weigert den armen
kloosterling zijn goed terug te geven.
Maar houdt zelfs de partikuliere eigendom al
tijd uwen fiskus terug? De grond en de gebouwen
van het prctoriaansche kamp behoorden niet aan een
klooster, maar aan eenen partikuliere, aan dien
edelen en cdelmoedigen Mgr. de Merode, zoo vroeg
tijdig aan de Kerk ontrukt; tot het laatste toe heeft
hij u de belasting ervan betaald cn gij naamt alles,
de belastingen het kamp.
Onder die kloosterlingen van alle orden, waren
grijsaards, zwakken, zieken, blinden; wat heeft men
daarmee gedaan? men heeft een spaarzaam middel
gevonden* om hen te laten leven; ik ben te Rome
getuige geweest van een droevig schouwspel in het
huis der' kapuciencn, nabij het paleis Barberini. Daar
heeft men vereenigd en ziet men bijeen gepropt, alle
grijsaards, alle zwakken van al de oude kloosters
van Rome; weenend zijn zij ontrukt aan de huizen
waar zij hadden geleefd onder een regel hunner
keus, en waar zij voorzeker door een leven van arbeid
en boetveerdigheid, daar doorgebracht, zich het recht
hadden verworven, daar te sterven; neen, zij zullen
sterven, droevig, ongetroost, verlaten in dat gast
huis wm uwe uitvinding, ver van al degenen die hen
beminden en van hen die de gezellen waren van hun
leven.
Zoo dan is geheel dat groote kloosterleven te
Rome, waar gij beloofd hadt het te eerbiedigen,
verwoest; al die scheppingen der Kristene eeuwen
zijn vernietigd.
n Gij zegt, het is waar, dat als gij het klooster
leven niet meer erkent, uwe wetten het niet verbieden
en de korporaties door u ontbonden als zedelijke
lichamen, zullen kunnen herleven onder een anderen
vorm.
Maar zij hebben niets meer wa,t hun toebehoort,
die ongelukkige korporaties; gij hebt haar alles
ontnomen; hoe en met welke hulpbroniTen wilt gij
dat zij herleven?
Er waren eeuwen van arbeid, wonderen van
spaarzaamheid, matigheid, toewijding noodig ge
weest, om alles tc scheppen, gij ontneemt haar alles
en zegt haar Waarover beklaagt gij u? U blijven
dezelfde deugden, begint op nieuw, gij hebt er
eeuwen aan besteed; gij kunt er die weer aan be
steden
Maar beeft men hun ton minste oenig deel ge
geven in de likwidatic van het kerkelijk eigendom?
Neen geen.
Ziedaar wat de personen worden, zien wij nu
hoe hel met de zaken gaat.
der vrijdenkerij zal vastgesteld worden. Ziehier
het program dat, in den vorm van gedrukten
omzendbrief, gedagteekend uit Brussel, 2 no
vember, gezonden is aan de leden der Ra
tionalistische Maatschappijen van Belgie
Citoyens,
De afgevaardigden der rationalistische maat
schappijen van België, vereenigd in voorbe
reidende zitting, te Venders, op 15 augustus
-1874, hebben besloten een congres te houden
te Brussel, op 25 en 26 December aanstaande.
Het dagorde van dit congres is vastgesleld
als volgt
1° Inrichting van een verbond tusschen al de
rationalistische maatschappijen van Belgie.
2" Bestaat er cene rede tot het opstellen van
een zedelijk wetboek ten gebruike der vrijdenkers?
3° Welke zijn de bijzonderste middelen van
propagande, waarover wij op dit oogenblik kun
nen beschikken?
4" fs het denkbeeld van God een zedelijk denk
beeld
5° Kan de vooruitgang der menschelijke zedelijk
heid niet anders verkregen worden dan onder
de voogdij dor bedienaars van welken gods
dienst ook?
6° Kan men de zedelijkheid van het openbaar
onderwijs niet waarborgen onder het regiem der
volkomene vrijheid van geweten?
7° Is de godloochening het doel, dat de .vrij
denkers najagen?
De drie eerste vraagpunten zullen in geslotene
zitting, en de vier laatste in openbare zitting
besproken worden.
Vooraleer dit dagorde bepaald vast tc stellen,
verzoeken wij u, Citoyens, zoohaast mogelijk te
laten weten, of gij wenschl er veranderingen
aan toe te brengen, of er nog andere vraag
punten bij te voegen.
Bij dezelfde gelegenheid verzoeken wij u ons
te melden of gij aan hel congres zult deel nemen
cn, in dit geval, den naam van den afgeveer-
digdo, die u zal vertegenwoordigen.
Ontvangt, Citoyens, de uitdrukking
broederlijke groetenis.
(Handteclens).
Een zedelijk wetboek voor de vrijdenkers?
Maar dat is immers niet noodig. Zoo ja, dan kan
hel bestaan uit het volgende artikeldoet al wat
gij gaarne doet, maar blijft uit de handen van
de commissaris van politie.
De bijzonderste middelen van propagande?
Heel de liberale-doctrinairc pers, on wat dies
meer, staat u immers ten dienste, evenals do
loge, vele ambtenaars, de meeste kanselarijen
cn zelfs zekere koningen.
Of bet'denkbeeld van God een zedelijk denk
beeld is? Maar het. is immers reeds lang aange
nomen bij u, dat God de onzedelijkheid is, en
het geluk van den mensch in bet niet bestaat.
Al die vragen zijn nutteloos; zij doen echter
veronderstellen, dat de vergadering over die
punten nog geen vast besluit, heeft genomen, en
ieder weet integendeel, dat zij sodeit lang tegen
God, tegen de zedelijkheid, tegen al wat'er be
neden cn boven bestaat, is opgeiost.
De huichelarij, zegt de Bauhütie, is cene
eigenschap van het liberalism of de vrijdenkerij,
en dit is ook hier andermaal hel geval!
Het Advcrtentie-blad gebaart, verwonderd te
zijn, dat wij een verschil maken tnsschcn Karei
Fontainas, van Brussel, en Camiel Van Over
schelde, van St. Denys, doch hel is maar ge-
bariug; want aan bel Advertentie-blad is het niet
onbekend, dat de publieke opinie zeer Wel weet,
waaraan zich te houden. Wanneer eene geheele
gemeente, die van alles getuige was en die
sedert jaren, protesteert légen eene veroor-
deeling, die op alle manieren een onderzoek
Inschrijvingsprijs
5 fr. ’sjaars; met de
post 6 fr.
Men schrijft in
bij BOMlOMJIE-ltYCKASEVS
Vertrekuren vim <len ijzereniveg van Duinkerk?, Veurne, Dixsimile, Nieuport nnar l<ieS*tcrvel«Ee. 1 aug. 1874.
Duinkerke naar Veurne, 6 45 11 15 3 45 5 05 Nieuporl-Dixinude, 7 40 12 4 24 5 56 7 Lichtervelde-Veuriie,
Veurne-Dixiuude-Lichterv.7 43 1211 4 40 6 02 Dixmude-Nieuport, 9 45 10 35 2 20 5 10 8 40 Veurne-Duinkcrke,
Annoncen, 20 ct. pet- reg.
Id. rechterlijke, 50 ct.
Eet herstellingen, 1 frank.
Van 1 tut 5 reg. 1 fr.
Een nummer 15 centimen.
Afzonderlijke nummers
voor artikels, enz,. 20 fr.
het 100.
*7
ORUKKKR-UITGIVia,
ZwartcNonnenstruat, te Veurne