LTj
i i
33e jaar.
16 Februari 18^6.
1635.
NIEUWJAARGIFTEN
I
5 00
2 00
2 00
Nuremberg, Napels, Brussel
2802 02
Woensdag geven wij de laatste lijst.
vader,
milie,
50 00
15 .0
5 00
5 00
I 00
5 00
Onbekende,
Eene onbekende,
Eenige parochianen
Onbekende,
P. J.
JCeysetc.
E. II. Debaccker, onderpastoor,
Onbekende,
ld.,
ld.,
Stcenkerkc.
Een onbekende vraagt den Pauselijken
zegen,
van Sle. Walburgis,
eerbied voor geloof zijner vaderen en had
voor program de onafhankelijkheid der burger
lijke macht. Vandaag herhaalt men ’t refrein der
geuzen, en men bevecht de geloofspunten, hot is
voortaan voor het liberalism ónmogelijk, den strijd
niet op het godsdienstig terrein te plaatsen. Van
dan af, moet het bepaald weten waar het heen
wil. Indien het gelooft, dat het menschdom
zonder godsdienst kan leven, bet heeft maai
de oude eerediensten omver te werpen; op
hunne puinen zal de vrijdenkerij heerseben, ont-
slaafd van die hersenschimmen God en de
onsterfelijkheid der ziel.
Het staat dus vast de liberale partij is en
zal immers zijn verloochening van allen gods
dienst, zuivere en eenvoudige godloochening
Beklagensweerdig zijn de vrijwillige blinden,
die zulks, na de volmondige bekentenissen der
liberale leiders, noch zien, noch begrijpen
willen
Veurne,
Coxyde.
Een christelijk huisgezin,
AvecappcJle.
Een jongeling die den zegen vraagt
aan Z. II. den Paus voor zijnen ouden
voor hem en geheel zijne fa-
I Lichterveldc-Veurne,
Veurne-Duinkerke,
1 oct. 1873.
6 30 9 08 1 33 8»»
7 40 1015 2 39 9 C6
fransche geschiedenis. Toen was men ten
volle in den lijd der leenheerschappij of feoda
liteit. Maar indien wij nu eenen slap doen van
2 of 300 jaar, wij komen tol de XIP en XI11°
eeuw, alles wordt dan voortreffelijk en de
geleerden hebben de lijsten kunnen opmaken
van al de scholen die tol dan toe tot in de klein
ste dorpen bestonden. Deze statistieken bestaan;
men kan ze raadplegen.' En uit zooveel bijeen
verzamelde bewijsstukken, beginnende van 'tjaar
529 tot 1790, is men verplicht met eenen waren
geleerden tot het volgende ontegensprekelijk
wetenschappelijk besluit te komen Sedert
de vroegste tijden en gelijk bij den oorsprong
onzer parochiën, heeft de geestelijkheid op
den buiten bet onderwijs aan de werkende klas
gegeven. Dit was even’l zelfde gedurende de
middeleeuwen; en zelfs op een jonger tijdstip
zien wij de pastors en de kapelaans, in een groot
getal parochiën zich met de bedieningen van
onderwijzers gelasten. Is het klaar genoeg,
en wat denken onze tegenstrevers van eene zco
duidelijke getuigenis? Al de scholen door de
geestelijken, door de Kerk geslicht geweest
zijnde, welke helsche macht is er niet van noode
geweest om bel volk te overtuigen dat er geen
enkele school aan de Kerk te danken is.
■>c Kerk en liet Ondcrii ijs.
Onder de opwerpingen die men dagelijks
onder dc werkende klas verspreidt, onder de
beleedigingen die, helaas! in den geest van het
zoo schandelijk bedrogen volk zegepralen, is er
geen aansloolelijker (Lm dezeDe Kerk is vijan
dig aan hel ouderwijs. En 't is vooral aan ’l lager
lager onderwijs dal men deze logen, deze over
groots leugen toepast. Welnu, hel is, gelijk tw’ce
en twee vier is, bewezen dat, vóór dc opkomst
der II. Kerk er in dc geheel de oude wereld
geetie enkele school voor den werkman bestond;
en hel is niet min klaar en duidelijk betoond,
dal sedert het begin der Kerk er altijd koste-
looze scholen aan elke parochie gehecht waren,
die aan de zorg en hel bestuur der priesters
waren toevertrouwd. Dit zijn de eigene
woorden van den hedendaagschcn geleerden die
hel meest deze kwestie heeft doorgrond, en die
om zijn besluit te staven, zich op de klaarste en
zekerste teksten steunt!
Wij zullen ons hier n'et ophouden met de
vurige liefde welke Christus voor de onwetenden
koesterde, liefde die op elke bladzijde van hel
Evangelie doorschijnt; wij zullen ons niet bezig
houden met het tijdstip der kerkvervolgingen,
maar een stap verder gaanen de eerste blad
zijden der Fransche geselde lenis openslaan.
In het begin der VI" eeuw bestatigl de kerk
vergadering van Vaisun, dat, sedert lang,'in
Italic «de priesters ten hunnen huize jonge leer
lingen aannamen, hen onderwezen en, als goede
vaders, in het geloof en de goede studiën op-
I-inden. In 'tjaar 700, gaal het concilc vim
Bouaaij nog verder hel beveelt aan alle kris-
n ui hunne kinderen naar dc school te zeu len.
Is dat nu niet het krislclijk kosteloos en op eene
krislclijke wijze verplichtend onderwijs?
Middelerwijl komt Karei dc Groote op en
waakt ernstig p dat de edele lichten van het
onderwijs niet uilgedoofd of weder ontsteken
worden. Eene vei ordening van Thcoduif, in 797,
bevat de volgende wondei bate zinsnede: Dat
de priesters in elke gemeente, in elk dorp
ciiolen oprichten en van de kinderen geen den
minsten loon eisêhen. in vergelding van dezen
dienst.
Men vindt dezelfde voorschriften in de be
sluiten van hel concilie van Rome, in 826, in
de bullenverzameling van den Heiligen Paus
Leo IV en in de verordeningen van Ertirdtis,
bis -.chop van Tours, in 838. Men zal hier op-
-m rkcn‘ dat deze laatste bepalingen genomen
werden ia ..mler..’.c en woestst? tijdstip der
lertrekurrn van dm tjxerenwe»
Duinkcrke naar Veurne, 6 33 11 10 I.
Neiirne-Dixmudi-Lichterv.7 37 12 11 1 33 6 02 Dixmude-Nicuport, 9 50
7' LUST.
Bedrag der vorige lijst, fr. 2677 52
Veurne.
20 00
2 00
5 00
5 00
2 00
Inschrijvingsprijs
5 Ir. 'sjaars; met de
pest G fr.
.Men schrijft in
Uhci*alc bekentenissen.
Dc grootste dwaling, welke in onze dagen
nog onder de burger klas beslaat, is te ge-
loovcn, dat hel liberalism geen vijand van den
godsdienst is.
Niet zelden vruchteloos verheft dc katholieke
diukpers hare stem, om te doen zien, dal de
zoogezegde voorstanders der vrijheid in alles
en voor allen niets anders zoeken dan den on-
dergang van den katholieken godsdienst te be
werken.
Men sluit de oogen voor de duidelijke strek
kingen der gcuzerij, ca denkt dat de godsdienst
met den poliliekcn strijd niets gemeens heeft.
Doch indien men geloof wil slaan aan onze
waarschuwingen, dat men dan ten minste bij de
liberale schrijvers zelvcn te rade ga.
Ziehier wal M. E. De Lavcleye, professor der
l'nivcrsitcit van Luik, die vandaag in de libe
rale drukpers den Imogen toon voert, over die
kwestie schrijft
Dc strijd tusschcn klerikaal en liberaal, zegt
de schrijver, neemt klaarblijkend een nieuw
karakter en eene godsdienstige kleur aan Het
zijn de princiepen der Kerk zelve tegen welke men
ópstaat. Tc Antwerpen heeft men de herinnerin
gen der XVF eeuw heropgewekt en de laatste
kiezingen hebben er plaats- gehad op het refrein
der geuzen Jon ‘l vngediert der papen, verlost
ons vaderland. Nog onlangs tc Gent werd do
kiesstrijd geleid door een blad, dal voor hootd-
princiep heeft dal de strijd op godsdienstig
terrein moet gevoerd worden, en dc gekozene
heeft den naam ingeroepen van Marnix, den held
der hervorming in de Nederlanden. Indien die
beweging voortgaat en indien het de Kerk zelve
is welke men bestrijdt, zal men noodzakclijk voor
deze vraag staan In naam van welk gods
dienstig en wijsgccrig denkbeeld wilt gij de
de onfeilbare Kerk omverwerpen, en indien gij
het land van de priester wilt Verlossen, zooals de
geuzen zingen, waardoor zult gij hen vervangen?
Zoudt gij durven antwoorden met Voltaire Ik
verlos n van eeno wilde beest, en gij vraagt mij
wal ik u in de plaats geef ’t Is te zeggenzijl
gij bereidt dc afschaffing van elk godsdienstig
denkbeeld aan le preken?»
Ziedaar wat dc schrijver, die poogt eene
nieuwe religie in dc plaats van den katholieken
godsdienst te stelle:', afvraagt aan zijne partij,
omdat hij ziet dal deze laatste op den weg is,
die tol de omverwerping leidt van al wal gods
dienst is.
Op eene andere plaats zegt dcezclfdc pro
fessor
Hol liberalism wordt meègcsleept op eenen
weg, waarvan men moeilijk de uitkomst kan voor
zie:-. j» vcor ..|s zijnde c« vol
4 20
2 20 8 45
De Echo du Parlement kondigt, volgens een
vrijmetselaarsblad van Genua, de Popolo, eene
verklaring af van den Orient de Ncbemrerc,
volgens welke binnen de eerste veertien dagen
van April 1838, ’s middernachts, in de Loge van
Palermo (Sicilië), broeder Jax-Febeti-Mastaï, ge
boren in de Pauselijkc Stalen, zou ontvangen
zijn. Gezegd document is ondeiteekend Gtov.-
Fereti-Mastaï, en draagt nog vier namen van
logebroeders. Na dc afkondiging van dit stuk,
dal inderdaad maar de herhaling is van een ge-
lijksooitig ding, komende uil eene loge van
Massachusset (Vei eenigde Stalen), voegt de Echo
du Parlement zijne stem bij deze van den Pré-
curseur, om er op eenen zegevierenden loon bij
te voegen
Er kan dus geen twijfel meer bes'aan, en
dc katholieke bladen, die eiken dag einde-
looze uitvallen en grove beleedigingen tegen
de vrijmetselaars afkondigen, werpen maar
smaad op broeder Jax-Feretti .Mastaï, voorheen
wezenlijk vrijmetselaar, en thans door de kalho-
lieke wereld als hoofd der Kerk, onder den
naam van Pius IX erkend.
Dc aartsdomme logons der vrijmetselaars van
Nuremberg, Napels, Brussel en Antwerpen zijn
reeds honderdmaal wederlegd ge .vorder. Hel is
niet moeilijk, stukken van dien aaid te fabri-
keeren. Maar bewijzen, dat Pius IX vrijmetselaar
zou geweest zijn, is heel wat anders! Inderdaad,
hel document in kwestie is het werk van eenen
fa!snis, dal zelfs dut schijn der waarschijnlijk
heid niet bezit
Vooreerst heet Pius IX niet Ferreti-Mastaï, en
nog minder Feretti Mastaï. Zijn familienaam is
Jan-Maria-Jan-Baptist graaf van Mastaï-Feiihetti.
De spelling van den familienaam des Pauzen is
niet ecus geëerbiedigd; nu drukken de falsaris
sen Feiretti, dan ecus Feretti, en ’t moet zijn
Ferret ti.
Nog eene bijzonderheid. Wat, of waar was
Maslai-Ferrelli in de eerste dagen van April
1839? Na priester gewijd te zijn geweest, was
hij ten jarc 1823 in zending naar Chili gezonden.
In 1825, oud 23 jaren (geboren in 1792), werd
hij kanunnik, mei het bestuur van het aposto
lisch godshuis van Sl. Michiels gelast. De Paus
Leo Xll erkende zijnen ijver er: gat hem, in 1827.
hel aartsbisdom van Spolela; Gregorius XV!
benoemde hem tol aartsbisschop van Sinola in
1832, en katdinaal in 1810.
Dus zou het vijfjaren zijn, na als aartsbis
schop van Imola le zijn benoemd, eireen jaar
voor dal hij Kardinaal werd, dal Mgr. de Mastaï-
Ferrelli. zich in de eerste veertien dagen vuu
April 1839 uitgaf voor eenen Giov-Fereti]-Mu.\taï
geboren in de Paüfeelijke Staten; dat hij Imola
zou hebben verlaten, Italië zou doorgoreisd heb
ben en overdo zee gevaren,'alles incognito,
en zich ’s middernachts in'de'loge Éterna
Caterna van Palermo zou doen aanvaard hebben!!
Er behoeft de diepe onwetendheid der apostels
van hel weieldlijk en verplicht onderwijs, er is
die. dwaze boosaardigheid noodig, eigen aan de
doctrinaire:), om wetens en willens zulke grove
domheden, zulke belachelijke valschhcden te
durven drukken
Men zou er tweemaal aan denken, aleer al
dus bet handteeken van oenen bijzondere te ver-
van Eluinhcrki-, Veurne, c.
11 10 3 40 5 00 Nieuport-Dixmude, 7 30 12
12 1! 4 35 6 02 Dixmude-Nicuport, 9 50
Pcrvyse.
Congregatie van O. L. V.,
Van verschillige onbekende,
Te ramen fr.
P I U S IX,
Pel VS K.V KONING.
URNAAR
Annonckn, 20 ct. per reg,
ld. rechterlijke, 50 ct.
Eet herstellingen, 1 frank.
Van 1 tot 5 reg. 1 fr.
Een nummer 15 centimen.
Afzonderlijke nummers
voor artikels, ent',, 20 fr.
het 100.
l j IOSIIOMMiMOCKASKVS
/w 11« .Xunnr n»ir»at, tc Vrurne
-mnii i --
AAN