LTj i i 33e jaar. 16 Februari 18^6. 1635. NIEUWJAARGIFTEN I 5 00 2 00 2 00 Nuremberg, Napels, Brussel 2802 02 Woensdag geven wij de laatste lijst. vader, milie, 50 00 15 .0 5 00 5 00 I 00 5 00 Onbekende, Eene onbekende, Eenige parochianen Onbekende, P. J. JCeysetc. E. II. Debaccker, onderpastoor, Onbekende, ld., ld., Stcenkerkc. Een onbekende vraagt den Pauselijken zegen, van Sle. Walburgis, eerbied voor geloof zijner vaderen en had voor program de onafhankelijkheid der burger lijke macht. Vandaag herhaalt men ’t refrein der geuzen, en men bevecht de geloofspunten, hot is voortaan voor het liberalism ónmogelijk, den strijd niet op het godsdienstig terrein te plaatsen. Van dan af, moet het bepaald weten waar het heen wil. Indien het gelooft, dat het menschdom zonder godsdienst kan leven, bet heeft maai de oude eerediensten omver te werpen; op hunne puinen zal de vrijdenkerij heerseben, ont- slaafd van die hersenschimmen God en de onsterfelijkheid der ziel. Het staat dus vast de liberale partij is en zal immers zijn verloochening van allen gods dienst, zuivere en eenvoudige godloochening Beklagensweerdig zijn de vrijwillige blinden, die zulks, na de volmondige bekentenissen der liberale leiders, noch zien, noch begrijpen willen Veurne, Coxyde. Een christelijk huisgezin, AvecappcJle. Een jongeling die den zegen vraagt aan Z. II. den Paus voor zijnen ouden voor hem en geheel zijne fa- I Lichterveldc-Veurne, Veurne-Duinkerke, 1 oct. 1873. 6 30 9 08 1 33 8»» 7 40 1015 2 39 9 C6 fransche geschiedenis. Toen was men ten volle in den lijd der leenheerschappij of feoda liteit. Maar indien wij nu eenen slap doen van 2 of 300 jaar, wij komen tol de XIP en XI11° eeuw, alles wordt dan voortreffelijk en de geleerden hebben de lijsten kunnen opmaken van al de scholen die tol dan toe tot in de klein ste dorpen bestonden. Deze statistieken bestaan; men kan ze raadplegen.' En uit zooveel bijeen verzamelde bewijsstukken, beginnende van 'tjaar 529 tot 1790, is men verplicht met eenen waren geleerden tot het volgende ontegensprekelijk wetenschappelijk besluit te komen Sedert de vroegste tijden en gelijk bij den oorsprong onzer parochiën, heeft de geestelijkheid op den buiten bet onderwijs aan de werkende klas gegeven. Dit was even’l zelfde gedurende de middeleeuwen; en zelfs op een jonger tijdstip zien wij de pastors en de kapelaans, in een groot getal parochiën zich met de bedieningen van onderwijzers gelasten. Is het klaar genoeg, en wat denken onze tegenstrevers van eene zco duidelijke getuigenis? Al de scholen door de geestelijken, door de Kerk geslicht geweest zijnde, welke helsche macht is er niet van noode geweest om bel volk te overtuigen dat er geen enkele school aan de Kerk te danken is. ■>c Kerk en liet Ondcrii ijs. Onder de opwerpingen die men dagelijks onder dc werkende klas verspreidt, onder de beleedigingen die, helaas! in den geest van het zoo schandelijk bedrogen volk zegepralen, is er geen aansloolelijker (Lm dezeDe Kerk is vijan dig aan hel ouderwijs. En 't is vooral aan ’l lager lager onderwijs dal men deze logen, deze over groots leugen toepast. Welnu, hel is, gelijk tw’ce en twee vier is, bewezen dat, vóór dc opkomst der II. Kerk er in dc geheel de oude wereld geetie enkele school voor den werkman bestond; en hel is niet min klaar en duidelijk betoond, dal sedert het begin der Kerk er altijd koste- looze scholen aan elke parochie gehecht waren, die aan de zorg en hel bestuur der priesters waren toevertrouwd. Dit zijn de eigene woorden van den hedendaagschcn geleerden die hel meest deze kwestie heeft doorgrond, en die om zijn besluit te staven, zich op de klaarste en zekerste teksten steunt! Wij zullen ons hier n'et ophouden met de vurige liefde welke Christus voor de onwetenden koesterde, liefde die op elke bladzijde van hel Evangelie doorschijnt; wij zullen ons niet bezig houden met het tijdstip der kerkvervolgingen, maar een stap verder gaanen de eerste blad zijden der Fransche geselde lenis openslaan. In het begin der VI" eeuw bestatigl de kerk vergadering van Vaisun, dat, sedert lang,'in Italic «de priesters ten hunnen huize jonge leer lingen aannamen, hen onderwezen en, als goede vaders, in het geloof en de goede studiën op- I-inden. In 'tjaar 700, gaal het concilc vim Bouaaij nog verder hel beveelt aan alle kris- n ui hunne kinderen naar dc school te zeu len. Is dat nu niet het krislclijk kosteloos en op eene krislclijke wijze verplichtend onderwijs? Middelerwijl komt Karei dc Groote op en waakt ernstig p dat de edele lichten van het onderwijs niet uilgedoofd of weder ontsteken worden. Eene vei ordening van Thcoduif, in 797, bevat de volgende wondei bate zinsnede: Dat de priesters in elke gemeente, in elk dorp ciiolen oprichten en van de kinderen geen den minsten loon eisêhen. in vergelding van dezen dienst. Men vindt dezelfde voorschriften in de be sluiten van hel concilie van Rome, in 826, in de bullenverzameling van den Heiligen Paus Leo IV en in de verordeningen van Ertirdtis, bis -.chop van Tours, in 838. Men zal hier op- -m rkcn‘ dat deze laatste bepalingen genomen werden ia ..mler..’.c en woestst? tijdstip der lertrekurrn van dm tjxerenwe» Duinkcrke naar Veurne, 6 33 11 10 I. Neiirne-Dixmudi-Lichterv.7 37 12 11 1 33 6 02 Dixmude-Nicuport, 9 50 7' LUST. Bedrag der vorige lijst, fr. 2677 52 Veurne. 20 00 2 00 5 00 5 00 2 00 Inschrijvingsprijs 5 Ir. 'sjaars; met de pest G fr. .Men schrijft in Uhci*alc bekentenissen. Dc grootste dwaling, welke in onze dagen nog onder de burger klas beslaat, is te ge- loovcn, dat hel liberalism geen vijand van den godsdienst is. Niet zelden vruchteloos verheft dc katholieke diukpers hare stem, om te doen zien, dal de zoogezegde voorstanders der vrijheid in alles en voor allen niets anders zoeken dan den on- dergang van den katholieken godsdienst te be werken. Men sluit de oogen voor de duidelijke strek kingen der gcuzerij, ca denkt dat de godsdienst met den poliliekcn strijd niets gemeens heeft. Doch indien men geloof wil slaan aan onze waarschuwingen, dat men dan ten minste bij de liberale schrijvers zelvcn te rade ga. Ziehier wal M. E. De Lavcleye, professor der l'nivcrsitcit van Luik, die vandaag in de libe rale drukpers den Imogen toon voert, over die kwestie schrijft Dc strijd tusschcn klerikaal en liberaal, zegt de schrijver, neemt klaarblijkend een nieuw karakter en eene godsdienstige kleur aan Het zijn de princiepen der Kerk zelve tegen welke men ópstaat. Tc Antwerpen heeft men de herinnerin gen der XVF eeuw heropgewekt en de laatste kiezingen hebben er plaats- gehad op het refrein der geuzen Jon ‘l vngediert der papen, verlost ons vaderland. Nog onlangs tc Gent werd do kiesstrijd geleid door een blad, dal voor hootd- princiep heeft dal de strijd op godsdienstig terrein moet gevoerd worden, en dc gekozene heeft den naam ingeroepen van Marnix, den held der hervorming in de Nederlanden. Indien die beweging voortgaat en indien het de Kerk zelve is welke men bestrijdt, zal men noodzakclijk voor deze vraag staan In naam van welk gods dienstig en wijsgccrig denkbeeld wilt gij de de onfeilbare Kerk omverwerpen, en indien gij het land van de priester wilt Verlossen, zooals de geuzen zingen, waardoor zult gij hen vervangen? Zoudt gij durven antwoorden met Voltaire Ik verlos n van eeno wilde beest, en gij vraagt mij wal ik u in de plaats geef ’t Is te zeggenzijl gij bereidt dc afschaffing van elk godsdienstig denkbeeld aan le preken?» Ziedaar wat dc schrijver, die poogt eene nieuwe religie in dc plaats van den katholieken godsdienst te stelle:', afvraagt aan zijne partij, omdat hij ziet dal deze laatste op den weg is, die tol de omverwerping leidt van al wal gods dienst is. Op eene andere plaats zegt dcezclfdc pro fessor Hol liberalism wordt meègcsleept op eenen weg, waarvan men moeilijk de uitkomst kan voor zie:-. j» vcor ..|s zijnde c« vol 4 20 2 20 8 45 De Echo du Parlement kondigt, volgens een vrijmetselaarsblad van Genua, de Popolo, eene verklaring af van den Orient de Ncbemrerc, volgens welke binnen de eerste veertien dagen van April 1838, ’s middernachts, in de Loge van Palermo (Sicilië), broeder Jax-Febeti-Mastaï, ge boren in de Pauselijkc Stalen, zou ontvangen zijn. Gezegd document is ondeiteekend Gtov.- Fereti-Mastaï, en draagt nog vier namen van logebroeders. Na dc afkondiging van dit stuk, dal inderdaad maar de herhaling is van een ge- lijksooitig ding, komende uil eene loge van Massachusset (Vei eenigde Stalen), voegt de Echo du Parlement zijne stem bij deze van den Pré- curseur, om er op eenen zegevierenden loon bij te voegen Er kan dus geen twijfel meer bes'aan, en dc katholieke bladen, die eiken dag einde- looze uitvallen en grove beleedigingen tegen de vrijmetselaars afkondigen, werpen maar smaad op broeder Jax-Feretti .Mastaï, voorheen wezenlijk vrijmetselaar, en thans door de kalho- lieke wereld als hoofd der Kerk, onder den naam van Pius IX erkend. Dc aartsdomme logons der vrijmetselaars van Nuremberg, Napels, Brussel en Antwerpen zijn reeds honderdmaal wederlegd ge .vorder. Hel is niet moeilijk, stukken van dien aaid te fabri- keeren. Maar bewijzen, dat Pius IX vrijmetselaar zou geweest zijn, is heel wat anders! Inderdaad, hel document in kwestie is het werk van eenen fa!snis, dal zelfs dut schijn der waarschijnlijk heid niet bezit Vooreerst heet Pius IX niet Ferreti-Mastaï, en nog minder Feretti Mastaï. Zijn familienaam is Jan-Maria-Jan-Baptist graaf van Mastaï-Feiihetti. De spelling van den familienaam des Pauzen is niet ecus geëerbiedigd; nu drukken de falsaris sen Feiretti, dan ecus Feretti, en ’t moet zijn Ferret ti. Nog eene bijzonderheid. Wat, of waar was Maslai-Ferrelli in de eerste dagen van April 1839? Na priester gewijd te zijn geweest, was hij ten jarc 1823 in zending naar Chili gezonden. In 1825, oud 23 jaren (geboren in 1792), werd hij kanunnik, mei het bestuur van het aposto lisch godshuis van Sl. Michiels gelast. De Paus Leo Xll erkende zijnen ijver er: gat hem, in 1827. hel aartsbisdom van Spolela; Gregorius XV! benoemde hem tol aartsbisschop van Sinola in 1832, en katdinaal in 1810. Dus zou het vijfjaren zijn, na als aartsbis schop van Imola le zijn benoemd, eireen jaar voor dal hij Kardinaal werd, dal Mgr. de Mastaï- Ferrelli. zich in de eerste veertien dagen vuu April 1839 uitgaf voor eenen Giov-Fereti]-Mu.\taï geboren in de Paüfeelijke Staten; dat hij Imola zou hebben verlaten, Italië zou doorgoreisd heb ben en overdo zee gevaren,'alles incognito, en zich ’s middernachts in'de'loge Éterna Caterna van Palermo zou doen aanvaard hebben!! Er behoeft de diepe onwetendheid der apostels van hel weieldlijk en verplicht onderwijs, er is die. dwaze boosaardigheid noodig, eigen aan de doctrinaire:), om wetens en willens zulke grove domheden, zulke belachelijke valschhcden te durven drukken Men zou er tweemaal aan denken, aleer al dus bet handteeken van oenen bijzondere te ver- van Eluinhcrki-, Veurne, c. 11 10 3 40 5 00 Nieuport-Dixmude, 7 30 12 12 1! 4 35 6 02 Dixmude-Nicuport, 9 50 Pcrvyse. Congregatie van O. L. V., Van verschillige onbekende, Te ramen fr. P I U S IX, Pel VS K.V KONING. URNAAR Annonckn, 20 ct. per reg, ld. rechterlijke, 50 ct. Eet herstellingen, 1 frank. Van 1 tot 5 reg. 1 fr. Een nummer 15 centimen. Afzonderlijke nummers voor artikels, ent',, 20 fr. het 100. l j IOSIIOMMiMOCKASKVS /w 11« .Xunnr n»ir»at, tc Vrurne -mnii i -- AAN

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1876 | | pagina 1