WE LEON VISART |L ie»?. Juni 18'TG jaar. Vo Ziel daar wat de geuzen waren èn wilden en Eli wel, kiezers, voor die zonder voorooidcel Meer zoude ik kunnen aanbalen; maar dit zij en p Eiieziatp voor «Ie Eioisser xutt ^ollsw- vertegenwooffuigerB. j zonneklaar dat wij mctgro.ote stappen naar den Langen lijd heelt de liberale partij een masker Zie bier eenige woorden van de geuzemannen De vrede der ziel spruit uit de loochening vau God. Geen geloofspunten meer, geen Messias meer. Het liberalismus is de vrijdenkerij of' het is- niets. - België moet gezuiverd worden van de pest V eurne, r 6 80, 9 08 1 35 8»n 7 40 1015 2 39 9 06 er misbruik van I genoeg om met mij te besluiten: P dat de Geuzen der zestiende eeuw eene sekte uitmieken die, onder voorwendsel van het ware Evangelie te prediken en te beoefenen, valsche dwaal leringen aannam en zich allengskens van de Kerke Christi afsclicürende; 2° dat die sekte, onder voorwendsel van vrijheid- te bekomen, alle geweld gebruikte en alle valscheid aan den dag legde; 3° dat zij nu vrijheid voor baar zelven bekomen hebbende, do vrijheid aan ande ren afnam en met zwoerd en vuur, met moord en brand de anderen, de goeden beletten wilde die zelfde vrijheid te genieten. hare schrikverwekkende wezenllijkheid, als Kerk. Langen tijd droegen onze tegenstrevers, ten onrechte voorzeker, den schoonen, maar helaas! zoo onverdiende!) naam van liberalen of vrij- heidsminnenden; maar nu zijn zij geuzen gewor den. Dien naam hebben zij aanveerd- en toen, na de laatste kiezing van Gent, de boeren band aan hand, de straten van Gent doorloopen hadden, waar men zong Van ’tongediert der papen Verlost ons vaderland; als zij, met bun handgeklap, den geus Vander Taclen begroet hadden, die zei HT) zijn al geuzen en geuzinnen! dan wierden zij voor eeu wig, en met recht dezen keer, met den schan- digeïï naam van Geus bestempeld. Nu, mot de kiezing, verduiken zij dien naam; hel Adverten- tle-blad zal niet openhartig genoeg zijn om hem aan te nemen; Eduard Bieswal en anderen zullen zich, te lande bijzonderlijk, kwaad gebaren op den Veurnaur en de katholieken, die durven peinzen en zeggen dat Wartje en zijn volk geu- zen zijn.... Maar laat ze maar zeggen; in hun hart en geweten zijn zij bet met ons cens Geene liberalen meer, maar geuzen! De liberalen zijn achterkomers’, achterblijvers, die op de hoogte hunner partij niet meer zijn. De geuzen zijn vo- renep, en zij leiden de liberale partij; en moeste die partij (God s-parQ er ons van) ooit in' ons land bovenkomen, wat zouden wij niet al te be treuren hebben? Wilt gij daarover oordeel.en, kiezers, leest wat de liberalen, radikalen of geuzen durven schrijven, durven doen en bij zonderlijk wal zij ons voor ’ttoekomende belo ven.' in een banket le Schaarbeek, waaraan zeker ook ■deel nam M. Eduard, als ondervoorzitter def radikalc associatie I* ,l— zegde Bergé, of liberale geuzen, >11 l'lllll’f 1 111/1»’/ 7//’ buinkerke, Vrin tJc, Dixmude, Nfteuporl nafir JLi* hl er vel de. 1 óct. 1875. 4 20 n Ijichwrveldfr.Véurne, 2 20 8 45 Veurne-Duinkprke. Et!EZ!WG VAW 53 JUNI. Verbond, waartoe al de leden worden uiige- j noodigd. Deze vergadering, die zeer belangrijk zal we- zen, zal nogéeiis door M. L. Visarl, onzen volks vertegenwoordiger, worden bijgewoond. er is geen iussehensöort; men moet het ren of het ander zijn. Er is géén twijfel of de tegenwoordige strijd is eèit hevige, woedende strijd tegen het kle- j rikalismus.'De prns'erpartij t’l isle zeggen i de priesters en die ze nog willen) moet ver- j 'worden en van hare privilegiën ('t is te zeggen Zoo waren de Geuzen in de zestiende eeuw, zoo zijn zij in de negentiende zoo wrochten zij toen, zoo werken zij nu om ons vaderland van T ongediert der papen te verlossen. Dal roepen zij nu overluid in de.straten der grootc steden, en alle hunne werken zijn naar dit einde gericht, gelijk wij in een volgende nummer zuilen klaarblijkelijk beloonen. En voor deze Geuzen, zoudt gij willen stem men, en met zulke mannen niêewerkcii? wilt niemants schade; bovéndics, liy en pre- dyckt niet om ëcnich tijdelick gewin gelijck de papen doen, ende Vele diergelicke clap- het lie warend Verbond h1'!’1110!1; (Gladz. 11 en 12). Zij trokken mot grooto hoopen volks naar de I proebien van deze casselrie, vielen in al de I kerken ende wierpen af de beelden der altaren die sy afgoden nacmden, en beroofden ze al vande ornamenten waermede dat ze vereiert vletterd worden, zij móet overal uitgedreven i ‘i - --- bare rechten) beroofd.wordgii; Wal waren nu die geuzen der zestiende voorgangers achten, en als voorbeelden willen j navolgeu. 1 lei was eene onverdraagzame partij die, lol vestiging der nieuwe beginselen ('t is te zeggen van pio cstautisinus), wel gaarne den laalsten aanhanger van Iti.me'sleir uit het land zou gebannen worden. Dorre, 11 deel, bl. 323). Leest de Jaarboeken van I eitrne en I eurnain- j Imcid, lil deel, door den verdienstelijken beer Edm. Bonse uitgegeven, en uwe lianen zullen l te berge rijzen, als gij die schrikkelijke euvel daden en alschuwclijke sakrilegien zult lezen door die nieuwe wandalen in onze streek bedreven. 1 Zij preekten overal dal de oorbieclitc niet uopdigh en was om vergiffenis der suilden te verkrijgen, vci’focydeii sccr den asten, den h macchdelicken stael ende hel-cloosterlicK le- ven. Sij vielen seer uul legen den paus, de Lis- schoppmi ende pi'elal'en, midtsgadeis het besit die Sy hadden van sóo groole goederen^ Op die t;dè' riep het volckkën dadulieken die predycim-. leen het ware Evangelie by en Kandidaat van van Vcurne, waren. Allerhande schroomclicke saerilegien bedreven sy, ende niets bleef door bun ge- spaeft. Kelckcn, ciboriën ende andere gewiede kcrekogoederen deelden ze onder clckande- ren. Hel casken daar de II. Olie in rust, ende die ze don smoutpot nacmden, sochlen ze seer bcgecrich pp, ende als sy dat ergens vonden, wieipmi sy de II. Olie daer nut ofte smouttenen hunne schoenen daer mede, oude ertreUiii-eii tnn <!en ijzeren»»vmii l’uiiikcrke naar Vt-urne. 6 35 'A 10 3 40 o 00 Niëuport-Dixmude,'7 30 '12 L iirnc-iilMiiudi'-Liclilen.ï 37 12 11 4 33 6 02 j Dixinude-Niouport, 9 50 behielden ze. De geuson .cn Iicbbcn niet eene kereke noch eene capelle van desc Casselrie gespaert sulckc goddelooshcyt wiert overal gepleecht.» (Bladz. 12 en 13). Verder verhaalt de schrijver, hoe diezelfde Geuzen de bibliotheko vernielden in de abdien urn Eversam. S. Xieolaas lui X'ein ne. Loo en ki'thrijvingsprijS 5 'sjuTs; met de. Men schrijft in tlecEN cf I£at!:ol2r3t. (I’1' Vervolg). Geusv/ Kaiholu’k daar tusscheu zult gij kiezen, stemmers, en andei-s ujpt'. i - Katholiek, ’t is te zeggen minnaar van den jnjskerkc binnen \eurne vrede, de eendracht, de ware vrijheid, de ■Grondwet, den -Godsdienst; onderworpen aan uwe t .aan uwe geestelijke overliep gehoorzaam aan j <le wetten van uw land, maar iSnarcnbovcn aan cn '’•(irouw I dcP Pns^oor van Bcrlinghelsi en zijne twee kap- O1 wel Geus navolger de Geuzen van de zes- pclaiicn gevangen namen tiende eeuw, ■land.zochten in té brengen; die overal in Veurn- i ambacht gelijk elders, de valscba leeiiug van dezen van Oostcappel, den pastoor en kappe a. afgevallen katholieken preekten en met geweld v::n I’oulschoole, den pastoor, kappe aan i de dwalingen het volk zochten op te dringen; koster van Kexppcdc, en ineei andeien..., die de priesters vervolgden, de kloosters ver- (bladz. 57 en volgende.) brandden, de kerken plunderden, de pausge- ln g™'"--’ =H'inn rrindcu.vermoordden. laandercn onder, den invloed der geuzen, bc- Geus of Katholiek wij zijn liet niet alléén sloten die ltd zoggen,’t is de roép die op heden geheel Belgic door vvcërgalmt. Zoo sprak, onder an- «m alsoo traechsacin de geestclickheid te laten ■deren, Ber"é, de bevelhebber der solidairen, uutsterven, op dal de calholyckc religie soude.i lewc im bare plaets connen florceren. Zoo l’ausgezinde klerikalen, wierden alle de kereken der Cassclrip onge- - bruyckt ende als woeste plactscn; vele pastoren verlieten hunlieder ge,ure, om dat sy niets I meer tol hun onderhoudt hadden; ende de gone die noch op hun procliie blcvcn-om de liivvoouders by te stacn ende in hel geloove te verstcrekeu, wierden vande soldaten dick- niaels qualick behandelt ende gerooft. Verder wierden liet klooster vau Eversam cn de kerk van Noordschootc ten gronde vernield, omdat men daar nog in ’t stille i roonisch-katholickc diensten durfde verrichten. Wat waren nu die geuzen der zestiende eeuw, welke onze hedendaagsebe liberalen als hunne eenige Te Vcurne zelve, niet te vreden van 8. Nico- laaskerk le mogen gebruiken om er hunne gotische diensten te doen, wilden zij nog de goede katholieke personen beletten hunlieder religie opeilbaar te beoefenen. Daarom plun- dcidenzij S. Walburgakerk cn sloleh ze toe, daarna naar de huizen der geestelijken trekken de om ze te plunderen. Bedêcktelick wierden i de diensten gedaen in eenige huysen, alvvaer [Geschiedenis van I eurne, door MM. Ilónsc cn jc priesters dagelicx misse ende andere pas- torele diensten verrichtten, betgene de Geüscn eenichsins toelieten; macr men moebte geen clocxkens luyden, ofte andere teeckenen ge- bruyckcn tot byeenroepinge van vergaderiuge dienende. (bl. 167.) Dalzelvc, hoe weinig het was, wierd welhaast door de Geuzen verboden; twee jaar later moebte niemand moor hem laten vinden i.i missen, predveatien ofte andere diensten, die door den l’óomscli-catliolycke priesters gedaen wierden Alle de cappellen, waarin men dencatholycken godtsdicnsï in -i heymeiiek dede, zijn door de Geusen terstont-aangevallen, gerooft ende derselven autaren veruicticht. uuigeroeyt wesen ende de calvinistche I Bebacghel, Dehoon, Ed. Bieswal en anderen, hadden, waar men zong Verlost ons vaderland; vorgadcring van het Bewarend I I hét casken (dal gèmcenelick van silver is) T (Bladz. 12 en 13). Geuzen de bibliotheko verniel Jen in de abdien van Eversam, 8. Nicolaas bij eurne, Loo en Ziet daar wat de geuzen waren cn wilden cn den Duinen.... hoe zij inbreken en plunderen in deden in de zestiende eeuw met geweld en be de abdij van 8. Nicolaas bij eurne, in S. De- drog de vrijheid bekomen van ketterijen te lec- nijskerke binnen Vcurne, in de kerken van renen te volgen, en als ketters lo leven, cn dan, Wulpen, Houlbcm, Isenberghe, Wulveringhem, I Cens die vrijheid bekomen, er misbruik van u^.. Viltclicm en de andere parochiën van de Cas- maken, om aan de katholieken hel beoefenen tijdelijke oversléli, maarten zelfden tijde sclrie.. hoe zijde schrikkclijkstc pijnigingen van hunnen godsdienst te beletten. -V o.,.i;;vft 1...1.L ««I.a»,„n deden onderstaan aan den pastoor van Houlkcrke, j Eli wel, kiezers, voor die zonder voorooi dcel -’1CUI z‘-'lie oor afsneden, zijne handen en voelen 1 etl rechtzinnig de zaken nagaat en den toestand de geboden van God eu de 11. Kerk gehoorzaam ai kapten cn hem de doodsteek gaven.... hoe zij <jCr partijen in Belgie overweegt, het is klaar cn I den pastoor van Bcninghelst en zijne twee kap- i J l» cn na menigvuldige geuzentijd wederkeereu. die het pret ‘s'antisiims in oils folteringen ter dood brachlcm... hoe wreodaar- i t 'j dig zij waren legen den pastoor van Dranoutrc, gedragen, waarop van builen geschreven stond kappclaan Eerbied aan den godsdienst en van binnen Haat aan ilen godsdienst. Maar nu is dal masker door velen wëggewórpén, cn die partij vertoont zich v 1 in bare schrikverwekkende wezenllijkheid, als Daar leest men ook dat de generale stalen van gezworen vijandin van onze moeder de II. i van verbeurt le doen vcrclarcn ende in j [beslaglij te nemen al de gecstelicke goederen £3 I tMiWfiOTixiamwn.w WWllWTISWlWflWSRlSTWftttRWCSCKjSLJW Annonces, 20 ct. per rej ld. rechterlijke.; öO et. Kei herstellingen, 1 frank.. Vari 1 tot 5 reg. I fr. E>en tuint nier 15 ceutimen. Afïondedijké nummer,s voor artikels, enz., 20 fr. het 100. ^TM^wy.r^aZóndag aanstaande, II Juni, om 5 ure na middag, algmneeuc iTimiiwiiA.y i ^inirruni mm—xb jij twiat 6 fr. laiMIQJI.'IF^iaCK.lSEVS I lxiixj.su llTtl.viH J ‘i htirunt, ie Veurne <1(; gCIKRlUll \illl vuu dl Ui; II. nvi IV 1 - r -j ,i i .1 1. 1j) J) O ’•en l’11 r/Avrxn t-1 H Dll fl P. (1 f' Pfll V Illicit110 i auuloiv uil vtlll, MV UWlVll

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1876 | | pagina 1