I
If
1068.
V
PACIFICATIE VAN GENT.
I
I
October 1ft >6.
i
eenc
IliNtoriwchc b«*HcItriJ«iiitf vnu «leu Htoet.
I
wapenboden
3 40 SOO
4 35 6 02
Inschrijvingsprijs
5 /r. 'sjaars; met de
11 st 6 /r.
Men schrijft in
liuiiikerke, Veurne, INx«ude, Kieugiort nmir ii.i mieter velde. 1.3 Juli. ll<76.
12 4 20 5 5G 7 Lichtervelde-Veurne, 6 30 9 08 1 33
10 40 2 20 5 10 8 45 Veurne-Duinkerke, 7 40 10 15 2 39
•hurken hel waren. deze welke de
de praalwagens van
gesteld; dll al om
V I.liRNE,
Nicnport-Dixniude, 7 30
Dixmude-Nieuport, 9 50
1. II< t I'.eiH erhoiid tier édelen.
De fleet word! door 23 ruiters van de Gentsche
burgerwacht der XIV'' eeuw geopend, op welxe eene
t in de klcedij def schildknapen
het Hol', niet rood»1 manluis.
Daarna komen zes vaandrigs niet grccte wap
perende vaandels aangei eden; zes wapenboden te
'i van de voornaamste cdel-
1 lieden der nationale partij graaf Imdewijk van
1
Waarheden.
Daar zijn drie waarheden die iedereen in de
oogen vallen, en eene vierde die niemand
loochenen kan
fi* Waarheid.
Veel liberalen zijn nog minder slecht als
hunne leering, terwijl geen katholiek zoo goed
sis zijne katholieke leering is.
De algemeene leering der liberalen bestaal
daarin, dal zij willen beweren liber te zijn van
alles, dat is te zeggen vrij en onafhankelijk van
God zelven en zijn gebod; vrij van alle overheid;
eerst en vooral vrij van alle geestelijke over
heid, maar dan ook vrij van alle wereldsche
macht en gezag, als die niet juist ten hunnen
dienste staan. Liber dus, en vrij en onafhanke
lijk, elk voor zich zelven, en alle andere onder
hunne voelen. Die leering der liberalen heelt
maar een punt dat stellig is, te welen ik, en ik
alleen, vrij; al de anderen onder mij!
De leste is loochening zij loochenen God en
zijn gezag; zij loochenen de IIKerk en haar
gezag; zij loochenen het licht van het cenig
waar Geloof, omdat het Geloof hun waai heden
voor wogen houdt die hert en ziel doorstralen;
zij loochenen den Hemel, daar zij niet hopen er
in te geraken, en zij loochenen de hel, omdat zij
die vreezen; zij loochenen het recht die hun
palen stelt en zij loochenen de waarheid die zij
onbekwaam geworden zijn te onderscheiden ol
die te fel in de oogen straalt; zij loochenen ein-
delinge den algemeenen regel der goede zeden,
on willen alleen zich gedragen naar gelang
van omstandigheden, naar gelang van tijd en
’l Is om aan die schoone taak niet te kort te blij-
1 'u aan onze
katholieke bevolking mededeelt n. Die de waarheid
wil kennen, vindt er hier de gelegenheid van. alsook
scherpe en kloeke wapens tegen diiizende hoog-
I klinkende goddelóoze rammelaars, welke heden als
vaderland en vaderlanders, onder I hooge leeraars hunne woedende droönien en ver-
- /.lichtingen voor ware historieko feiten overal rond
babbelen.
Vertrekuren ‘*e,‘
Duinkerke naar Veurne, 6 33 41 10
Veurne-Dixmudc-Lichtcrv.7 37 12 11
4 20 5 56 7»» Lichtervelde-Veurne, 6 30 9 08 1 33 8
2 20 5 10 8 45 I Veurne-Duinkerke, 7 40 10 15 2 39 9 06
schoonste diploma’s bekomen, zij mogen alzoo
voorts al wat gij wilt; bet zijn evenwel katho
lieken, en dat is genoeg hel zijn dompers
En de katholieken zullen geleerde schrijvers,
en welsprekende redcrmr.rs noemen bij de machte
honderd tegen ëénen, die uit hunne scholen ge
komen zijn, die vermaard geworden zijn en
eeuwen en eeuwen door vermaard gebleven; of
wel nu nog door hunne gclceidheid en welspre
kendheid de verwondering vei wekken in de
wereld; maar wat bewijst dat toch, volgens onze
liberalen, als het dompers zijn?
En de katholiekenEen last van altijd
miskend te zijn, dien last willen zij dragen.
Die hoort en die ziet hoe bet gaat in de
wereld zegge ’t mij is dat de waarheid niet?
3’ XVaurluid.
liet is niet alleen gemakkelijk, het is ook
meermaals zeer profijtig liberaal te zijn. Het is
eene derde waarheid die misschien te klaar is
om te moeten bewezen worden.
Ja, het woord libérale dat de walen uit hel
latijn hebben ontleend, heeft soms wel den zin
vanmilde, maar die zin van dat woord is van
over lange veranderd gelijk het ecu oude latijn-
sche liberaal zelf getuigt: -Alienalart/tri hbira-
litas vocatur. Liberaal zijn is milde zijn met eons
anders geld en goed al moesten zij plunderen en
branden, stelen en rooven om hel te 'krijgen Is
dat niet profijtig?
Voegt daarbij dal alle bedieningen in het land
zouden moeten aan liberalen gegeven worden,
omdat zij alleen kennis en verdiensten hebben,
dal is klaar, en nog; meer omdat al de bedienin
gen toch rijkelijk betaald worden. Geene keure
dan of staat de liberale bende, zoo haast hel min
ste plaatsken openvalt, er op te hunkeren en te
janken dat het deerlijk is om zien l’is altijd voor
’t profijt.
De katholiek weet beter wal geven is dan
trekken hoeveel goede werken alle werken
van mildaddigheid (lie hem gedurig worden aan-
geprezen! Het is Sint Pieters penning en Voor
planting van ’t Geloof; T is II. Kindsheid en
Katholieke Universileit; hel iswal weet ik
wat al. Maar wilt gij liberaal zijn, laster de
geestelijke overheid, die zulke werken goed
keurt, praal in de herbergen legen de priesters
die zulke werken aanprijzen in den predikstoel,
veracht en geeft voor dwazen uit. die anders
durven denken, anders durven doen als gij
laster, praal, veracht, enreken kwijte. Is
dat niet goedkoop?
•4’ Wanrhriil.
Gematigheid in den schijn, gemak en profijt,'
dat zijn drie dingen die veel oogen vei blinden
en veel herten verleiden. Wie kan hel loochenen?
Ja, het is eene vierde waarheid; maar eene
waarheid die helder en klaar is, die schilled en
straalt. Alwie do waarheid niet ziet noch voelt,
is bekwaam te houden staan dal het midder
nacht is als de middag-zon hen op het hoofd
uit het hoogste van den hemel blaakt.
Nassau, broeder van den onsterfcl ijken Zwijger;
Hendrik van Brederode,, heer van Yirn-n; Floris van
I’allant, graaf'van Kuilenburg; Jan van Mai iiix, heer
van Toulouse; Anloon van Lalaing, heer van Hoog
straten, en Willem graaf van den Berg. Op deze
wapenboden volgt de groep der edellieqen van hel
Eedverbond.
Het eedverbond der edelen b< so d uit misnoeg
den, opgehitsle lieden. De edelen, die lerveiddi-
ging en tot sieraad des lands hadden moeien dienen,
werden zijne verdrukkers en veroorzaakten zijnen
ondergang. Brederodc. die later den sehandelijksten
dood dm'driften stierf, en de andere edellieden. hier
verbeeld, zijn de eerste geuzen. Zij waren er op uit
om groote plaatsen te bekleeileii en rlzód de ar
moede, waartoe zij door hunne verkwistingen ver
vallen waren, te boven I komen. Zij mihmden
Margaretha van Parma door de aanbiedingen van
hun smeekschrift schrik aan te jagen, toen de lands
heer Berlaimont ei n>klaps iiitrmp Mevrouw, het
zijn maar <jeii'en hel is ie zeggen bedelaais.
straallöópers, slecht volk.
Hier, om den wille der [<il.<it'icnt is in den stoel
achtergelaten de wagen, verbeeldende de /liiDiileriiiti
der ki riten en klooster*, en de moordt rijendom de.
geuzen gepleegd.
Verbeeldt n, hen (laar te zien aankomen, dia
woeste benden, met de bijl, dor, l. :mer -n hel breck-
I
xm omstandigheden, naar gelang
stond.
Maar nog eens, niet alle liberalen gaan even
verre daarin. Vele integendeel blijven onder-
wege staan ten straal der katholieke waarheid
die hun den geest verlichtte in hunne jonge
jaren, doet hun de gruwelijkheden der liberale
leering zien; een vonksken van de deugd in
hunne jongheid ingeboezemd, laat hun de snood
heid voelen van al dat godloos gewoel, en zij
houden zich in, beschaamd en verschrikt.
Anderen noglans en kennen noch mate noch
palen, noemen zich vooruitgangers of progressis
ten, en gaan ook immer vooruit tot dat zij ten
einde geraken en onder den naam van commu
nards land, persoon en buis, en huisgezin mis
kennen, en land en maatschappij verplundeten
en verscheuren.
Wat een verschil!... De katholieken hebben
integendeel eene leeringe die zij van Jesus-Ghris-
tus, onzen goddelijken meester, ontvangen heb
ben, eene goddelijke leering dus, cone leering
die hun voorschrijft alle vvettelijke macht en t
gezag te eerbiedigen en te gehoorzamen, de j schappen en kennis uil te dooven
macht en het gezag van God en van
en ook de macht en het gezag der wereldlijke studiën doen, zij
overhe-d; eene leering die oplegl
volgen; eene leering in een woord die hen leert
volmaakt te zijn!
Geen wonder dus of vindt men liberalen die
minder slecht, on katholieken die minder goed
als huno leering zijn.
'l’narlield.
Eene tweede waarheid is, dat het veel gc-
makkelijker valt liberaal te zijn, als goede
katholiek.
Wie is er die die waarheid niet verstaat? De
menschen zijn allen van jongs af het kwaad ge
negen, en bijgevolge om recht en waarheid te
verloochenen, om boos en zedeloos te zijn, men
Lite zich maar met die aangeboren neiging gaan
en dal is gemakkelijk; en dat is ook liberaal
bedijgen. Die katholiek wil zijn, die moet het
bootje keeren tegen stroom, de helling der
bedorvene uamur tegenvaren, al zijne golvende
hertstochten bestrijden en bevechten, in een
woord, hij moet zich veel geweld en moeite,
veel pijn en ongemak aaiidoen.
Een ander gemak van liberaal te zijn Gij zijt
liberaal, en gij doet al wat gij wilt, en gij zijt
een lieflijk man, ten minste mag men u niet
anders noemen, of zwicht u wel.... Gij zijt
liberaal, maar uwe bank die springt en velen
springen mee; bet is maar om te lachen, en gij,
gij zijt een lieflijk man. Gij zijl liberaal en gij
sticht brand, men zal de katholieken valschelijk
betichten ’t is zoo gegaan van Nero’s tijden af,
een trefllijk manJa, gij zijt liberaal, maar
waret gij een afgevallen priester, een afgevallen
pater, een Mouls of Hyacinthe, gij zijl een tref-
lijk man, een held! Ja toch, men is altijd goed
genoeg om liberaal te zijn, en is dat niet gemak
kelijk? Maar moest van den anderen kant, een
katholiek wel een voet buiten de schreve stellen,
hoor wat een geschreeuw van allenlhalve tegen
hem Welk een giuwcl! welk een schelm!
Om een andere reden nog is het gemakkelijk
liberaal te zijn men beeft daarvoor het minste
geen verstand van noode. Immers daardoor zelf
dat men liberaal is, men heeft versland zonder
einde of grond. Bij voorbeeld, gij kunt geen
twee woorden te zamen binden, zoo dat het
zin heeft; gij kunt niet redeneeren of al uwe
redenen staan op twee kromme boenen.... maar
gij zijl liberaal en schrijft of leest een liberaal
dag- of. weekblad, engij zijt, ja inderdaad,
een waar talent!... is dal niet eene eer en een
gemak
En de katholieken intusschentijd, mogen al
schrijven wat zij kunnen, het zijn dompers,
zoo zeggen de liberale lichten.
En de katholieke scholen hebben honderd
legen eene, en hunne scholen mogen leerlingen
.'..1.0.1,
llijd gereed om alle weten-
uit Ia dnavAq J t a
en grondige
j mogen in alle examens of on
derzoekingen, de ernstige en bekwaamste der
leerlingen bevonden wórden, zij mogen de
tellen honderd tegen eenen, wat geeft dat? Als
het dompers zijn, al
de 11. Kerk I De katholieken mogen goede
.-w111 I 11 b i V rlnnn »/n niA/rOfl til 1 I ti n
t ~i'”i ----*’L' de nauwe en
stede baan der waarheid en rechlveerdigheid te
Wij denken onze lezers ten hongsten aangenaam
te zijn, al hen de wijdloopige maar tevens zeer
onderwijzende beschrijving van den gcuzeii-stoet van
Gent mede te deelen. en
de verschillige punten van
in hunne mascaradc de geschiedenis schande-
XVl'1'' eeuw, (di11 glorieuze voorvaders
inoortelbazen)
martelden; hoe diep zij den kalliolieken
•daardig vervolgd» n,
i
te zijn, al hen de wijdloopige
brandenden baal legen den godsdienst te kunnen
I voldoen, en volgens hel woord van de Flandre li
bérale DE ZIELEN AAN DE IL KEBK VAN
BOME TE KENNÉN ONTBEKKEN.
I Hi t masker der helsche vedksbednegerij altijd en
overal afrukken, en aan de edele en geschonden
I waarheid haar heilig voorrecht geven, is vooraf den
eersten plicht eens dagbladschrijvers.
Gent mede te deelen. en roepen hunne aandacht op I
dft schrift in. Daarin zul- yen (lat, wij de Im rnavolg nde regcle
len zij zonneklaar zien, hoede Geuzen der XIX
eeuw in hunne mascaradc. de geschiedenis schande
lijk en onbeschaamd vervalschen; hoe deze der
XVI'1'' eeuw, (dm glorieuze voorvaders onzer huidig"!
moorti'lbazen) -
den d> kmantel van vaderlandsliefde bedrogen, uit
zogen en martelden; hoe diep zij den katholiek' n
godsdienst Moedigen haal toedroegen: hoe zij dezin,
voorop bedektelijk, nadien wree’
en in puinen. vuur en bloed poogden te ouleeren n
te versmachten; hoe de fameuze Pafificalie, waarva n
men heden zooveel gewag maakt, door de oude .L-t-.n ..s, voHt
Geuzen in e. ne ware en zure t.m na- mj znkkmps volgt,
deele der vreedzame christenen wierd verkeerd; m van i-
'■en woord, welke afschuwelijke bedriegers, heers» h-
en bloedzm hlige schinken hel waren, deze web.- <le -
GentM-h- strnlLismannen op de nraalwagens van vort dragen m. scim
den stoet lot bewondering hebben
I
k
I
MJ i.omhoijih-iivckasuys
bktatLK LITGbVIk
7w9i («tRonn* n»«r«.»(. »e Veurne
r»~/t <nr iW<st5S»ff
Auwv.t v 2U cl. |H‘i leg,
hl. jecltb t iijkt:. 5') cl
Et.t I <;t s’riliHfonlI liuuk.
V in 1 lot 5 reg. I fr.
Een nummer 15 cunt linen.
Afauudt lijke mimrncie
voor .iti'-rls, on/.., 20 fr.
het 100
if”.
VII11
f v ?7rT?_-~r --
1 LI I fl —MP— MUM |||T n W TTTim 'd 1 71. J t~ J J - --II, ML 1