I If 1068. V PACIFICATIE VAN GENT. I I October 1ft >6. i eenc IliNtoriwchc b«*HcItriJ«iiitf vnu «leu Htoet. I wapenboden 3 40 SOO 4 35 6 02 Inschrijvingsprijs 5 /r. 'sjaars; met de 11 st 6 /r. Men schrijft in liuiiikerke, Veurne, INx«ude, Kieugiort nmir ii.i mieter velde. 1.3 Juli. ll<76. 12 4 20 5 5G 7 Lichtervelde-Veurne, 6 30 9 08 1 33 10 40 2 20 5 10 8 45 Veurne-Duinkerke, 7 40 10 15 2 39 •hurken hel waren. deze welke de de praalwagens van gesteld; dll al om V I.liRNE, Nicnport-Dixniude, 7 30 Dixmude-Nieuport, 9 50 1. II< t I'.eiH erhoiid tier édelen. De fleet word! door 23 ruiters van de Gentsche burgerwacht der XIV'' eeuw geopend, op welxe eene t in de klcedij def schildknapen het Hol', niet rood»1 manluis. Daarna komen zes vaandrigs niet grccte wap perende vaandels aangei eden; zes wapenboden te 'i van de voornaamste cdel- 1 lieden der nationale partij graaf Imdewijk van 1 Waarheden. Daar zijn drie waarheden die iedereen in de oogen vallen, en eene vierde die niemand loochenen kan fi* Waarheid. Veel liberalen zijn nog minder slecht als hunne leering, terwijl geen katholiek zoo goed sis zijne katholieke leering is. De algemeene leering der liberalen bestaal daarin, dal zij willen beweren liber te zijn van alles, dat is te zeggen vrij en onafhankelijk van God zelven en zijn gebod; vrij van alle overheid; eerst en vooral vrij van alle geestelijke over heid, maar dan ook vrij van alle wereldsche macht en gezag, als die niet juist ten hunnen dienste staan. Liber dus, en vrij en onafhanke lijk, elk voor zich zelven, en alle andere onder hunne voelen. Die leering der liberalen heelt maar een punt dat stellig is, te welen ik, en ik alleen, vrij; al de anderen onder mij! De leste is loochening zij loochenen God en zijn gezag; zij loochenen de IIKerk en haar gezag; zij loochenen het licht van het cenig waar Geloof, omdat het Geloof hun waai heden voor wogen houdt die hert en ziel doorstralen; zij loochenen den Hemel, daar zij niet hopen er in te geraken, en zij loochenen de hel, omdat zij die vreezen; zij loochenen het recht die hun palen stelt en zij loochenen de waarheid die zij onbekwaam geworden zijn te onderscheiden ol die te fel in de oogen straalt; zij loochenen ein- delinge den algemeenen regel der goede zeden, on willen alleen zich gedragen naar gelang van omstandigheden, naar gelang van tijd en ’l Is om aan die schoone taak niet te kort te blij- 1 'u aan onze katholieke bevolking mededeelt n. Die de waarheid wil kennen, vindt er hier de gelegenheid van. alsook scherpe en kloeke wapens tegen diiizende hoog- I klinkende goddelóoze rammelaars, welke heden als vaderland en vaderlanders, onder I hooge leeraars hunne woedende droönien en ver- - /.lichtingen voor ware historieko feiten overal rond babbelen. Vertrekuren ‘*e,‘ Duinkerke naar Veurne, 6 33 41 10 Veurne-Dixmudc-Lichtcrv.7 37 12 11 4 20 5 56 7»» Lichtervelde-Veurne, 6 30 9 08 1 33 8 2 20 5 10 8 45 I Veurne-Duinkerke, 7 40 10 15 2 39 9 06 schoonste diploma’s bekomen, zij mogen alzoo voorts al wat gij wilt; bet zijn evenwel katho lieken, en dat is genoeg hel zijn dompers En de katholieken zullen geleerde schrijvers, en welsprekende redcrmr.rs noemen bij de machte honderd tegen ëénen, die uit hunne scholen ge komen zijn, die vermaard geworden zijn en eeuwen en eeuwen door vermaard gebleven; of wel nu nog door hunne gclceidheid en welspre kendheid de verwondering vei wekken in de wereld; maar wat bewijst dat toch, volgens onze liberalen, als het dompers zijn? En de katholiekenEen last van altijd miskend te zijn, dien last willen zij dragen. Die hoort en die ziet hoe bet gaat in de wereld zegge ’t mij is dat de waarheid niet? 3’ XVaurluid. liet is niet alleen gemakkelijk, het is ook meermaals zeer profijtig liberaal te zijn. Het is eene derde waarheid die misschien te klaar is om te moeten bewezen worden. Ja, het woord libérale dat de walen uit hel latijn hebben ontleend, heeft soms wel den zin vanmilde, maar die zin van dat woord is van over lange veranderd gelijk het ecu oude latijn- sche liberaal zelf getuigt: -Alienalart/tri hbira- litas vocatur. Liberaal zijn is milde zijn met eons anders geld en goed al moesten zij plunderen en branden, stelen en rooven om hel te 'krijgen Is dat niet profijtig? Voegt daarbij dal alle bedieningen in het land zouden moeten aan liberalen gegeven worden, omdat zij alleen kennis en verdiensten hebben, dal is klaar, en nog; meer omdat al de bedienin gen toch rijkelijk betaald worden. Geene keure dan of staat de liberale bende, zoo haast hel min ste plaatsken openvalt, er op te hunkeren en te janken dat het deerlijk is om zien l’is altijd voor ’t profijt. De katholiek weet beter wal geven is dan trekken hoeveel goede werken alle werken van mildaddigheid (lie hem gedurig worden aan- geprezen! Het is Sint Pieters penning en Voor planting van ’t Geloof; T is II. Kindsheid en Katholieke Universileit; hel iswal weet ik wat al. Maar wilt gij liberaal zijn, laster de geestelijke overheid, die zulke werken goed keurt, praal in de herbergen legen de priesters die zulke werken aanprijzen in den predikstoel, veracht en geeft voor dwazen uit. die anders durven denken, anders durven doen als gij laster, praal, veracht, enreken kwijte. Is dat niet goedkoop? •4’ Wanrhriil. Gematigheid in den schijn, gemak en profijt,' dat zijn drie dingen die veel oogen vei blinden en veel herten verleiden. Wie kan hel loochenen? Ja, het is eene vierde waarheid; maar eene waarheid die helder en klaar is, die schilled en straalt. Alwie do waarheid niet ziet noch voelt, is bekwaam te houden staan dal het midder nacht is als de middag-zon hen op het hoofd uit het hoogste van den hemel blaakt. Nassau, broeder van den onsterfcl ijken Zwijger; Hendrik van Brederode,, heer van Yirn-n; Floris van I’allant, graaf'van Kuilenburg; Jan van Mai iiix, heer van Toulouse; Anloon van Lalaing, heer van Hoog straten, en Willem graaf van den Berg. Op deze wapenboden volgt de groep der edellieqen van hel Eedverbond. Het eedverbond der edelen b< so d uit misnoeg den, opgehitsle lieden. De edelen, die lerveiddi- ging en tot sieraad des lands hadden moeien dienen, werden zijne verdrukkers en veroorzaakten zijnen ondergang. Brederodc. die later den sehandelijksten dood dm'driften stierf, en de andere edellieden. hier verbeeld, zijn de eerste geuzen. Zij waren er op uit om groote plaatsen te bekleeileii en rlzód de ar moede, waartoe zij door hunne verkwistingen ver vallen waren, te boven I komen. Zij mihmden Margaretha van Parma door de aanbiedingen van hun smeekschrift schrik aan te jagen, toen de lands heer Berlaimont ei n>klaps iiitrmp Mevrouw, het zijn maar <jeii'en hel is ie zeggen bedelaais. straallöópers, slecht volk. Hier, om den wille der [<il.<it'icnt is in den stoel achtergelaten de wagen, verbeeldende de /liiDiileriiiti der ki riten en klooster*, en de moordt rijendom de. geuzen gepleegd. Verbeeldt n, hen (laar te zien aankomen, dia woeste benden, met de bijl, dor, l. :mer -n hel breck- I xm omstandigheden, naar gelang stond. Maar nog eens, niet alle liberalen gaan even verre daarin. Vele integendeel blijven onder- wege staan ten straal der katholieke waarheid die hun den geest verlichtte in hunne jonge jaren, doet hun de gruwelijkheden der liberale leering zien; een vonksken van de deugd in hunne jongheid ingeboezemd, laat hun de snood heid voelen van al dat godloos gewoel, en zij houden zich in, beschaamd en verschrikt. Anderen noglans en kennen noch mate noch palen, noemen zich vooruitgangers of progressis ten, en gaan ook immer vooruit tot dat zij ten einde geraken en onder den naam van commu nards land, persoon en buis, en huisgezin mis kennen, en land en maatschappij verplundeten en verscheuren. Wat een verschil!... De katholieken hebben integendeel eene leeringe die zij van Jesus-Ghris- tus, onzen goddelijken meester, ontvangen heb ben, eene goddelijke leering dus, cone leering die hun voorschrijft alle vvettelijke macht en t gezag te eerbiedigen en te gehoorzamen, de j schappen en kennis uil te dooven macht en het gezag van God en van en ook de macht en het gezag der wereldlijke studiën doen, zij overhe-d; eene leering die oplegl volgen; eene leering in een woord die hen leert volmaakt te zijn! Geen wonder dus of vindt men liberalen die minder slecht, on katholieken die minder goed als huno leering zijn. 'l’narlield. Eene tweede waarheid is, dat het veel gc- makkelijker valt liberaal te zijn, als goede katholiek. Wie is er die die waarheid niet verstaat? De menschen zijn allen van jongs af het kwaad ge negen, en bijgevolge om recht en waarheid te verloochenen, om boos en zedeloos te zijn, men Lite zich maar met die aangeboren neiging gaan en dal is gemakkelijk; en dat is ook liberaal bedijgen. Die katholiek wil zijn, die moet het bootje keeren tegen stroom, de helling der bedorvene uamur tegenvaren, al zijne golvende hertstochten bestrijden en bevechten, in een woord, hij moet zich veel geweld en moeite, veel pijn en ongemak aaiidoen. Een ander gemak van liberaal te zijn Gij zijt liberaal, en gij doet al wat gij wilt, en gij zijt een lieflijk man, ten minste mag men u niet anders noemen, of zwicht u wel.... Gij zijt liberaal, maar uwe bank die springt en velen springen mee; bet is maar om te lachen, en gij, gij zijt een lieflijk man. Gij zijl liberaal en gij sticht brand, men zal de katholieken valschelijk betichten ’t is zoo gegaan van Nero’s tijden af, een trefllijk manJa, gij zijt liberaal, maar waret gij een afgevallen priester, een afgevallen pater, een Mouls of Hyacinthe, gij zijl een tref- lijk man, een held! Ja toch, men is altijd goed genoeg om liberaal te zijn, en is dat niet gemak kelijk? Maar moest van den anderen kant, een katholiek wel een voet buiten de schreve stellen, hoor wat een geschreeuw van allenlhalve tegen hem Welk een giuwcl! welk een schelm! Om een andere reden nog is het gemakkelijk liberaal te zijn men beeft daarvoor het minste geen verstand van noode. Immers daardoor zelf dat men liberaal is, men heeft versland zonder einde of grond. Bij voorbeeld, gij kunt geen twee woorden te zamen binden, zoo dat het zin heeft; gij kunt niet redeneeren of al uwe redenen staan op twee kromme boenen.... maar gij zijl liberaal en schrijft of leest een liberaal dag- of. weekblad, engij zijt, ja inderdaad, een waar talent!... is dal niet eene eer en een gemak En de katholieken intusschentijd, mogen al schrijven wat zij kunnen, het zijn dompers, zoo zeggen de liberale lichten. En de katholieke scholen hebben honderd legen eene, en hunne scholen mogen leerlingen .'..1.0.1, llijd gereed om alle weten- uit Ia dnavAq J t a en grondige j mogen in alle examens of on derzoekingen, de ernstige en bekwaamste der leerlingen bevonden wórden, zij mogen de tellen honderd tegen eenen, wat geeft dat? Als het dompers zijn, al de 11. Kerk I De katholieken mogen goede .-w111 I 11 b i V rlnnn »/n niA/rOfl til 1 I ti n t ~i'”i ----*’L' de nauwe en stede baan der waarheid en rechlveerdigheid te Wij denken onze lezers ten hongsten aangenaam te zijn, al hen de wijdloopige maar tevens zeer onderwijzende beschrijving van den gcuzeii-stoet van Gent mede te deelen. en de verschillige punten van in hunne mascaradc de geschiedenis schande- XVl'1'' eeuw, (di11 glorieuze voorvaders inoortelbazen) martelden; hoe diep zij den kalliolieken •daardig vervolgd» n, i te zijn, al hen de wijdloopige brandenden baal legen den godsdienst te kunnen I voldoen, en volgens hel woord van de Flandre li bérale DE ZIELEN AAN DE IL KEBK VAN BOME TE KENNÉN ONTBEKKEN. I Hi t masker der helsche vedksbednegerij altijd en overal afrukken, en aan de edele en geschonden I waarheid haar heilig voorrecht geven, is vooraf den eersten plicht eens dagbladschrijvers. Gent mede te deelen. en roepen hunne aandacht op I dft schrift in. Daarin zul- yen (lat, wij de Im rnavolg nde regcle len zij zonneklaar zien, hoede Geuzen der XIX eeuw in hunne mascaradc. de geschiedenis schande lijk en onbeschaamd vervalschen; hoe deze der XVI'1'' eeuw, (dm glorieuze voorvaders onzer huidig"! moorti'lbazen) - den d> kmantel van vaderlandsliefde bedrogen, uit zogen en martelden; hoe diep zij den katholiek' n godsdienst Moedigen haal toedroegen: hoe zij dezin, voorop bedektelijk, nadien wree’ en in puinen. vuur en bloed poogden te ouleeren n te versmachten; hoe de fameuze Pafificalie, waarva n men heden zooveel gewag maakt, door de oude .L-t-.n ..s, voHt Geuzen in e. ne ware en zure t.m na- mj znkkmps volgt, deele der vreedzame christenen wierd verkeerd; m van i- '■en woord, welke afschuwelijke bedriegers, heers» h- en bloedzm hlige schinken hel waren, deze web.- <le - GentM-h- strnlLismannen op de nraalwagens van vort dragen m. scim den stoet lot bewondering hebben I k I MJ i.omhoijih-iivckasuys bktatLK LITGbVIk 7w9i («tRonn* n»«r«.»(. »e Veurne r»~/t <nr iW<st5S»ff Auwv.t v 2U cl. |H‘i leg, hl. jecltb t iijkt:. 5') cl Et.t I <;t s’riliHfonlI liuuk. V in 1 lot 5 reg. I fr. Een nummer 15 cunt linen. Afauudt lijke mimrncie voor .iti'-rls, on/.., 20 fr. het 100 if”. VII11 f v ?7rT?_-~r -- 1 LI I fl —MP— MUM |||T n W TTTim 'd 1 71. J t~ J J - --II, ML 1

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1876 | | pagina 1