Bl M JOH PACIFICATIE VAN GENT. il October 287G. «Üe zij broeders BIiNtoriMCIie bcwcIirijviiiK van de» Moet. 'sv- 1 1 Lichtcrveldc-Veurne, Veurnc-Duinkerke. mar. :lRO A A Inschrijvingsprijs 5 /r. ’sjaars; met de l<st 6 fr. Men schrijft in 8 9 06 van Parijs (I) M. WBiLbEr.in.iK, Geschiedenis des Vader lands, VP, 188. AVM W-'Ma gouverneur van Vlaanderen begreep; Te JJperen zijnde, en verwittigd dal er beeldenstorm ging plaats hebben, trok hij zich in zijn kasteel terug, zeggende aan de wethouders dier stad Schrijf er over aan de landvoogdes! En toen de magistraten van JJperen hom nadien kwamen zeggen": De gekeele stad ligt verwoest, de godsdienst is onteerd, wat mogen'of wat moeten wij tegim het gespuis doen? Dan antwoordde dezelfde gouverneur! Onderhan delt met de muitelingen Een fraaie, brave, kloeke gouverneur, is het niet? De inrichters van den geuzenstoet hebben hier vrijwillig vergeten een anderen bloedraad Ie laten zien, ons kenbaar gemaakt door twee protestantsehe schrijvers, Biliieiuiijk en Wagenaar. Een luite nant van Willem van Oranje, Sonoy genaamd, had ook een tribunaal opgericht, hetwelk door de geuzen zelvcn bloedraad genoemd werd. Ziehier hoe de handelingen van dien beul en zijne rechters door Bilderduk worden geschandvlektOm de niet achterdocht bezwaarde lieden (dit wil zeggen de Roomschgczinden) terecht te stellen, richtte hij cene bijzondere rechtbank op. die even zeer als die van Alva. en niet zeer m mier, ja met tiendubbel recht, den naam van llloedraad verkreeg. <i De gruwelijkste pijnigingen, zoo wel als valsche beloften van straffeloosheid, werden aangewend om bekentenissen af te persen aan lieden, die van niets misdadigs bewust waren; en dit, zonder de minste vomdoopige blijken legen hen. ja zelfs van het be staan der misdaad ('t corpus delicti). Onbegrijpelijk Engcland’s eerste minister op het voorhoofd der geheime maatschappijen stelt? Ja, zal de liberale geuzenpers uitroepen, maar dal zijn de logien niet! Maar indien hol de logien niet zijn welke bier bedoeld worden, wie zijn het dan? Zijn het dan de geheime maat schappijen der roodgezinden en communards? Doch vergeet niet dat de logds, op de ver sterkingen van Parijs, met de communaids heb ben verbroederd en zij daar van hunne zaak de algemeene zaak liebbgn gemaakt. Zijt gij het dus zelf niet,' dan zijn bet toch uwe broprs; maar dan werpen wij nog op Lord Beaconsfield spreekt ervan, dat die ge heime maatschappijen overal verspreid zijn, dat zij overal baar agenten hebben, dat zij zelfs kiezers, koningen en diplomaten den voet dwarszetten; zoo hoog reiken «Heen de logien niet de communaids. De woorden van lord Beaconsfield zullen dan ook veel geldk-offers, die zich 'blindelings door het woord menschenliefde lieten meê sleuren, doen nadenken. Ejc Vrijmetselarij ontmaskerd. I Het is nu reeds meer dan eenc eeuw dat de Duitsche katholieken, te München, onder dag- j)00p s(e]i cn ondergang op ondergang verwekt, leekening van I i dezer, cene breve gezonden, waarin hij de leden prijst, wijl zij zich ver- i eenigen om naar middelen uil te zien, ten einde hel lijden der gcloovigen in Duitsehland le ver zachten en groolere rampen le voorkomen, zonder daarbij te kort ie blijven aan den eerbied die zij aan ’s lands wetten verschuldigd zijn. 'Veet, zegt hij Verder, dat de tegenwoordige samenleving slechts door boetedoening kan worden gered; die gedachte moet u gestadig bezielen te midden der moeilijke pogingen en opofferingen die gij u getroost, want gewich tiger en droeviger worden steeds de omstan digheden. Lichter ware onze taak, zegt Z. 11. verder, leefden allen die zich katholiek noemen, zooals het katholieken betaamt, maar te velen zijn ovci lollig aan do ijdele onvergankelijke goe deren dezer aarde gehecht en begrijpen niet dat wie de vriend is der wereld, tie vriend mei kan zijn van God. En ofschoon de zulken heden duidelijk inzien dat een strijd op leven en dood aan den'gang is, een strijd lusschcn waar heid en dwaling, lusschcn recht en geweld, toch wenden zij nog vergccfschc moeite aan om Dvee onvereenigbare zaken samen te voegen, ’dsot er de minste overeenkomst kon bestaen lusschcn hel lichten de duisternis. Zoodra die soort van menschen, bij de vijan Jen der Kerk, vermoeid van oenen langen en vergeefschen strijd, aan een welkdanig toeken bemerken dal dezen eenc minnelijke schikking wenschen, dan slaan zij op onderden prikkel der voorzichtigheid des vleesches, beschul digen de katholieke strijders van onvóorzichtig- J<eid, en doen dezen zwijgen, opdat geen belet sel in dm weg worde gelegd aan den valschen vrede door hen nagejaagd. Zij willen niet be grijpen dat, zoo doende, zij gemeene zaak met «te vijanden der Kerk houden. Die soort van menschen is dan ook het ge vaar. ijkste dal beslaat. Indien gij eenigen in vloed op hen hebt, doel hen dan ecus voorgoed Begrijpen welk groot kwaad z j de Kerk toe brengen, welke misdaad zij bedrijven tegen den godsdienst, tegen hel vaderland en tegen hunne eigene zaligheid, opdat zij hel kwade pad ver laten. Indien gij eenigen goeden uitslag te «lezen op iehte kondet bewerken, dit zoudt gij als gewichtiger kunnen aanzien dan al wat gij door andere werkingen hoe noodig en nuttig «He ook wezen mogen bekomen kunt. Z. II. weiisclil hun zulken uitslag en schenkt bun daartoe zijnen zegen. II. lie Illoedrimd. Er werd door den hertog van Alva een raad ingc- 's'l|,ld om al degenen le oordeelen, die zich plichtig hadden gemaakt aan de overlucding van de wetten, m zake van.religie, of mm plundering cu vernieti ging van kerken, kloosters en bijzondere eigendom men. Die rechtbank, eigentlljk raad van beroerten gehecten, werd door de geuzen bestempeld met den naam van Bloedraad, omdat verscheidene hunner kopstukken door haar, volgens de bestaande burger lijke wellen, wegens hunne misdaden ter dood wer den veroordeeld'. Die raad was zeker streng, maar de misdaden waren erg en de strafwet moest gevolgd Worden. Egmont en Hoorn»*, twee voorname edel lieden, waren medeplichtig aan den opstand; zij hadden eenc groot».* verantwoordelijkheid in de on lusten op zich getrokken. Hoewel beide tot een aanzienlijk geslacht behoonmde. werden zij schier tot de armoede gebracht, lot zoover, dat Hoorne al zijn zilverwerk en zijn graafschap had moeten ver panden ten einde zijne schulden te kunnen betalen. De Raad van beroerten vei oordeelde, wegens mis daad, van gekwetste majesteit, eedbreuk en mede plichtigheid aan de beeldstormerij de beide graven van Egniond en Hoorne. Ziehier een staalke van do manier, op welke eerstgenca mde zijnen plicht van Duinkerk»* naar Veurne. 6 35 1110 3 40 5 00 Nicuporl-Dixmmle. 7 30 'eurne-Dixmude-Ln ld. rv.7 37 1211 - G 30 9 08 1 35 7 40 n) 15 2 39 lAuinkri-ke, Vetsrs-cr, RiewporS mmr -J.j Juli. 1876. I 12»» 4 20 5 56 7 35 6 02 j Dixniiide-Nieuport, 9 50 10 40 2 20 5 10 8 45 De liberalen, vrijdenkers en francmacons, lachen met de kerkelijke ornementen, gebrui ken en plechtigheden, en zij loepen met scliool- vellekens, met wille voorschootjes, met tru- wcelkes, passers en andere kluchtige voorwer pen, aan. Zij dragen papieren mutsen op ’t hoofd en houden blikken zinnebeelden in de handen. In hunne logien en donkere hollen, leveren zij zich over aan oefening en ceremoniën waar voor gij u zoudt te bersten lachen. Zij gebruiken daar voor vuur, riekend water en andere flik- fakkerijen. De franemapons verachten de paters die el kander broeders noemen, cu zij doen het zelfde. Zij verwijten do priesters dal zij ruzie willen maken onder het volk, en de logien zijn broei nesten van oproer. Zij werken om de geboorza. ralteid der gc loovigen aan de priesters, de bisschoppen on den paus tc doen verdwijnen, en zij spelen den platvoet voor hunne venerabele kopstukken. Zij willen in God niet gelooven, maar zij gelooven in hunner opperbazen en doen blin delings al wat deze hun bevelen. Ja, hel kluchtspel is volledig, on als er te lachen valt, het is wel imn u, liberale poesje nellen on ma»;onieke kneukels, gij die u bezig houdt met zulke prullen. In ons voorlaatste nummer hebben wij gemeld dat de vrijmetselaars in Frankrijk en in' Belgie bezig ware met God, of zoo gezegd den groo- ten architekt af tc schaffen.' Brieven uil Londen aan een blad is de vindingiijkhcid in dit pijnigen, waartoe, ne vens roeden en koorden, vuur en zwavel aan deze dwingelanden niet genoeg was; maar zelfs liet knagen van ratten en allerlei andere middelen gebruikt werden, die de waardigheid der geschiedenis zelfs niet op te noemen, noch de mcnschelijkheid toelaai te herdenken. Op de aldus uilgeperste zelfbeschul digingen volgde dan de brandstapel, ’t vierendeelen. t uitrukken van l hart uil den levenden boezem, en dergclijke barbaarsche straffen, of, eigenlijk gespro ken, moordcrijen. (1) Ziehier nog, wat oen Calvinist, Wacenaar, over dien geuzenraad schrijft De uiteengeschokte lidmaten (dergenen die, hoe dhplichtig ook, als aangeklaagden en verdachten verocx;ileeld werden), hunne door de geesels ver- scheunfe lichamen wt-rden dan gewonden in lin- ncn doeken, geweekt in brandewijn; dan stak men hel vuur aan dit linnen, en men liet <le slachtoffers in dien toestand, totdat het vel zwart on afgetrok- ken, de zenuwen bloot legde. Dikwijls .gebruikte men solfer of een half pond roetkkersen om de oksels en de voeten te doorbranden. Alzoo ge- marleld, liet men die ongelukkigen verschillïge «nachten op den grond en zonder deksel liggen. terwijl men, bij middel van slagen, den 'slaap verjoeg die hun overkwam. Haring en andere m'- zouten vocdsels waren de spijs, welke men aan Groote Wawrlicdcn. Z. 11. de Paus heelt aan bet Congres der vl.j.inC4SCiai ij Europa in beweging houdt, Hel is buiten kijf dat zij de revolutie van 4789 heelt doen ontslaan; dat zij Frankrijk met pui- neu en bloed heelt overdekt; dat zij den katho lieken godsdienst beeft vetvolgd en tot meer andere 'beweenenswaardige zaken de hand heelt geleend. Hoeveel omwentelingen heeft zij in deze eeuw in Frankrijk, Italic en Duitsehland niet voor bereid en uitgevoerd. De vrijmetselarij en bet liberalism zijn maar een. De liberale association voeren coram populo de besluiten uit welke de logien in het donker hebben gesmeed. De bclgischc vrijmetselarij verschilt geen haar breed van de anderealle zijn om het even gelijk. De vrijmetselarij heeft noch nationaliteit, noch vaderland zij is vaderlandloos, omdat zij een zelfde grondstclscl te verspreiden heeft het natuurgeloof. Men is somtijds nog al genegen om de lus- schenkomst der vrijmetselarij in de revolution en het bestuur der gouvernementen te looche- nenj often minste te gelooven dat de katholieke schrijvers die tusschenkomst willen overdrijven. M. Disraeli, lord Beaconsfield, eerste minister van Engeland, heeft onlangs, in eone redevoe ring over de oostersche kwestie, de plannen en de kuiperien dezer goddclooze sekte blootge legd en hare gestadige tusschenkomst bewezen. Het groot gezag van dezen Staatsman spoort ons aan om de aandacht onzer lezers op zijne woorden in le roepen Spreker zegde, handelende over den oor log van Turkije, ik geloof dat men in de lente van dit jaar den vrede had kunnen vaststellen op princiepen die door alle goede en vrije menschen zouden goedgekeurd zijn geweest. Maar wal gebeurde er? Er gebeurde iets dal niet voorzien was. Servie verklaarde den oorlog aan Turkije; dit is te zeggen dat de geheime genootschappen van Europa den oorlog verklaarden aan Turkije. Ik mag u zeggeti, mijnheeren, dal in onze pogingen om het gouvernement dezer wereld te besturen, wij heden met nieuwe grondbe ginsels le tellen hebben, tegen welke onze voorgangers niet te strijden hadden. Heden hebben wij niet alleen le rekenen met keizers, princen, en ministers, maar nog MKT GEHEIME GENOOTSCHAPPEN, DIE OI’ HET LAATSTE OOGENBL1K AL ONZE SCHIKKINGEN KUNNEN ONVER WERPEN. Dm GENOOTSCHAPPEN HEBBEN OVERAL HUNNE GESCHIKTE agenten; ZIJ MOEDIGEN DEN MOORD AAN, EN ZOUDEN, ALS ZIJ WILDEN, EENE MOORDERU KUNNEN DOES ONTSTAAN. Wat zegt men van dat brandmerk, hetwelk Annonce», t?0 t. pei reg LI. i cchtci lijke, 50 el Eci herstelli i^en1 frank. Van 1 to I 5 reg 1 fi Een rummer 15 conti intm. Afxon<’e»l ike nummers voor artikels, eni 20 fr. het 100 i mi, t ,lirt l'J liOMIOMWE-1IVCKASEVS fikl AIL* I Huk V| A ,Wa"*'onn. l.- Vrurnr i i', |j Hit AOV1UI »J nuiupil 1 IA **wvv, O\ C 1 V ei treUurrii vn» - «II --Sill.UMM. - r .1 JIÜl ic» H.VUO 1X1WA VAMI1

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1876 | | pagina 1