Bl M
JOH
PACIFICATIE VAN GENT.
il October 287G.
«Üe zij
broeders
BIiNtoriMCIie bcwcIirijviiiK van de» Moet.
'sv-
1
1
Lichtcrveldc-Veurne,
Veurnc-Duinkerke.
mar.
:lRO
A A
Inschrijvingsprijs
5 /r. ’sjaars; met de
l<st 6 fr.
Men schrijft in
8
9 06
van Parijs
(I) M. WBiLbEr.in.iK, Geschiedenis des Vader
lands, VP, 188.
AVM
W-'Ma
gouverneur van Vlaanderen begreep; Te JJperen
zijnde, en verwittigd dal er beeldenstorm ging plaats
hebben, trok hij zich in zijn kasteel terug, zeggende
aan de wethouders dier stad Schrijf er over aan
de landvoogdes! En toen de magistraten van
JJperen hom nadien kwamen zeggen": De gekeele
stad ligt verwoest, de godsdienst is onteerd, wat
mogen'of wat moeten wij tegim het gespuis doen?
Dan antwoordde dezelfde gouverneur! Onderhan
delt met de muitelingen
Een fraaie, brave, kloeke gouverneur, is het niet?
De inrichters van den geuzenstoet hebben hier
vrijwillig vergeten een anderen bloedraad Ie laten
zien, ons kenbaar gemaakt door twee protestantsehe
schrijvers, Biliieiuiijk en Wagenaar. Een luite
nant van Willem van Oranje, Sonoy genaamd, had
ook een tribunaal opgericht, hetwelk door de geuzen
zelvcn bloedraad genoemd werd. Ziehier hoe de
handelingen van dien beul en zijne rechters door
Bilderduk worden geschandvlektOm de niet
achterdocht bezwaarde lieden (dit wil zeggen de
Roomschgczinden) terecht te stellen, richtte hij cene
bijzondere rechtbank op. die even zeer als die van
Alva. en niet zeer m mier, ja met tiendubbel recht,
den naam van llloedraad verkreeg.
<i De gruwelijkste pijnigingen, zoo wel als valsche
beloften van straffeloosheid, werden aangewend om
bekentenissen af te persen aan lieden, die van niets
misdadigs bewust waren; en dit, zonder de minste
vomdoopige blijken legen hen. ja zelfs van het be
staan der misdaad ('t corpus delicti). Onbegrijpelijk
Engcland’s eerste minister op het voorhoofd der
geheime maatschappijen stelt?
Ja, zal de liberale geuzenpers uitroepen, maar
dal zijn de logien niet! Maar indien hol de
logien niet zijn welke bier bedoeld worden, wie
zijn het dan? Zijn het dan de geheime maat
schappijen der roodgezinden en communards?
Doch vergeet niet dat de logds, op de ver
sterkingen van Parijs, met de communaids heb
ben verbroederd en zij daar van hunne zaak de
algemeene zaak liebbgn gemaakt. Zijt gij het
dus zelf niet,' dan zijn bet toch uwe broprs;
maar dan werpen wij nog op
Lord Beaconsfield spreekt ervan, dat die ge
heime maatschappijen overal verspreid zijn, dat
zij overal baar agenten hebben, dat zij zelfs
kiezers, koningen en diplomaten den voet
dwarszetten; zoo hoog reiken «Heen de logien
niet de communaids.
De woorden van lord Beaconsfield zullen
dan ook veel geldk-offers, die zich 'blindelings
door het woord menschenliefde lieten meê
sleuren, doen nadenken.
Ejc Vrijmetselarij ontmaskerd.
I Het is nu reeds meer dan eenc eeuw dat de
Duitsche katholieken, te München, onder dag- j)00p s(e]i cn ondergang op ondergang verwekt,
leekening van I i dezer, cene breve gezonden,
waarin hij de leden prijst, wijl zij zich ver- i
eenigen om naar middelen uil te zien, ten einde
hel lijden der gcloovigen in Duitsehland le ver
zachten en groolere rampen le voorkomen,
zonder daarbij te kort ie blijven aan den eerbied
die zij aan ’s lands wetten verschuldigd zijn.
'Veet, zegt hij Verder, dat de tegenwoordige
samenleving slechts door boetedoening kan
worden gered; die gedachte moet u gestadig
bezielen te midden der moeilijke pogingen en
opofferingen die gij u getroost, want gewich
tiger en droeviger worden steeds de omstan
digheden.
Lichter ware onze taak, zegt Z. 11. verder,
leefden allen die zich katholiek noemen, zooals
het katholieken betaamt, maar te velen zijn
ovci lollig aan do ijdele onvergankelijke goe
deren dezer aarde gehecht en begrijpen niet
dat wie de vriend is der wereld, tie vriend
mei kan zijn van God. En ofschoon de zulken
heden duidelijk inzien dat een strijd op leven en
dood aan den'gang is, een strijd lusschcn waar
heid en dwaling, lusschcn recht en geweld,
toch wenden zij nog vergccfschc moeite aan om
Dvee onvereenigbare zaken samen te voegen,
’dsot er de minste overeenkomst kon bestaen
lusschcn hel lichten de duisternis.
Zoodra die soort van menschen, bij de
vijan Jen der Kerk, vermoeid van oenen langen
en vergeefschen strijd, aan een welkdanig
toeken bemerken dal dezen eenc minnelijke
schikking wenschen, dan slaan zij op onderden
prikkel der voorzichtigheid des vleesches, beschul
digen de katholieke strijders van onvóorzichtig-
J<eid, en doen dezen zwijgen, opdat geen belet
sel in dm weg worde gelegd aan den valschen
vrede door hen nagejaagd. Zij willen niet be
grijpen dat, zoo doende, zij gemeene zaak met
«te vijanden der Kerk houden.
Die soort van menschen is dan ook het ge
vaar. ijkste dal beslaat. Indien gij eenigen in
vloed op hen hebt, doel hen dan ecus voorgoed
Begrijpen welk groot kwaad z j de Kerk toe
brengen, welke misdaad zij bedrijven tegen den
godsdienst, tegen hel vaderland en tegen hunne
eigene zaligheid, opdat zij hel kwade pad ver
laten. Indien gij eenigen goeden uitslag te
«lezen op iehte kondet bewerken, dit zoudt gij
als gewichtiger kunnen aanzien dan al wat gij
door andere werkingen hoe noodig en nuttig
«He ook wezen mogen bekomen kunt.
Z. II. weiisclil hun zulken uitslag en schenkt
bun daartoe zijnen zegen.
II. lie Illoedrimd.
Er werd door den hertog van Alva een raad ingc-
's'l|,ld om al degenen le oordeelen, die zich plichtig
hadden gemaakt aan de overlucding van de wetten,
m zake van.religie, of mm plundering cu vernieti
ging van kerken, kloosters en bijzondere eigendom
men. Die rechtbank, eigentlljk raad van beroerten
gehecten, werd door de geuzen bestempeld met den
naam van Bloedraad, omdat verscheidene hunner
kopstukken door haar, volgens de bestaande burger
lijke wellen, wegens hunne misdaden ter dood wer
den veroordeeld'. Die raad was zeker streng, maar de
misdaden waren erg en de strafwet moest gevolgd
Worden. Egmont en Hoorn»*, twee voorname edel
lieden, waren medeplichtig aan den opstand; zij
hadden eenc groot».* verantwoordelijkheid in de on
lusten op zich getrokken. Hoewel beide tot een
aanzienlijk geslacht behoonmde. werden zij schier
tot de armoede gebracht, lot zoover, dat Hoorne al
zijn zilverwerk en zijn graafschap had moeten ver
panden ten einde zijne schulden te kunnen betalen.
De Raad van beroerten vei oordeelde, wegens mis
daad, van gekwetste majesteit, eedbreuk en mede
plichtigheid aan de beeldstormerij de beide graven
van Egniond en Hoorne. Ziehier een staalke van do
manier, op welke eerstgenca mde zijnen plicht van
Duinkerk»* naar Veurne. 6 35 1110 3 40 5 00 Nicuporl-Dixmmle. 7 30
'eurne-Dixmude-Ln ld. rv.7 37 1211 -
G 30 9 08 1 35
7 40 n) 15 2 39
lAuinkri-ke, Vetsrs-cr, RiewporS mmr -J.j Juli. 1876.
I 12»» 4 20 5 56 7
35 6 02 j Dixniiide-Nieuport, 9 50 10 40 2 20 5 10 8 45
De liberalen, vrijdenkers en francmacons,
lachen met de kerkelijke ornementen, gebrui
ken en plechtigheden, en zij loepen met scliool-
vellekens, met wille voorschootjes, met tru-
wcelkes, passers en andere kluchtige voorwer
pen, aan. Zij dragen papieren mutsen op ’t hoofd
en houden blikken zinnebeelden in de handen.
In hunne logien en donkere hollen, leveren zij
zich over aan oefening en ceremoniën waar
voor gij u zoudt te bersten lachen. Zij gebruiken
daar voor vuur, riekend water en andere flik-
fakkerijen.
De franemapons verachten de paters die el
kander broeders noemen, cu zij doen het
zelfde.
Zij verwijten do priesters dal zij ruzie willen
maken onder het volk, en de logien zijn broei
nesten van oproer.
Zij werken om de geboorza. ralteid der gc
loovigen aan de priesters, de bisschoppen on
den paus tc doen verdwijnen, en zij spelen den
platvoet voor hunne venerabele kopstukken.
Zij willen in God niet gelooven, maar zij
gelooven in hunner opperbazen en doen blin
delings al wat deze hun bevelen.
Ja, hel kluchtspel is volledig, on als er te
lachen valt, het is wel imn u, liberale poesje
nellen on ma»;onieke kneukels, gij die u bezig
houdt met zulke prullen.
In ons voorlaatste nummer hebben wij gemeld
dat de vrijmetselaars in Frankrijk en in' Belgie
bezig ware met God, of zoo gezegd den groo-
ten architekt af tc schaffen.'
Brieven uil Londen aan een blad
is de vindingiijkhcid in dit pijnigen, waartoe, ne
vens roeden en koorden, vuur en zwavel aan deze
dwingelanden niet genoeg was; maar zelfs liet knagen
van ratten en allerlei andere middelen gebruikt
werden, die de waardigheid der geschiedenis zelfs
niet op te noemen, noch de mcnschelijkheid toelaai
te herdenken. Op de aldus uilgeperste zelfbeschul
digingen volgde dan de brandstapel, ’t vierendeelen.
t uitrukken van l hart uil den levenden boezem, en
dergclijke barbaarsche straffen, of, eigenlijk gespro
ken, moordcrijen. (1)
Ziehier nog, wat oen Calvinist, Wacenaar, over
dien geuzenraad schrijft
De uiteengeschokte lidmaten (dergenen die, hoe
dhplichtig ook, als aangeklaagden en verdachten
verocx;ileeld werden), hunne door de geesels ver-
scheunfe lichamen wt-rden dan gewonden in lin-
ncn doeken, geweekt in brandewijn; dan stak men
hel vuur aan dit linnen, en men liet <le slachtoffers
in dien toestand, totdat het vel zwart on afgetrok-
ken, de zenuwen bloot legde. Dikwijls .gebruikte
men solfer of een half pond roetkkersen om de
oksels en de voeten te doorbranden. Alzoo ge-
marleld, liet men die ongelukkigen verschillïge
«nachten op den grond en zonder deksel liggen.
terwijl men, bij middel van slagen, den 'slaap
verjoeg die hun overkwam. Haring en andere m'-
zouten vocdsels waren de spijs, welke men aan
Groote Wawrlicdcn.
Z. 11. de Paus heelt aan bet Congres der vl.j.inC4SCiai ij Europa in beweging houdt,
Hel is buiten kijf dat zij de revolutie van 4789
heelt doen ontslaan; dat zij Frankrijk met pui-
neu en bloed heelt overdekt; dat zij den katho
lieken godsdienst beeft vetvolgd en tot meer
andere 'beweenenswaardige zaken de hand heelt
geleend.
Hoeveel omwentelingen heeft zij in deze eeuw
in Frankrijk, Italic en Duitsehland niet voor
bereid en uitgevoerd.
De vrijmetselarij en bet liberalism zijn maar
een. De liberale association voeren coram populo
de besluiten uit welke de logien in het donker
hebben gesmeed.
De bclgischc vrijmetselarij verschilt geen haar
breed van de anderealle zijn om het even gelijk.
De vrijmetselarij heeft noch nationaliteit, noch
vaderland zij is vaderlandloos, omdat zij een
zelfde grondstclscl te verspreiden heeft het
natuurgeloof.
Men is somtijds nog al genegen om de lus-
schenkomst der vrijmetselarij in de revolution
en het bestuur der gouvernementen te looche-
nenj often minste te gelooven dat de katholieke
schrijvers die tusschenkomst willen overdrijven.
M. Disraeli, lord Beaconsfield, eerste minister
van Engeland, heeft onlangs, in eone redevoe
ring over de oostersche kwestie, de plannen en
de kuiperien dezer goddclooze sekte blootge
legd en hare gestadige tusschenkomst bewezen.
Het groot gezag van dezen Staatsman spoort ons
aan om de aandacht onzer lezers op zijne
woorden in le roepen
Spreker zegde, handelende over den oor
log van Turkije, ik geloof dat men in de lente
van dit jaar den vrede had kunnen vaststellen
op princiepen die door alle goede en vrije
menschen zouden goedgekeurd zijn geweest.
Maar wal gebeurde er?
Er gebeurde iets dal niet voorzien was.
Servie verklaarde den oorlog aan Turkije; dit is
te zeggen dat de geheime genootschappen van
Europa den oorlog verklaarden aan Turkije.
Ik mag u zeggeti, mijnheeren, dal in onze
pogingen om het gouvernement dezer wereld
te besturen, wij heden met nieuwe grondbe
ginsels le tellen hebben, tegen welke onze
voorgangers niet te strijden hadden.
Heden hebben wij niet alleen le rekenen
met keizers, princen, en ministers, maar nog
MKT GEHEIME GENOOTSCHAPPEN, DIE OI’ HET LAATSTE
OOGENBL1K AL ONZE SCHIKKINGEN KUNNEN ONVER WERPEN.
Dm GENOOTSCHAPPEN HEBBEN OVERAL HUNNE GESCHIKTE
agenten; ZIJ MOEDIGEN DEN MOORD AAN, EN ZOUDEN, ALS
ZIJ WILDEN, EENE MOORDERU KUNNEN DOES ONTSTAAN.
Wat zegt men van dat brandmerk, hetwelk
Annonce», t?0 t. pei reg
LI. i cchtci lijke, 50 el
Eci herstelli i^en1 frank.
Van 1 to I 5 reg 1 fi
Een rummer 15 conti intm.
Afxon<’e»l ike nummers
voor artikels, eni 20 fr.
het 100
i mi, t ,lirt
l'J liOMIOMWE-1IVCKASEVS
fikl AIL* I Huk V| A
,Wa"*'onn. l.- Vrurnr
i i',
|j Hit AOV1UI »J nuiupil 1 IA **wvv, O\ C 1
V ei treUurrii vn»
- «II --Sill.UMM. -
r .1 JIÜl ic» H.VUO 1X1WA VAMI1