öW fe
PACIFICATIE VAN GENT.
J8 October 18“6.
fl J Dagboek
Philip Van Catn-
5 00 Nicuport-Dixmude, 7 .30 12
3 40
4 35
Mode le I 23 Augustus 1.766.
was. eu bijge- i
8
9 OG
I *claar,
I bn- lezing
‘•celen.
V EI RiVE,
was daarenboven geheel en
Twee middelen worden, bij voorkeur, door
de vrijmetselarij gebezigd om de Kerk en de
beschaving te vernietigen het goddeloos
onderwijs en de God- on zedelooze drukpers.
Onze groote steden krielen reeds van scholen
waar de kinderen in den geest van weerstand
aan de Kerk opgevoed worden. Vrijdenkers
l’niversiteiten zijn door de logien en met bel
gold der coidrlbuabelen gesticht. Goddelooze
lagere en middelbare scholen voor jongens en
meisjes bestaan er reeds vele. De ouders, die er
hunne kinderen henen zonden, maken zich
plichtig tegenover de samenleving, en zij zelf
zullen de eerste tranen over hunne dwaasheid te
storten hebben; wat zijn immers vrijdenkers en
vrijdenksters voor kinderen?
Men bedricge zich nietIs het waar, ja of
neen, dat zij die uit zulke scholen onbedorven
wederkomen, zoo zeldatSim zijn als witte raven?
Dat hoeft men niet te bewijzen, men zie slechts
in ’t ronde om er van overtuigd te zijn...
zulke bladen of schriften, door inschrijven of
aankoopen, ondersteunen en verspreiden. Indien
hel deugdelijk en godsdienstig onderwijs, en
de goede drukpers het gevaar'voor de samen
leving niet weren kunnen, wal zal er dan moge
lijks in’t kort van die samenleving geworden?
Zal dan de beschaving weldra voor de barbarij
geene plaats gemaakt hebben?
De plichten der katholieken zijn duidelijk.
Zij moeten de hoofden te zamen steken, noch
geld noch moeite sparen om het kwaad kracht
dadig tegen tc werken en de zegepraal van het
goed te vestigen.
Wonderlinre vei*8chijiiinx«‘si
te illnrpiiiiEeai.
Op ccnigen afstand van Saarbruek en S. AVemlel.
bisdom van Trier, in Pruisen, ligt liet lief dorpje
Marpingen, dat met zijne groene velden, mei zijne
boomrijke heuvelen en zijne, nederige dasen on
der het gebladerte verscholen, den reiziger min
zaam toelachi. 't Is schildorachtig, stil en een
zaam; het heeft eene godviuehligc bevolking,
die zich op den akkerbouw toelegt, en deze op
merkelijke bijzonderheid voegen wij er bij op dit
Pruisisch dorp van 1700 inwoners is geen enkel
protestant te vinden.
Op derden Juli van het loopende jaar, dag der
kroning v; n het standbeeld van O. L. V. van Lourdes,
had in dal nederig dorpje de, volgende verschijning
plaats
vreemd aan deze veroordeelingen. cn dit toont ons
klaar en duidelijk de kroniek der gebroeders Van
Gampf.ne. Ziehier letterlijk hunne woorden
De sententie jeghens de voornomde pacienten
wierdt gheproniinciccrt up ’s Gravensteen, presi
derende. als commissaris in dose affairen M. Fran-
cJinya (urtewyïe, raadt van Vlaenderen ’s Go-
nijekx. ons gheduchts hoeren en de KJanB «rth,
^ttlvanulter van «le exiploicten in «Je zelve
cnniere, bij ende present wesende twee wcSae-
prnen vaittler 14 cure ende ltnurlie«len
Nccrelari», Gilles E uietvrceliontte, die de
sententie uutgelezen heeft,
Ziet gij wel? geen enkele pater of priester was cv
tegenwoordig 't waren al burgerlijke rechters
Van Campene voegt erbij, dat de plichtigen wcr-
l naar de meriten van hiierlieder me: -
i daden on ze stonden zoo weinig vast in hunnen
1 her. Willmn Rutsrmelim I'm
ter Andries cn een ticheldekker «die wijlent’oenen
slachtoffers der
l waren.
33p j.'inr.
BItiinUcrke, Wcurne, nivaiude, A'leujwt nunr l.i filter velde. 15 Juli. 1876.
Liehtervelde-Veurne, 6 30 9 08 1 35
7 40 10 15 2 39
Inschrijvingsprijs
5 /r. 'sjaars; niet de
I est G fr.
Men schrijft in
lii •’••«IIOMSF.. IIYCKASEVS
y iitbiviM
Vertrekuren van den •jz-‘ Nieiiporl-Dixmude, 7 30 12
buinkerke naar Veurne. 6 35 11 H’ g qg i Dbunudc-Nicuport, 9 50 10 i
Veurih-Dixmude-Lichterv.7 37 1211 4
Deze .wagen is eene schandelijke fidsi/icatje der
geschiedenis.
Nooit heeft de ii qnisilie in ons land bestaan, ge
lijk de b-gcnachlige- program van de geuzen op
geelt.
Eenieder weel, dat in t geval van eene moord of
(■ene verwonding, floor do rechtbanken te beoor-
'leeh'ii, een welsdocloor wordt geroepen om de gc-
"i'diliglu id der wonde., of de manier op welke de
moord is gepleegd, vast Ie stellen. Wat zou men nu
Zl'gg‘H. indien een schrijver b. v. hieruit öpmaakle
dat liet gem eskundig korns zelf eene rechtbank be
zit, <ji de nioor<h-:aars Al verwouders veroordeelt
Dat zou. natuurlijk. eene vcrvalsching zijn. Welnu!
het is iu>', zoo mei de zoogenoemde II. Inquisitie.
"Wij hebben reeds gezegd, <lal de wetten van de I H- inquisitie.
X 1 een w ecm ii a mieren god s dienst erkend< n en i Dilisvalstu, i ui.....
gedoogd, ii als de Roomsche. Wanni er nu de magis- Pater De Jonglic zegt in zijn Gliendsche Geschiede-
ketter óenen gcuz.enprcdikr.rf3. ceneii J..i.
de f van kei k-en klcostergocd ergens wi>!.’h zittdn, ten, maar als beeldstomers. kerk- en kloostcrdievcn
en er had som- muiters en moordenaars, en dal hunne sententie ge-
dcelen. een oml «zeek 'ei no
toen) plaats, ten
•is
Wellicht zal men nooit alles weten wat de
terugkomst der geuzen aan het bestuur van
Tland ons zou voorbehouden hebben.
Buiten de herziening dei;-wcl van 1842 op
het lager onderwijs, de verbanning van den'
priester uit de school.de verwereldlijking en
de verplichtendmaking van het onderwijs, be
vatte hel geuzenprogram nog andere weldaden
die maar na den 13 Juni moesten kenbaar ge
maakt worden.
Volgens eene brusselsche briefwisseling zou
de eerste dezer onbekende geuzeweldaden eene
wel geweest zijn tegen de bedevaarten.
Deze wet, in de duisternissen der logien ge
smeed, stelde de bedevaarten op dcnzelfden
voet dor jaarmarkten en fooren, en gelijk deze
laatste zouden zij aan dezelfde politicreglemen-
ten onderworpen zijn geweest.
Volgens denzelfden briefwisselaar was er ons
nog eene andere weldaad door de geuzerij voor
behouden, namelijk eene wet op het toezicht der
kloosters en het verbod, om het even in welke
omsiandfgheden des levens, eenen kloosternaam
aan tc nemen.
Roe gelukkig zijn wij toch niet dat het kie
zerskorps hel verstand heeft gehad van de geu
zen met al hunne weldaden of beier gezegd
met al hunne plagerijen naar den Oost tc zen
den!
Is de Roomsche. Wannci r i i
n< il keltl'l’ n-nuTnnnprf?i
kerk- en kloostergoed ergens
d -'l n zij hem in hechtenis nemen.
j'j'ls. aleer hen te oord.
impiisitio, -/.ide men t
'velen, of de belichte al dan niet g<
4 20 5 5G 7»»
2 20 5 10 8 45 j Veurne-Ditinkerke.
teekent, lieve lezers wij zouden voor den
priester zijn zoo hij door stil te zwijgen met ons
wilde meedoen, en ons God en goede zeden on
gestoord liet af breken.
Dat zal noch mag dc priester ooit, of hij zou
ophouden priester te zijn verdediger van waar
heid, goede zeden en beschaving!... Het is
waarlijk te bejammeren dat velen, onder de
katholieken zelfs, zich door dat huichelend de
priester mocht zich met geene politiek bemoeijen,
laten verblinden!
Ieder christen, die de ware vrijheid en de
ware beschaving toegedaan is, moet al doen wat
mogelijk is, om het bestuur des lands aan
deugdzame handen te doen toevertrouwen; en
hij mag nooit vergeten, dat zoo dc priester zich
bijvoorbeeld met kiezingen bemoeit, hij het doet
om aldus eenen strengen plicht tc vervullen.
Plichten der katholieken.
Gnder dezen titel treilen wij, in den Ihus-
een merkweerdig artikel aan, dat wij
en overdenking aan onze lezers mede-
Nooit misschien zijn dc aanvallen der boozen
tcgen al wat goed in de wereld is, heviger en
Overmoediger geweest dan heden. 4 oor al
'V'e de geschiedenis kent, is het onbetwistbaar
i ot de wereld nooit buiten Christus, dat is te
j Zeggen huilen de waarheid, een schijn van be
schaving en vrede genoten heeft. Wat er nog
'au lieschaving en vrijheid bij de afgedwaalde
sekten te vinden is, moet aan de ovcigcblcvenc
*alholieken gedankt worden.
Waar God ophield zijne ware aanbidders le
'inden daar werd de liarbarij volkomen meester.
Dat alles is onbetwistbaar.
Bemerken wij, dat de vrijmetseMj, de kerk
';lr* den Booze, legen de Kerk van den Zalig- of
’'Clukmaker, Christus, gesticht, een dubbel
C|nde in ’t zicht heeft, tc weten vernietiging
Van allen stelligen godsdienst, en vernietiging
'an allg wezenlijk gezag in den Staat. Die beide
'üngen komen uit op dit eenige punt: Vernieli-
k’irig der Kerk, welke door hare leering en voor
schriften de menschelijke driften beteugelt en
I dcn eerbied voor het wettig gezag verplichtend
maakt.
Zoo iedereen volgens zijne driften leefde en
l ficen gezag erkennen moest, zouden dan dc
Jnenschcn op nieuw geene wilden zijn?
Om de Kerk neer tc smijten, zoekt men in
'•e besturen der landen, overal vrijmetselaars of
I handlangers der vrijmetselaars aan t bewind te
krijgen, en aldus door slechte en godsdicnsl-
hatendc wetten aan de Kerk allen invloed te
benemen.
Ziet eens wat in die landen waar de vrij
metselaars boven zijn, tegen den godsdienst
niet gedaan wordt. Zij die God of godsdienst
niet kennen, willen er zich uitsluitelijk het recht
toematigen alle zaken der Kerk tc bestieren cn
te regelen. Zoo de Kerk zich niet goedsmoedig
hiat slaaf maken, dan staan de gevangenissen
voor de bisschoppen en dc priesters open, of ze
gaan den weg der ballingschap in, zoo zij dc
trouw aan hunne plichten met hun bloed niet
bezegelen, gelijk het, sedert negentien eeuwen,
menigvuldige keeren het geval geweest is.
De priester is natuurlijk de verdediger dor
Kerk; als geleider aan 't volk, moet hij de ge-
•oovigen het gevaar aantonnen. Omdat het de
priester is, die de plannen der boozen gewoon
lijk het boste kent, en bun gevolgelijk het
meeste spel levert, roepen dc volksbedervers
'•at de priester zich met geene politiek bemoeijen
mag zij zouden den priester eerbiedigen, zeg
den zij, zoo hij nergens tusschcnkwamDat be.
k rijgen,
benemen.
liet tweede middel, om dc wereld tc ont-
christenen is dc God- en zcdelocjzc drukpers.
Alle dagen worden de geestelijken en voor
al dezen die moedigst hel strijdperk binnentre
den, om tc worstelen, in de slechte gazetten ge
lasterd en belogen, omdat men weet, dat men
dc Kerk geene gevoeligere slagen kan toebren
gen dan in hare priesters. Dc priester vernie
tigd, is de vernietiging der Kerk zelve.
Dagelijks worden sakramenten, heiligen, ge
loofspunten en zedclcer, do heiligste geheime
nissen van den godsdienst, openlijk op eene
duivelsche wijze bespot cn gelasterd. Dc ver
derfelijkste feuilletons doen dc ontucht in dc
horten razend ontvlammen, de walgclijkstc on
deugden worden onder de meest toelachende
kleuren voorgeschilderd.
1‘liehlig zijn ze, en grootelijks plichtig, die
■‘"y—1 11 1
volg straf' verdiende, altijd volgens dc bestaande
wetten.
Wie moest dit onderzoek doen?
Priesters, door den koning daartoe aangesteld, en
in deze bediening door den'Paus bekrachtigd. Is er
iets zoo natuurlijk, dan dat er óen priester geroepen
werd om over godsdienstige, soms godgeleerde
vraagstuk ken een oordeel uit le brengen?
De inquisiteurs wcplen door de Schepenen geroe
pen om te onderzoeken, of de gevangenen kettersch
waren; zij deden verslag aan de wethouders, en deze
veroordeelden.
Geen enkele priester had in Nederland de macht,
zich in 'l minst met justicie of bestuur tc bemoeien.
Het logenprogramma van den geuzenstoet zegt,
dal Willem Rulsemclis, Pieter Andries, Jan Roose,
I Lieven de Smet, Gilles Coorne. Jacob Schoelap cn
I Wulfjaghere. benevens dc herdoopers Jan van i
Pa: vs. Pieter de Kleef, Hendrik Macschalk en Lau
rens Pieterszoon op de Veerleplaats den 30 Maart
1368 werden ter dood gebracht
en omdat zij protestant
Dit is vaisch, totaal valsch
logon men over die niet bestaan hebbende
(!;,i zij v^rden veroordeeld ui. t als proteslan- 'i'^hie J’itstiwiU dit bewijs
I den gevecht
i Calvinislischcn schoen, dat Willem Rulsemclis, Pie-
dootslach gedaan hadde. niet nog anderen, hunne
biechl spraken aan Roomsche priesters!... (1)
Maar ziehier nog een ander feil, dut bewijst welke
t' eenen
der nog bestaande registers van lijfstraffe d'*r rtad
Cent. i IJ'ordl voortgezet).
staafd was op eene burgerlijke wet, afgekondigd den j --------
j - flj Dagboek van Cornells en l'hilip Van Cam
's] pene. Gent, Annoot-Brncckman. 1870. lil. 118 en 120
1
«is?
I
ISÜNtoriHche bent-hrijt iliK
11. Inquisitie
j
-V«»H
tun «Evil
Annonce*, 20 cl. pw reg.
Id. rechterlijke, 50 ct.
Eci herstellingen, 1 frank.
Van J lot 5 reg. 1 h
Fen nummer 15 ceiitiiuen.
Afzonderl'jke nummers
vour artikels, eta20 fr.
hit 100
'•■''"•nu nttriti. te Vcurne
Ut. We ICeilixe laiqiiimilir.
- MH II H,l |i||
i