öW fe PACIFICATIE VAN GENT. J8 October 18“6. fl J Dagboek Philip Van Catn- 5 00 Nicuport-Dixmude, 7 .30 12 3 40 4 35 Mode le I 23 Augustus 1.766. was. eu bijge- i 8 9 OG I *claar, I bn- lezing ‘•celen. V EI RiVE, was daarenboven geheel en Twee middelen worden, bij voorkeur, door de vrijmetselarij gebezigd om de Kerk en de beschaving te vernietigen het goddeloos onderwijs en de God- on zedelooze drukpers. Onze groote steden krielen reeds van scholen waar de kinderen in den geest van weerstand aan de Kerk opgevoed worden. Vrijdenkers l’niversiteiten zijn door de logien en met bel gold der coidrlbuabelen gesticht. Goddelooze lagere en middelbare scholen voor jongens en meisjes bestaan er reeds vele. De ouders, die er hunne kinderen henen zonden, maken zich plichtig tegenover de samenleving, en zij zelf zullen de eerste tranen over hunne dwaasheid te storten hebben; wat zijn immers vrijdenkers en vrijdenksters voor kinderen? Men bedricge zich nietIs het waar, ja of neen, dat zij die uit zulke scholen onbedorven wederkomen, zoo zeldatSim zijn als witte raven? Dat hoeft men niet te bewijzen, men zie slechts in ’t ronde om er van overtuigd te zijn... zulke bladen of schriften, door inschrijven of aankoopen, ondersteunen en verspreiden. Indien hel deugdelijk en godsdienstig onderwijs, en de goede drukpers het gevaar'voor de samen leving niet weren kunnen, wal zal er dan moge lijks in’t kort van die samenleving geworden? Zal dan de beschaving weldra voor de barbarij geene plaats gemaakt hebben? De plichten der katholieken zijn duidelijk. Zij moeten de hoofden te zamen steken, noch geld noch moeite sparen om het kwaad kracht dadig tegen tc werken en de zegepraal van het goed te vestigen. Wonderlinre vei*8chijiiinx«‘si te illnrpiiiiEeai. Op ccnigen afstand van Saarbruek en S. AVemlel. bisdom van Trier, in Pruisen, ligt liet lief dorpje Marpingen, dat met zijne groene velden, mei zijne boomrijke heuvelen en zijne, nederige dasen on der het gebladerte verscholen, den reiziger min zaam toelachi. 't Is schildorachtig, stil en een zaam; het heeft eene godviuehligc bevolking, die zich op den akkerbouw toelegt, en deze op merkelijke bijzonderheid voegen wij er bij op dit Pruisisch dorp van 1700 inwoners is geen enkel protestant te vinden. Op derden Juli van het loopende jaar, dag der kroning v; n het standbeeld van O. L. V. van Lourdes, had in dal nederig dorpje de, volgende verschijning plaats vreemd aan deze veroordeelingen. cn dit toont ons klaar en duidelijk de kroniek der gebroeders Van Gampf.ne. Ziehier letterlijk hunne woorden De sententie jeghens de voornomde pacienten wierdt gheproniinciccrt up ’s Gravensteen, presi derende. als commissaris in dose affairen M. Fran- cJinya (urtewyïe, raadt van Vlaenderen ’s Go- nijekx. ons gheduchts hoeren en de KJanB «rth, ^ttlvanulter van «le exiploicten in «Je zelve cnniere, bij ende present wesende twee wcSae- prnen vaittler 14 cure ende ltnurlie«len Nccrelari», Gilles E uietvrceliontte, die de sententie uutgelezen heeft, Ziet gij wel? geen enkele pater of priester was cv tegenwoordig 't waren al burgerlijke rechters Van Campene voegt erbij, dat de plichtigen wcr- l naar de meriten van hiierlieder me: - i daden on ze stonden zoo weinig vast in hunnen 1 her. Willmn Rutsrmelim I'm ter Andries cn een ticheldekker «die wijlent’oenen slachtoffers der l waren. 33p j.'inr. BItiinUcrke, Wcurne, nivaiude, A'leujwt nunr l.i filter velde. 15 Juli. 1876. Liehtervelde-Veurne, 6 30 9 08 1 35 7 40 10 15 2 39 Inschrijvingsprijs 5 /r. 'sjaars; niet de I est G fr. Men schrijft in lii •’••«IIOMSF.. IIYCKASEVS y iitbiviM Vertrekuren van den •jz-‘ Nieiiporl-Dixmude, 7 30 12 buinkerke naar Veurne. 6 35 11 H’ g qg i Dbunudc-Nicuport, 9 50 10 i Veurih-Dixmude-Lichterv.7 37 1211 4 Deze .wagen is eene schandelijke fidsi/icatje der geschiedenis. Nooit heeft de ii qnisilie in ons land bestaan, ge lijk de b-gcnachlige- program van de geuzen op geelt. Eenieder weel, dat in t geval van eene moord of (■ene verwonding, floor do rechtbanken te beoor- 'leeh'ii, een welsdocloor wordt geroepen om de gc- "i'diliglu id der wonde., of de manier op welke de moord is gepleegd, vast Ie stellen. Wat zou men nu Zl'gg‘H. indien een schrijver b. v. hieruit öpmaakle dat liet gem eskundig korns zelf eene rechtbank be zit, <ji de nioor<h-:aars Al verwouders veroordeelt Dat zou. natuurlijk. eene vcrvalsching zijn. Welnu! het is iu>', zoo mei de zoogenoemde II. Inquisitie. "Wij hebben reeds gezegd, <lal de wetten van de I H- inquisitie. X 1 een w ecm ii a mieren god s dienst erkend< n en i Dilisvalstu, i ui..... gedoogd, ii als de Roomsche. Wanni er nu de magis- Pater De Jonglic zegt in zijn Gliendsche Geschiede- ketter óenen gcuz.enprcdikr.rf3. ceneii J..i. de f van kei k-en klcostergocd ergens wi>!.’h zittdn, ten, maar als beeldstomers. kerk- en kloostcrdievcn en er had som- muiters en moordenaars, en dal hunne sententie ge- dcelen. een oml «zeek 'ei no toen) plaats, ten •is Wellicht zal men nooit alles weten wat de terugkomst der geuzen aan het bestuur van Tland ons zou voorbehouden hebben. Buiten de herziening dei;-wcl van 1842 op het lager onderwijs, de verbanning van den' priester uit de school.de verwereldlijking en de verplichtendmaking van het onderwijs, be vatte hel geuzenprogram nog andere weldaden die maar na den 13 Juni moesten kenbaar ge maakt worden. Volgens eene brusselsche briefwisseling zou de eerste dezer onbekende geuzeweldaden eene wel geweest zijn tegen de bedevaarten. Deze wet, in de duisternissen der logien ge smeed, stelde de bedevaarten op dcnzelfden voet dor jaarmarkten en fooren, en gelijk deze laatste zouden zij aan dezelfde politicreglemen- ten onderworpen zijn geweest. Volgens denzelfden briefwisselaar was er ons nog eene andere weldaad door de geuzerij voor behouden, namelijk eene wet op het toezicht der kloosters en het verbod, om het even in welke omsiandfgheden des levens, eenen kloosternaam aan tc nemen. Roe gelukkig zijn wij toch niet dat het kie zerskorps hel verstand heeft gehad van de geu zen met al hunne weldaden of beier gezegd met al hunne plagerijen naar den Oost tc zen den! Is de Roomsche. Wannci r i i n< il keltl'l’ n-nuTnnnprf?i kerk- en kloostergoed ergens d -'l n zij hem in hechtenis nemen. j'j'ls. aleer hen te oord. impiisitio, -/.ide men t 'velen, of de belichte al dan niet g< 4 20 5 5G 7»» 2 20 5 10 8 45 j Veurne-Ditinkerke. teekent, lieve lezers wij zouden voor den priester zijn zoo hij door stil te zwijgen met ons wilde meedoen, en ons God en goede zeden on gestoord liet af breken. Dat zal noch mag dc priester ooit, of hij zou ophouden priester te zijn verdediger van waar heid, goede zeden en beschaving!... Het is waarlijk te bejammeren dat velen, onder de katholieken zelfs, zich door dat huichelend de priester mocht zich met geene politiek bemoeijen, laten verblinden! Ieder christen, die de ware vrijheid en de ware beschaving toegedaan is, moet al doen wat mogelijk is, om het bestuur des lands aan deugdzame handen te doen toevertrouwen; en hij mag nooit vergeten, dat zoo dc priester zich bijvoorbeeld met kiezingen bemoeit, hij het doet om aldus eenen strengen plicht tc vervullen. Plichten der katholieken. Gnder dezen titel treilen wij, in den Ihus- een merkweerdig artikel aan, dat wij en overdenking aan onze lezers mede- Nooit misschien zijn dc aanvallen der boozen tcgen al wat goed in de wereld is, heviger en Overmoediger geweest dan heden. 4 oor al 'V'e de geschiedenis kent, is het onbetwistbaar i ot de wereld nooit buiten Christus, dat is te j Zeggen huilen de waarheid, een schijn van be schaving en vrede genoten heeft. Wat er nog 'au lieschaving en vrijheid bij de afgedwaalde sekten te vinden is, moet aan de ovcigcblcvenc *alholieken gedankt worden. Waar God ophield zijne ware aanbidders le 'inden daar werd de liarbarij volkomen meester. Dat alles is onbetwistbaar. Bemerken wij, dat de vrijmetseMj, de kerk ';lr* den Booze, legen de Kerk van den Zalig- of ’'Clukmaker, Christus, gesticht, een dubbel C|nde in ’t zicht heeft, tc weten vernietiging Van allen stelligen godsdienst, en vernietiging 'an allg wezenlijk gezag in den Staat. Die beide 'üngen komen uit op dit eenige punt: Vernieli- k’irig der Kerk, welke door hare leering en voor schriften de menschelijke driften beteugelt en I dcn eerbied voor het wettig gezag verplichtend maakt. Zoo iedereen volgens zijne driften leefde en l ficen gezag erkennen moest, zouden dan dc Jnenschcn op nieuw geene wilden zijn? Om de Kerk neer tc smijten, zoekt men in '•e besturen der landen, overal vrijmetselaars of I handlangers der vrijmetselaars aan t bewind te krijgen, en aldus door slechte en godsdicnsl- hatendc wetten aan de Kerk allen invloed te benemen. Ziet eens wat in die landen waar de vrij metselaars boven zijn, tegen den godsdienst niet gedaan wordt. Zij die God of godsdienst niet kennen, willen er zich uitsluitelijk het recht toematigen alle zaken der Kerk tc bestieren cn te regelen. Zoo de Kerk zich niet goedsmoedig hiat slaaf maken, dan staan de gevangenissen voor de bisschoppen en dc priesters open, of ze gaan den weg der ballingschap in, zoo zij dc trouw aan hunne plichten met hun bloed niet bezegelen, gelijk het, sedert negentien eeuwen, menigvuldige keeren het geval geweest is. De priester is natuurlijk de verdediger dor Kerk; als geleider aan 't volk, moet hij de ge- •oovigen het gevaar aantonnen. Omdat het de priester is, die de plannen der boozen gewoon lijk het boste kent, en bun gevolgelijk het meeste spel levert, roepen dc volksbedervers '•at de priester zich met geene politiek bemoeijen mag zij zouden den priester eerbiedigen, zeg den zij, zoo hij nergens tusschcnkwamDat be. k rijgen, benemen. liet tweede middel, om dc wereld tc ont- christenen is dc God- en zcdelocjzc drukpers. Alle dagen worden de geestelijken en voor al dezen die moedigst hel strijdperk binnentre den, om tc worstelen, in de slechte gazetten ge lasterd en belogen, omdat men weet, dat men dc Kerk geene gevoeligere slagen kan toebren gen dan in hare priesters. Dc priester vernie tigd, is de vernietiging der Kerk zelve. Dagelijks worden sakramenten, heiligen, ge loofspunten en zedclcer, do heiligste geheime nissen van den godsdienst, openlijk op eene duivelsche wijze bespot cn gelasterd. Dc ver derfelijkste feuilletons doen dc ontucht in dc horten razend ontvlammen, de walgclijkstc on deugden worden onder de meest toelachende kleuren voorgeschilderd. 1‘liehlig zijn ze, en grootelijks plichtig, die ■‘"y—1 11 1 volg straf' verdiende, altijd volgens dc bestaande wetten. Wie moest dit onderzoek doen? Priesters, door den koning daartoe aangesteld, en in deze bediening door den'Paus bekrachtigd. Is er iets zoo natuurlijk, dan dat er óen priester geroepen werd om over godsdienstige, soms godgeleerde vraagstuk ken een oordeel uit le brengen? De inquisiteurs wcplen door de Schepenen geroe pen om te onderzoeken, of de gevangenen kettersch waren; zij deden verslag aan de wethouders, en deze veroordeelden. Geen enkele priester had in Nederland de macht, zich in 'l minst met justicie of bestuur tc bemoeien. Het logenprogramma van den geuzenstoet zegt, dal Willem Rulsemclis, Pieter Andries, Jan Roose, I Lieven de Smet, Gilles Coorne. Jacob Schoelap cn I Wulfjaghere. benevens dc herdoopers Jan van i Pa: vs. Pieter de Kleef, Hendrik Macschalk en Lau rens Pieterszoon op de Veerleplaats den 30 Maart 1368 werden ter dood gebracht en omdat zij protestant Dit is vaisch, totaal valsch logon men over die niet bestaan hebbende (!;,i zij v^rden veroordeeld ui. t als proteslan- 'i'^hie J’itstiwiU dit bewijs I den gevecht i Calvinislischcn schoen, dat Willem Rulsemclis, Pie- dootslach gedaan hadde. niet nog anderen, hunne biechl spraken aan Roomsche priesters!... (1) Maar ziehier nog een ander feil, dut bewijst welke t' eenen der nog bestaande registers van lijfstraffe d'*r rtad Cent. i IJ'ordl voortgezet). staafd was op eene burgerlijke wet, afgekondigd den j -------- j - flj Dagboek van Cornells en l'hilip Van Cam 's] pene. Gent, Annoot-Brncckman. 1870. lil. 118 en 120 1 «is? I ISÜNtoriHche bent-hrijt iliK 11. Inquisitie j -V«»H tun «Evil Annonce*, 20 cl. pw reg. Id. rechterlijke, 50 ct. Eci herstellingen, 1 frank. Van J lot 5 reg. 1 h Fen nummer 15 ceiitiiuen. Afzonderl'jke nummers vour artikels, eta20 fr. hit 100 '•■''"•nu nttriti. te Vcurne Ut. We ICeilixe laiqiiimilir. - MH II H,l |i|| i

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1876 | | pagina 1