I Ifi 29 November 1.5*6. 1676. 6 02 j Dixmude-Nieuport, 9 50 de afschuwelijke I 6 30 7 40 Tack en Bcvuaert, Petv de 1 febvrc, kwestors. (M. Leon Visml is benoemd in vervanging van M. Woullcrs, c en M. Lefebvre vervangt Al. den B'"‘Sitoy, herkozen in jnui.) 9 00 •r--; -<• Scliollaerlondervoorzitters; Thozci?, Leon Visart en Ve1 RIE, godsdienst, enkel ingeboezeinu en aange- vrijgesproken, hielden de geuzenpapicren niet ord door haal tegen bare tegenstrevers en veroordeeüng te Gent, en nu de onschuld door eeiic dubbele vrijspraak bevestigd is, wat. doen die bladen? Wassclien zij het modder eti het A rijdag heelt gesteld als vo.p en uil te boeten het leed dal zij eenen achtbaren nplichtigen hebben aauge- Het is immers niet genoeg dat de eerste de beste lasteraar opkome mei eene aanklacht le gen eenen priester, om dezen in ’t gevaar ie brengen veroordeeld en in '1 gevang gesmeten te worden. 12 pUt 5’ Er is derhalve geen katholiek, rechtzinnig 1 zijne geloofsleer aangeklecfd, die nog langer meê kan gaan onderden standaard eencr partij, waarop de loochening van God geschreven staal want wat is de vrijdenkerij anders dan de wereldlijke zaken? Dat een katholiek zich afscheurt van derge lijke secte, is niet te verwonderen; en t is wel het minst te verwonderen dat de katholieke priester de hem toevertrouwde zielen tegen hel venijn der liberale leering waarschuwt. Dat is te meer noodig, daar hel liberaal denkbeeld eiken dag wordt voortgeplaut en rondgestrooid door duizenden monden, of'lie ver, pennen, en in al de rangen der samenle ving doordringtin ernstige» vorm voor den beschaafden lezer, brutaal-spollend voor de ge- meene lieden. De liberale drukpers, van dc Indé/icndance af tot de Chroniqtie, randt eiken dag den gods dienst, de Kerk, de vrijheid, de overtuiging der katholieken aan; al de christelijke oefeningen, aan welke wij ons overgeven, worden belache lijk gemaakt, beschimpt, belasterd christelijke genootschappen, gebeden, bedevaarten, proces sion, kloostergeloften, sacramenten, dogmas, wal wordt er niet al door dc partij van het licht en de beschaving met slijk en modder bespat In tegenwoordigheid van werking der libeialen («geuzen» geworden, volgens liumle eigene bekentenis, en niet alleen apostaten, maar vervolgers, versmaders en af- brekers van de Kerk,) wal slaat den katholieken te doen? liet gezond versland laat hel dadelijk zien strijd, onophoudelijke, onverbiddelijke strijd ter verdediging van wal hun dierbaarder is dan het leven Wat den priester betreft, dezen is het, inge volge zijnen stand, beloften cn verplichtingen, volstrekt onmogelijk mul gekruiste armen op dien hardnekkige» kamp loc te zien; hij zou een slechte priester, een verrader zijn van God en Kerk, moest hij onverschillig, ongemoeid het zaad der vernieling onder Gods; volk laten uitstorten op hem te verdenken; zij hoopten vele op -eene Wat is het liberalism? liet heeft zelf die vraag i liet liberalism 1 slijk at dal zij mei volle handen op de eer en het kleed van den vervolgden priester wierpen? Wel neen Ter- nauwernood vinden zij, in een hoekske van bun blad, plaats genoeg om, in een halt dozijn regels, die vrijspraak aan te kondi gen. \ele van die eerlijke gazetten mogen uiterst voldaan wezen dat de uitspraak van het vonnis zoolang heeft getoefd; want aldus heeft M. De lancker het recht en de macht verloren voor het gerecht rekening te vragen van de walge lijke en hatelijke artikels,- mei zoo veel hclsch en wulpsch behagen uitgevonden en verspreid. Aan waar is nu die verschrikkelijke beschul- diging gekomen, wie heeft ze vooruit gezel? i Wij wensehen dat die eerroovers konden ont- dekt worden, om den loon hunner lal hei ligheid te ontvangen daan. Kog de vrijspraak van M. Iklnncker, KAPE1.1.AAN VAN l’jlOVEN. Wij hebben dc uitspraak van het hol van be roep in deze zaak aangekondigd. Men weet dat onze vrome en algemeen geachte priester vervolgd was voor zedclooze aanslagen op twee minderjarige meisjes en dal deze hem ermede belichtten. Deze zaak werd eerst den 11 augusli voor de rechtbank van Veurne opgeroepen; een der meisjes trok hare eerste beschuldiging in en de achtbare onderpastoor werd vrij verklaard. Voor het hof van beroep trekt de tweede ins- Men schrijft uit Proven Nauwelijks was de tijding alhier aangekomen dat onze moedige priester 5l.de kapellaun Delancker, zoo onrecht- veerdig van eerloozc daden beticht, door het hof van Appel van Gent, samengesteld uil vijf Liberale réchters, was vrijgesproken, of de mare verspreidde zich gelijk de weerlicht door heel hel dorp; overal was het volop feest, en de klokken gingen aan het luiden dat hooien en zien verging geheel dc gemeente was in be weging. Men sprak van niels anders dan van den goeden uitslag van het proces; De blijd schap was algemeen en iedereen wachte met ongeduld de aankomst van M. den kapellaan af, om hem geluk te wensehen. In eenen oogwenk was geheel de dorpplaals bevlagd alwie een vaandel had, bracht het uit eigene beweging te voorschijn, en noglhns was M. Delancker nog niet toegekomen. Men kan zich geen gedacht maken van dc zoele vreugde die iedereen ge noot; 't was waarlijk eene aigemeene ontboeze ming, eene aigemeene ontlasting, omdat dc volkomene onschuld van den beminden kapel laan op zoo eene schitterende manier was erkend. van den zoo snoodelijk gelasierden wordt ditmaal ten volle bewe- Daarenboven hebben zijne verdedigers, en Van Biervliet, niet van hunnen kant, op zegenpralende wijze be- I De laatste discussie in dc Kamer heelt nog- i maals de ernstige aandacht des publieks geves-. I tigd op het doel, de strekking, de werking van bet liberalism cn de plichten der katholieken. Met uit te varen tegen hel Catholicism, dc priesters te beschuldigen, de biecht cn andere ontbloot zich geheel en al de secle, die beweert 9 08 1 35 10 15 2 39 l>c Kamer. De truulerij in de kamer der volksvertegen woordigers heeft dinsdag en woensdag voort geduurd. liet debat over de kiezingen van Ant werpen, Brugge en IJper, had eerst de kwestie van dc kieshcrvorming doen ontstaan, welke allengs veranderd is in eene diskussic die geheel en al liep tegende geestelijkheid. Volgens M. Lehardy de Beaulieu mag dc priester in Belgie niet anders zijn dan een huiskapellen» of een almoezenier van een lo gement; bij mag geen recht uitoefenen, bij is en moet een ongeschikt persoon zijn, en zijn invloed moet tot zero gebracht worden. M. Saiiiclefetle sprak in den zelfden zin, of liever dreef de dwaasheid nog verder. Daarna heeft M. Woeste het mes in de wonde gesteken terwijl de liberalen gedurig zagen of de versla ving dooi de geestelijkheid, die niet bestaal want de buiienkiezer zal katholiek zijn en blij- ves, al had de pastoor geen kiesrecht of geen invloed meer heeft M. Woeste gesproken van de onderworpenheid die de vrijmetselarij aan hare creaturen oplegt. M. Woeste heelt al de batterijen der vrijmetse larij bloot gelegd, door lezing te doen van stukken die Klaar bewijzen dat de logic tusschen- homt door de bedreigingen en de willekeurigslc en onwetielijkste controol op hare aanhangers; dat zij hen lol in de openbare ambten, waar zij hen geplaatst heeft, bewaakt. Vertegenwoor digers, senators cn ambtenaren van alle slach, die hunne plaats aan de logien verschuldigd zijn, mogen zich niet i>e wegen zonder hare toe stemming! Elke vrijmetselaar is slaaf van het ordewoord. Men opent hem maar de oogen voor het licht ouder liet gew elf van hel tempeltje des groolen bouwmeesters, op voorwaarde •dal zij geene» eigen wil meer hebben, geene .andere leer dan die van de geheimen club. De vrijmetselaar leeft in de beween! ijkslc slavernij, •en het juk dat op hem weegt, randt de mensche- •lijke weerdigheid aan. Op de kiezingen terugkomende, zegde spre ker wij hebben hel bedrog in de kiezingen niet noodig oiu te gelukken; voor onze kiezers is het stemmen tegen de libeialen eene aki van overtuiging, van geweten. Woensdag hebben MM. Bara en Jottrand ge- i wedieverd en beiden schenen zich het woord gegeven te hebben, om ai dc zottigheden in de Kamer uil te kramen, welke zij in dc slraatga. zetten schenen opgevischt te hebben. M. Bara klaagde over hetgeen bij noemt liet misbruik der heilige zaken. Weel ge, lezer, wat hij daarmcê verstaal? Zoo*dikwijls als een priester de geloovigen afwendt van het libera lism; zoo dikwijls hij heil vermaant niet in te stemmen met het liberalism, dat, volgens den Journal de Galij, niels finders is dan vrijdenkerij, maakt de priester, volgens meester Bara, mis bruik van de heilige zaken. Welnu, het lilicralism is dc albrckcrij der Kerk, het is juist liet tegenovergestelde van het geen de 11. Kerk leert, en dc priester zou dat lilicralism niet mogen bevechten? Eindelijk is dit gezaag donderdag geëindigd. Meester Bara heelt nog wat voortgeraasd. M» Malou heelt vervolgens hel woord genomen en •een voorontwerp van kieshervorming aan de Kamer beloofd. M. Kervyn de Lettenhove weer legde zekere aanvalfeu der tegenpartij tegen de geestelijkheid; M. Frère, kwam tusschen, vol gens oude gewoonte, om dc gemoederen op te hitsen en om tegen M. Malou, uil te varen; M. Dumorlier verweet aan het liberalism zijn ge weld en zijne goddelooshicd; en eindelijk gaf M. J.u obs eene zegepralende wederlegging aan al de zotte beschuldigingen van M. Bara, waarna deze laatste opkwam met een dwaas voorstel, ■dal op niets gegrond was, strekkende om een ■onderzoek te openen over de kiezingen van Antwerpen, Brugge en IJper dus over twaalf vertegenwoordigers, waar tegen geene enkele klacht uil die steden was gemaakt. Ook werd dit voorstel vei worpen deer 62 Stemmen tegen •15. ,'t de Kamer haar bureel samen- I ulglM. Thibault, voorzitter; MM. 1 l&echteriij k Ki ronijk Zijn door de korrcctionnele rechtbank van Vrnir.e veroordeeld Zittingen van 23 en 24 nov. Verspeten Virgi nia, kantwerkster te Dixmude. tol 1 maand gevang, voor slagen op hare wettige ipoeder. Gheeraert Lodewijk, werkman te Nieuporl, tot iO fr. boet, voor slagi'ii. Gorteel Lodewijk, werkman te Oostduynkerke, tot 100 fr. boet, voor jacht niet stroppen. Elias Gei maan, werkman te Hondschoot^; tot '1" 8 dagen gevang, voor braak van afsluiting; 2” S dagen gevang, voor slagen; 3" 10 fr. l oet, voor braak van mobilaire voorwerpen. Inschrijvingsprijs 5 /r. 'sjmirs; mei de I sf 6 fr. Men schrijft in Vertrekuren vun den ijxereuweg; van lluinkcrke, Vruruc-, «de, .Vieupori raar i.i-iitervridr. 1 oelob. 1876. Duinkcrke naar Vrurnc, 6 35 11 10 3 40 5 00 Nieuport-Dixmiide, 7.30 12 >i» 4 20 Lichtervclde-Veurne, Veuriie-’Dixniiido-Liéhlci v.7 37 12 11 4 37 G 02 j Dixmude-Nieuport, 9 50 2 20 8 45 j Veuri.ie-Diunk.u ke. fclrnhl ^'e V‘Oege,e getu'genis in en de on- Lcscart, sekreprissen,; MM. dc Zerczo cn Lc- priester l ZOU. overleden, MM. dc advokaten Drubbcl wcz.cn dat zelfs de stoffelijke mogelijkheid der feiten letterlijk niet kou b s.aan. .Maar is dal genoeg? Kolommen vol schreven de eerlijke liberale gazetten over zijne plicliligheid, vóór dal er nog eenig bewijs was; g; durende verscheid© maan den hééft de geachte priester bloot gestaan aan den smaad, den hoon en den laster van al de i ï,r;i- m r .i i> liberale geuzenpapiéren van Belgie cn den sacramenten ineen hatelyk daglmhtleMcben V|.ce,ndc;'zijII0 j;ei* wer(1 verdachi, zijn, naam i, bevlekt, zijne rust’ gesloten en de eer izijuer de yrijhe.d voor le staan, en zij treedt te voor- f;1Iii||ie f)ezwaddei.d<fo sclnjn ?ehjk zij wezenhjk is v.jandm van God To(,n M ÜL.lailck(H. in ccrs(en nanl werd spoord door haal tegen hare legeuslrevcrs door de razernij naar het bewind. duidelijk genoeg beantwoord is dc vrijdenkerij, of is niets. En dal die stel ling niet enkel het gedacht van eenen is, ziet men bewezen in elk liberaal schrift, vyaar de ongodsdienstigheid ten klaarste uilschijnt. Er is derhalve geen katholiek, rechtzinnig zijne geloofsleer aangeklecfd, die nog langer mee kan gaan onderden standaard cener partij, waarop de loochening van God geschreven staat loochening van Gods werking, ten minste in dc i i I 1 f 8 i> -lz :WB c? -- ju<;ti .u. ucidiivaui in üUiölüii rniinc;; .-** crf’t Annokckn, 20 cl. pet ld. rechterlijke, 50 cl. Ecl herstellingen. 1 ft ank. Van 1 lot 5 reg 1 fr. Een nummer 15 ccnltmen. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz,, 20 Ir. het 100 lij UO.MIOMHE-IlVrlKASEYS biiCKkkk CITU<VIN Z.wat i« onnrnuir I.»iIe Veurn*

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1876 | | pagina 1