I
Ifi
29 November 1.5*6.
1676.
6 02 j Dixmude-Nieuport, 9 50
de afschuwelijke
I
6 30
7 40
Tack en
Bcvuaert, Petv de
1
febvrc, kwestors. (M. Leon Visml is benoemd
in vervanging van M. Woullcrs, c
en M. Lefebvre vervangt Al. den B'"‘Sitoy,
herkozen in jnui.)
9 00
•r--; -<•
Scliollaerlondervoorzitters;
Thozci?, Leon Visart en
Ve1 RIE,
godsdienst, enkel ingeboezeinu en aange- vrijgesproken, hielden de geuzenpapicren niet
ord door haal tegen bare tegenstrevers en
veroordeeüng te Gent, en nu de onschuld door
eeiic dubbele vrijspraak bevestigd is, wat. doen
die bladen? Wassclien zij het modder eti het
A rijdag heelt
gesteld als vo.p
en uil te boeten het leed dal zij
eenen achtbaren nplichtigen hebben aauge-
Het is immers niet genoeg dat de eerste de
beste lasteraar opkome mei eene aanklacht le
gen eenen priester, om dezen in ’t gevaar ie
brengen veroordeeld en in '1 gevang gesmeten
te worden.
12
pUt 5’
Er is derhalve geen katholiek, rechtzinnig 1
zijne geloofsleer aangeklecfd, die nog langer
meê kan gaan onderden standaard eencr partij,
waarop de loochening van God geschreven staal
want wat is de vrijdenkerij anders dan de
wereldlijke zaken?
Dat een katholiek zich afscheurt van derge
lijke secte, is niet te verwonderen; en t is wel
het minst te verwonderen dat de katholieke
priester de hem toevertrouwde zielen tegen hel
venijn der liberale leering waarschuwt.
Dat is te meer noodig, daar hel liberaal
denkbeeld eiken dag wordt voortgeplaut en
rondgestrooid door duizenden monden, of'lie
ver, pennen, en in al de rangen der samenle
ving doordringtin ernstige» vorm voor den
beschaafden lezer, brutaal-spollend voor de ge-
meene lieden.
De liberale drukpers, van dc Indé/icndance af
tot de Chroniqtie, randt eiken dag den gods
dienst, de Kerk, de vrijheid, de overtuiging der
katholieken aan; al de christelijke oefeningen,
aan welke wij ons overgeven, worden belache
lijk gemaakt, beschimpt, belasterd christelijke
genootschappen, gebeden, bedevaarten, proces
sion, kloostergeloften, sacramenten, dogmas,
wal wordt er niet al door dc partij van het
licht en de beschaving met slijk en modder
bespat
In tegenwoordigheid van
werking der libeialen («geuzen» geworden,
volgens liumle eigene bekentenis, en niet alleen
apostaten, maar vervolgers, versmaders en af-
brekers van de Kerk,) wal slaat den katholieken
te doen?
liet gezond versland laat hel dadelijk zien
strijd, onophoudelijke, onverbiddelijke strijd
ter verdediging van wal hun dierbaarder is dan
het leven
Wat den priester betreft, dezen is het, inge
volge zijnen stand, beloften cn verplichtingen,
volstrekt onmogelijk mul gekruiste armen op
dien hardnekkige» kamp loc te zien; hij zou
een slechte priester, een verrader zijn van God
en Kerk, moest hij onverschillig, ongemoeid
het zaad der vernieling onder Gods; volk laten
uitstorten
op hem te verdenken; zij hoopten vele op -eene
Wat is het liberalism? liet heeft zelf die vraag i
liet liberalism
1 slijk at dal zij mei volle handen op de eer en
het kleed van den vervolgden priester wierpen?
Wel neen Ter- nauwernood vinden zij, in een
hoekske van bun blad, plaats genoeg om, in een
halt dozijn regels, die vrijspraak aan te kondi
gen.
\ele van die eerlijke gazetten mogen uiterst
voldaan wezen dat de uitspraak van het vonnis
zoolang heeft getoefd; want aldus heeft M. De
lancker het recht en de macht verloren voor
het gerecht rekening te vragen van de walge
lijke en hatelijke artikels,- mei zoo veel hclsch
en wulpsch behagen uitgevonden en verspreid.
Aan waar is nu die verschrikkelijke beschul-
diging gekomen, wie heeft ze vooruit gezel?
i Wij wensehen dat die eerroovers konden ont-
dekt worden, om den loon hunner lal hei ligheid
te ontvangen
daan.
Kog de vrijspraak van M. Iklnncker,
KAPE1.1.AAN VAN l’jlOVEN.
Wij hebben dc uitspraak van het hol van be
roep in deze zaak aangekondigd.
Men weet dat onze vrome en algemeen geachte
priester vervolgd was voor zedclooze aanslagen
op twee minderjarige meisjes en dal deze hem
ermede belichtten.
Deze zaak werd eerst den 11 augusli voor de
rechtbank van Veurne opgeroepen; een der
meisjes trok hare eerste beschuldiging in en
de achtbare onderpastoor werd vrij verklaard.
Voor het hof van beroep trekt de tweede ins-
Men schrijft uit Proven Nauwelijks was
de tijding alhier aangekomen dat onze moedige
priester 5l.de kapellaun Delancker, zoo onrecht-
veerdig van eerloozc daden beticht, door het
hof van Appel van Gent, samengesteld uil vijf
Liberale réchters, was vrijgesproken, of de mare
verspreidde zich gelijk de weerlicht door heel
hel dorp; overal was het volop feest, en de
klokken gingen aan het luiden dat hooien en
zien verging geheel dc gemeente was in be
weging. Men sprak van niels anders dan van
den goeden uitslag van het proces; De blijd
schap was algemeen en iedereen wachte met
ongeduld de aankomst van M. den kapellaan af,
om hem geluk te wensehen. In eenen oogwenk
was geheel de dorpplaals bevlagd alwie een
vaandel had, bracht het uit eigene beweging te
voorschijn, en noglhns was M. Delancker nog
niet toegekomen. Men kan zich geen gedacht
maken van dc zoele vreugde die iedereen ge
noot; 't was waarlijk eene aigemeene ontboeze
ming, eene aigemeene ontlasting, omdat dc
volkomene onschuld van den beminden kapel
laan op zoo eene schitterende manier was
erkend.
van den zoo snoodelijk gelasierden
wordt ditmaal ten volle bewe-
Daarenboven hebben zijne verdedigers,
en Van Biervliet,
niet van hunnen kant, op zegenpralende wijze be-
I
De laatste discussie in dc Kamer heelt nog- i
maals de ernstige aandacht des publieks geves-. I
tigd op het doel, de strekking, de werking van
bet liberalism cn de plichten der katholieken.
Met uit te varen tegen hel Catholicism, dc
priesters te beschuldigen, de biecht cn andere
ontbloot zich geheel en al de secle, die beweert
9 08 1 35
10 15 2 39
l>c Kamer.
De truulerij in de kamer der volksvertegen
woordigers heeft dinsdag en woensdag voort
geduurd. liet debat over de kiezingen van Ant
werpen, Brugge en IJper, had eerst de kwestie
van dc kieshcrvorming doen ontstaan, welke
allengs veranderd is in eene diskussic die geheel
en al liep tegende geestelijkheid.
Volgens M. Lehardy de Beaulieu mag dc
priester in Belgie niet anders zijn dan een
huiskapellen» of een almoezenier van een lo
gement; bij mag geen recht uitoefenen, bij is en
moet een ongeschikt persoon zijn, en zijn invloed
moet tot zero gebracht worden.
M. Saiiiclefetle sprak in den zelfden zin, of
liever dreef de dwaasheid nog verder. Daarna
heeft M. Woeste het mes in de wonde gesteken
terwijl de liberalen gedurig zagen of de versla
ving dooi de geestelijkheid, die niet bestaal
want de buiienkiezer zal katholiek zijn en blij-
ves, al had de pastoor geen kiesrecht of geen
invloed meer heeft M. Woeste gesproken van
de onderworpenheid die de vrijmetselarij aan
hare creaturen oplegt.
M. Woeste heelt al de batterijen der vrijmetse
larij bloot gelegd, door lezing te doen van
stukken die Klaar bewijzen dat de logic tusschen-
homt door de bedreigingen en de willekeurigslc
en onwetielijkste controol op hare aanhangers;
dat zij hen lol in de openbare ambten, waar zij
hen geplaatst heeft, bewaakt. Vertegenwoor
digers, senators cn ambtenaren van alle slach,
die hunne plaats aan de logien verschuldigd
zijn, mogen zich niet i>e wegen zonder hare toe
stemming! Elke vrijmetselaar is slaaf van het
ordewoord. Men opent hem maar de oogen voor
het licht ouder liet gew elf van hel tempeltje
des groolen bouwmeesters, op voorwaarde
•dal zij geene» eigen wil meer hebben, geene
.andere leer dan die van de geheimen club. De
vrijmetselaar leeft in de beween! ijkslc slavernij,
•en het juk dat op hem weegt, randt de mensche-
•lijke weerdigheid aan.
Op de kiezingen terugkomende, zegde spre
ker wij hebben hel bedrog in de kiezingen
niet noodig oiu te gelukken; voor onze kiezers
is het stemmen tegen de libeialen eene aki van
overtuiging, van geweten.
Woensdag hebben MM. Bara en Jottrand ge- i
wedieverd en beiden schenen zich het woord
gegeven te hebben, om ai dc zottigheden in de
Kamer uil te kramen, welke zij in dc slraatga.
zetten schenen opgevischt te hebben.
M. Bara klaagde over hetgeen bij noemt liet
misbruik der heilige zaken. Weel ge, lezer,
wat hij daarmcê verstaal? Zoo*dikwijls als een
priester de geloovigen afwendt van het libera
lism; zoo dikwijls hij heil vermaant niet in te
stemmen met het liberalism, dat, volgens den
Journal de Galij, niels finders is dan vrijdenkerij,
maakt de priester, volgens meester Bara, mis
bruik van de heilige zaken.
Welnu, het lilicralism is dc albrckcrij der
Kerk, het is juist liet tegenovergestelde van het
geen de 11. Kerk leert, en dc priester zou dat
lilicralism niet mogen bevechten?
Eindelijk is dit gezaag donderdag geëindigd.
Meester Bara heelt nog wat voortgeraasd. M»
Malou heelt vervolgens hel woord genomen en
•een voorontwerp van kieshervorming aan de
Kamer beloofd. M. Kervyn de Lettenhove weer
legde zekere aanvalfeu der tegenpartij tegen de
geestelijkheid; M. Frère, kwam tusschen, vol
gens oude gewoonte, om dc gemoederen op te
hitsen en om tegen M. Malou, uil te varen; M.
Dumorlier verweet aan het liberalism zijn ge
weld en zijne goddelooshicd; en eindelijk gaf
M. J.u obs eene zegepralende wederlegging aan
al de zotte beschuldigingen van M. Bara, waarna
deze laatste opkwam met een dwaas voorstel,
■dal op niets gegrond was, strekkende om een
■onderzoek te openen over de kiezingen van
Antwerpen, Brugge en IJper dus over twaalf
vertegenwoordigers, waar tegen geene enkele
klacht uil die steden was gemaakt. Ook werd
dit voorstel vei worpen deer 62 Stemmen tegen
•15.
,'t de Kamer haar bureel samen- I
ulglM. Thibault, voorzitter; MM.
1
l&echteriij k Ki ronijk
Zijn door de korrcctionnele rechtbank van Vrnir.e
veroordeeld
Zittingen van 23 en 24 nov. Verspeten Virgi
nia, kantwerkster te Dixmude. tol 1 maand gevang,
voor slagen op hare wettige ipoeder.
Gheeraert Lodewijk, werkman te Nieuporl, tot iO
fr. boet, voor slagi'ii.
Gorteel Lodewijk, werkman te Oostduynkerke, tot
100 fr. boet, voor jacht niet stroppen.
Elias Gei maan, werkman te Hondschoot^; tot '1" 8
dagen gevang, voor braak van afsluiting; 2” S dagen
gevang, voor slagen; 3" 10 fr. l oet, voor braak van
mobilaire voorwerpen.
Inschrijvingsprijs
5 /r. 'sjmirs; mei de
I sf 6 fr.
Men schrijft in
Vertrekuren vun den ijxereuweg; van lluinkcrke, Vruruc-, «de, .Vieupori raar i.i-iitervridr. 1 oelob. 1876.
Duinkcrke naar Vrurnc, 6 35 11 10 3 40 5 00 Nieuport-Dixmiide, 7.30 12 >i» 4 20 Lichtervclde-Veurne,
Veuriie-’Dixniiido-Liéhlci v.7 37 12 11 4 37 G 02 j Dixmude-Nieuport, 9 50 2 20 8 45 j Veuri.ie-Diunk.u ke.
fclrnhl ^'e V‘Oege,e getu'genis in en de on-
Lcscart, sekreprissen,; MM. dc Zerczo cn Lc- priester
l ZOU.
overleden, MM. dc advokaten Drubbcl
wcz.cn dat zelfs de stoffelijke mogelijkheid der
feiten letterlijk niet kou b s.aan.
.Maar is dal genoeg?
Kolommen vol schreven de eerlijke liberale
gazetten over zijne plicliligheid, vóór dal er nog
eenig bewijs was; g; durende verscheid© maan
den hééft de geachte priester bloot gestaan aan
den smaad, den hoon en den laster van al de
i ï,r;i- m r .i i> liberale geuzenpapiéren van Belgie cn den
sacramenten ineen hatelyk daglmhtleMcben V|.ce,ndc;'zijII0 j;ei* wer(1 verdachi, zijn, naam
i, bevlekt, zijne rust’ gesloten en de eer izijuer
de yrijhe.d voor le staan, en zij treedt te voor- f;1Iii||ie f)ezwaddei.d<fo
sclnjn ?ehjk zij wezenhjk is v.jandm van God To(,n M ÜL.lailck(H. in ccrs(en nanl werd
spoord door haal tegen hare legeuslrevcrs
door de razernij naar het bewind.
duidelijk genoeg beantwoord
is dc vrijdenkerij, of is niets. En dal die stel
ling niet enkel het gedacht van eenen is, ziet
men bewezen in elk liberaal schrift, vyaar de
ongodsdienstigheid ten klaarste uilschijnt.
Er is derhalve geen katholiek, rechtzinnig
zijne geloofsleer aangeklecfd, die nog langer
mee kan gaan onderden standaard cener partij,
waarop de loochening van God geschreven staat
loochening van Gods werking, ten minste in dc
i
i
I
1
f
8 i>
-lz :WB
c? -- ju<;ti .u. ucidiivaui in üUiölüii rniinc;;
.-** crf’t
Annokckn, 20 cl. pet
ld. rechterlijke, 50 cl.
Ecl herstellingen. 1 ft ank.
Van 1 lot 5 reg 1 fr.
Een nummer 15 ccnltmen.
Afzonderlijke nummers
voor artikels, enz,, 20 Ir.
het 100
lij UO.MIOMHE-IlVrlKASEYS
biiCKkkk CITU<VIN
Z.wat i« onnrnuir I.»iIe Veurn*