.miwe.ipcu sielhn zien voor, van 6814). lb? Opinion, van Antwerpen, heelt eene ver gadering der vrijdenkerij aldaar in den Uheini/an mingekomligd. Op het dagorde van die verga dering stond 2" Inriclileinh’ maatregels voor bet banket dat >.al plaats hehben op Goeden Vrijdag (dit SainiJ, tot welk banket zullen worden uilge- uoodigd, alle partijen van het vrije onderzoek, om de iiedendaagsche overwinningen op de x pi leslei r<’geering Ie vieren, te beginnen met oen aanslag te Gamiossa, in de 10* eeuw, lol >j d< n val van de pauseijlke macht in de 19*. Men ziet bet, die gasten zijn er maar up uit om al wat den katholiek duurbaar is ie hooiien en ie beiéedigeu. De Goede Vrijdag wordt door alle ehrislengezitidheden geëerbiedigd en ge vleid; die atl lekeis der religie iuiegendei 1, kiez. u oein u.t om Dengenen te beledigen die Let neut uit de vvaaihcid in de wereld biachl. Iku Veepest. De Moniteur van Donderdag kondigt een omZQ brief af, door den minister van liinnenlandsche zn aan de gouverneurs der provinciën gezonden waarin hij beveelt, dat de veehouders over hu' dieren eete onophoudelijke waakzaamheid imd uitoefenen, en zoodra er zich eenig kenleeken ziekte vertoonen zou, zij zich onnuddelijk lol naast bijwonenden veearts moeten wenden, lm deze eenigcii twijfel koestert over de.i aard ziekte of een geval van veepest herkent cf denk herkennen moet hij aanstonds langs den naburig1 1 11 1 eener dringende depeche, aan liet departement hinnenlandsdie zaken. De veearts z.d insgrl eene depeche zenden aan den gouverneur der I vincie, ten einde de.en van het geval te verwill1) Het ministerie zal onmiddclij.i bevoegd.» mail l r plaatse zenden, ten einde den wezenlijken der ziekte te onderzoeken, en. in overeenstemt nu t den veearts, des noods de eerste maaliev voor te schrijven. bi afwachting van de komst dezer personen.j de burgemee: ter den uitvoer verbieden van al Wl zich op de hoeve bevindt en deze onder bew.i stellen. Indicn hel zieke dier sterven zon vóél aankomst der bijzondere veeartsen, zal de i’ builen worden gebracht en in eene alg -zon* plaats, ti n einde aan de beschouwing der veeal te kunnen worden onderworpen. Verder wordt de grootste waakzaamheid aai veeartsen oj gelegd. Ten opzichte der nieuwe kieswet zijn het de gi-uzi n alleen niet meer die zich loonei) ge heel het land door, zijn de katholieken opge staan. Naar het voorbeeld der Antwerpsche meelingisien en katholieken, houden zij overal vergaderingen en zenden verzoekschriften naar de hamers; om te vragen dal men ten allen prij..e hel bedrog der geuzen zou tegenhouden. De geuzen slaan ervan verbaasd en verschrikt en de Antwerpse,de oproermakers verwijten en randen hunne koniraters van andere sleden aan, omdat zij hun vooi beeld niet volgen. Maar bel volk wil geen oproer meer, en de werklieden zijn bet moede zich in de gevangenis te laten stoken voor die heerkens die hen gedurig op stoken maar zelve niet te vooiscnijn komen. Men zou willen in onze streek eenig gerucht maken over de zoogenaamde Burgerlijke be graving van den heer Bouten. Wij zullen ecus 1 'ii ot ai die veronlweeriii- ander zal ontslaan. Inwoners van ghig der geuzen in hun gazeije en elders uitge- a.ui de rechtbank i drukt, wel oprecht besta;,!, en als hel misschien niléén deze sclia- j op nieuw geeue van die valsche en schijnheilige 1 1 i iii. voorzichtig geweest. Maar toch waarom heek hij hel lijk over den kcikholmuur wi 1 il doe ij werpen? Zeu dal bij geval gcene unvindiud zij:, der geuzen, om den burgi meester bij la l volk hatelijk te maken? En daarbij, verouder- steil dal Injilc kist over den muurhad doen over geven, had liet lijk duarjimde begraven geweest! Door de manier van vél halen kan men alles al- scli uwe lijk maken, bijzonderlijk als men spreek, van eeneu tegenstrever, "Maar waai om gcene verhevenheid op he, graf laten maken, gelijk op andere graven? I De reden is eenvoudig op dal deel van ‘t k rk hof maakt men geeue verhevenheden; daarcu boven worden z,ij meest altijd kruisgewijze g<| maakt, en doktor Bouten wilde noch van kiuif noch van gekiuisleu Zaligmaker welen. Wal de twee brandende koersen betrek, hel graf geplaatst, moesl er een katholiek zie verstouten in den donkeren avond kersen graven te doen branden, de geuzen zouden eersten zijn om ertegen te schreeuwen, en i name des vooruitgang#, tegen deze misbruik# der middeneeuwen te bassen. Maar wie hal hel recht deze kersen en het kruis op hel gri te plaatsen? Bijgevolg ids er geen recht bc slaat, kan er geen recht gekwetst worden. Hieruit kan men wellicht besluiten dat al di geruchten door de Alveringhemsche geuzen vei spreid en door bel volk al te licht aanveerd, nb voortsprolen uil nienscldievendheid, mal alleenlijk uit baal en jaloezie legen den heer bui gemeesier der gemeente, Eene bemerking die wij ook zouden kumM maken, is het verschil tusschen de beoordeclii, der geuzen over de geuzenburgemeeslers en katholieke. Als de geuzen burgemeesters de lw ligste en zekerste rechten der katholieken schei den mei de procession te verbieden, de bedl vaarders al le rossen met slokken en zonncslj gen, en wel bijzonder, als zij de katholicl kerkhoven ontceren, de geuzengazetten sprcW niets dan lof over hunne handelwijze. Eu als i katholieken, integendeel du machtgebruikt die zij waarlijk bezitten om de rechten der E tholieken le handhaven, dan worden zij linksj rechts door die bladen aangeland en op de i' bermherlelijksle wijze gelasleid. Maar nog eene beschuldiging blijft over. E' werkman verhief de stem en zegdeMenschc laai ons allen een gebed doen voor onzen brav' doktor!.... En de burgemeester hield zijn hoed op ensmooide zijne cigaar voort! De begraving was burgerlijk, ïis le zegge dal God eu Kerk eruit gesloten waren; de bi gemeester was daar alleenlijk om de orde, handhaven, zooals een burgemeester overal zi moet, waar onlusten zouden kunnen ontsla# (De burgemeesters van Antwerpen, Brussi Luik, enz., builden dit punt wal beter mogi onderhouden). M. de burgemeester was daar leenlijk om zijnen plicht van burgemeester! kwijlen, en misschien zag hij in dal alles gehj wat anders dan een gebed voor den afgesl» ven; daarom hield hij den hoed op hel hooi daarom geneerde hij zich niet zijne sigaar vet te smooren. Hoe eenvoudig is hel dan al het lawijt genzen le wederleggen! Zij zullen nog schreeuwen en lieren, maar 'tzal alleenlijk 't om gerucht le maken, gelijk zij overal begint doen. Dat de katholieken ze maar laten roep1 slillekens hunnen weg voortgaan en, als Tm dig is, met kloekle eu moed handelen voor C| Kerk en Vaderland, niettegenstaande de aan' len die zij van de geuzen te onderslaan zul hebben! A’ordt er hier of daar een geklist en veroordeeld, (lau is de slral zoo zwaar niet, of hij begint kort nadien weer opnieuw. Men verzekert dal, na de vcrelieiiing dezer uachlèn le onderzoekt- processen, een iunw. r-- r> o de rechtbank drukt, wel oprecht bestakt, en als hei misschien ie vragen, ol tic gcmcimlckas niléén deze sc.iia- i op nieuw geeue van die valsche eu suiujuiiudige «le verguedmg mui l dragen, ol er geen middel j tiekkeii zijn, om de Kalhulieken bij nel Volk 1 hatelijk te maken. Eerst en vooral willen wij geenszins over den peisoon van Dr Bouten handelen. Wal zijn p.l eu geoordeeld wij luien aan God bel oordeel over. oor zijn voorgaande leven, de man is genoeg in de streek bekend die hem een enkelen keer iiecli liooren spreken, ’lis gelijk waar, heelt 1 aanstonds over hem zijn oordeel kunnen strij ken. Ter gelegenheid zijner begraving, wil men «oude koeien uil den gracht halen, eu hel gedrag door den eerbiedwem-digen eu alom i geachte» heer pastoor van Alvermghem, over lange jareu gevolgd, beknibbelen, om alzoo dien ecrbicdweerdigeii ouderling voor onver- I draagzaam le doen doorgaan. Als hel zitten eu de hoogzaal is i t'iwonlijk. .’tl. De Wael eu consuorien ei in le doen hisscUciikumen. T Ware maar icciii; want tie geuzen zien al- 1 lijd liuiiue pleizieren u t de algemeene kas be- legen woord igen staal beireti, hij is dood laaid noideii, lolzelisde periodiekeojirocrentutwii laten aan God bet oordeel ov de aaiigroeiiug heel eu al, in i geuzeu-burgetneesler groeung 1 klommen. In 1873 was er eene vermeerdering kiezers tip T voorgaande jaar (60G2 en lu 1874 eene vermeerdering van op 1873 (G814 on 7258). In 1873 eene vermeerdering van 421, kiezers «ip 1874 (72.38 eu 7G79). In 1876 eene vermeerdering van 343 kiezers op 1873 (7679 en 8222). Dus, op 4 jaar eene vermeerdering van 2160 kiezers; of gemiddeld 540 kiezers 's jaars; i tienmaal meer, thans sedert het burgemeester- schap van M. De Wael, dan onder de regeerin- gen van MM. de burgeiueeslers l.oos en Van hut. Eu hiri spreken wij enkel van Kamer-kiezers. Haalden wij tevens de sialisliek «Ier provint ie- en gcmeeiibkieza-rs aan, wij zouden t-cne nog gioo'ler lahrikalie vast et sldlen heldien. Inderdaad, in 1872 wmen er 7639 provincie- kiezers; m 1876 rijn er 9822 tiaugroeiing 2763 op 4 jaar, oi geveer 700 ’s jaars. I'i 1872 waren er 7366 gcmeeutekiezers, in 1876 zijn er 10,583, aa.in,roeiiug 3217 op 4 jaar; meer dan 800 s jaars. Tegenover die ongehoorde handelwijze der geuzen, slelleu wij de eerlijke handeling der Alt ciingpai lij; nooii nam zij haren toevlucht lot bedrog mum virvalsching; eerlijk en weeidig heelt zij immer hare talrijke zeg ipraleu be haald. Oiilegeiisprcke ijke cijfers ocvvijzen on- nnddelijk die waarheid. In den builta) waren in 1866, voor hel ar rondissement, 2209 lv; m.-rkiezers; in 1869 waieu er 2324: aaiigroeiiug cp 4 jaar 113; of minder dan 30 s jaars lu 1876 lelden wij er 2448; aangroeiing 124 op 7 jaar, ol minder dau 18’sja. rs gemiddeld. Burgers, dm noch aan eerlijkheid boudl, leesten herleest die cijfers en vraagt met ons of M. Malou mei eene slechlc daad zou be gaan, ais hij aan de vervalscliiug de minste kans geelt, om, door zulke middelen, meester te worden van hel gouvcruemeul. in zijn recht, en niemand meende dat hij licht- j was, om zonder gegronde re dens" ie" handelen. Ock stond men le Alverin- ghem weinig of niet verwonderd, wanneer dal gerucht op de parochie verspreid wierd. Maar wal de schouders doel oplrekkcn en eeneu glim lach van medelijden verdient, T is hetgeen de lotsprekcr van D' Bouten te zijner eer ophaall I iederen zondag betaalde hij oenen werkman om eene mis le zijner inieutio le hooien, omdal hij zelf naar de kerk niet wilde gaan, alsof een ander voor ons kon voldoen in dal punt. Waarlijk de schrijver, die zulke dingen aan den dag brengt, kent zoowel zijnen catechismus niet als hij hel wel zeggen wil. Maar laai ons op de begraving komen: ’lis daar hel bijzonderste punt. Moesl Dr Bouten in gewijde aarde begraven worden, ja of neewV ual is de bijzonderste kvveUie. Als wij de iechten der Kerk willen doen gel den, zeker is hel dat D' Bouten in het katholiek kerkhof niet mocht begraven worden. Hel is de katholieke overheid alleen die uitspraak mag doen, ot iemand aan de katholieke religie be hoort of niet. De overheid had haar besluit doen kennen, bijgevolg was de zaak beslist Maar wil de burgerlijke macht het onderscheid van religie nog herkennen, en moeten de lijken ader burgers niet zonder onderscheid op het zelfde kerkhof begraven weiden? Wij antwoor den zonder aarzelen, neen, en wij roepen tol bevestiging van ons gezegde, het dekreet in van I jaar XI eu het gebruik zonder legem prank loe- gepast, lot over ccnige jareu, en welk de wellen cp de zekerste manier kan uitleggen. Dat dc- Kicel, zcgl men, zouden wij willen aanveerden, moest het met geeue schande beladen zekere soort van buigers, deze namelijk die door de «.albolieke Kerk verworpen zijn. Maar sedert wanneer hebben de onderdanen hel recht om de burgerlijke wet onder de voeten te treden, iederen keer dat er voor hun on- aangenaamhcGCii uit die wet voortvloeien? ciuigen zouden er zijn die mei de bloedwel op du loterij zouden lachen, eu die wel terstond ais nietig verklaren. Dus heelt de heer Burgemeester van Alve- ringhem wijzelijk gehandeld met de uitspraak der kcrkclijkc Overheid te ondersteunen en te handhaven. Maar hij is gróf en hatelijk, laag en onchris telijk le weik gegaan,» schrijft men. Die de zaken van bij niet kenden, en maar hel open baar gezien hebben, kunnen alzoo redenecren; maar d e wisten wat de geuzen van Alvei inghein bereidden zouden anders spreken. Hel was niet zonder reden dal M. de burge meester drie gendarmen en twee veldwachters had ontboilcn. Is hel misschien niet waar, dal I de geuzen van Alveringhem den woensdag naai de omliggende sleden eu dorpen gezonden had- I telegraaf er. bij middel den, om de geuzen bij te roepen? Dal zij deal richt zrmlen van hl fut. donderdag weer naar Veurne zonden en meer aandrongei) bij hunne vrienden, opdal zij naar Alveriiigiiem zouden komen? De geuzen wilden eene manifestatie oprichlen legen den eerw. heer pastoor en de geestelijken, leger, den ka tholieken burgemeester en zijne partij, en wij hebben reeds dikwijls gezien wal er uil zulke manifestalien voorlspruit. De kerkhof barrière was nog gesloten, om dieswillc van de heiligschendeiien op .het kerkhof le beletten en misschien is het wel 2k irsQijstea ie AiUwei’yen. De volgende cijfers zullen doen zien hoe machtig veel valsclm kiezers eronder het geu- xeubesluur van Antwerpen gelabriekeeid wer den Ouder de besturen van MM. Loos en Van Put was ik; aaiigroeiiug van het kiesknrps aldaar verhouding, dezeltde, ondet den M. De Wael, js deze aan tui eene verbazende verhouding ge- aan Dr 732 Bouten verboden wierden, de heer pastoor was II u« I r(. I in Z.J..- 444 kiezers 1 zinnig genoeg - Eu dal nu n niet schrijve Wij moeten onzen evennaasten btHiiii.iH ii jp-lijk uns eigen zriven; >»ij inojjen tiiemdi d veioor- deelen in liet bijzonder, enz. De H Kei k deze on*>elukki- l*en niet, not h wd ze vciooiderleii. maar uh z;. ''cdurende hun l< \rn Gud en zijne Kei k hebben bespot en bI.icbe.ijk heb ben willen iii.ikeii, de 11. kerk wd hen sir Hen iM bunr.e duud, un ze lit hare kerkhuven "eeiuzins uanveurd. *1.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1877 | | pagina 2