.miwe.ipcu sielhn zien voor,
van
6814).
lb? Opinion, van Antwerpen, heelt eene ver
gadering der vrijdenkerij aldaar in den Uheini/an
mingekomligd. Op het dagorde van die verga
dering stond
2" Inriclileinh’ maatregels voor bet banket
dat >.al plaats hehben op Goeden Vrijdag (dit
SainiJ, tot welk banket zullen worden uilge-
uoodigd, alle partijen van het vrije onderzoek,
om de iiedendaagsche overwinningen op de
x pi leslei r<’geering Ie vieren, te beginnen met
oen aanslag te Gamiossa, in de 10* eeuw, lol
>j d< n val van de pauseijlke macht in de 19*.
Men ziet bet, die gasten zijn er maar up uit
om al wat den katholiek duurbaar is ie hooiien
en ie beiéedigeu. De Goede Vrijdag wordt door
alle ehrislengezitidheden geëerbiedigd en ge
vleid; die atl lekeis der religie iuiegendei 1,
kiez. u oein u.t om Dengenen te beledigen die
Let neut uit de vvaaihcid in de wereld biachl.
Iku Veepest.
De Moniteur van Donderdag kondigt een omZQ
brief af, door den minister van liinnenlandsche zn
aan de gouverneurs der provinciën gezonden
waarin hij beveelt, dat de veehouders over hu'
dieren eete onophoudelijke waakzaamheid imd
uitoefenen, en zoodra er zich eenig kenleeken
ziekte vertoonen zou, zij zich onnuddelijk lol
naast bijwonenden veearts moeten wenden, lm
deze eenigcii twijfel koestert over de.i aard
ziekte of een geval van veepest herkent cf denk
herkennen moet hij aanstonds langs den naburig1
1 11 1 eener dringende depeche,
aan liet departement
hinnenlandsdie zaken. De veearts z.d insgrl
eene depeche zenden aan den gouverneur der I
vincie, ten einde de.en van het geval te verwill1)
Het ministerie zal onmiddclij.i bevoegd.» mail
l r plaatse zenden, ten einde den wezenlijken
der ziekte te onderzoeken, en. in overeenstemt
nu t den veearts, des noods de eerste maaliev
voor te schrijven.
bi afwachting van de komst dezer personen.j
de burgemee: ter den uitvoer verbieden van al Wl
zich op de hoeve bevindt en deze onder bew.i
stellen. Indicn hel zieke dier sterven zon vóél
aankomst der bijzondere veeartsen, zal de i’
builen worden gebracht en in eene alg -zon*
plaats, ti n einde aan de beschouwing der veeal
te kunnen worden onderworpen.
Verder wordt de grootste waakzaamheid aai
veeartsen oj gelegd.
Ten opzichte der nieuwe kieswet zijn het de
gi-uzi n alleen niet meer die zich loonei) ge
heel het land door, zijn de katholieken opge
staan. Naar het voorbeeld der Antwerpsche
meelingisien en katholieken, houden zij overal
vergaderingen en zenden verzoekschriften naar
de hamers; om te vragen dal men ten allen
prij..e hel bedrog der geuzen zou tegenhouden.
De geuzen slaan ervan verbaasd en verschrikt
en de Antwerpse,de oproermakers verwijten en
randen hunne koniraters van andere sleden aan,
omdat zij hun vooi beeld niet volgen. Maar bel
volk wil geen oproer meer, en de werklieden
zijn bet moede zich in de gevangenis te laten
stoken voor die heerkens die hen gedurig op
stoken maar zelve niet te vooiscnijn komen.
Men zou willen in onze streek eenig gerucht
maken over de zoogenaamde Burgerlijke be
graving van den heer Bouten. Wij zullen ecus
1 'ii ot ai die veronlweeriii-
ander zal ontslaan. Inwoners van ghig der geuzen in hun gazeije en elders uitge-
a.ui de rechtbank i drukt, wel oprecht besta;,!, en als hel misschien
niléén deze sclia- j op nieuw geeue van die valsche en schijnheilige
1 1 i iii.
voorzichtig geweest. Maar toch waarom heek
hij hel lijk over den kcikholmuur wi 1 il doe ij
werpen? Zeu dal bij geval gcene unvindiud
zij:, der geuzen, om den burgi meester bij la l
volk hatelijk te maken? En daarbij, verouder-
steil dal Injilc kist over den muurhad doen over
geven, had liet lijk duarjimde begraven geweest!
Door de manier van vél halen kan men alles al-
scli uwe lijk maken, bijzonderlijk als men spreek,
van eeneu tegenstrever,
"Maar waai om gcene verhevenheid op he,
graf laten maken, gelijk op andere graven? I
De reden is eenvoudig op dal deel van ‘t k rk
hof maakt men geeue verhevenheden; daarcu
boven worden z,ij meest altijd kruisgewijze g<|
maakt, en doktor Bouten wilde noch van kiuif
noch van gekiuisleu Zaligmaker welen.
Wal de twee brandende koersen betrek,
hel graf geplaatst, moesl er een katholiek zie
verstouten in den donkeren avond kersen
graven te doen branden, de geuzen zouden
eersten zijn om ertegen te schreeuwen, en i
name des vooruitgang#, tegen deze misbruik#
der middeneeuwen te bassen. Maar wie hal
hel recht deze kersen en het kruis op hel gri
te plaatsen? Bijgevolg ids er geen recht bc
slaat, kan er geen recht gekwetst worden.
Hieruit kan men wellicht besluiten dat al di
geruchten door de Alveringhemsche geuzen vei
spreid en door bel volk al te licht aanveerd, nb
voortsprolen uil nienscldievendheid, mal
alleenlijk uit baal en jaloezie legen den heer bui
gemeesier der gemeente,
Eene bemerking die wij ook zouden kumM
maken, is het verschil tusschen de beoordeclii,
der geuzen over de geuzenburgemeeslers en
katholieke. Als de geuzen burgemeesters de lw
ligste en zekerste rechten der katholieken schei
den mei de procession te verbieden, de bedl
vaarders al le rossen met slokken en zonncslj
gen, en wel bijzonder, als zij de katholicl
kerkhoven ontceren, de geuzengazetten sprcW
niets dan lof over hunne handelwijze. Eu als i
katholieken, integendeel du machtgebruikt
die zij waarlijk bezitten om de rechten der E
tholieken le handhaven, dan worden zij linksj
rechts door die bladen aangeland en op de i'
bermherlelijksle wijze gelasleid.
Maar nog eene beschuldiging blijft over. E'
werkman verhief de stem en zegdeMenschc
laai ons allen een gebed doen voor onzen brav'
doktor!.... En de burgemeester hield zijn
hoed op ensmooide zijne cigaar voort!
De begraving was burgerlijk, ïis le zegge
dal God eu Kerk eruit gesloten waren; de bi
gemeester was daar alleenlijk om de orde,
handhaven, zooals een burgemeester overal zi
moet, waar onlusten zouden kunnen ontsla#
(De burgemeesters van Antwerpen, Brussi
Luik, enz., builden dit punt wal beter mogi
onderhouden). M. de burgemeester was daar
leenlijk om zijnen plicht van burgemeester!
kwijlen, en misschien zag hij in dal alles gehj
wat anders dan een gebed voor den afgesl»
ven; daarom hield hij den hoed op hel hooi
daarom geneerde hij zich niet zijne sigaar vet
te smooren.
Hoe eenvoudig is hel dan al het lawijt
genzen le wederleggen! Zij zullen nog
schreeuwen en lieren, maar 'tzal alleenlijk 't
om gerucht le maken, gelijk zij overal begint
doen. Dat de katholieken ze maar laten roep1
slillekens hunnen weg voortgaan en, als Tm
dig is, met kloekle eu moed handelen voor C|
Kerk en Vaderland, niettegenstaande de aan'
len die zij van de geuzen te onderslaan zul
hebben!
A’ordt er hier of daar een geklist en veroordeeld,
(lau is de slral zoo zwaar niet, of hij begint kort
nadien weer opnieuw.
Men verzekert dal, na de vcrelieiiing dezer uachlèn le onderzoekt-
processen, een iunw. r-- r> o
de rechtbank drukt, wel oprecht bestakt, en als hei misschien
ie vragen, ol tic gcmcimlckas niléén deze sc.iia- i op nieuw geeue van die valsche eu suiujuiiudige
«le verguedmg mui l dragen, ol er geen middel j tiekkeii zijn, om de Kalhulieken bij nel Volk
1 hatelijk te maken.
Eerst en vooral willen wij geenszins over den
peisoon van Dr Bouten handelen. Wal zijn
p.l eu
geoordeeld wij luien aan God bel oordeel over.
oor zijn voorgaande leven, de man is genoeg
in de streek bekend die hem een enkelen keer
iiecli liooren spreken, ’lis gelijk waar, heelt
1 aanstonds over hem zijn oordeel kunnen strij
ken.
Ter gelegenheid zijner begraving, wil men
«oude koeien uil den gracht halen, eu hel
gedrag door den eerbiedwem-digen eu alom
i geachte» heer pastoor van Alvermghem, over
lange jareu gevolgd, beknibbelen, om alzoo
dien ecrbicdweerdigeii ouderling voor onver-
I draagzaam le doen doorgaan.
Als hel zitten eu de hoogzaal
is i t'iwonlijk. .’tl. De Wael eu consuorien ei in
le doen hisscUciikumen.
T Ware maar icciii; want tie geuzen zien al- 1
lijd liuiiue pleizieren u t de algemeene kas be- legen woord igen staal beireti, hij is dood
laaid noideii, lolzelisde periodiekeojirocrentutwii laten aan God bet oordeel ov
de aaiigroeiiug
heel eu al, in i
geuzeu-burgetneesler
groeung 1
klommen.
In 1873 was er eene vermeerdering
kiezers tip T voorgaande jaar (60G2 en
lu 1874 eene vermeerdering van
op 1873 (G814 on 7258).
In 1873 eene vermeerdering van 421, kiezers
«ip 1874 (72.38 eu 7G79).
In 1876 eene vermeerdering van 343 kiezers
op 1873 (7679 en 8222).
Dus, op 4 jaar eene vermeerdering van 2160
kiezers; of gemiddeld 540 kiezers 's jaars; i
tienmaal meer, thans sedert het burgemeester-
schap van M. De Wael, dan onder de regeerin-
gen van MM. de burgeiueeslers l.oos en Van
hut.
Eu hiri spreken wij enkel van Kamer-kiezers.
Haalden wij tevens de sialisliek «Ier provint ie-
en gcmeeiibkieza-rs aan, wij zouden t-cne nog
gioo'ler lahrikalie vast et sldlen heldien.
Inderdaad, in 1872 wmen er 7639 provincie-
kiezers; m 1876 rijn er 9822 tiaugroeiing 2763
op 4 jaar, oi geveer 700 ’s jaars. I'i 1872 waren
er 7366 gcmeeutekiezers, in 1876 zijn er
10,583, aa.in,roeiiug 3217 op 4 jaar; meer
dan 800 s jaars.
Tegenover die ongehoorde handelwijze der
geuzen, slelleu wij de eerlijke handeling der
Alt ciingpai lij; nooii nam zij haren toevlucht lot
bedrog mum virvalsching; eerlijk en weeidig
heelt zij immer hare talrijke zeg ipraleu be
haald. Oiilegeiisprcke ijke cijfers ocvvijzen on-
nnddelijk die waarheid.
In den builta) waren in 1866, voor hel ar
rondissement, 2209 lv; m.-rkiezers; in 1869
waieu er 2324: aaiigroeiiug cp 4 jaar 113; of
minder dan 30 s jaars
lu 1876 lelden wij er 2448; aangroeiing 124
op 7 jaar, ol minder dau 18’sja. rs gemiddeld.
Burgers, dm noch aan eerlijkheid boudl,
leesten herleest die cijfers en vraagt met ons
of M. Malou mei eene slechlc daad zou be
gaan, ais hij aan de vervalscliiug de minste
kans geelt, om, door zulke middelen, meester
te worden van hel gouvcruemeul.
in zijn recht, en niemand meende dat hij licht-
j was, om zonder gegronde re
dens" ie" handelen. Ock stond men le Alverin-
ghem weinig of niet verwonderd, wanneer dal
gerucht op de parochie verspreid wierd. Maar
wal de schouders doel oplrekkcn en eeneu glim
lach van medelijden verdient, T is hetgeen de
lotsprekcr van D' Bouten te zijner eer ophaall
I iederen zondag betaalde hij oenen werkman
om eene mis le zijner inieutio le hooien,
omdal hij zelf naar de kerk niet wilde gaan,
alsof een ander voor ons kon voldoen in dal
punt.
Waarlijk de schrijver, die zulke dingen aan
den dag brengt, kent zoowel zijnen catechismus
niet als hij hel wel zeggen wil.
Maar laai ons op de begraving komen: ’lis
daar hel bijzonderste punt. Moesl Dr Bouten in
gewijde aarde begraven worden, ja of neewV
ual is de bijzonderste kvveUie.
Als wij de iechten der Kerk willen doen gel
den, zeker is hel dat D' Bouten in het katholiek
kerkhof niet mocht begraven worden. Hel is de
katholieke overheid alleen die uitspraak mag
doen, ot iemand aan de katholieke religie be
hoort of niet. De overheid had haar besluit doen
kennen, bijgevolg was de zaak beslist
Maar wil de burgerlijke macht het onderscheid
van religie nog herkennen, en moeten de lijken
ader burgers niet zonder onderscheid op het
zelfde kerkhof begraven weiden? Wij antwoor
den zonder aarzelen, neen, en wij roepen tol
bevestiging van ons gezegde, het dekreet in van
I jaar XI eu het gebruik zonder legem prank loe-
gepast, lot over ccnige jareu, en welk de wellen
cp de zekerste manier kan uitleggen. Dat dc-
Kicel, zcgl men, zouden wij willen aanveerden,
moest het met geeue schande beladen zekere
soort van buigers, deze namelijk die door de
«.albolieke Kerk verworpen zijn.
Maar sedert wanneer hebben de onderdanen
hel recht om de burgerlijke wet onder de voeten
te treden, iederen keer dat er voor hun on-
aangenaamhcGCii uit die wet voortvloeien?
ciuigen zouden er zijn die mei de bloedwel op
du loterij zouden lachen, eu die wel terstond
ais nietig verklaren.
Dus heelt de heer Burgemeester van Alve-
ringhem wijzelijk gehandeld met de uitspraak
der kcrkclijkc Overheid te ondersteunen en te
handhaven.
Maar hij is gróf en hatelijk, laag en onchris
telijk le weik gegaan,» schrijft men. Die de
zaken van bij niet kenden, en maar hel open
baar gezien hebben, kunnen alzoo redenecren;
maar d e wisten wat de geuzen van Alvei inghein
bereidden zouden anders spreken.
Hel was niet zonder reden dal M. de burge
meester drie gendarmen en twee veldwachters
had ontboilcn. Is hel misschien niet waar, dal
I de geuzen van Alveringhem den woensdag naai
de omliggende sleden eu dorpen gezonden had- I telegraaf er. bij middel
den, om de geuzen bij te roepen? Dal zij deal richt zrmlen van hl fut.
donderdag weer naar Veurne zonden en meer
aandrongei) bij hunne vrienden, opdal zij naar
Alveriiigiiem zouden komen? De geuzen wilden
eene manifestatie oprichlen legen den eerw.
heer pastoor en de geestelijken, leger, den ka
tholieken burgemeester en zijne partij, en wij
hebben reeds dikwijls gezien wal er uil zulke
manifestalien voorlspruit.
De kerkhof barrière was nog gesloten,
om dieswillc van de heiligschendeiien op .het
kerkhof le beletten en misschien is het wel
2k irsQijstea ie AiUwei’yen.
De volgende cijfers zullen doen zien hoe
machtig veel valsclm kiezers eronder het geu-
xeubesluur van Antwerpen gelabriekeeid wer
den
Ouder de besturen van MM. Loos en Van Put
was ik; aaiigroeiiug van het kiesknrps aldaar
verhouding, dezeltde, ondet den
M. De Wael, js deze aan
tui eene verbazende verhouding ge-
aan Dr
732 Bouten verboden wierden, de heer pastoor was
II u« I r(. I in Z.J..-
444 kiezers 1 zinnig genoeg
-
Eu dal nu n niet schrijve Wij moeten onzen evennaasten
btHiiii.iH ii jp-lijk uns eigen zriven; >»ij inojjen tiiemdi d veioor-
deelen in liet bijzonder, enz. De H Kei k deze on*>elukki-
l*en niet, not h wd ze vciooiderleii. maar uh z;. ''cdurende
hun l< \rn Gud en zijne Kei k hebben bespot en bI.icbe.ijk heb
ben willen iii.ikeii, de 11. kerk wd hen sir Hen iM bunr.e duud,
un ze lit hare kerkhuven "eeiuzins uanveurd. *1.