Ka
O
1691.
14 Maart 28^7.
le schooien.
wa-e christene religie beslaat zonderde
Inschrijvingsprijs
5 /r. 'sjaars; met de.
fist 6 fr.
.Men schrijft in
bij I UMKnillE-IIYCKA.'.EYS
uHUKKMI VITMkVK*
N-:
Te Antwerpen hebben twee politieagenten den L.
11. Reynen. onderpastoor in St. Caroluskerk, ach-
I tervolgd. toen hij zijne ronde ging doen voor de
contrei ie van O. L. V. der zeven VVeëen. 'Zij waren
op loer, en nauwelijks was hij iu het huis van enen
Oer confraters getreden, of zij volgden hem aanstonds
op en verboden den geestelijke win... te schooien.
•doeu? Zouden zijne leeciligen wel zoo hatelijk
on zoo
■hoe uitgelezen zij wezen mogen, ervan
Nog een bewijs dat de geuzen tegen den
godsdienst niel zijn
De sociëteit la Libre Peiisde, van Antwerpen,
heeft, op date van 17 Februari laatst, naar ai de
liberale genootschappen van het land een brief
gezonden, geteekend door F. Magcrmans, pre
sident, en E. Van Bladcl, sekretaris, waarbij zij
al de leden dier cerkels uilnoodigen op een
groot banket, aan3fr. per man, welk zal plaats
hebben op 30 Maart, den zoogezeiden Goeden
Vrijdag. De geuzen willen op dien dag, wan
neer de II. Kerk het bitter lijden en dood van
Christus den geloovigcn voorstelt, de zegepraal
vieren der hcdendaagsche princiepen 'op de
de leering der 11. Kerk.
Advertentie-bladje, hebben de Veurnsche libe
ralen ook zulke uitnoodiging ontvangen? Met
wien ge verkeert, wordt gij geëerd.
Lezers, wat zegt gij daarvan? De geuzen zijn
tegen den godsdienst niet, integendeel!
Veurue,
Derde LEUGEN
Hel fransch dagblad l'Yonne vertelt, in zijn
nummer vaji 20 februari
Twee meisjes die ter school gingen in een kloos-
ter van St. Leger-Vanban (Frankrijk) werden tot
straf door eeue goede mm met de bloote billen op
>i 't gloeiend deksel eener stoof geplaatst, waarin men
veel vuur maakte; hel kind was als gebraden en
zijne t anen en gekerm konden de non maar
niel bewegen.
Gedurende eenige dagen stonden de bladen
der eerlijke partij vol vm die lamentab’e
historie, zelfs in de wetgevende Kamer werd erover
gesproken; doch er kwam welhaast ook eene klinken
de logenstrailing van den meij.r van St. Leger-
Vanban. die verklaarde dat g diecl die lengen uit-
gevonden was door personen die niet anders zochten
dan onrust en tweedracht in de gemeente te brengen.
Wat mij aangaat, zegt de meijer. ik aanzie geheel
de kwestie anders niet dan voor eene lafte infamie.
Eergister een bissi hop-valsche munter, gister
een kind gekruisigd, heden een gebraden, morgen
misschien eene andere afschiiwlijkheidzoo ver
tellen de geiiz.engaz.elten eiken dag nieuwe eerloos
heden op rekening van priesters en kloosterlingen,
om de aandacht van 'l volk af te trekken van die
liberale gasten die dagelijks wegloopen met het geld
van anderen en zich aan andereniel ingebeelde,
nuar wez< n ijke schandalen plielilig mal en.
I>rlc IjCiigeias.
Dezer dagen was de gansche geuzendrukpers
in jubilatie. Ze had drie veile brokjes gevonden
om er aan te knagen.
Onze lezers weten sedert lang, dat de zooge
naamde liberale gazellen tol zending hebben
allerhande en zotte dingen op de kap der geeste
lijken tc vertellen. Als die bladen niets bij
zonders hebben om te vergrooten of te ver
draaien, vinden ze iels afschuwelijks uil, en men
zegt: zekere priester, in zekere stad, heeft zekere
persoon, enz. en de liberale lezers slikken
al die domme en laffe vertelsels zonder pinken
en zonder eens cm tc zien of er een schijn van
waarschijnlijkheid in kan gevonden worden.
Het geuzenpapierke van Veurne, dat, in zijn
zouden tol vijftien maal het woord Leugenaar uilbraakt,
1 I 11 rtfr r» zx n sx1 .1
J »*OÊ-
i ten meedoen.
II. Kerk. Christus heeft de Kerk ingesteld, en
die zich aan de Kerk niet wil onderwerpen, ver
werpt de leering des christendoms. Maar kan er
wel eene Kerk bestaan zonder opperhoofd'; En,
als de Paus opperhoofd is der Kerk, moet hij
geene macht bezitten om weerdiglijk en wczeni-
lijk te besturen? Moeten er in de Kerk ook geene
bisschoppen en priesters zijn met eene zekere
macht bekleed? Bij gevolg, wie zal zich mogen
christen noemen die gedurig de priesters, de
bisschoppen, den Paus van Rome zelvcn durft
aanranden?
En, men kome niet razen dat de priesters
in hunne kerk blijven en zich met geene politiek
bemoeien.Wij zuilen zelve niet antwoorden,
maar roepen nog eens de getuigenis iu van een
der opperhoofden en leidsmannen der geuzen,
De Laveleye, in zijne Revue de Belgique: «Als de
Kerk waarlijk beslaat en de christene godsdienst
waarheid is, de priesters mogen niet anders hande
len dan zij tegenwoordig doen. Zoo spreekt een
geus die zijn aanschijn durft toonen. De pries
ters mogen immers niet gedulden dat men den
godsdienst van kante steke, zijne wellen onder
de voelen trede en gedurig besuijde zonder we
derstand te bieden, en, door alle middels, de
waarheid voor te slaan en te verspreiden.
Het gevolg van dit alles is klaar en duidelijk
Alhoewel het Advertentie-bladje door geuzen
godsdienstig genaamd worde, en zich als gods
dienstig uilgeve, is het niet anders dan een te-
genstrever der 11. Kerk; daar het altijd, niet
rechtstreeks, durft hare leering aanranden, valt
het op hare dienaren, om ze bij hel volk bela
chelijk en hatelijk te maken en alzoo zijn einde
te betrachten.
Alwie zijn geloof is vaslgekleefd en in de
Kerk wil blijven, lette dan op wat hij van zulk
gazetje moet denken en hoe hij diensvolgens
I moet handelen.
Politick overzicht.
Graaf de Chambord verliest geene hoop, eens
op den troon van Frankrijk te komen. Hij heeft
te Goritz, in lllyrië, eene deputatie ontvangen
uil Marseille, en ter dezer gelegenheid eene
aanspraak gedaan, die een echt manifest is.
Iu dit stuk spreekt de prins van zijn recht
om Frankrijk met Gods hulp te redden, en hij
hoopt het gunstig uur te zien naderen om zijn
plicut te vervullen.
De graat de Chambord verklaart dat hij sterk
door zijn recht, tegen de lasteringen en kuipe
rijen zijn besluit stelt om zijnen plicht te vol
brengen, als het gunstig uur tot zijne rechl-
.'•treeksche en personeele werking zal gekomen
zijn; dat bij niet zal toelaten dat Frankrijk aan
liet keizerrijk of aan hel radicalism overge
leverd worde.
Ziehier eenige regelen uil dit hoogst gewich
tige document
Ja, ik wist het reeds, men heeft durven zeggen,
dat ik. om in eene gemakkelijke rust te blijven,
Frankrijk in gevaar liet, en weerstond aan alle hoop
het te redden.
Hel is door deze hatelijke logen, waartegen ik
protesteer, dut de vijanden van het beginsel der
erfelijkc- monaraehie, den twijfel in de geesten, de
wanorde eu de ontmoediging in de harlen be
houden.
De ontmoediging. Mijnheeren, ziedaar het groot
gevaar, dat ik u aanklaag, en dal men bestrijden
moet.
De revolutie is in hare rol, zoekende om van de
openbarelichtgelooviglieid misbruikte maken, manl
ik blijf onbeweegbaar in mijn recht en vastberaden
•om mijnen plicht te volbrengen, als het gunstig uur
zal gekomen zijn voor mijne rechtstreeksche en per
soonlijke wei king.
Ik vraag aan mijne vrienden, gelijk aan alle
mannen van goeden wil, zich voor te bereiden eu
betrouwen 1c hebben.
Met hunne medehulp, zoo ’t God b-licft. zal de
Monarchie geene n vrijen weg laten noch aan de avon
turen des kiezerrijks, noch aan T geweld van het
wadicalism. dat riuds victorie meent te mogen
kraaien, door alles te bi-leedigen wat eene natie ver
plicht is te eerbiedigenindien zij wil dat zij
geëerbiedigd worde de geestelijkheid en de ma
gistratuur. dit wil zeggen de godsdienst en de
justitie, hel leger, die levende beeklUmis van hel
volken vau zijne eigene eer.
Is uit die edele woorden op te maken, dat de
graaf de Chambord zich aan hoofd der defti
ge fiansclieu zal .stellen, wanneer ofwel het
keizerrijk, ofwel de tweede Commune zal op
dagen
bekentenissen hadden gedaan en weldra zul
te len gevonnist! worden.
Van geheel dit vertelsel is geen enkel woord
waar. Niel alleen in Bolivie, maar in geheel
Zuid-Amerika bestaal er geen bisdom van Limera
o/ Lemera. Hel woord Limera is enkel uitgevon
den om de geuzenzaak te dienen, en geen enkele
kaart der nieuwe wereld, noch aardrijkskundig
woordenboek maakt er melding van. De eenige
bisdommen van Bolivie zijn La Plata (Cbarcas),
La Paz, Sauta-Cruz de la Siërra en Cochabamba.
Die bisschop-valscbe munter leeft enkel in de
verbeelding van den eenen of den anderen geus,
die liet geradig zal goordeeld hebben de aan
dacht af te wenden van de liberale schurke
rijen gepleegd in T openbaar en in ’t bijzonder
leven, en die meende zijn doel volkomen bereikt
te hebben met eenen priester, eenen kerkvoogd,
te belichten van eerloosheid en misdaad.
Allo! geuzenblad, zult ge nu deze leugen her
roepen
Deze eerste LEUGEN zal waarschijnlijk liet
Advertentie-bladje geheel verkropt hebben, want
hel heeft lol heden de twee andere nog niet
medegedeeld, alhoewel zijne konfralers van
hel licht, de wrekers van de openbare zede
lijkheid,» reeds de diepe verontwaardigbeid van
hun rein en deugdzaam hert voor hel ijselijk en
afschuwclijk geval hebben uilgesiort.
Met eene hand bevende van at keer en woede,
schrijven ze het volgende
Een knaapje, een schooljongen, had een
kanarievogel laten vliegen, die aan een pater
te Capua (llalie) toebehoorde. Die eerwaarde
goede pater bad daarom den jongen op eene
tafel genageld (gekruisigd) en daarnade
voelen atgekapt, omdat de tafel tc kort
was!
Meest al de liberale en geuzengazetten heb
ben die schrikverwekkende misdaad ver
teld, en heel de kliek der liberale gapers
lachte iu de vuist over de geestigheid die legen
de papen was uitgevonden. Maar die vreugde is
van geen langen duur geweest, want de Syndic
van Capua heeft aan de Perseveranza, van Milaan
de volgende logenstraffing gezonden
Direzione Perseveranza. Milano.
Btiggia fatlo crocifussione funciullo narato dal
Giornale di Napoli. Prego smcnlire tutto.
BitANbi, Sindico di Capua.
hetgeen zeggen wil
Aan de directie der Perseveranza. te Milaan. Het
geval der kruisiging van een klein kind, verteld
door hel Dagblad van Napels, is eene LEUGEN’. Ik
verzoek u hel feit totaal te logenstraften.
Dat is nu kort en duidelijk, maar wat geeft
dal aan de bladen van de waarheid en hel licht.
Zij zullen daarvan geen zier herroepen; eu hun
ne lezers zullen blijven voortvlocken legen de
afschuwelijke papen die de kleine kinderen aan
’l kruis nagelen.
men een weinig aandacht neemt, dat zijne schrij
vers geem- hoegenaamde achting hebben voor
de katholieke religie.
Wij zouden kunnen eenige artikels aanbalen,
doch nmi groot iu getal, waar het bladje regel
recht de leering van de H. Kerk beeft bestreden,
zelfs in punten die het geloot aangaan Alsdan
zwom de waarheid boven. In het algemeen
slaat het geuzengazcije eenen anderen weg in, j
om langzamerwijze lot zijn doel te geraken, te I
weten den waren katholieken en roomschen j
godsdienst bij hel volk hatelijk te maken eu zoo
te verjiietigi-n. t buitenhoedje van den bisschop een geheel
Wij willen niets voorhouden, zonder bet te werkhuis met gereedschappen voor hel ma-
bevfstigi-i). Niemand zal durven staande houden, ken van valse,hc munt gevonden had; dat de
(lat de wa: e eliristene religie bestaal zonderde bisschop en de bêdimtden v,ait zijn munlholel
I>c gevuen xijn tegen den Gods
dienst niet.
Fame zaak moet wonderlijk schijnen aan ie
dereen die nogeenige grondbeginselen van den
katholieken godsdienst herkent eu Imzit. De
geuzenbladjes, bijzonderlijk in de kleine steden,
waar liet volk uil Ier harte aan zijnen godsdienst
verkleefd is, spieken gedurig van hunnen eer
bied voor de religie, voor hel Evangelie, enz. Des-
«lictlegenstaaude zijn zij iedere maal opgepropt
«nel alle slach van aanvallen eu vuige lastertaal
legen de bisschoppen, de priesters, de religieu
zen eu allen wie den godsdienst zijn toegenegen.
Neemt, bij voorbeeld, het geuzenbladje van
Veurne in de band, dat gazetje, door de geuzen-
Torkmust, van IJ|ter, hel godsdienstig Advertentie-
idad geuaaiud. Elke week zijn er verschillige
kolommen beklad met laster tegen de geestelij
ken. Wel is waar, de geestelijken verliezen er
■nii t bij, iLtar .men het als eene eer mag aanzien
-door liet geuzenbladje gelaakt te worden.
Maar <4ich, waa om moet het Advertentie-bladje
gedurig een valsch masker voor zijn aangezicht
afschuwclijk zijn, dat zijne lezers zelf, j nummer van 3 Maart, gelijk ecu echt vischwijf,
j wezen mogen, ervan.; 11 J
•uebtoruil deinzen? Immers is het zonneklaar, als 1 heelt natuurlijk in het concert der geuzerij
Uit eenen mestput, heeft het bladje, dat zoo
geern met het woord leugenaar omgaat, eene
infame LOGEN opgevischi.
In een artikel, getiteld Een Bisschop-valsche-
munter, begint het met de geestelijkheid in ’l al
gemeen aan te vaMen, en vertelt dan dat de
katholieke Bisschop van Limera Claviso, in
Bolivie- zich plichtig had gemaakt aan
tabrikatie van valsche munt; dal hij de kerk
van Cohoni geheel van hare talrijke weer
den had ontbloot; dat liet gerecht op een
buitenhoedje van den bisschop een t
werkhuis met gereedschappen voor hel ma-
i
7 w.i| i<-.\oii ,h iintf l( (e vuriir
Amwncex. 20 ct. per reg-
id. rechterlijke, 50 et.
Eer herstellingen, 1 frank.
Vein 1 tut 5 reg. 1 fr.
Een nummer 15 centimen.
Afziunierl jke nummers
voor artikels, enz., 20 fr.
hel IOO
- -J, J w... IJ l
i 1
I