Ier l
den burgerlijken
186
90
90
X.
189
103
24
120
4931
wordt de bevolking
5031
ge grootte zijn;
Wij hebben reeds geheele dozijnen geuzen
mirakels doen kennen, die te Antwerpen ge-
Mannelijke,
Vrouwelijke,
Dus meer inkoincnden dan uil-
gangers,
95 1
91 f
43
47
16 42
15 24
10 78
18 86
Mannelijke, 101
Vrouwelijke, 88
/’er.vodm'n die de stad verlaten hebben:
Mannelijke, 89 j
Vrouwelijke, 76
698
3,293
1.828
2,238
Dus meer geboorten dan sterfgevallen,
Personnel! die zich alhier zijn komen
vestigen
Als droefheid en lijden den werkman ter neer
drukken, als de rampen op hem wegen, dan
nadert hem de Kerk met den balsem barer ver
troosting; zij opent hem haie moederlijke ar
men, drukt hem aan haar bail, verwarmt, ver
levendigt hem met hare liefde.
Wal zeggen dan onze Godshuizen, onze hos
pitalen, van tengere maagden,die schoonheid
en weelde, ter liefde van't lijdend menschdom,
hunne almoezen, hij kent de tranen die de
priester afdroogt, en de wonden die hij heelt,
en Hij, de Alwetende, Hij alleen... want de
priester klimt op dak niet om zijne goede
werken uit te bellen enkel aan pliarizëers
staat het van uit te bazuinen, dat zij de tienden
hunner goederen den armen uldeelen.
Mgr. de Bisscbop van Brugge heeft benoemd
Onderpastoor te Eeghem, M. Van den Driess-
sche, onderpastoor te Iseghem.
Onderpastoor te Iseghem, M. Van der Meerseb,
coadjutor.
Te zamen eene vermeerdering van be
volking uitmakende van
De bevolking der stad op 31 Decem
ber 1876 beloopetide tot
blies, is koud; lijden vindt er geenen weerklank i
11 - Iclüg U.UUU, U1J U1IUUCI vuil CCUC llilK ui anuer-
I zins: niet te vroeg in ’ijaar, om bevrijd te zijn
de Kerk den werk- I tegen l bevriezen. De aardappel die men aldus
1 plant, moei geene kleine maar van middelmat i-
j- nien snijde die in twee, en
plaatse elke helft op een naive meier van elkan
der; of nog beter men neme heele aardap
pelen van gemiddelde grootte, en legge die 75
centimeters van elkander regelmatig, zoowel Tn
de lengte als in de breedte van den akker. Op
die wijze heeft de plant lucht en ruimte; zij
schiet gemakkelijk uil; eenige dagen daarna,
hoogt men den grond rondom den struik een
weinig op, later nog wat, en de vrucht is voor
Ziedaar mijn rijkdom, zeide de H. Lau-
rentius tol hei rorneinsche magistraat, wijl hij
huu dearmen der stad aanwees... Ziehier mijne
cmerauden, sprak een monik lot de edelvrouwen
van Alexandria, en hij toonde de kreupelen en
melaaischen van T mannelijk geslacht die hij wijze, voor ’t welzijn "van eenieder, vooral aan
verzorgde; en daar mijne liyaciuihen, hernam 1
hij, wn bij duidde hun het vertrek der kranke
vrouwen aan...
Zoo spreekt ook de Kerk tot de goddeloos-
I heidZiedaar, spreekt ze, mijne hyacinlhen,
I mijne cmerauden, ziedaar mijn lijkdom... en zij
wijst haar de armen en verlalcnen aan... Maar de
goddeloosheid heeft oogen, en ziet niet; zij heeft
Ooien, maar hoort niet; zij heelt eene tong, een
mond die niet uitspuwt als laster en venijn.
die at.n Voltaires mond zelven eenen lof kreet
ontwrongen, hun leven slijten aan de zijde van
een versleten grijsaard, en aan de sponde van
een stervenden werkman?....
En de goddeloosheid, ah! opdat oogeublik
vlucht zij henen, en roept den werkman toe
Gij kunt mij niet meer dienen, ik ken u niet
meer!,... Wie zal mij zeggen dal ik onwaar
heid spreek?....
Dat hi t socialism of het liberalism de
naam doet niets ter zake T is immers toch
dezelfde wolf die onder eene min of meer ge
kleurde huid steekt dat het mij toone en zijne
zusters van liefde, en zijne zuslerkeus der ar- maar
men?... Maar wat vraag ik. i
Wal zou de Keik den werkman halen, ver
drukken? Wat leert dan onze, godsdienst?
Heeft de God-mensch den werkmansstand niet
veredeld, toen hij de armoede voor wieg koos,
en zwoegend zijne dagen sleet aan den werkbank
van Jozef? toen hij tranen stortte over de dwa
ling zijner medeburgers, en zijn’ boezem opende
voor hunne pijnen? En die God rust nog in onze i
kerken, Hij die ecus zei Zalig, gj armen,
want uwer is het rijk Gods. Zalig gij die nu honger i
lijdt, want gij zu.lt verzadigd worden. Zalig gij die
nu weent, want gij zult eens lachen... En armen
gelijk rijken spijst hij daar met Let brood der En
gelen, met zijn eigen lichaam en bloed .Man-.
ducat Dominum, pauper, servtts el humilis! En op
onze altaars, zijn het veelal nog geene ootmoe
dige werkliên, die de Kerk ter vereering heeft
verheven?
En dan tusschcn hare dienaars, hoeft de Kerk schied zijn in’t vooruitzicht der nakende kie-
i Ziehier nog een ander
Zekere Antoon Plumer, te Brussel in 1858
geboren, staat op de kiezerslijst als geboren
zijnde in 1856!...
Dat interressant tweemaal geboren mensch telde
dus ISjarcn, wanneer hij eene patent van com
mies aangaf met 3,500 Ir.
Die gast zal het verre brengen. Hij kan nog
i minister worden
Als hei pretentieus leugenbladje, dat zich
Advertent ie-blad ryjeint, eenige der Antwerpsche
geuzenmirakels aan zijne lezers durft meèdeelen,
zuilen wij, zonder aarzelen, hel geval De Cock
in zijn geheel opnemen.
I
HBiddel tegen de aardappelziekte
Opbrengst verdubbeld.
M. P. Bortier heeft eene brochuur uitgegeven,
waarin een middel wordt opgegeveu om den
aardappel legen de ziekte te bevrijden en zijne
opbrengst te vermeerderen. Ziehier dat middel
De grond mag geen magere zandgrond,
maar moet eene goede grond en behoorlijk
bemest zijn. Men spil of ploegt dien nog
liet hart, waarde wind der goddeloosheid over al diep om. Men legt er de aardappelen bovenop,
j met in voren, en overdekt ze met eene lichte
in T is te bekrompen, te kleingeestig om een laag aarde, bij middel van eene hak ol ander-
edehnoedig gevoelen .e uiten.... j zins: niet te vroeg in ’tjaar, om bevrijd te zijn
Ik vraag dan nog: boe zou t’
man haat toedragen? Oh neen!
Zij die in de vervlogen eeuwen den werkman i
de vrijheid van vrijen burger verwon, die hem
ophefte uil de schande en de verdierlijking des
heidendoms, hem verdedigde tegen on edit en
verdruk! lig, de Kerk, die heden gelijk gister
baren zoon nog noemt en voor hem nog hetzelf
de onbaatzuchtig moederhart voelt kloppen, oh
neen, de Kerk k; n geen m werkman verstoeten
noch verdrukken, den workman dien zij als hel
lidmaat eert van haren goddelijken Stichter....
I vrNchilItKC tijdingen.
Zie hier de beweging van
stand dezer stad, gedurende 1877
Geboortes
Mannelijke,
Vrouwelijke,
Sterfcevai.i.es
zielen, zoo wordt de bevolking van
Veurne op 31 Decemb. 1877 gebracht op
zielen.
In 1877 hebben er 43 huwelijken plaats ge
had.
In 1877 zijn ter markt van Veurne ver
kocht
29,910 hectoliters tarwe aanT^OH
rogge
suciioen
haver
boonen
Keehterlijke H4ronijk.
Zijn door de korrwctionnele rechtbank van Veurne
veroordeeld
Zitting van den 3 Januari. Galcoen Engel, vis-
seller te Adinkerke. tol 6 fr. boel, voor slagen op
Lod. Lcgein, jucktbewaardur.
Gaulier Lodewijk. werkman te Alveringhrni. tot 1
j maand gevang en 26 fr. boet, voor bcdricgelijke
ontvreemding van eene spade, ten nadeele van Lod.
Devallejo.
Verplanckc Robert, dienstbode te Beerst, tot 2G
fr. boel, voor slagen op Karei Vrooine.
RtfWty Pieler. werkman te Middelkerke, en Van-
denbussche Pieter, wildstrooper te Mrrckem, elk
tot 100 fr. boel, voor jacht met stroppen.
Wagnez Lodewijk, werkman te Ghyvelde, tot 1
maand gevar.g en 26 fr. boel, voor diefte van eene
bioek en een hoed, ten nadeele van David Delahaye,
te Veurne.
Pagot Frans, werkman, zonder gekende woon
plaats, lol 1 maand gevang en 26 fr. boet, voor
tiiefte van een paar laarzen en een bankbriefje van
50 fr., ten nadeele van Aug. Demenlenaere, van
Brugge.
Zitting van den 4. Deceuninck Hendrik, paar-
denmakelaar te Loo. lol 26 fr. boel, voor bedriege-
lijke ontvreemding van eenen mesthoop, ten nadeele
van Pieter Borry.
Bvllrin Pieler. Slechter Bencdikt en Debruyne
Hendrik, werklieden te Poperinghe, de twee eersten
i |k lol 3 maanden gevang, de 3* tot 10 fr. boet, voor
I diefte van aardapjielen, met geweld gepleegd, ten na
deele van Jan Huy.s, te Poperi nghe.
Bedert Pieler, werkman le üostduynkerke, lot 50
fr. boet, voor jacht.
Vandenberghe Renatus, herbergier te Alverin-
zijns kinds niet gedaan te hebben.
Dekeyzer August, bakkersgast le Pollincliove. tot
een jaar gevang, voor vrijwillige wonden op Maria
Debevere, 3 ii 4 jaar oud, welke hij op de gloeiende
stoof had gezet; lol 2 jaar gevang, voor aanslag
op de eerbaarheid op dezelfde gepleegd bij middel
van gewald en bedreigingen; en lot 3 maanden
gevang, voor aanslagen op de eerbaarheid derzelfde,
zonder geweld.
I
dere genootschappen te r.oemen?
Zelfs uwe Bureelen van Weldaad, 1
ze, geuzen, dan ontroofde instellingen aan de
katholieke Kerk, dan flauwe napoêlsingen van
deze hare verheven zending? Ik ga verder, hel
zoogenaamd linnengoed, is hel niet
vrucht der milddadigheid i
der Kerk I
Wat nog zeggen van c..__ r
Ah ik beroep mij nog op de schamele armen i °P Vl'a&en Glijil hijslom. Eene alleen heeft
zelven, op de werklieden in nood; dal zij le beantwoord, en met beschaamde kaken zijne
voorschijn treden en antwoorden, of wel de dwaling nopens die prachtige barrière moeten
dienaars der Kerk uilbuiiers zijn en bloedz.ui- bekennen. Maar waar blijven de antwoorden
gors gelijk de geuzenpers ze belastert! God lelt °P dc twee eerste? allons, toe, jongen, sla ecus
- den nagel op den kop, als gij kunt, gij weel
wel van die duizenden en duizenden en nog
duizenden franken welke door hel voormeldig
liberaal bestuur uil de beurs der lasleubeialers
zijn betaald geweckt. Zijn ook al die onkosten
aan de voorafgaande goedkeuring der bevoegde
overheid onderworpen geworden? Voor de
vierde maal, antwoord daarop, als gij kunt!
Ha! gij verbergt u in omwegen, en gij zoekt
onze slagen le omwijken in uwe kronkelende
paden; maar gij hebt ons uitgedaagd, wij heb
ben de handscïiowi opgeraapt, welke gij ons
geworpen hebt en wij zullen maar gedurig den
plaaster onzer vragen u op de borst leggen, tol
dal gij antwoordt, als gij kunt, ol als een laf
hartige bet slagveld moet verlaten. Neen! neen!
wij zullen niel zwijgen, verslaat gij dat ook? En
om u'niel le lastig le vallen, wij vragen voor ons
met de voeten traden, waar engelen van liefde,n*eil'via:'1’ het antwoord nu op de tweede vraag.
Intusschen zullen wij den koker nog wat vullen
voor ahdeie vraagjes.
.Vanveerd, Mijnheer.
Bulscamp, 1 Januari 1878.
Mijnheer de Uitgever,
De korrespondenl Z van het Adrertentie-blad
is toch eindelijk uit zijne sluimering ontwaakt;
i, m i 'V'J hebben hem gelaten hij zijne kerstdagkoek ghem. lol 26 fr. boel, voor de aangifte der geboorte
..iel de welke wij hem gul honig geschonken hebben en
vani de kinderen Ult liberale dankbaarheid wil hij korrespondsnt i
i X met den liberalen knippel bedwingen en be-
onze priesters en kloos- l l ispen. Maar hij is nog altijd bang van de kalht-
de ziekte reeds rijp.
Aldus geplante aardappelen brengen 40 tot 50
per honderd meer op dan andere.
M. Boilie'-, heelt nu brieven aan al de burge
meesters van ’t land, gezonden om die plant-
den werkman, dringend aan le bevelen.
ooit den arme buitengesloten? Wat zeg ik, zingen,
heeft zij ze integendeel niet bij de hand geno- i
men, hunne slavenketen gebroken, en hem met
de tiare gekroond in den persoon van S. Calix-
tus, van Joannes XXII, van Sixtus V....
En onze priesters nog heden, zijn het dan
allen rijkaardszonen, dal men ze aan de volks
woede als mikpunt aanduidl? Koos ze God niet
uil den schoot des volks en zijn zij de ware
belangen des volks, met hert en ziel niet toe- 1 minister worden
gedaan?
Wat zeggen dan onze talrijke volksscholen,
waar kloosterlingen en priesters zich slacht
offeren ten welzijn van het volkskind? Wal zeg
gen dan onze werkmanskringen die onder zoo
menigvuldige benamingen den werkman
liulpe snellen in den nood, of velzetten na de
afgedane taak? Hoef ik nog S. Vincentius en an-
wat zijn i
HUIL'hI
Middanprljt per ïc«t.
I
I
w
n
Brirnteriijkr Henormingm.
,vz» r i r. i i
terlingen?.... l“'ke roede, waarmede hij gegeeseld is geweest,
1 I 111L ti'zvmiu tV'i'irniOiln )1I1 rrnirniVeiilJ