Ier l den burgerlijken 186 90 90 X. 189 103 24 120 4931 wordt de bevolking 5031 ge grootte zijn; Wij hebben reeds geheele dozijnen geuzen mirakels doen kennen, die te Antwerpen ge- Mannelijke, Vrouwelijke, Dus meer inkoincnden dan uil- gangers, 95 1 91 f 43 47 16 42 15 24 10 78 18 86 Mannelijke, 101 Vrouwelijke, 88 /’er.vodm'n die de stad verlaten hebben: Mannelijke, 89 j Vrouwelijke, 76 698 3,293 1.828 2,238 Dus meer geboorten dan sterfgevallen, Personnel! die zich alhier zijn komen vestigen Als droefheid en lijden den werkman ter neer drukken, als de rampen op hem wegen, dan nadert hem de Kerk met den balsem barer ver troosting; zij opent hem haie moederlijke ar men, drukt hem aan haar bail, verwarmt, ver levendigt hem met hare liefde. Wal zeggen dan onze Godshuizen, onze hos pitalen, van tengere maagden,die schoonheid en weelde, ter liefde van't lijdend menschdom, hunne almoezen, hij kent de tranen die de priester afdroogt, en de wonden die hij heelt, en Hij, de Alwetende, Hij alleen... want de priester klimt op dak niet om zijne goede werken uit te bellen enkel aan pliarizëers staat het van uit te bazuinen, dat zij de tienden hunner goederen den armen uldeelen. Mgr. de Bisscbop van Brugge heeft benoemd Onderpastoor te Eeghem, M. Van den Driess- sche, onderpastoor te Iseghem. Onderpastoor te Iseghem, M. Van der Meerseb, coadjutor. Te zamen eene vermeerdering van be volking uitmakende van De bevolking der stad op 31 Decem ber 1876 beloopetide tot blies, is koud; lijden vindt er geenen weerklank i 11 - Iclüg U.UUU, U1J U1IUUCI vuil CCUC llilK ui anuer- I zins: niet te vroeg in ’ijaar, om bevrijd te zijn de Kerk den werk- I tegen l bevriezen. De aardappel die men aldus 1 plant, moei geene kleine maar van middelmat i- j- nien snijde die in twee, en plaatse elke helft op een naive meier van elkan der; of nog beter men neme heele aardap pelen van gemiddelde grootte, en legge die 75 centimeters van elkander regelmatig, zoowel Tn de lengte als in de breedte van den akker. Op die wijze heeft de plant lucht en ruimte; zij schiet gemakkelijk uil; eenige dagen daarna, hoogt men den grond rondom den struik een weinig op, later nog wat, en de vrucht is voor Ziedaar mijn rijkdom, zeide de H. Lau- rentius tol hei rorneinsche magistraat, wijl hij huu dearmen der stad aanwees... Ziehier mijne cmerauden, sprak een monik lot de edelvrouwen van Alexandria, en hij toonde de kreupelen en melaaischen van T mannelijk geslacht die hij wijze, voor ’t welzijn "van eenieder, vooral aan verzorgde; en daar mijne liyaciuihen, hernam 1 hij, wn bij duidde hun het vertrek der kranke vrouwen aan... Zoo spreekt ook de Kerk tot de goddeloos- I heidZiedaar, spreekt ze, mijne hyacinlhen, I mijne cmerauden, ziedaar mijn lijkdom... en zij wijst haar de armen en verlalcnen aan... Maar de goddeloosheid heeft oogen, en ziet niet; zij heeft Ooien, maar hoort niet; zij heelt eene tong, een mond die niet uitspuwt als laster en venijn. die at.n Voltaires mond zelven eenen lof kreet ontwrongen, hun leven slijten aan de zijde van een versleten grijsaard, en aan de sponde van een stervenden werkman?.... En de goddeloosheid, ah! opdat oogeublik vlucht zij henen, en roept den werkman toe Gij kunt mij niet meer dienen, ik ken u niet meer!,... Wie zal mij zeggen dal ik onwaar heid spreek?.... Dat hi t socialism of het liberalism de naam doet niets ter zake T is immers toch dezelfde wolf die onder eene min of meer ge kleurde huid steekt dat het mij toone en zijne zusters van liefde, en zijne zuslerkeus der ar- maar men?... Maar wat vraag ik. i Wal zou de Keik den werkman halen, ver drukken? Wat leert dan onze, godsdienst? Heeft de God-mensch den werkmansstand niet veredeld, toen hij de armoede voor wieg koos, en zwoegend zijne dagen sleet aan den werkbank van Jozef? toen hij tranen stortte over de dwa ling zijner medeburgers, en zijn’ boezem opende voor hunne pijnen? En die God rust nog in onze i kerken, Hij die ecus zei Zalig, gj armen, want uwer is het rijk Gods. Zalig gij die nu honger i lijdt, want gij zu.lt verzadigd worden. Zalig gij die nu weent, want gij zult eens lachen... En armen gelijk rijken spijst hij daar met Let brood der En gelen, met zijn eigen lichaam en bloed .Man-. ducat Dominum, pauper, servtts el humilis! En op onze altaars, zijn het veelal nog geene ootmoe dige werkliên, die de Kerk ter vereering heeft verheven? En dan tusschcn hare dienaars, hoeft de Kerk schied zijn in’t vooruitzicht der nakende kie- i Ziehier nog een ander Zekere Antoon Plumer, te Brussel in 1858 geboren, staat op de kiezerslijst als geboren zijnde in 1856!... Dat interressant tweemaal geboren mensch telde dus ISjarcn, wanneer hij eene patent van com mies aangaf met 3,500 Ir. Die gast zal het verre brengen. Hij kan nog i minister worden Als hei pretentieus leugenbladje, dat zich Advertent ie-blad ryjeint, eenige der Antwerpsche geuzenmirakels aan zijne lezers durft meèdeelen, zuilen wij, zonder aarzelen, hel geval De Cock in zijn geheel opnemen. I HBiddel tegen de aardappelziekte Opbrengst verdubbeld. M. P. Bortier heeft eene brochuur uitgegeven, waarin een middel wordt opgegeveu om den aardappel legen de ziekte te bevrijden en zijne opbrengst te vermeerderen. Ziehier dat middel De grond mag geen magere zandgrond, maar moet eene goede grond en behoorlijk bemest zijn. Men spil of ploegt dien nog liet hart, waarde wind der goddeloosheid over al diep om. Men legt er de aardappelen bovenop, j met in voren, en overdekt ze met eene lichte in T is te bekrompen, te kleingeestig om een laag aarde, bij middel van eene hak ol ander- edehnoedig gevoelen .e uiten.... j zins: niet te vroeg in ’tjaar, om bevrijd te zijn Ik vraag dan nog: boe zou t’ man haat toedragen? Oh neen! Zij die in de vervlogen eeuwen den werkman i de vrijheid van vrijen burger verwon, die hem ophefte uil de schande en de verdierlijking des heidendoms, hem verdedigde tegen on edit en verdruk! lig, de Kerk, die heden gelijk gister baren zoon nog noemt en voor hem nog hetzelf de onbaatzuchtig moederhart voelt kloppen, oh neen, de Kerk k; n geen m werkman verstoeten noch verdrukken, den workman dien zij als hel lidmaat eert van haren goddelijken Stichter.... I vrNchilItKC tijdingen. Zie hier de beweging van stand dezer stad, gedurende 1877 Geboortes Mannelijke, Vrouwelijke, Sterfcevai.i.es zielen, zoo wordt de bevolking van Veurne op 31 Decemb. 1877 gebracht op zielen. In 1877 hebben er 43 huwelijken plaats ge had. In 1877 zijn ter markt van Veurne ver kocht 29,910 hectoliters tarwe aanT^OH rogge suciioen haver boonen Keehterlijke H4ronijk. Zijn door de korrwctionnele rechtbank van Veurne veroordeeld Zitting van den 3 Januari. Galcoen Engel, vis- seller te Adinkerke. tol 6 fr. boel, voor slagen op Lod. Lcgein, jucktbewaardur. Gaulier Lodewijk. werkman te Alveringhrni. tot 1 j maand gevang en 26 fr. boet, voor bcdricgelijke ontvreemding van eene spade, ten nadeele van Lod. Devallejo. Verplanckc Robert, dienstbode te Beerst, tot 2G fr. boel, voor slagen op Karei Vrooine. RtfWty Pieler. werkman te Middelkerke, en Van- denbussche Pieter, wildstrooper te Mrrckem, elk tot 100 fr. boel, voor jacht met stroppen. Wagnez Lodewijk, werkman te Ghyvelde, tot 1 maand gevar.g en 26 fr. boel, voor diefte van eene bioek en een hoed, ten nadeele van David Delahaye, te Veurne. Pagot Frans, werkman, zonder gekende woon plaats, lol 1 maand gevang en 26 fr. boet, voor tiiefte van een paar laarzen en een bankbriefje van 50 fr., ten nadeele van Aug. Demenlenaere, van Brugge. Zitting van den 4. Deceuninck Hendrik, paar- denmakelaar te Loo. lol 26 fr. boel, voor bedriege- lijke ontvreemding van eenen mesthoop, ten nadeele van Pieter Borry. Bvllrin Pieler. Slechter Bencdikt en Debruyne Hendrik, werklieden te Poperinghe, de twee eersten i |k lol 3 maanden gevang, de 3* tot 10 fr. boet, voor I diefte van aardapjielen, met geweld gepleegd, ten na deele van Jan Huy.s, te Poperi nghe. Bedert Pieler, werkman le üostduynkerke, lot 50 fr. boet, voor jacht. Vandenberghe Renatus, herbergier te Alverin- zijns kinds niet gedaan te hebben. Dekeyzer August, bakkersgast le Pollincliove. tot een jaar gevang, voor vrijwillige wonden op Maria Debevere, 3 ii 4 jaar oud, welke hij op de gloeiende stoof had gezet; lol 2 jaar gevang, voor aanslag op de eerbaarheid op dezelfde gepleegd bij middel van gewald en bedreigingen; en lot 3 maanden gevang, voor aanslagen op de eerbaarheid derzelfde, zonder geweld. I dere genootschappen te r.oemen? Zelfs uwe Bureelen van Weldaad, 1 ze, geuzen, dan ontroofde instellingen aan de katholieke Kerk, dan flauwe napoêlsingen van deze hare verheven zending? Ik ga verder, hel zoogenaamd linnengoed, is hel niet vrucht der milddadigheid i der Kerk I Wat nog zeggen van c..__ r Ah ik beroep mij nog op de schamele armen i °P Vl'a&en Glijil hijslom. Eene alleen heeft zelven, op de werklieden in nood; dal zij le beantwoord, en met beschaamde kaken zijne voorschijn treden en antwoorden, of wel de dwaling nopens die prachtige barrière moeten dienaars der Kerk uilbuiiers zijn en bloedz.ui- bekennen. Maar waar blijven de antwoorden gors gelijk de geuzenpers ze belastert! God lelt °P dc twee eerste? allons, toe, jongen, sla ecus - den nagel op den kop, als gij kunt, gij weel wel van die duizenden en duizenden en nog duizenden franken welke door hel voormeldig liberaal bestuur uil de beurs der lasleubeialers zijn betaald geweckt. Zijn ook al die onkosten aan de voorafgaande goedkeuring der bevoegde overheid onderworpen geworden? Voor de vierde maal, antwoord daarop, als gij kunt! Ha! gij verbergt u in omwegen, en gij zoekt onze slagen le omwijken in uwe kronkelende paden; maar gij hebt ons uitgedaagd, wij heb ben de handscïiowi opgeraapt, welke gij ons geworpen hebt en wij zullen maar gedurig den plaaster onzer vragen u op de borst leggen, tol dal gij antwoordt, als gij kunt, ol als een laf hartige bet slagveld moet verlaten. Neen! neen! wij zullen niel zwijgen, verslaat gij dat ook? En om u'niel le lastig le vallen, wij vragen voor ons met de voeten traden, waar engelen van liefde,n*eil'via:'1’ het antwoord nu op de tweede vraag. Intusschen zullen wij den koker nog wat vullen voor ahdeie vraagjes. .Vanveerd, Mijnheer. Bulscamp, 1 Januari 1878. Mijnheer de Uitgever, De korrespondenl Z van het Adrertentie-blad is toch eindelijk uit zijne sluimering ontwaakt; i, m i 'V'J hebben hem gelaten hij zijne kerstdagkoek ghem. lol 26 fr. boel, voor de aangifte der geboorte ..iel de welke wij hem gul honig geschonken hebben en vani de kinderen Ult liberale dankbaarheid wil hij korrespondsnt i i X met den liberalen knippel bedwingen en be- onze priesters en kloos- l l ispen. Maar hij is nog altijd bang van de kalht- de ziekte reeds rijp. Aldus geplante aardappelen brengen 40 tot 50 per honderd meer op dan andere. M. Boilie'-, heelt nu brieven aan al de burge meesters van ’t land, gezonden om die plant- den werkman, dringend aan le bevelen. ooit den arme buitengesloten? Wat zeg ik, zingen, heeft zij ze integendeel niet bij de hand geno- i men, hunne slavenketen gebroken, en hem met de tiare gekroond in den persoon van S. Calix- tus, van Joannes XXII, van Sixtus V.... En onze priesters nog heden, zijn het dan allen rijkaardszonen, dal men ze aan de volks woede als mikpunt aanduidl? Koos ze God niet uil den schoot des volks en zijn zij de ware belangen des volks, met hert en ziel niet toe- 1 minister worden gedaan? Wat zeggen dan onze talrijke volksscholen, waar kloosterlingen en priesters zich slacht offeren ten welzijn van het volkskind? Wal zeg gen dan onze werkmanskringen die onder zoo menigvuldige benamingen den werkman liulpe snellen in den nood, of velzetten na de afgedane taak? Hoef ik nog S. Vincentius en an- wat zijn i HUIL'hI Middanprljt per ïc«t. I I w n Brirnteriijkr Henormingm. ,vz» r i r. i i terlingen?.... l“'ke roede, waarmede hij gegeeseld is geweest, 1 I 111L ti'zvmiu tV'i'irniOiln )1I1 rrnirniVeiilJ

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1878 | | pagina 2