I
1
Vjebriïf, 4 September 1878.
No 1768.
jaar.
de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. ’sjaars; niet de post 6 fr. AnnoncAi 20 centimen per regel.
34c
ÏYZiEitaire lasten.
Do Echo du parlement, die geen vreemdeling
is voor onze ministers, zegde vi ij dag dat liet mi
nisterie besloten is eene nationale reserve in te
richten op de manier der duilsche landwehr. Hij
voegt er bij dal de burgerwacht zal heringericht
worden, om er een tweede leger van te maken,
bestemd om des noods op oorlogsvoct te wor
den gebracht en hel actief leger en de reserve
te ondersteunen.
Daags te voren beweerden de geuzengazetten
dal alles wat men over de militaire kwestie had
geschreven, niets dan logen was, en dat het mi
nisterie Frèrc-Benard de lasten eet der zou ver
minderen dan verzwaren.
T Is cone aardige verlichting welke de Echo
aankondig!.
De Kieslijsten. De minister van binnen-
landsche zaken heeft den vulgenc.cn omzendbrief tot
I ce gouverneurs gericht
i De wel van 26 Augusti 1878, die wijzigingen
brengt aan’ eenige schikkingen der wet van 1822.
over de personeele belasting en het kieswetboik,
beval eene overgangschikking, luidende als volgt
Biet program van IWT. Iïeyvaert.
Dc nieuwe gouverneur van West Vlaanderen
heeft eencii omzendbrief gestuurd aan al de bur
gemeesters en schepenen, aan de arrondisse-
menl-commissarissen en andere ambtenaren der
bestuurlijke orde in de provincie, om hun zijne
blijde inkomst aan te kondigen. Hel stuk is niet
groot, maar niettemin is hel besprekenswaardig,
al was het maar om de tegenstrijdigheden te
doen uitschijnen, welke in dal twintigtal rebels
vervat zijn.
Zie hier wat M. iïeyvaert belooft voor noire
belle West-Flandie te zullen doen
Dc wet, zegt hij, zal mijn eenige leiddraad
wezen.
Al mijne pogingen zullen strekken om ze
streng en rechtveerdig te doen onderhouden
ZONDER ONDERSCHEID VAN PARTIJ en zon-
der zwakheid.
Dal is ten minste gesprokeijj zoo als het aan
een ambtenaar betaamt! M. Iïeyvaert zal de wet
stipt doen uitvoeren. Maar deed M. Ruzetle dat
ook niet? M. Iïeyvaert kan bel niet loochenen,
en dus moet bij bekennen dat zijne benoeming
in dc plaats van M. Ruzette volstrekt onnoodig
was.
Zonder onderscheid van partijWil dat
zeggen dat M. Iïeyvaert, even als zijn voorgan
ger, in bel bestuur der provincie geene partij
schap, maar alleen het belang der ingezetenen
zal erkennen? Wij meenden nogtans dat hij en
kel naar Brugge gezonden was om er liberale
propagande te maken; men heeft zelfs gezegd
dat hij aangesteld was om, als man van de wel,
een waakzaam oog te houden ovet de bestendi
ge deputatie!
Wij hebben ons dus vergist. 31. Iïeyvaert zal,
zoo goed als de eerste gouverneur de beste, zijn
ambt waarnemen en de wet dóén uitvóeren
i
Burgers cn Vaderlanders.
Sinds eenige jaren is er een ordewoord uit
de. logien gekomen, waardoor alle liberale
schriften cn redenaars als een man de katho
lieken moeten aanvallen en hen beschuldigen
geen vaderland te bezitten dan alleen te Rome,
en dal zij als katholieken de verplichtingen niet
kunnen nakomen, hun door de wetten van
t land voorgeschreven, in andere woorden dat
ZIJ geene oprechte vaderlanders, geene goede
burgers kunnen wezen.
En hoe dom en hatelijk die beschuldiging ook
z*j< de geuzen van allen aard houden er niettemin
'*an cn komen dagelijks met dezelfde cenloo-
,HKC en afgezaagde liedjes voor den dag.
be bijzonderste reden die zij lot staving van
hunne beschuldiging inbrengen zijn eeuwig cn
erfelijk de leerstelsels van den beroemden Syl
labus en onze liefde cn gelrouwigheid aan den
Paus-Koning.
Wij zullen hier niet meer redekwisten over de
zoogezegde onvereenbaarheid van huger cn
Christen, daar toch dc dagclijkschc gebeurte
nissen genoegzaam aanwijzen wie de beste bur
gers zijn: of de vrije katholieken, of de nede
rige dienaars cn gezagu it voerders der logic.
ij willen alleen doen uitschijnen dat onze
eerbied cn gelrouwigheid aan den Paus geene
revoluiiounairc, geene antikoningsgezinde be
weging is. Immers, als Paus, als plaatsver
vanger van Christus hier op aarde, en wij van
onzen kant als Christenen, wij erkennen slechts
in hem alleen den vertegenwoordiger der eeu
wige waarheid, die wij in gemoede huldigen en
die wij nieuwers anders dan in den Paus ver
tegenwoordigd vinden. Het is dus heel billijk
dat de chrislene wereld hem eene bijzondere
liefde toedraagt, die zij aan niemand anders
kan schenken. Wal valt hier dan tegen in te
brengen? Zou de liberale pat lij soms willen dal
"ij. als afvalligen, alle betrekkingen met don i c, -
H. Stoel zouden moeten afbreken en geluk- I Sli,at l?elcId, te worden, dan mogen wij, als
wcnschingen zenden aan koning Humbert, gc-
lijk zij gedaan heeft? Dan zeker zouden wij
seffens in goede burgers herschapen woidcn,
enden dank van T land verdienen.
Wat de libeia'cn van den anderen kant in
brengen is dat wij anti-koningsgezinden zijn,
omdat in onze vergadeiingen en feesten altijd
eerst aan den Pnus-koniny gedacht wordt. Dal
is de weeklacht van al dezen die de burgerlijke
macht in de plaats der geestelijke maclti zouden
willen doen héerschcn. Onze voorliefde tot den
Paus-hmbip is gewettigd, en hoe zouden wij
anii-koningsgczir.den kunnen zijn, zoo men in
onze vergaderingen steeds op den Paus-Awim//
denkt’
lied anders handelen dc liberalen. Hier ten
lande zijn zij koningsgezind, ja, tot zoolang
de koning met hen zal méégaan, maar in
Franklijk zijn zij ladikaal, republikein, zij jui
chen Gambelta toe die dc dood aan ’t koningdom
gezworen heeft.
k dus onze genegenheid tot den Paus-koning
gewettigd, zij geelt aan ons gedrag ook geen
dubbelzinnig karakter.
Wat meer is wij bukken niet voor den Paus
omdat hij machtig is, maar alleen omdat hij de
vader is der chrislene wereld. De liberalen
echter kruipen cn bukken voor de brutale op
permacht van Herlijn, zij luisteren meer naar
vreemde wetgevers dan naar dc stem van liet
Belgisch volk.” En toch zijn zij oprechte vader
landers en wij revolutionnairs, onweerdig ccnig
ambt in den Staat te bekleedcn.
Of zijn wij revolutionnairs, omdat wij in 1830
Dclgie’s onafhankelijkheid herwonnen, omdat
het bloed onzer voorvaderen den vrijheidsboom
hl het lieve vaderland heeft doen herbloeien,
onder wiens schadowe wij thans den vader-
landschen strijd voor eigene taal en eigen zeden
voortstrijden? Welnu, indien T zoo is, dan zijn
"’ij er fier op, als revolutionnairs uitgemaakt te
"’orden, want revolulionnair beteekent hier op
rechte en goede vaderlander, voorvechter van
"natheid en rec'd, van vrijheid en eigen leven.
zonder onderscheid van partij!
Toch niet. Immers oniniddelijk daarna zegt de
nieuwe gouverneur
Gij weel, mijnheeren, dat mijne politieke
princiepen die zijn aan welke de belgische kie-
zers eene zoo schitterende buide gebracht
hebben.
In mijne overtuiging, gelijk in die van het
gouvernement des konings, welk ik verlegen-
woordig, moet dc getrouwe toepassing van die
princiepen eene waarborg, aan al de weltelijke
belangen eene bescherming, aan het gehecle
land den sloflelijken voorspoed cn de zedelijke
grootheid verzekeren.
Dc nieuwe gouverneur zal dus, volgens zijne
eigene woorden, dc liberale princiepen, de prin
ciepen der geuzerij, der vrijdenkers en franc
masons te Brugge toepassen zonder onder
scheid van partij!...
Wie verstaat zulken onzin? Liberalen en ka
tholieken zullen behandeld worden op de onpar-
tijdigste wijze, op voorwaarde dal zij allen in
liberalen zin handelen'.!!
Die redcncering botst tegen het simpelste ge
zond verstand; maar de geuzerij stoort zich niet
daaraan het is niet noodig dal hun geschrijf
eene zin hebbe, aangezien het reeds een punt
van hun geloof is geworden, dat er, buiten hun,
niemand verstand heeft.
Wij zullen daar dus maar overstappen; maar
een punt waarop wij de weldenkende burgers aan
dachtig wenschen te maken, is dat, voor de eer
ste maal sedert 1830, dc gouverneurs, bij hunne
indiensttreding, officieel verklaren dat zij het
bestuur van eene provincie in handen nemen en
zullen leiden in naam eener partij.
Zoo ver zijn wij in België gekomen!
Dc geuzen schreeuwen gedurig van dc onver
draagzaamheid der katholieken; maar wilt gc
ecus welen hoe verdraagzaam zij zelve zijn? Zie
hier Nauwelijks sedert eenige weken is M.
Saincleletle minister van openbare werken, en
hij heelt reeds meer dan 200 kleine ambtenaars
verplaatst, in graad verminderd of in beschik
baarheid gesteld, omdat zij VERDACHT zijn ka-
toliek te zijn. Zijn vriend, minister Rollin, heeft
te Peer, in Limburg, hel eenige liberaal lid van
den gemeenteraad tot burgemeester benoemd.
Men verzekert zelfs dat M. Sainctclelte een
register houdt, waarop al de ambtenaars ge
boekt zijn met aanduiding hunner strekkingen,
de namen der personen met wie zij omgaan, de
gestichten waar zij hunne kinderen ter school
zenden, de denkbeelden hunner vrouwen, enz.
Alle dagen regent liet aanklachten te Brussel,
tegen personen welke als katholieken verdacht
zijn.
Of zou de vaderlandsliefde thans alleen be
staan in 't fleemen en flikflooien van den Koning,
in T kruipen voor de brutale macht van geloofs-
vervolgers, in 't bondgenootschap van 't libe
ralism en ’t socialism, welk laatste alle koningen
van kant wil maken, enz. enz.?
Welnu, zoo verstaan wij het niet. Wij kruipen
niet voor vreemd gespuis, wij leggen niet aan
op 't leven van koningen en keizers, wij fleemen
ook den koning niet, maar wij durven hem vlak
weg de waarheid zeggen voor ’t heil en T ge
luk van het dierbaar vaderland. Wij katholieken
knikkebollen niet bij elke daad van den koning;
maar gelijk de goede vriend de gebreken van
zijnen medemaat aanwijst, zoo ook zullen wij
als goede vaderlanders hem weten te verwit
tigen. Als hij partijwelten bekrachtigd, dan
zeggen wij dal hij een misstap doel, die
misschien noodlottige gevolgen voor zijn
rijk hebben zal. Het socialism in de hand
werken, de geloofsvervolging aanmoedigen,
het franskiljonism over Vlaanderen doen
hcerschen, dat is vernieling van T koningdom,
dat iz de miskenning van alle gezag, dal is de
ontaarding van ons land. Welnu, wanneer het
socialism zal zegevierend zijn, wanneer de logic
in de plaats der Kerk zal heerschen, wanneer
Vlaanderen op zijne borst de knie zal voelen
drukken van den franskiljon, wanneer de Vla
ming met den doodstuip in de keel zieltogend
onder de klauwen der brutale macht zal ver
pletterd liggen, dan toch zal hij zich in wanhoop
nog oprichten en roepen Sire, uw troon die
kraakt
En wanneer de koning gisteren te Verviers
cn vandaag te Brugge de geestelijken smeekt
voor hem te bidden en aan hunne gebeden het
geluk zijner familie en den voorspoed van Bel-
gicland toeschrijft, cn 's anderdaags met een
pennetrek diezelfde priesters buiten de wet
i steil cn onweerdig verklaart als burgers in den
oprechte vaderlanders, rondweg zeggen: dal die
handelwijze eene onbegrijpelijke tegenstrijdig
heid is.
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk ml. o.
Rechtei lijke ccrherslelhngen 1 fr. Een nummer lucent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr.'hét 100.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, Nr 4, te Veurne.
>j
El
*-
.gmajraanwirramrowAïkvr jran - v