I 1 Vjebriïf, 4 September 1878. No 1768. jaar. de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. ’sjaars; niet de post 6 fr. AnnoncAi 20 centimen per regel. 34c ÏYZiEitaire lasten. Do Echo du parlement, die geen vreemdeling is voor onze ministers, zegde vi ij dag dat liet mi nisterie besloten is eene nationale reserve in te richten op de manier der duilsche landwehr. Hij voegt er bij dal de burgerwacht zal heringericht worden, om er een tweede leger van te maken, bestemd om des noods op oorlogsvoct te wor den gebracht en hel actief leger en de reserve te ondersteunen. Daags te voren beweerden de geuzengazetten dal alles wat men over de militaire kwestie had geschreven, niets dan logen was, en dat het mi nisterie Frèrc-Benard de lasten eet der zou ver minderen dan verzwaren. T Is cone aardige verlichting welke de Echo aankondig!. De Kieslijsten. De minister van binnen- landsche zaken heeft den vulgenc.cn omzendbrief tot I ce gouverneurs gericht i De wel van 26 Augusti 1878, die wijzigingen brengt aan’ eenige schikkingen der wet van 1822. over de personeele belasting en het kieswetboik, beval eene overgangschikking, luidende als volgt Biet program van IWT. Iïeyvaert. Dc nieuwe gouverneur van West Vlaanderen heeft eencii omzendbrief gestuurd aan al de bur gemeesters en schepenen, aan de arrondisse- menl-commissarissen en andere ambtenaren der bestuurlijke orde in de provincie, om hun zijne blijde inkomst aan te kondigen. Hel stuk is niet groot, maar niettemin is hel besprekenswaardig, al was het maar om de tegenstrijdigheden te doen uitschijnen, welke in dal twintigtal rebels vervat zijn. Zie hier wat M. iïeyvaert belooft voor noire belle West-Flandie te zullen doen Dc wet, zegt hij, zal mijn eenige leiddraad wezen. Al mijne pogingen zullen strekken om ze streng en rechtveerdig te doen onderhouden ZONDER ONDERSCHEID VAN PARTIJ en zon- der zwakheid. Dal is ten minste gesprokeijj zoo als het aan een ambtenaar betaamt! M. Iïeyvaert zal de wet stipt doen uitvoeren. Maar deed M. Ruzetle dat ook niet? M. Iïeyvaert kan bel niet loochenen, en dus moet bij bekennen dat zijne benoeming in dc plaats van M. Ruzette volstrekt onnoodig was. Zonder onderscheid van partijWil dat zeggen dat M. Iïeyvaert, even als zijn voorgan ger, in bel bestuur der provincie geene partij schap, maar alleen het belang der ingezetenen zal erkennen? Wij meenden nogtans dat hij en kel naar Brugge gezonden was om er liberale propagande te maken; men heeft zelfs gezegd dat hij aangesteld was om, als man van de wel, een waakzaam oog te houden ovet de bestendi ge deputatie! Wij hebben ons dus vergist. 31. Iïeyvaert zal, zoo goed als de eerste gouverneur de beste, zijn ambt waarnemen en de wet dóén uitvóeren i Burgers cn Vaderlanders. Sinds eenige jaren is er een ordewoord uit de. logien gekomen, waardoor alle liberale schriften cn redenaars als een man de katho lieken moeten aanvallen en hen beschuldigen geen vaderland te bezitten dan alleen te Rome, en dal zij als katholieken de verplichtingen niet kunnen nakomen, hun door de wetten van t land voorgeschreven, in andere woorden dat ZIJ geene oprechte vaderlanders, geene goede burgers kunnen wezen. En hoe dom en hatelijk die beschuldiging ook z*j< de geuzen van allen aard houden er niettemin '*an cn komen dagelijks met dezelfde cenloo- ,HKC en afgezaagde liedjes voor den dag. be bijzonderste reden die zij lot staving van hunne beschuldiging inbrengen zijn eeuwig cn erfelijk de leerstelsels van den beroemden Syl labus en onze liefde cn gelrouwigheid aan den Paus-Koning. Wij zullen hier niet meer redekwisten over de zoogezegde onvereenbaarheid van huger cn Christen, daar toch dc dagclijkschc gebeurte nissen genoegzaam aanwijzen wie de beste bur gers zijn: of de vrije katholieken, of de nede rige dienaars cn gezagu it voerders der logic. ij willen alleen doen uitschijnen dat onze eerbied cn gelrouwigheid aan den Paus geene revoluiiounairc, geene antikoningsgezinde be weging is. Immers, als Paus, als plaatsver vanger van Christus hier op aarde, en wij van onzen kant als Christenen, wij erkennen slechts in hem alleen den vertegenwoordiger der eeu wige waarheid, die wij in gemoede huldigen en die wij nieuwers anders dan in den Paus ver tegenwoordigd vinden. Het is dus heel billijk dat de chrislene wereld hem eene bijzondere liefde toedraagt, die zij aan niemand anders kan schenken. Wal valt hier dan tegen in te brengen? Zou de liberale pat lij soms willen dal "ij. als afvalligen, alle betrekkingen met don i c, - H. Stoel zouden moeten afbreken en geluk- I Sli,at l?elcId, te worden, dan mogen wij, als wcnschingen zenden aan koning Humbert, gc- lijk zij gedaan heeft? Dan zeker zouden wij seffens in goede burgers herschapen woidcn, enden dank van T land verdienen. Wat de libeia'cn van den anderen kant in brengen is dat wij anti-koningsgezinden zijn, omdat in onze vergadeiingen en feesten altijd eerst aan den Pnus-koniny gedacht wordt. Dal is de weeklacht van al dezen die de burgerlijke macht in de plaats der geestelijke maclti zouden willen doen héerschcn. Onze voorliefde tot den Paus-hmbip is gewettigd, en hoe zouden wij anii-koningsgczir.den kunnen zijn, zoo men in onze vergaderingen steeds op den Paus-Awim// denkt’ lied anders handelen dc liberalen. Hier ten lande zijn zij koningsgezind, ja, tot zoolang de koning met hen zal méégaan, maar in Franklijk zijn zij ladikaal, republikein, zij jui chen Gambelta toe die dc dood aan ’t koningdom gezworen heeft. k dus onze genegenheid tot den Paus-koning gewettigd, zij geelt aan ons gedrag ook geen dubbelzinnig karakter. Wat meer is wij bukken niet voor den Paus omdat hij machtig is, maar alleen omdat hij de vader is der chrislene wereld. De liberalen echter kruipen cn bukken voor de brutale op permacht van Herlijn, zij luisteren meer naar vreemde wetgevers dan naar dc stem van liet Belgisch volk.” En toch zijn zij oprechte vader landers en wij revolutionnairs, onweerdig ccnig ambt in den Staat te bekleedcn. Of zijn wij revolutionnairs, omdat wij in 1830 Dclgie’s onafhankelijkheid herwonnen, omdat het bloed onzer voorvaderen den vrijheidsboom hl het lieve vaderland heeft doen herbloeien, onder wiens schadowe wij thans den vader- landschen strijd voor eigene taal en eigen zeden voortstrijden? Welnu, indien T zoo is, dan zijn "’ij er fier op, als revolutionnairs uitgemaakt te "’orden, want revolulionnair beteekent hier op rechte en goede vaderlander, voorvechter van "natheid en rec'd, van vrijheid en eigen leven. zonder onderscheid van partij! Toch niet. Immers oniniddelijk daarna zegt de nieuwe gouverneur Gij weel, mijnheeren, dat mijne politieke princiepen die zijn aan welke de belgische kie- zers eene zoo schitterende buide gebracht hebben. In mijne overtuiging, gelijk in die van het gouvernement des konings, welk ik verlegen- woordig, moet dc getrouwe toepassing van die princiepen eene waarborg, aan al de weltelijke belangen eene bescherming, aan het gehecle land den sloflelijken voorspoed cn de zedelijke grootheid verzekeren. Dc nieuwe gouverneur zal dus, volgens zijne eigene woorden, dc liberale princiepen, de prin ciepen der geuzerij, der vrijdenkers en franc masons te Brugge toepassen zonder onder scheid van partij!... Wie verstaat zulken onzin? Liberalen en ka tholieken zullen behandeld worden op de onpar- tijdigste wijze, op voorwaarde dal zij allen in liberalen zin handelen'.!! Die redcncering botst tegen het simpelste ge zond verstand; maar de geuzerij stoort zich niet daaraan het is niet noodig dal hun geschrijf eene zin hebbe, aangezien het reeds een punt van hun geloof is geworden, dat er, buiten hun, niemand verstand heeft. Wij zullen daar dus maar overstappen; maar een punt waarop wij de weldenkende burgers aan dachtig wenschen te maken, is dat, voor de eer ste maal sedert 1830, dc gouverneurs, bij hunne indiensttreding, officieel verklaren dat zij het bestuur van eene provincie in handen nemen en zullen leiden in naam eener partij. Zoo ver zijn wij in België gekomen! Dc geuzen schreeuwen gedurig van dc onver draagzaamheid der katholieken; maar wilt gc ecus welen hoe verdraagzaam zij zelve zijn? Zie hier Nauwelijks sedert eenige weken is M. Saincleletle minister van openbare werken, en hij heelt reeds meer dan 200 kleine ambtenaars verplaatst, in graad verminderd of in beschik baarheid gesteld, omdat zij VERDACHT zijn ka- toliek te zijn. Zijn vriend, minister Rollin, heeft te Peer, in Limburg, hel eenige liberaal lid van den gemeenteraad tot burgemeester benoemd. Men verzekert zelfs dat M. Sainctclelte een register houdt, waarop al de ambtenaars ge boekt zijn met aanduiding hunner strekkingen, de namen der personen met wie zij omgaan, de gestichten waar zij hunne kinderen ter school zenden, de denkbeelden hunner vrouwen, enz. Alle dagen regent liet aanklachten te Brussel, tegen personen welke als katholieken verdacht zijn. Of zou de vaderlandsliefde thans alleen be staan in 't fleemen en flikflooien van den Koning, in T kruipen voor de brutale macht van geloofs- vervolgers, in 't bondgenootschap van 't libe ralism en ’t socialism, welk laatste alle koningen van kant wil maken, enz. enz.? Welnu, zoo verstaan wij het niet. Wij kruipen niet voor vreemd gespuis, wij leggen niet aan op 't leven van koningen en keizers, wij fleemen ook den koning niet, maar wij durven hem vlak weg de waarheid zeggen voor ’t heil en T ge luk van het dierbaar vaderland. Wij katholieken knikkebollen niet bij elke daad van den koning; maar gelijk de goede vriend de gebreken van zijnen medemaat aanwijst, zoo ook zullen wij als goede vaderlanders hem weten te verwit tigen. Als hij partijwelten bekrachtigd, dan zeggen wij dal hij een misstap doel, die misschien noodlottige gevolgen voor zijn rijk hebben zal. Het socialism in de hand werken, de geloofsvervolging aanmoedigen, het franskiljonism over Vlaanderen doen hcerschen, dat is vernieling van T koningdom, dat iz de miskenning van alle gezag, dal is de ontaarding van ons land. Welnu, wanneer het socialism zal zegevierend zijn, wanneer de logic in de plaats der Kerk zal heerschen, wanneer Vlaanderen op zijne borst de knie zal voelen drukken van den franskiljon, wanneer de Vla ming met den doodstuip in de keel zieltogend onder de klauwen der brutale macht zal ver pletterd liggen, dan toch zal hij zich in wanhoop nog oprichten en roepen Sire, uw troon die kraakt En wanneer de koning gisteren te Verviers cn vandaag te Brugge de geestelijken smeekt voor hem te bidden en aan hunne gebeden het geluk zijner familie en den voorspoed van Bel- gicland toeschrijft, cn 's anderdaags met een pennetrek diezelfde priesters buiten de wet i steil cn onweerdig verklaart als burgers in den oprechte vaderlanders, rondweg zeggen: dal die handelwijze eene onbegrijpelijke tegenstrijdig heid is. Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk ml. o. Rechtei lijke ccrherslelhngen 1 fr. Een nummer lucent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr.'hét 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, Nr 4, te Veurne. >j El *- .gmajraanwirramrowAïkvr jran - v

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1878 | | pagina 1