I s N»1794 Veehne, 5 Maart 1879. 3 aar. e Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centinien per regel. 1KEICIDHISEIJKK BRIEF Zijne F.m. den C’tirdinanl-AitrtsbiBNchop en van hunne Hoos»', dc IliMMchoppen van Uelgie» De Bulgaren zul Ion wellicht eene nieuwe kon- stilutie hebben, die hun land zal moeien beheer- schen’. Ge moei weten sedert den laatsten oor log tegen Turkijcn, zijn de Bulgaren van de Kechin lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer la cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. .Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, Nr 4. te Veurne. Politick overzicht. Hetgeen wij de vcrledcnc week als waar schijnlijk aankondigden, is inderdaad gebeurd de fransche Senaat heeft vrijdag laatst met 163 stemmen tegen 86, het wetsonlweip aanveerd door hel gouvernement voorgedragen en kwijt schelding vergunnende aan dezen die om poli tieke redens veroordeeld zijn geworden sedert 1870. Men had geschreven in de dagbladeren dat de keizer van Duilschland met eene slechte oog had aanzien de onbezonnene handelwijs der fransche Kamers die maarschalk Mac-Mahon omverre hebben geworpen. Ze waren mis, zegt de Gazette van Noord-Duitschland, en tot preuve van dien de duitsebe afgezant is de eerste ge weest die den nieuwen president der Republiek in zijn paleis heeft ontvangen met al de eerbe wijzen aan zijn hoogen rang verschuldigd. Is zulks tc verwonderen de Duitschman ziet dat Frankrijk van langsom zeerder naar zijn onder gang loopt; en Frankrijk zou kunnen de vreeze lijkste vijand worden van Duilschland. Dus.... de hoop van-den Godsdienst wegnemen, hebben zij wel gedacht wat zij willen doen? Neen, Heer, dit zult gij niet gedogen! Steunende op uwe beloften, betrouwende op uwe bermheriighèid, wij komen u smeeken dat gij medelijden zoudet hebben met onze zie len.... Bijgestaan door de allerheiligste en on bevlekte maagd Maria, Moeder van God en hulp der Christenen, door den roemrijken Aartsvader den heiligen Joseph, beschermer van ons Va derland, door dc eerste Apostelen onzer land streken, wij zeggen tot F, met de godvruchtige Koningin onzer heilige boeken Heer, spaar uw volk, spaar de zielen die U lief zijn! Spaar Belgenland dat u bemint en het geloof zijner vaderen behouden wil. Onze Vader.... H'ces Gegroet.... Van scholen zonder God en meesters zonder geloot, verlos ons, Heer, Libera nos, Domine! Amen. 2’ De kloosterlijke gestichten zullen tenzelf den einde eene halve ure aanbidding doen, alle vrijdage, voor het Allerheiligste Sacrament, in de II. Ciborie uitgesteld, er op oenen dag van iedere week, volgens keus, zullen zij eene bui tengewone II. Communie doen. Gegeven te Mechelen, den 31 Januari 1879. t Victor-Augustus Card. Dcchamps, Aartsbis schop van Mechelen. t Theodoras, bisschep van Luik. t Joannes-Josephus, Bisschep van Brugge. i Henricus, Bisschop van Gent. f Theodorns-Joseplius, Bisschop van Namen. f Edmundus-Joscphus, Bisschop van Doornijk. Onze lezers weten’ dat dc Engclschen in het zuiden van Afrika zijn verslagen geworden dooi de Zulus. Nu zij zullen zich wreken en reeds zijn er nieuwe legers naartoe gezonden om de inlandscben te straffen. De jonge prins Louis-Napolcon, dc zoon van den gewezen keizer der Franschcn, heeft zich als vrijwilliger in die legers laten inlijven, cn hij komt dit besluit aan zijne vrienden in Frank rijk mede tc deden. Hij verhoopt zonder twijfel uil te schijnen in dien veldtocht en alsdan naar Frankrijk weder te keeren met dé lauwerkroon van schitterenden veldheer. Doch meest al de gazetten van dit land zijn verwonderd over dit besluit van den jongen prins zijne aanhangers keuren dit besluit hoog af; de anderen drijven er den spot meê. Hadde hel God beliefd, schrijft er een, dat de Bona- parten nooit anderen oorloglust hadden ge voeld, dan om logen de Zulus te gaan vechten... met engclsche troepen. (Vervolg en einde). Een ander middel door welk het gouverne ment u misleiden wil, Z. L. B., is de verbind- tenis welke het op zich neemt van de eene of de andere zaal der gemeenteschool ter beschikking der geestelijken tc stellen om daar, T zij voor, ’t zij na de schooluren het godsdienstig onder richt te geven aan dc katholieke kinderen die ter school gaan, liet Gouvernement is toch zeker zoo verblind niet, om te kunnen peinzen dat uwe Bisschoppen mede zullen werken om zulkdanig een bedrog te doen gelukken; maar door dit aanbod, hoe spottend hel weze, ver hoopt men u een blinddoek aan te doen, opdat gij de booze handelingen niet zoudet ontwaren, en gelooven zoudet dat het godsdienstig onder wijs uil de school niet ganschclijk gesloten is. Doch gij zijl niet eenvoudig genoeg om u alzoo te laten misleiden. De school zijn niet de vier muren, de vloer, dc zoldering van eene scliool- zaal; de school, ’t is dc onderwijzer die zijne les geeft, aan zijne vergaderde leerlingen. De Gods dienst in de school aangeleerd, ’t is de les van Godsdienst gegeven door den onderwijzer of met zijne medewerking, gedurende de school uren cn als leerstof van hel onderricht, en dit onder bestuur der H. Kerk. Nu, liet is juist dat, wat hel Gouvernement niet aanveerden wil. Het wil niet dat de katholieke priester dc les van Godsdienst geven zoude gedurende de klas cn als leerstof der klas; zelfs wil het niet dat dc onerdwijzer op dezer voege les geven moge. In dien de meester toelating verkrijgt, maar gcenc verplichting, om den Godsdienst aan te leeren, hel is op voorwaarde dat hij die lessen zal geven voor of na de schoolurenHet is dan klaarblij- kend dat het gouvernement door zijn wetsont werp, op eene volstrekte wijze bel godsdienstig onderwijs uit de gemeentescholen bannen wil, cn terzelfder tijd God en priester daar buiten. Welnu, het godsdienstig onderwijs uil dc leerstoffen schrabben, doen besluiten dat God, dat alle godsdienstige oefening, in dc scholen der jonge kinderen geene plaats meer zullen hebben, dit is niets anders dan eene lucht van onverschilligheid en ongodsdienstigheid doen zweven in plaats der godsdienstige lucht, die, naar het oordeel van alle ware cn weerde staatsmannen, van alle meesters in opvoedings- kunde ervaren, noodzakclijk is, onmisbaar is, om in dc school die zedelijke opvoeding te kun nen geven, welke men daar ontvangen moet. Om klaarder le spreken hel kind aan een schoolbeleid onderwerpen waar geen gewag van God wordt gemaakt, dat is dc ontwikkeling van geloof cn godsdienst in zijn jong hert tegenhou den cn onderdrukken van haar eerste begin af; dal is, rechtuit gcspioken, hel christen leven bij zijne eerste slappen in gevaar brengen cn ten geheele willen vernietigen. .Men zal Ons beschuldigen van overdreven tc zijn. Nogtans, wat Wij hier zeggen is maar dc verzwakte uitdrukking van hel oordeel uitge sproken door de staatsmannen en meesters op wier gezag Wij ons beroepen hebben. Onder zoo velen, gaan Wij slechts bénen aanbalen, eenen die niet verdacht is van te veel aan de Kerk toe begeven te hebben. De volksscholen van een dand, schrijft dc lieer V. Cousin, moeten met den godsdienstigen geest van dit land doordrongen zijn. Is het christendom, zonder onderscheid tusschen zijne verschillende belijdenissen, is het, ja of neen, de Godsdienst van het fransche volk Men moet 'bekennen van ja. Nu, ik vraag of men den Gods- dienst van het volk eerbiedigen o/ kllMLl wil? WIL MEN HET CHRISTENDOM VERNIE TIGEN dan beken ik dat men zich wel wachten moet HETZELVE IN DE VOLKSSCHOLEN IE DOEN LEEREN. Maar heeft men een ander doel wit, dan moet men aan de kinderen den godsdienst leeren die hunne vaderen beschaafd heeft, en welks vrijzinnige geest al de groote inrichtingen van on zen tijd bereid heeft en alleen ondersteunen kan. Ook moet men aan de geeslijkheid loelaten haren eersten plicht te kwijten met haar oog op het gods dienstig onderwijs te houden. Gij boort hetwil men hel christendom ver nietigen, zegt de heer Cousin, sprekende tot den Minister van openbaar onderwijs in Frankrijk, dan moei men zich wachten van den godsdienst in tie volksscholen tc laten leerenDie woor den, aan Belgenland toegepast, schetsen gansch cn geheel den aard af, het doelwit en de gevolgen van de voorgedragenc wet. Bleef er nog ceuigetwijfel, het ware genoeg, om dien tc verdrijven, dc woorden aan te halen van den politieken man wiens gedacht in bet wetsont werp geprent staat. Hij, die bet op zich heeft genomen den katholieken godsdienst in den grafpul te werpen, zegt ons welk dc reden is waarom hij en zijn aanhang zich wel wachten den Godsdienst in de volksscholen te laten leeren. Genoeg hebben Wij gezeid. Z. L. B. om u de boosheid te doen verstaan van hel wets ontwerp op het onderwijs. Indien eene wet zoo strijdig met het recht van den Godsdienst cn der huisvaders, met de heiligste belangen der kinderen, met het heil der zielen., indien zulk eene wel kwame gestemd le worden, dan zou den er zware en pijnlijke plichten door uwe geestelijke opperhoofden en door u te volbren gen zijn, groote opofferingen, en meerdere milddadigheid dan ooit zouden er van allen geëisebt moeten worden. Deze opofferingen moeten reeds beginnen, opdat wij niet onvoor ziens overcast zouden worden. Wat den regel van gedrag betreft welke de omstandigheden ons mochten verplichten u voor te houden, dien zullen Wij u op lijd en stond welen ken baar te maken. Niets anders meer blijft er Ons over, Z. L. B., dan u op te wekken om uwe smeekingen bij den Heer te verdubbelen, In Hem en in Hem alleen is onze hoop. De herten der Koningcn heeft hij in zijne handen en Hij weet die te neigen ten voordode van zijn volk; Hij is het die dc wetgevers verlicht en hunne rechtveer- dige wetten maken doel; Hij is het die dc op zeilen der vijanden van zijnen Christus ver ijdelt cn vernietigt. Mochten vurige cn aanhou dende gebeden de hulp verhaasten die Hij aan zijne Kerk heeft beloofd en die haar niet ont breken zal, zoo wij weten te hopen cn te vragen. En dewijl het gemeenc gebed bijzondere kracht heeft om dc goddelijke bermhertigheid tc be wegen, daarom bevelen wij i" Alle zondagc, in alle kerken cn bidplaatsen, zal de pi iester, na het sermoen van elke Mis, uit den predikstoel, het volgende gebed lezen, welk bijzonder geschikt is om van God de be- houding van bet geloof in ons land af te smeeken cn de verwijdering van al de gevaren die hetzelve bedreigen GEBED. Het is dan waar, o mijn God, dat dc vijanden van uwen Naam en de onze, den on dergang gezworen hebben der zielen gekocht ten prijze van bel Bloed van Jesus-Christus! Het Het geloof in de herten der Belgen uitdooven, hel zaad van hetzelve versmachten in de ziel der kinderen; de gansche jonkheid in dc handen leveren van meesters, die, zoo zij geene god- verzakers zijn, toch noodzakelijk onverschillig zullen wezen; het heilige Beeld onzer verlossing aan de oogen der kinderen ontrukken; dc wer king des priesters verwijderen of verlammen, daar waar zijne zending bijzonderlijk vraagt dat hij er zijn zoude, zulke opzeilen worden voor aller oogen openbaar en dompelen Ons in de diepste droefheid. Het geloof ten wortcle toe rooien uit den grond des Vaderlands, aan België zijnen eer titel van katholiek ontrooven, aan onze ge trouwe cn werkzame bevolking den troost en I EN VASTEN-BULLE VAN

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1879 | | pagina 1