September 1879.
1820
Doway (Dütiai) in ’t noorden van Frankrijk,
is den 14 augusti ook liet tooneel geweest van
eenen aanslag op eenen priester, M. Dayez,
aartspriester van St. Pierre, keerde terug naar
huis, na den ganschcn avond biecht gehoord te
hebben. Hij werd achtervolgd door eenen onder
officier der kanonniers welke, toen M. Dayez
dicht bij zijn huis gekomen was, uitriep: «zie, een
pastoor, ik moet hem den hals afsnijden! en
op hetzelfde oogenblik trok de woestaard zijnen
sabel en kapte op hel hoofd van den priester; de
slag werd gelukkig gebroken door den hoed,
cn de sabel not M. Dayez aan den schouder,
zonder echter door de kleercn te dringen.
De woeste kerel is aangehouden.
De Union, van Parijs, meldt een ander feit, te
Parijs gepleegd, welk de looneelen der Com
mune doet herinneren. Twee priesters van Cor-
beil begaven zich naar de spoorwegstatie van
ï.yon, toen zij omringd werden dooreene bende
straatjongens, welke hen op de grofste manier
bele idigden. Weldra kwamen vróuwen en werk
lieden bijgescholen, cn die woelige menigte,
samengesteld uit meer dan drie duizend schoe-
lies, omringde de priesters cn beleedigdeze met
de laaghartigste hardnekkigheid. Op de plaats
kef Pastille, verdubbelde de woeste razernij van
het gepeupel, cn de kreten In het water! In het
water! Grijpt ze vast! Er zijn geen pastoors meer
noodig! barstten uit.
Moedige burgers kozen partij voor de pries
ters; twaalf agenten van politie waren bijgeko
men en onder bun geleide konden de priesters
de static bereiken. De menigte was zoo opge-
hitst, dat een agent van politie verplicht was den
sabel te trekken.
Niemand in gansch die woelige menigte wist
waarom men die priesters beleedigde. Zij waren
priesters en dit is genoeg.
De Patrie meldt dat, volgens brieven uit de
departementen ontvangen, deze laagliailigc aan
randing overal eenen diepen indiuk heelt te
weeg gebiaclit.
Men schrijft uilTours(Frankrijk) aan l'Univers:
Het volgende feit, waarvan ik getuige ge
weest ben, doel openlijk de verantwoordelijk
heid van bet gouvernement kennen.
Vijf werklieden bevonden zich op de plaats
vee; de bpuoi v.egsi.ttic, te Tours; een achtbare
Véürüe,
Over zoo wat ruim veertien dagen kwamen
een 30tal semininaristen van de vreemde mis
siën te Parijs, terug van Clamart, waar zij de
plechtigheid der gedurige aanbidding hadden
bijgewoond, naar een buitengoed gelegen bij
liet bosch van Meudon; zij waren verdeeld i«
groepen van 3 of 4, en toen de avond begon te
vallen, baden zij den Roozenkrans. Eensklaps
knalt een geweerschot en drie seminaristen
worden gekwetst. Een ongelukkige vrijdenker
bad zijnen godsdienstwrok op onnoozcle het-
ren willen uitwerken. Eerst scheen men
niet al te zeer geneigd deze laffe daad te onder
zoeken; doch na acht dagen heeft het gouver
nement begrepen, dat hel zich met de zaak moest
bezig 'houden, cn den negensten dag is een
onderzoek begonnen.
Volgens de Gazette des Tribunaux zouden de
magistraten, welke met het onderzoek gelast wer
den, tot het besluit zijn gekomen dal de misdaad
weid gepleegd door een wildstrooper, welke
misnoegd was omdat de seminaristen door
hunne tegenwoordigheid het wild verjaagden.
Al de conservatieve bladen verwerpen echter
die veronderstelling, welke zij voorstellen als
een louter uitvindsel, en als totaal onmogelijk
zoolang men den wildstrooper niet zal hebben
aangehouden.
Wij gelooven ook dat de legende van den
wildstrooper uitgevonden werd, met het doel,
deze zaak, welke zoo netelachtig is voor de re-
puliliekanen, te kunnen rangschikken in de ca
tegorie van die misdaden, welke ongestraft blij
ven, omdat de daders nooit ontdekt of gezocht
werden.
priester, zeer gekend in onze stad, stapte van
den trein van 10 ure ’s avonds en werd onthaald
op de kreten .1 bas la palotte! De priester ging
op de bcleedigers toe eh vraagde hun de reden
van de beleediging; toen hij hen bedreigde zijn
recht te doen gelden door de policie, antwoord
den de kerels, zonder de minste ontroering te
laten blijken A bas la .calotte! is geene belecdi-
giiigWij lezen de dagbladenen maak u
spoedig uit de voeten!
Zijn die menschen plichtig? Walgelijke bro
chures A bas la calaite! l)e Jacht op de Haven,
na de hoofdstad te hebben vergiftigd, brengen
ook het vergift in steden en dorpen, dank aan
de goedkeuring van het gouvernement.
De Patrie, van Parijs, verhaalt nog een ander
feil, dat voorgevallen is te Poitiers
Een eerbiedwêerdige geestelijke, welke een
bezoek had gebracht aan eene zieke, keerde
omtrent 8 ure 's avonds naar zijne wooning
terug, toen hij in delenden werd getroffen door
eenen steen, dien een jonge deugeniet uit al
zijne macht geworpen bad. Ondanks de hevige
pijnen, welke hij leed, iieetl de priester geene
klacht willen indienen, uit eerbied voor de fa
milie van den booswicht.
De radikale bladen spotten met de slacht
offers, in afwachting dat zij de daders zullen
verheerlijken; daarenboven vragen zij dat het
gouvernement aan de geestelijken zou verbie
den op straat te komen met soutaan of moniks-
kleed.
Tol daar zijn ze reeds in Frankrijk gekomen!
En in ons land vindt men ook van die schan
dalige gazellen, gelijk de Flandre libérale, van
Geut, die zulke aanrandingen goedkeuren. En in
onze stad vindt men mannen die zulke gazellen
lezen en aan anderen mccdeelen.
In ons België kan een priester in de groote cn
ook in kleine steden geen Athénéegast of som
tijds leerlingen van wereldlijke coilegien of
écsles moyennes tegenkomen, zonder uitgejouwd
te worden en grove woorden le moeten booten.
T Exempel komt van hooge A Bas la calotte!
dat is weg met de priesters, riep Van Humbeeck
uil; en dat is nu minister! Is dat toen te ver
wonderen
Onze geëerde lezers hebben hierboven de zoo
woeste als laffe aanrandingen gezien, waarvan
verscheide fransche priesters het slachtoffer zijn
geweest.
Hel Gentsch geuzenblad, de Flandre libérale,
dat in Veurne ook. aanhangers heeft, roemt die
geusche, maar laffe euveldaden als eene uitste
kende eer voor hel liberalismus
Die i/r./z zegt het bladdie de ellendigen
bezielde, welke de priesters van Corbeil belee-
digden, is niet uitsluitelijk eene fransche drift;
hel is nog veel minder een drift eigen aan het
canaille. Het is de ziel zelve der libei'ale
partij in al de katholieke landen, omdat
in al die landen de priester de gevaarlijkste vij
and is der openbare vrijheden. De liefde dezer
vrijheden en de vijandschap tegen de pries
ters zijn alzoo onafscheidbare gevoelens
geworden.
En het blad voegt er nog bij dat die drift
die de ziel is der liberale partij, ONVER
MIJDELIJK is.
Dit artikel is eene nieuwe schande voor het
liberalismus!... Het predikt de aanranding en de
beleediging der geestelijkheid aan. en ver
schoont op voorhand die liberale laffe euvelda
den met le schrijven dat de drilt van de pries-
Iers aan le randen en te beleedigcn, die de
ziel is van 't liberalismus onvermijdelijk is!
Dit wil in andere woorden zeggen het is heel
natuurlijk dal de liberalen de priesters aanran-
den en beleedigcn, want het valt in hunnen
geesi!
Wij vragen hel, kan men de aanranding en de
beleediging der geestelijken op den openbaren
weg duidelijker en klaarder aaupiedikeu? Neer.,
voorwaar, cn wij hopen dut vele liadcn, lot liter
Politiek overzicht.
Al de liberale of revdlutionnaire gazetten van
Frankrijk spuwen vier en ylamme legen de
Algemeene Raden, cn de reden daarvan is,
dat, niettegenstaande al dc pogingen en het
geweld van ’t ministerie, liet meestendeel onder
hen van de wetsontwerpen Ferry op hel onder
wijs niet en willen en bijzonderlijk legen het
art. 7 met eene treffelijke meerderheid hebben
gestemd! 't is ook alzoo in ons land de pro
vinciale raden en tellen niet bij ’t gouvernement;
cn waarom? Omdat zij katholiek zijn zes legen
drie. Alsof men koude verstand hebben als men
katholiek is, in Belgie zoowel als in Frankrijk!
De Bonapartisten of keizersgezinden zijn in
gedurigen twist. De eene staan voor Jerome
Bonaparte, de andere er tegen. Zoo ook onder
de dagbladen. Dat en is juist geene groote waar
borg noch hope voor het toekomende keizerrijk.
Nu te beter, T ware eene droevige en beklagens-
weerdige zaak moest ooit een keizer aan Thoofd
komen zooals Jerome, die op goê-vrijdag vleesch
at en die onder de ergste roo-revolutiounairen
mag gerekend worden. God spare Frankrijk van
zoo”oenen keizer. Hoe dieper het nu vernederd
cn vervallen is, na korten tijd zou het nog die
per en leeger gezonken zijn.
’t Gaat er schuw tusschen Russen en Pruisen,
ten minsten als men de dagbladen van die twee
landen mag gelooven, cn het schijnt dat er
boven die twee rijken eene zwarte zwarte wolke
iii de lucht zit die wel den eenen of den anderen
keer zou kunnen losbersten. Daar zijn zelve
groote gazetten die al de twisten euvel cn erg
opnemen cn die verzekeren dat er serieuze
kwestie is van moeilijkheden en oorlog tusschen
den Pruis cn dc Kozakken. Of die oorlog nog
verre is of aanstaande dat zal de tijd uitwijzen en
God beschikken; immers de oorlog is een van
zijne geesels, waarmede Hij dikwijls straft cn
kastijdt deze die de Kerk cn de godsdienst ver
volgen. Rusland heeft nu zijne nihilisten voor
roede cn Pruissen zijne socialisten. De oorlog
erbij ware zeker nog wal erger. Eene zake is ze
ker, dal Bismarck eti.de groote man van Russen,
prins Gortschakoll, verre van boezemvrienden
zijn.
't Is nu meest van al in Russensch leger dat
men verraad geware wordt en toen nog bijzon
derlijk onder'de officieren cn hooge beambten
des legers. Over korten lijd heeft men eene sa-
menzwecring ontdeki onder opperollicieren,
wiens oogwit was eenen opstand te wegc le
brengen onder de soldaten van eene zuiderslad.
Italië krijgt altijd voort nieuwe belastingen.
Het volk is er genepen en gepijnigd dat het
schreeuwt. Dat komt er van, van klooster- cn
kerkgoed aan te slaan. Ineen woord gezeul,
al de landen van Europa zijn ziek en bitter lij
dend en de godsdienst alleen kan ze genezen.
Tcekcns van <!er. iijc!.
Alle dagen, zoowel in ons land als in Frank
rijk, wektenen hel volk op tol haal tegen pries
ters en kloosterlingen en tegen al wat treffelijk
.is en eerbied verdient. Nu, dal gedurig schrij
ven van gazetten en de aanmoediging van gou
vernementen begint al stiÜckotis meer en uwer
zijne vruchten te dragen.
Dit blad versehijrft dril Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel.
Rechte) lijke eèrhersfellingeïi 1 fr. Een nummer 15 coat. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. hel 100.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYGKASEYS,diaikker-uitgever, Zwarte Normenstraat, 4. te Veurne.
4
Priesterlijke Benoemingen.
M. Dupan, professor in'tcollcgie van Vcurnc, wordt pro
fessor van poësis te Rousselaere, en is te Veurne vervan
gen door M. Venneersch. prpfessor te Kortrijk. M. l’ypc,
professor te Veurne, gaat over naar Nieuport, cn is te Veurne
vervangen door M. Alois Bruynstecn. diaken in'tseminarie.
M. Eonteync, student te Leuven, wordt professor te Kort
rijk, cn M. Vcrheust, ook student te Leuven, wordt professor
te Oostende.
Gister, rond 5 ure na middag, is ccn 5 a Ojarigc knaap, bij
dc ijzcrcnwegbru;;. in de vaart getuimeld. Het is aan den
moed van M. Hector Ducloe dat de jongen zijne redding te
danken heeft.
Men vertelde gister dat het Hotel de (,/ennicrce ver-
kocht zou zijn aan zekeren vrederechter voor 35,ooo frank.
W.i rschijnlijk ccn cadeautje voor denonnekens...!!!
- ir-wr,‘l "T~--------
i t