September 1879. 1820 Doway (Dütiai) in ’t noorden van Frankrijk, is den 14 augusti ook liet tooneel geweest van eenen aanslag op eenen priester, M. Dayez, aartspriester van St. Pierre, keerde terug naar huis, na den ganschcn avond biecht gehoord te hebben. Hij werd achtervolgd door eenen onder officier der kanonniers welke, toen M. Dayez dicht bij zijn huis gekomen was, uitriep: «zie, een pastoor, ik moet hem den hals afsnijden! en op hetzelfde oogenblik trok de woestaard zijnen sabel en kapte op hel hoofd van den priester; de slag werd gelukkig gebroken door den hoed, cn de sabel not M. Dayez aan den schouder, zonder echter door de kleercn te dringen. De woeste kerel is aangehouden. De Union, van Parijs, meldt een ander feit, te Parijs gepleegd, welk de looneelen der Com mune doet herinneren. Twee priesters van Cor- beil begaven zich naar de spoorwegstatie van ï.yon, toen zij omringd werden dooreene bende straatjongens, welke hen op de grofste manier bele idigden. Weldra kwamen vróuwen en werk lieden bijgescholen, cn die woelige menigte, samengesteld uit meer dan drie duizend schoe- lies, omringde de priesters cn beleedigdeze met de laaghartigste hardnekkigheid. Op de plaats kef Pastille, verdubbelde de woeste razernij van het gepeupel, cn de kreten In het water! In het water! Grijpt ze vast! Er zijn geen pastoors meer noodig! barstten uit. Moedige burgers kozen partij voor de pries ters; twaalf agenten van politie waren bijgeko men en onder bun geleide konden de priesters de static bereiken. De menigte was zoo opge- hitst, dat een agent van politie verplicht was den sabel te trekken. Niemand in gansch die woelige menigte wist waarom men die priesters beleedigde. Zij waren priesters en dit is genoeg. De Patrie meldt dat, volgens brieven uit de departementen ontvangen, deze laagliailigc aan randing overal eenen diepen indiuk heelt te weeg gebiaclit. Men schrijft uilTours(Frankrijk) aan l'Univers: Het volgende feit, waarvan ik getuige ge weest ben, doel openlijk de verantwoordelijk heid van bet gouvernement kennen. Vijf werklieden bevonden zich op de plaats vee; de bpuoi v.egsi.ttic, te Tours; een achtbare Véürüe, Over zoo wat ruim veertien dagen kwamen een 30tal semininaristen van de vreemde mis siën te Parijs, terug van Clamart, waar zij de plechtigheid der gedurige aanbidding hadden bijgewoond, naar een buitengoed gelegen bij liet bosch van Meudon; zij waren verdeeld i« groepen van 3 of 4, en toen de avond begon te vallen, baden zij den Roozenkrans. Eensklaps knalt een geweerschot en drie seminaristen worden gekwetst. Een ongelukkige vrijdenker bad zijnen godsdienstwrok op onnoozcle het- ren willen uitwerken. Eerst scheen men niet al te zeer geneigd deze laffe daad te onder zoeken; doch na acht dagen heeft het gouver nement begrepen, dat hel zich met de zaak moest bezig 'houden, cn den negensten dag is een onderzoek begonnen. Volgens de Gazette des Tribunaux zouden de magistraten, welke met het onderzoek gelast wer den, tot het besluit zijn gekomen dal de misdaad weid gepleegd door een wildstrooper, welke misnoegd was omdat de seminaristen door hunne tegenwoordigheid het wild verjaagden. Al de conservatieve bladen verwerpen echter die veronderstelling, welke zij voorstellen als een louter uitvindsel, en als totaal onmogelijk zoolang men den wildstrooper niet zal hebben aangehouden. Wij gelooven ook dat de legende van den wildstrooper uitgevonden werd, met het doel, deze zaak, welke zoo netelachtig is voor de re- puliliekanen, te kunnen rangschikken in de ca tegorie van die misdaden, welke ongestraft blij ven, omdat de daders nooit ontdekt of gezocht werden. priester, zeer gekend in onze stad, stapte van den trein van 10 ure ’s avonds en werd onthaald op de kreten .1 bas la palotte! De priester ging op de bcleedigers toe eh vraagde hun de reden van de beleediging; toen hij hen bedreigde zijn recht te doen gelden door de policie, antwoord den de kerels, zonder de minste ontroering te laten blijken A bas la .calotte! is geene belecdi- giiigWij lezen de dagbladenen maak u spoedig uit de voeten! Zijn die menschen plichtig? Walgelijke bro chures A bas la calaite! l)e Jacht op de Haven, na de hoofdstad te hebben vergiftigd, brengen ook het vergift in steden en dorpen, dank aan de goedkeuring van het gouvernement. De Patrie, van Parijs, verhaalt nog een ander feil, dat voorgevallen is te Poitiers Een eerbiedwêerdige geestelijke, welke een bezoek had gebracht aan eene zieke, keerde omtrent 8 ure 's avonds naar zijne wooning terug, toen hij in delenden werd getroffen door eenen steen, dien een jonge deugeniet uit al zijne macht geworpen bad. Ondanks de hevige pijnen, welke hij leed, iieetl de priester geene klacht willen indienen, uit eerbied voor de fa milie van den booswicht. De radikale bladen spotten met de slacht offers, in afwachting dat zij de daders zullen verheerlijken; daarenboven vragen zij dat het gouvernement aan de geestelijken zou verbie den op straat te komen met soutaan of moniks- kleed. Tol daar zijn ze reeds in Frankrijk gekomen! En in ons land vindt men ook van die schan dalige gazellen, gelijk de Flandre libérale, van Geut, die zulke aanrandingen goedkeuren. En in onze stad vindt men mannen die zulke gazellen lezen en aan anderen mccdeelen. In ons België kan een priester in de groote cn ook in kleine steden geen Athénéegast of som tijds leerlingen van wereldlijke coilegien of écsles moyennes tegenkomen, zonder uitgejouwd te worden en grove woorden le moeten booten. T Exempel komt van hooge A Bas la calotte! dat is weg met de priesters, riep Van Humbeeck uil; en dat is nu minister! Is dat toen te ver wonderen Onze geëerde lezers hebben hierboven de zoo woeste als laffe aanrandingen gezien, waarvan verscheide fransche priesters het slachtoffer zijn geweest. Hel Gentsch geuzenblad, de Flandre libérale, dat in Veurne ook. aanhangers heeft, roemt die geusche, maar laffe euveldaden als eene uitste kende eer voor hel liberalismus Die i/r./z zegt het bladdie de ellendigen bezielde, welke de priesters van Corbeil belee- digden, is niet uitsluitelijk eene fransche drift; hel is nog veel minder een drift eigen aan het canaille. Het is de ziel zelve der libei'ale partij in al de katholieke landen, omdat in al die landen de priester de gevaarlijkste vij and is der openbare vrijheden. De liefde dezer vrijheden en de vijandschap tegen de pries ters zijn alzoo onafscheidbare gevoelens geworden. En het blad voegt er nog bij dat die drift die de ziel is der liberale partij, ONVER MIJDELIJK is. Dit artikel is eene nieuwe schande voor het liberalismus!... Het predikt de aanranding en de beleediging der geestelijkheid aan. en ver schoont op voorhand die liberale laffe euvelda den met le schrijven dat de drilt van de pries- Iers aan le randen en te beleedigcn, die de ziel is van 't liberalismus onvermijdelijk is! Dit wil in andere woorden zeggen het is heel natuurlijk dal de liberalen de priesters aanran- den en beleedigcn, want het valt in hunnen geesi! Wij vragen hel, kan men de aanranding en de beleediging der geestelijken op den openbaren weg duidelijker en klaarder aaupiedikeu? Neer., voorwaar, cn wij hopen dut vele liadcn, lot liter Politiek overzicht. Al de liberale of revdlutionnaire gazetten van Frankrijk spuwen vier en ylamme legen de Algemeene Raden, cn de reden daarvan is, dat, niettegenstaande al dc pogingen en het geweld van ’t ministerie, liet meestendeel onder hen van de wetsontwerpen Ferry op hel onder wijs niet en willen en bijzonderlijk legen het art. 7 met eene treffelijke meerderheid hebben gestemd! 't is ook alzoo in ons land de pro vinciale raden en tellen niet bij ’t gouvernement; cn waarom? Omdat zij katholiek zijn zes legen drie. Alsof men koude verstand hebben als men katholiek is, in Belgie zoowel als in Frankrijk! De Bonapartisten of keizersgezinden zijn in gedurigen twist. De eene staan voor Jerome Bonaparte, de andere er tegen. Zoo ook onder de dagbladen. Dat en is juist geene groote waar borg noch hope voor het toekomende keizerrijk. Nu te beter, T ware eene droevige en beklagens- weerdige zaak moest ooit een keizer aan Thoofd komen zooals Jerome, die op goê-vrijdag vleesch at en die onder de ergste roo-revolutiounairen mag gerekend worden. God spare Frankrijk van zoo”oenen keizer. Hoe dieper het nu vernederd cn vervallen is, na korten tijd zou het nog die per en leeger gezonken zijn. ’t Gaat er schuw tusschen Russen en Pruisen, ten minsten als men de dagbladen van die twee landen mag gelooven, cn het schijnt dat er boven die twee rijken eene zwarte zwarte wolke iii de lucht zit die wel den eenen of den anderen keer zou kunnen losbersten. Daar zijn zelve groote gazetten die al de twisten euvel cn erg opnemen cn die verzekeren dat er serieuze kwestie is van moeilijkheden en oorlog tusschen den Pruis cn dc Kozakken. Of die oorlog nog verre is of aanstaande dat zal de tijd uitwijzen en God beschikken; immers de oorlog is een van zijne geesels, waarmede Hij dikwijls straft cn kastijdt deze die de Kerk cn de godsdienst ver volgen. Rusland heeft nu zijne nihilisten voor roede cn Pruissen zijne socialisten. De oorlog erbij ware zeker nog wal erger. Eene zake is ze ker, dal Bismarck eti.de groote man van Russen, prins Gortschakoll, verre van boezemvrienden zijn. 't Is nu meest van al in Russensch leger dat men verraad geware wordt en toen nog bijzon derlijk onder'de officieren cn hooge beambten des legers. Over korten lijd heeft men eene sa- menzwecring ontdeki onder opperollicieren, wiens oogwit was eenen opstand te wegc le brengen onder de soldaten van eene zuiderslad. Italië krijgt altijd voort nieuwe belastingen. Het volk is er genepen en gepijnigd dat het schreeuwt. Dat komt er van, van klooster- cn kerkgoed aan te slaan. Ineen woord gezeul, al de landen van Europa zijn ziek en bitter lij dend en de godsdienst alleen kan ze genezen. Tcekcns van <!er. iijc!. Alle dagen, zoowel in ons land als in Frank rijk, wektenen hel volk op tol haal tegen pries ters en kloosterlingen en tegen al wat treffelijk .is en eerbied verdient. Nu, dal gedurig schrij ven van gazetten en de aanmoediging van gou vernementen begint al stiÜckotis meer en uwer zijne vruchten te dragen. Dit blad versehijrft dril Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. Rechte) lijke eèrhersfellingeïi 1 fr. Een nummer 15 coat. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. hel 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYGKASEYS,diaikker-uitgever, Zwarte Normenstraat, 4. te Veurne. 4 Priesterlijke Benoemingen. M. Dupan, professor in'tcollcgie van Vcurnc, wordt pro fessor van poësis te Rousselaere, en is te Veurne vervan gen door M. Venneersch. prpfessor te Kortrijk. M. l’ypc, professor te Veurne, gaat over naar Nieuport, cn is te Veurne vervangen door M. Alois Bruynstecn. diaken in'tseminarie. M. Eonteync, student te Leuven, wordt professor te Kort rijk, cn M. Vcrheust, ook student te Leuven, wordt professor te Oostende. Gister, rond 5 ure na middag, is ccn 5 a Ojarigc knaap, bij dc ijzcrcnwegbru;;. in de vaart getuimeld. Het is aan den moed van M. Hector Ducloe dat de jongen zijne redding te danken heeft. Men vertelde gister dat het Hotel de (,/ennicrce ver- kocht zou zijn aan zekeren vrederechter voor 35,ooo frank. W.i rschijnlijk ccn cadeautje voor denonnekens...!!! - ir-wr,‘l "T~-------- i t

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1879 | | pagina 1