I
N1822
Veurne, 17 September 1879.
jaar
Italic wordt van langsom ellendiger. De pre-
fekten bekennen het opentlijk, dat overal de
middels van beslaan voor het volk verminderen,
en van nu at' vreest en vóórziet men voor den
winter serieuze wanorders en onlusten.
Bij de ballotecring welke zondag te Bordeaux
heeft plaats gehad, is Blanqui niet gekozen. De
oude revolulionnair heelt 254 stemmen min be
komen dan zijnen tegenstrever M. Achard, die
niet veel beter is als Blanqui.
De Kulturkampf dal is dejstrijd van vooruitgang
seboone name voor zoo’n schandigc vervo'-
ging cn is nog bij lange niet ten einde in
Duitscliland. Verre van verbeteren, met Puttka-
mer voor minister, in plaatse van den razenden
kerkvervolger Falck, zou het allichle nog erger
worden als te vooren. Alle betrekkingen of
onderhandelingen met Borno schijnen opge
schorst ten minste tot na de stemmingen.
Hel Pruissensch gouvernement dringt aan in
Sijne oflicieelc dagbladen, cn zingt op alle
tonnen om ’t volk te doen gelooven dat er in de
aanslaande kiezing voor de wetgevende Kamer
geen gewag cn mag zijn van onderwijs, noch
van godsdienst, maar dat de strijd cn de kies-
worsieling alleenlijk moet plaats hebben tus-
schcn deze die den inlandschen koophandel
willen bevoordcèligen en deze die anders van
«dacht zijn, 't is te zeggen op cene stoffelijke
kwestie, zonder acht te nemen op die grootc cn
gewichtige zaken vaii vrijheid in godsdienst en
in 'tonder ie ijs.
Niet alleen in Belgie, maar ook in Frankrijk
is het gouvernement niet meer te vrede met de
Kerke te vervolgen in het onderwijs, met God
cn den godsdienst buiten te jagen uit de scho
len, ze zouden ze ook welhaast willen buiten
hebben in de kerken. Bara, hier, wil meester
spelen van de fondatien en kerkegoed en de
kerkgebouwen, en in Frankrijk spreekt men nu
van 'wellen voor te dragen tot verandering der
kerkfabriek of kerkraden, ’t Gaat waarlijk al
slecht genoeg ouder de wet van 1809 die hier
cn in ’t transche in voege is, alswanneer bij
voorbeeld een gcuzenburgmeester oi goddelooze
meijer het recht heeft hem met kerkezaken te
bemoeien. Nu wil men nog erger, en dien raad
samenstellcn uil leden door hel volk gekozen.
Alsdan zal het gaan naar de mode, op vele
plaatsen, joden en ketters cn communards om
’t kerkegoed te beslieren. En dat altijd volgens
het oude princiep De pastor in de kerk en de
burgemeester op 't stadhuis.
Er is toch wel iets of wat veranderd
De burgemeester vnn’.Lulk, inliet congres van
schoolmeesters, heelt ook gezeid, op zijnen
toer, dat alles gelijk bleef, niots veranderde.
Die brave man houdt zijn Paschen niet, sedert
Politiek overzicht.
Nog eene bende gebannen communards zijn
uil hun ballingschap van Noumea in Frankrijk
aangekomen. *486 met de 420 van ’t begin van
september, dat nadert al van de duist, en zulk
gespuis in een land in zoo groot getal, en al die
openbare getuigenissen van welkom die zij
overal ontvangen, dat en geeft juist geen groote
verzekering voor de toekomst. Het ministerie en
wil opperwaart uit van geene algemeene amnis-
lie of kwijtschelding weten voor al die com
munards en eiken keer dat er aankomen, men
roept tot in Parijs toe, Leve deamnislie! En
dat zal er van komen, en het tegenwoordige
ministerie zal gaan hoepelen voorzeker, en na
korten tijd, en door halve, misschien gcheele
communardsgczinde ministers vervangen wor
den. Al wat wij zien bewijst en voorspelt het.
a He Oorlogsivet. b
Bara en de kolonel.
Bijna geen een dag gaat voorbij zonder dat
de gazetten den eenen of den anderen omzend
brief of circulaire meededen van een van die
twee kalanten van Bara, die den name draagt
van minister van justitie (maar die nooit t’huis
en is) of wel van den kolonel van de gaide-ci-
viek, minister van 't goddeloos onderwijs.
Die omzendbrieven zenden zij rond naar gou
verneurs en Dcprcy’s, 'k wil zeggen commis
sarissen of naar de nieuwmode inspecteurs die
alle moeten godverzakers zijn, of naar de ge
meenteraden.
Verledene weck, twee of drie brieven van
Bara en een of twee van den kolonel van
onderwijs.
Een eerste omzendbrief van Bara om te weten
of er, cn wiiiir er scholen bestaan (lagere scho
len of wcezcscholen) in gebouwen die toebc-
hooren aan de bureelen van weldadigheid of aan
hospitien.
Als Bara inlichtingen vraagt, zijl maar zeker,
't is om die scholen te doen geus worden of ze
te doen ophouden.
Een andere brief, ook van den zelfden oud-
messediender van Doornijk, om te weten of
nievers vrije scholc zoude gehouden worden,
in pastorijen, kerken, sacristien enz., of nog in
gebouwen afhangende van de kerkfabrieken.
Dal is loch schandige tyrannic, alsof de
pastoor niet zoude meester zijn van te doen in
zijn huis wat hij wil, vermits hel niet te bescha
digen; alsof hij niet meer vrij zou zijn, zijne
kerk te gebruiken of de sacriste ervan, waartoe
hij ze goedvindt
Dal gcuzevolk maakt toch aansprakc op alles.
Overlijd cn nu nog, het liedje der geuzen was
en is De pastor in de kerke, of in zijne sacristij,
en de burgemeester op 't stadhuis. Ziet gij nu hoe
lange dal goed is? Tot dat de geuzen boven zijn;
zij ‘willen meester spelen overal, op’t stadhuis,
maar ook in de kerke.
En waarop is die aansprake, dat gewaande cn
zoogezeide recht gesteud?
Hierop: De Slaat geeft subsidien om kerken
te bouwen cn te herstellen; dus hij zou het recht
hebben hem met kerkelijke zaken te bemoeien!
Inderdaad
Jamaar, die subsidien of hulpgelden evenals
de pensioenen en jaarwedden der priesters, zijn
eene kleine restitutie van geen de Staat achter
de transche revolutie aan de kerke heeft ont
stolen. En om die restitutie de Staat beweert
alles te zeggen te hebben in de Kerk. Aizoo
Peist een keerdaar en zouden geen tribu
nalen bestaan om recht te doen, en ik zou uwe
hofstede of uw huis nemen; maar later, na deze
onrcchtvcerdigheid, zou ik door de cene of
de andere omstandigheid verplicht zijn u een
deel van de weerde (de intresten er van) weer te
geven, bijvoorbeeld eenige hectaren of eene
kamer en daarom zou ik pretendeeren en be-
weeren alles te zeggen te hebben, hoe en wan
neer gij dat land moet beploegen cn bezaaien,
hoe en waartoe gij die kamer moogt gebruiken.
Wat zoudt gij peinzen van zulke pretentie? Ware
zij niet dwaas en tergend?
Hcwel, alzoo gaat dcaartsgeus Bara te werkc
door zijne circulaire^.
En nu.
Men zou waarlijk niet weten wat gelooven
nopens de betrekkingen lusscben Pruissen en
Rusland. Den eenen dag al overhoop en over
oude lusscben beiden, den anderen dag staat
om te beteren, de twee keizers komen te gare,
men zou zeggen vrienden meer als-cen beetje,
en eenen derden dag, weerom al tzit piuis-
sensch. Of alles zal eindigen met eenen ga
ze tten-oorlog. ofwel, of de twee mogendheden
nog in de werre zullen geraken, dat en kan men
let hiertoe nog niet wijs zijn.
Nieuwen opstand tegen de heerschappij van
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel.
jlechleilijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. hel 100.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne.
Engeland in de verre bezittingen, niet alleenlijk
van Afrika maar ook in Oosl-lndië, in den
Afghanistan, het groote schiereiland van Zuid-
As'ia. Een beroemde en bekwame veldoverste
van Engeland, majoor Cavagnary is in den op
stand van Caboul dood gebleven.
De Kolonel.
Maar, eerst gezeid waarom noemt men Van
Ilumbccck kolonel van 't onderwijs?
Voor dat hij minister wierd, hij was kolonel
dat is bijna opperbaas van de garde civiek
en hij was er goed voor; geen een pompier, of
liever geen een garde civiek die het kon houden
tegen hem, in den Faro (dat is het Brusselsch
bier) geen een; ge ziet wel dat was een titel
om minister te worden en toen nog minister van
’t onderwijs
Nu, hij zendt ook brieven, om te weten welke
onderwijzers hunne demissie indienen.
En T schijnt dat hij werk heeft om al die
brieven te lezen; trouwens daar zijn er bij de
machte, onderwijzers cn onderwijzeressen, die
liever te luisteren hebben naar hunne consciëntie
en nog voort hunnen Paschen te houden, als in
die geuzeklauwen te zitten en goddeloos on
derwijs te helpen.
Hij zendt brieven (altijd door een ander ver
beterd wel te verslaan, want hij en kan niet cor
rect schrijven zonder missen) naar de leerlingen
van normale scholen, om ze te bewilligen naar
geuze normale scholen, maar het pakt niet, zegt
men; daar ook loopt hij blauwe schenen.
Een congres van geuzenonderwijzers
te Luik.
Verledene week heeft te Luik plaats gehad
cene vergadering van onderwijzers en ook van
onderwijzeressen, allen geuzen en geuzinnen
van de fijnste soorte, allen aanhangers natuur
lijk van het vrij leven on van de morale indépen-
dante of de vrije zeden.
Wat er daar al wierd uitcengedaan en vooren
gehouden en beslist, ’t is inderdaad flauwe kost,
en in ’t korte gezeid, niets anders als effen-
deure geuzenkoul van 't begin tot ’t einde.
Daar wierd natuurlijk eerst en vooral de
nieuwe geuzewet |en de papa-kolonel van die
wet verheven tot in de wolken. Jammer dat
do geuzeninspecteurs alreeds benoemd waren,
anders ongetwijfeld zou Van Humbeeck daar
nog eenige bekwame mannen gevonden hebben
voor zijne schoolopzieners. In alle geval, hij
kan er misschien voor inspectricen eenige van
die juffi ouwen opgedaan hebben die daar ook
waren om congres te houden, en die bijzon
derlijk hun als ware geuzinnen gedregen heb
ben in het banket. Geuzinnen van ’t vrij loven,
in een vrij gastmaal dat is vele zoggen. En
’t zijn zulke meesters, die vrijelijk banketten en
brassen; ’t zijn vooral zulke modejuffers die het
ministerie ons wil geven en opdringen tot het
leeren en anderwijzen en opvoeden onzer kin
deren
En 't gene nog meest van al in de oogen
springt cn verontweerdigt, ’t zijn de wenschee
of verlangen in dat congres uitgedrukt.
1° Dat geene hoegenaamde bediening gegeven
worde aan de ouders, wier kinderen niet re
gelmatig en gedurende zekeren tijd naar de offi-
cieclc of geuzenscholen gaan.
2° Dat al dezen die den bepaalden tijd naar
zulke scholen gegaan hebben, als ze moeten
loten, verplicht zijn soldaat te worden.
3” Dal is ook de vereischte conditie zij om
cenige functie te bekomen.
4° Item dezelfde conditie om kiezer te worden
of om te kunnen gekozen worden.
Daar zijn de tyrnnnicke wenschen die dat
geusche congresvolk heeft durven uiteendoen.
Schande voor zulke geuzefeesten
En om 't spel te volmaken moest er toch wel
een bal zijn, dat is immers ook libe aal en
geusch, en die bal heeft geduurd geheel den
nacht.
DE VEURNAAR
-- ■aamr-rni -
--- ---.o..
- uifi’ii ui. -