1824 35e jaar Veurne, 1 October 1879. I, j worden tl, r God nóch godsdienst, en bijgevolg zonder eerbied voor de ouders, zonder paal, zonder ic leleer en niets dan de politic vreezcnd'c; Van den anderen kant, staal u de vrije katho lieke school opén, alwaar de godsdienst deugde- vau uwe kinders, godvreezende en weikzuch- I onderdanigheid voor hunne ouders. Kiest, vaders en moeders, maar vergeet niet' dat zoo gij zaait, gij ook zult maaien. De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Belr gic zeggen het volgende van de officieels scho len Om ónzen herderlijken plicht’ té kwijten, verklaren wij de nieuwe schoolwet, die het gouvernement zich voorstelt aan de scholen tqe te passen «Is gevaarlijk en nadeclig. van hare na tuur; wij verklaren dal zij de vemprviding der on- gelovvigheid en onverschilligheid, 'voorstaaten dat jij eene gan ronding aan het geloof is) aan de yod- vrur/iliijhéid en aan de godsdienstige rechten van het lielgisch qolk. En voor deze redens doemen en verwijzeH wij deze wet. Gevolgciitiijk nog; ons gedragen aan de leering van den II. Vader in den reeds gameiden liiHöf van l’ius IX aan den Bisschep van Freiburg oil ohs bedienende der woorden van dien Paus, 1 wij verwittigen alle christenen en wij verklaren dat tn consciëntie men naar zulke scholen niet mag gaan, omdat zij tegen de kal ludieke Keil; ingericht zijn Katholickpn, kiest dan aan uwe Bisschoppen Ic gehoorzamen, ofwel, het geloof uwer voor vaderen te verlaten, en de katholieke, aposte lijke en Iiodmsche kerk te verloochenen. Dus christenen of afvallige schismalieken. schuw te wëge. Er J': Tailors on .Hoeders. l De vacanlie is ten einde; en gij zult uwo kin ders opnieuw moeten haar de school jenden. Maar naar welke school? Zal bet naar de katholieke oi naar de, ge meenteschool zijn? Om u te beletten uwe kinderen-naar de c|tris- telijke scholen te-zenden* .zal men u zeggen dat niets veranderd is in de gemeentescholen en dat het godsdienstig onderwijs naar gewoonte zal gegeven worden. Gelooft er niets van. Overweegt het volgende en oordeelt zelvcn. De nieuwe wet is door d^ trancmacoiis Voor bereid met het bekendq dócï de religie ‘te ver nietigen. I! II Zij is door een hunner oversten voorgelegd geweest, door francma<;on Vatihuinbeeck, mi- j uister van openbaar, onderwijs. Deze francmacon heeft gezegd ■?- De. katholieke godsdienst is een lijk dat in hei graf moet gewogen Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. .Inschrijvingsprijs. 5 tr. tsjiars; niet de posl'G iï. -r- Anyonccn 20 een timen per regel. Rechteilijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer llicent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 Ir. het 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgeyer, Zwarte Nonijenstraat, te Veurne. --rr— - Deze wet is door de franema^ón? gestemd gefeest, die wdedende vijanden van den gods dienst. De katholieken hébben haar krachtig bestreden. - u- De prins de Ligne, voorzitter van den Senaat, die altijd liberaal was,.heeft gezegd dat het eenè oorlogs- en ongelukswet was HewelIk ondervraag.uw/gewéten en vraag u Eene wet door dc vijanden van den gods dienst gemaakt, kan zij het godsdienstig onder wijs In de school laten besttlan? Ongetwijfeld zult gij zonder aarzelen ant woorden,'neen, dat is niét mogelijk. Deze wet heelt ook den priester en dén Godsdienst aan de deur der school gezet. Wij weten hetvoor eenigen tijd ten minsten, zal het Christusbeeld .nóg in de school blijven; men zal lezen, en zelfs den catechismus leeren. Ongetwijfeld, door deze uitwendige teekens moet men het volk bedriegen, dit alles is corned ie! Zie.hier de list en de huichelarij. Deze onrechtvaardige wet had de vaders des huisgézins verschrikt. Zij zouden gezégd heb ben nooit zullen onze kinders'scholen zonder God noch godsdienstig onderwijs binnen tredén. Bij den tegenstand der huisvaders, is Pier, dè grafmaker achteruit geweken en .op zijne beurt, heeft bij gezegd: ónze gemeentescholen ós Politiek overwicht. Men spreekt van eene buitengewöone zit tijd der Kamer in Frankrijk, op het einde van november, en die zou duren tot bel einde van 'tjaar. In dezen zittijd zal eerst en vooral het budget van oorlog moeten gediscuteerd en be sproken worden; andere groóte.kwestien nog zullen er voor den dag komen lipt budget der eerediensten, der buitenlandsche zaken, enz., ep, volgens het schijnt, eepe rechislreeksche interpellatie over de liuantieele kwestie, aan gaande de nieuwe belastingen. Er is ook sprake van eène groote beweging of verandering in de diplomatie. Onder andere de fransche ambassadeur van Belgie, graaf Du- chatel, zou naar Oostenrijk gaan en in zijne plaats zou M. de Montebello genaamd worden. De minister van oorlpg Grtjsley zou, zpoals men beweert, weg moéten uit het fransch ministerie en dat, omdat hij niet genoeg danst gelijk Gambelta schuifelt. De betrekkingen tusschen Pruisen en Oosten- i ijk yVorden alle dage nauwer en nauwer en er schijnt kwestie te zijn van een bondgenootschap tusschen die twee landen en misschien wel dat Engeland ook er zou kunnen iq deel nemen. Dat zou wel kunnen precies van ’t beste niet zijn voor den Rus; eene zaak is zekér, ’t is dat het al sedert lange niet te breed en staat, tus’scïïen Engeland en Rusland. De omwenteling en djvróör dei* Zöulous van Zuid-Afrika is geëindigd on feéti vredeverdrag geteekend, waai in de Engelschen uitermate goedwillig en toegevend zijn -• liet gaat pre cies u<»g zoo wel met in dé AsiatisCbe bezittin gen van den Afganistart, en in Engeland zelve en is hel volk niet al te vrede over de traagheid die het gouvernement iu deze mogelijkheden aan den dag legt. In Spanje zit het maar er zijn weer oproerten in Catalonje; de libcrakn rij in opstand legen koning Alfons, dien zij eerst ondersteund hehltcn zekér omdat hij mi niet meer toegevend genoeg is len limmen op zichte. Zelfs Serrano.’ die oud bekende op- 7 roermaker, is buiten Spanje gegaan, om de oude opstandelingen bijeen te roepen de guerillas benden, zoo men ze noemt, en zou wel kunnen den oenen of den anderen dag in het land invallen en eenen niedwen burger- oorlog aangaan, niet zooals Don Carlos, om. zijne rechlen le verdedigen, maar als ware rer.sp volulionnair en republikaan. En onze geuzedag- bladcn stemmen geheet en gansch toe in,dat ge dacht van oproer en revolutie, tegen hét gezag van koning Alfons; zij tracfitéi» zelve die oni- wentelaars aan te sporen. Nu, geuzen of -revolu- tionnairen't is al een en hetzelfde, maar niet tegenstaande dat, zij durven de katholieken uitgeven als revolutiemakers. De nieuwe katholieke Knechtjesschbol is lieden morgend goopend, na de H. Geestmis- 55 leerlingen zijn reeds opgekomen; men ver wacht er nog in den loop der weck. Beloften en..j.. kwetsen niemand. - De geuzen en hunne schriften, die alle, dage en óveral den Godsdienst aanrapderl bn de IJ. Kerk; die hare jdienaars, de priesters 'en de kloostei’lingéh, üitgeven voor al. wat léelijk'en slecht ïs, hebben nu voor een momentje bun heilig of liever schijnheilig aangezicht aange trokken; men zoui waarlijk zeggen al met oenen slag eenen hoop kwezelaars.- Zij bc'ïooven on verzekeren bij boogc en bij leege, dat de Godsdienst in de scholen zal on- derwezen worden. de godsdienstleer, zoowel als vroeger, zal bezorgd worden. Ja maar, ’lis al wél. van belopven, maar, zeggen de verstandige mensChén, WIE Zal den catechismus leeren in de sclioölf Zonder zending en toelating van de geestelijke Overheid mag niémand het christelijk onderwijs leeren, anders is die leering niet eene christc- lijke, maar’eene schismatieke leering. ’tls waar, de geuzen houden'daarvan geene rckenirig.' Zoo, ih hun gedacht 'tzal toch cen- twic zijn-./A, Maar WIE? Zullen het de schoolmeesters zijn, die zónder ■permissie in liet officieel onderwijs blijven? Die alzö'ö zóndèï toelating in de geuzenschool blijven, 'doen daardoor alleen gi<ml kwaad en moeten niëi niéer peinzen liunpcn Paschen te houden. En daarbij nog eene schismatieke lee ring geven buiten déh wil der II. Kerk! Inder- daad, treffelijke iécriiig!!! Zouden het de schoolmeesters zijn die, met permissie van dén Bisschop, Voor ceii'igen tijd de staatsschool mogen vóorihouden? i' Het is hun streng verboden van den catechis mus te leéren, bn indien zij aan dat verbod niet onderwerpen,j daardoor zelf alle permissie is uil. Die leering is ook schismatiek. Of zal liet misschien de eene ol de andere geus zijn, of schrijver van oen gcuzehblad, die hier, gelijk elders, noch aan God noch aan zijn gebod houden; die den spot drijven met 0. L. V. ,yan Salette, met O. L.V. van Lourdes, melde onfaalbaarhcid, met de mirakels?^ .Wat, zulke mannen om het godsdienstig on- iderwijs te geven! <lat bewijst klaarblijklij'k,’dat die leering': 8 fl9as 1° Schismatiek'zal zijn'van eersten af, omdat deze die dat onderwijs zullen geven hun niet willen onderwerpen, noéh gehoorzamen aan de II. Kerk en aan de geestelijke en kerkelijke overheid, aan wien alléén het godsdienstig on derwijs toebehoort; 2" Dat dat onderwijs, is hel niet aanstonds, 'ten minste welhaast on n'oodzakelijk, kettcrsch zal worden, dewijl het zal gegeven zijn door mannen die van nu reeds oenige punten van ons Geloof verwerpen. En zijn zulke mannen, en zulke gemeente raden, en zulke opstellers van dagbladen, die voor het meestendeel hunnen Paschen niet liou- den, die heweeren dat de kristelijke leering zou geleerd worden? Alwie nog den zierken godsdienst of religie of natuurlijke treffelijkheid in zijne ziel heeft, zal niet aaiiveerden van die leering te geven. Die religie heelt, omdat hij daardoor zijn zelvon verbant uil de II. Kerk en schismatiek wordt, en zelfs, die nog oenige natuurlijke treffelijkheid e,n eerlijkheid bezit, ook niét, omdat hij wel weel, dat hij hem geen zaken mag aantrekken, waarvan hij geen versland heelt noch bekwaam heid, en waartoe hij niet geschikt is. Wie dan zal den catechismus leeren, in dis geüzeschokm? Antw. Schismalieken en ketters, goddelooz.en en .ongclpovigcn, en geen goede christen, geen een treffelijk en eerlijk man. zullen verlaten worden. En ten spoedigste mo gelijk heeft hij bevolen in kien schijn vlies te doen alsvoren en niets te veranderec. >si»/ vvMïfïT» ,becr minister, indien alles gelijk Voor heen moet gedaan worden, waarom heeft gij dan dc wet veranderd Ik versta er niets nicer van, tenzij dat gij bang geworden zijt, en ons bedriegen wilt. Ja, vaders en moeders, men wil u bedriegen. Die valsche schijn van Godsdienst is slechts om uwe kinderen aan te lokken. Men denkt dat gij bloot en eenvoudig genoeg 7 zult zijn om u door deze listen te laten misleiden.. In der waai heid, ten gevolge der nieuwe schoolwet, niettegenstaande den schijn 'van Godsdienst, zal hel onderwij&góddeloos zijn. En de kinderen uit zulke scholen komende, zullen noch geloof, noch godsdienst, noch God- hebben, ’t Doel der franemapons zal bereikt zijn. Nu, vaders en moeders, kiest dan. Van den genen kant, dc gemeenteschool zon- eerbied voor de ouders, zonder paal, zonder Van den anderen kant, staal u dc vrije katlio- lijk zal aangeleerd worden, en in welke men Itige jongelingen zal maken, vol eerbied en I nj ÏC DE VEU il! X i i •(V* V H i •if i vil V>n jimiwu, W4 VII -s: -r----------- I Ir ll‘n‘L “f i!' 1 :';.!r<iuDni^V3ïil >11 1 1 1 03

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1879 | | pagina 1