cd roermakers zijn!... .Moetje stout zijn?.. Toen|nam de Hospjcenraad 'l besluit, die op 25 september ten uilvocr gebracht wierd. schendc noch krenke De ondergetekende. Leden van hel Armbestuur Xotari* Botert of D: scb raad vat die éenigen onii Weldaad onlva| gansclt vrij zijl mesjes, te zeiiJ vrije scholen of» Zij verzekerd •nooit aan ieniam noch onttrokken Cu. Cast Vrij dDp om 'r ure |l" ter herbet o- pbile Baeye. Dit gebeulde dan in de maan. .Maar op onze planeet, zien wij heden niets dan ten minsten Indien onze lezers twijfelden ot er zulke stouterikken op aarde beslaan, wij zullen hun enkel zeggen, tot schande van die zulke dingen durven schrijven en goedkeuren, dat dit alle dage in alle geuzegazetten zoo klein of groot, opgedischt wordt. Wel te verslaan nog- lansdat dusdanige rimram door allen lezer die niet smachtens dwaas en is, moet en zal gezon den vvoidcn waar hunne logiek kans heeft te lukken, ’lis te zeggen.., naar de maan!.. Wie wilde de Zusters weg? 1” Pieter Van Humbeeck, de Irancmaconsbaas van Belgio. 2° Drie'zijner mouwvagers of sleppedragcrs, dio achter een kruisken uit zijn 't zal een schandekruis zijn drie mannen, waaronder twee vreemdelingen, die willen de Veurnaars bij den ncuze leiden. 3fl Tien of twaalf geuzen die dagelijks in hunne slechte gazelle lezen Weg met de papen! Weg met de religieuzen! die ten d»;ele uil boos heid, maar grootendeels uit dommigheid, zulke helsche. roep durven herhalen, zij die eens blij de zullen zijn van op hun sterfbed door eenen priester met God verzoend te zijn. Ziedaar wie de Zusters willen builen steken; en anderen zal men niet noemen. Bijgevolg, het geen waar is voor Belgio, nopeus hel invoeren der« ongelukswet op het onderwijs, te welen, dat een zeer gering getal legen wil en dank der overgroote meerderheid der Belgen, de priesteis uit du scholen gebannen heeft, hetzelfde is waar te Veurne, te welen, dal cone handvol geuzen beramen en ten uilvocr brengen 'tgeen gansch de bevolking, bijna zonder eene uitzondering, alkeurl en doemt. Vrijheid van Onderwijs. Zondag is te Houlhem aangeplakt een soort van bericht, dndcrtcokend door al de leden van het Armbestuur, waarbij kenbaar en ruchtbaar gemaakt wordt, dal al degene die in deze ge meente door den disch geholpen worden, vol komen wij zijn hunne kinderen te zenden waar zij het begceren, naar de vrije of’ raar de gemeenteschool. Aldus zoude men moeten te werke gaan over al, waar een eerlijk en treflc|ijt armbestuur beslaat, en een burgemeester die geus is. Zeker is het dat in vele zulke gemeenten jle geu- zetiburgmeesters, legen wil en dank van d,en dischraad, de ouders zullen bedekt en onderduim dwingen hunne kinderen te zenden naar de geuzeschool. Daarom ts, het noodig voor allo armbesturen van op hunne hoede te zijn en te waken dal men, hunnen uaam niet leene, om eeneschandige ,ei) geussche dwingelandij te doen wegen op den arme. Omdat zij niet en kunnen betalen zouden zij daarom min vrij moeten zijn als deze die kunnen bc'alen? Dat ware eene schande, en dat roifit wrake, Er iiogtans dat gebeurt, hier le Vetirne en elders. Ziet hier dan, lezers, dat stuk, dal cere doet aan degene, die’l geleekend hebben. Dal zijn mannen dio hun recht verstaan en de vrijheid van den arme willen eerbiedigen, die niet gedongen dal men het recht van de behoefligeu Dinsdaf om 3 ure woond doo- dorpplaats •»l»enb»»f H.i-20^ Lekend otid1’1 '.37, gelegcl Gebruik! p fus-Ludovi11^ ding met d^* 'iv v- Men meldt v Maandag a vrije kalholid Dc religieusen het onderwijs •was door hel bet lokaal M Herwijs gcve£, lende, en ook De vrije k» den arme, men eene ui* een deel der I De achtbar! ter besebikkih tholieken on* de plaatse. Eicel' Zijn door de1 veroordeeld Zitting van huisvrouw IL,r. boet, voor eerr' Despegel 0» Zarren, lot Beauprez, en 10 Acsacrt l’lu Lombartzyde. ontvreemding Dcbaene SM maal 1;> dagen diefien. Abeelc Rosa ster te Veurne» zuster. Zitling van o houwers zoon n gevang en 5 Ij voor 3 aan Vc»* Bij koninkli F. Dequidl b'A Baloev tot w? 'Bij j (ember, is er gericht te b- - Bij kot" Loon Verlig bediening^11 Gonslaniii|,’l' (tosl-Vlaaiid; de T Sereh1'' aanveerd ij’ Het ja» zal de maao^ mils de ecl; zal T kort 111 Sterrekuttdif^ driemaal in zou het gevjj Woon Moet je stout zijn? Een dief drong eens, bij uachle, in heihuis van eenen braven burger, en begon maar zoo stillekens al wat hem onder de handen kwam, van l kostelijkste eerst, binnen le palmen. Op eens, koml onzx; fmiger wakker, grijpt den dief bij den nek, doet hem bel gestclene uil de zak ken halen cji stampt hem de duur uit. Gij zoudl zeker gaan peinzen dat de dief, blij genoeg van er zoo goedkoop van af te zijn, hel op een dralken zou gezet hebben recht naar huis om zijn schande en spijl te verduiken? Wel, lezer lief, gij zijl deerlijk mis. Deze dictie ge beurde immers in eene stad gebouwd inde maan, en ’t schijnt dal de maenebewooners dit geheel anders verslaan. In plaats dan van te gaan loopen, bleef de buitengesiampie Cartou che aan de deur van onzen burger, riep eene geheele menigte rondom hem, en begon daar linksen rechts den man te Schelden en te ver wijten, zoodanig dal er eindelijk een uil het bijgcsiroomdè volk vioeg wat er gaande was. Denkt eens riep onze annexeer uit, d ik ben y> daar in dit huis gegaan mei de beste inzichten van de wereld. Wel is waar, ik hadde mijne zakken gevuld met het beste van zijn huis; maar het was uil louter genegenheid voorden man; voor mijne oogpullen hadde ik in zijn huishouden iets willen of durven veranderen. En peist ne keer brave menscheii* dto lompe- rik, die domper, die vijand van 't licht, weet niel van den vooruitgang, is dom en stout ge- noeg om mij aan de deur te smijten! Boepl dat geen wrake? Daar waren daar onder die Mancbe.wootiers toch! eenige mannen 'die vonden, in hun eigen, dat de burger misschien wel eenigszius gelijk kon gehad hébben, en dat de dief slechter had kunnen varen. Maar bel schijnt dat in de maan ook,: er woorden bestaan waarmede men liet volk kan verdraaien. Ook mei dat de manemau- nen die woorden van licht» én «vooruit gang hoorden, ze wierden lijk lielooverd, én ze riepen Ja, dal roept wrake! en ze besmeten den bestolen burger zijuo deur mei modder, en ze maakten hem uil voor oenen dwingeland, die niemand lot de braafste dieven loc niet vrij en liet en de gemaligsle onder hen spraken reeds van den domper een pro ces aan te doen, en hem eens le loeren wat het is van de vrijheid van eenen eerlijken, treffe- lijken burger te schertden. En de menigte nam hel arme slachtoffer van de dweepzucht denjdiefop hunne schouders cu droegen hem in triomf naar het stadhuis Liberale bezorgdheid, of liever bedriegerij. Over eenige maanden als wanneer men in de Kamer over de gewichtige zaak van het onder wijs handelde, waren er daar twee geuscl’.c voïksverlegenw-oordigors, -twee scrujmleuzc on getwijfeld, die durfden verklaren co die trach ten te bewijmn dat de catechismus een slechte en gevaarlijke boek was in de handen der kin deren en dut die boek in plaats van de goede zeden aan te leeren aan de jeugd, maar go;d j was om de kinderen te bederven. Aaluurlijk dat i al de liberalen van bun gedacht wafetl en dal Pieter. Van .Humbeeck, om de kindiren van Bel gië zuiver en zonder vlek le bewaren, meer dan •ooit zich v-erplichlgevoelde van de jiriestcrs nut hunne slechte boeken uil de school le jagen. Hoe komt hel dan, zegt de Journal d'Anvers, dal de kberalcmeu hun meester, Van Humbeeck, aan hoofd, gedurig herhalen: dat er niets ver anderd is in de school etj waarom zeggen en her zeggen zij godin jg dat de calcHilusuilis geleerd wordt gelijk le voren? Moet men daaruit niet Ircsluilen dat zij wetens en willens de kinderen door slechte boeken •trachten le bederven, of liever dal al hunne piaat niets anders as dan leugcuitml en l>c- driegerij? zoo aardig is? Daar komt eene wet die bij bur ger en werkman beweerl het beste én hel kos telijkste dal zij hczillen jiamelijk de ziel van hunne kinderen weg te nemen en te an- nexeerett. De l;ewon<lcraai s dezer dievenwet spannen al hunne macht te zamen, om de kinders te onl- looveti aan hel geheiligdste en bel oudste rechl dat er bestaathet rechl van den vader over zijne kinders. Disclimeesteis en siadhuisbazett leggen hun geradbraakt vlaamsch en hersens bijeen, ze loopen rond en ze driegen, en ze bc- looven, en zij spuwen vuur en vlam. Indién gij de ziel van tw kind aan oxs niet geeft, zegt de eene, geen brood meer voor u en voor uwe familie! L:w kind of uw leven! En wan neer zij alzoo al bunnen invloed, al hunne macht ggbruikl en misbruikt hebben; wanneer zij ge waar worden dal niettegenstaande hunne belof ten en hun driegen, het vrije geweten van het volk sterker is dan hunne macht; wanneer zij zien dat het katholiek volk, dal de ouders op staan tegen de tergende wet, liewel, wal ge beurt er? Ja. het zijn de katholieken, roepen die huichelaars, het zijn de katholieken die de men- schen verblinden en verdreigen; de katholie ken, die de vrijheid aan burger en werkman benomen; katholieken die revolulionnairen, op- *t Is dan volbracht! De oude christelijke scholen der zusters An- niiiicialen zijn scholen geworden zonder (B‘d De nieuwe wet-Vmi Ihnnluvel;, dolver van 'l katholiek geloove, de brutale meerderheid van drie tegen IWee in den llos/deeiiraad, do barasehe rechtsgeplogendhcid hebben 't stuk gepleegd, legen de wet van God, de wet en 'l rechl der i II. Kerke, en ja legen de gezonde reden en al •wal er nog oveiblijft, bij barbaren zelf, van menschel ijk gevoelen. Hoe diepe is onze vaderstad gezonken! Hoe is Veinne afgevallen en v< rnederd Maar mat ons eerst de zaak voor oogen log gen. gelijk of zij gebeurd is. Sedert dat Be Hoon, De Brinurere en I’mi- staeu de meerderheid uitmaken van de llospiccn onzer stede, staal hef liefdadig gesticht der zusters Annuncialen deerlijk in den weg. Veur ne was ten achteren voor de bp\oedinge der vróuwen! De .vrouwen, dochters en meisjes waien ’le dihaehtig te Veurnevoor onze Hos- pieeheerée, dat moest worden veranderd!.... En ’l zou veranderen!.... En de vervolging be gon. 1 Maar wat gedaan? De scholen waren in orde; de meesteressen, hoewel minnen, waren be kwaam en geleerd, zelve ge<liplomeeid, de dochters, rijkeen arme, beminden hunne meeste ressen en bleven ze voor 't meestendeel gfcnp- gen, zelve achter hunne schooljaren!... Wat gedaan? Ha!'t Is gevonden. De Zusters schikten de prijsdeeling allecne, gelijk bel rechten betainc- lijk is; zij deden de uilnoodigiiigen, en’l was (ie geestelijkheid die er alsdan aan 'l hoofd stond. De burgemeester en schepenraad en had den er in vele jaren hunne neuze niet bijgcste- ken! llewcf die scliole hangt af van de llospi- ceu en is zoo goed als stadsschole, dus ’l is aan ons, zeiden de Stads- en llospicenradcn, van de prijsdtelinge voort le zetten en te schik ken Zoo’gépeisd. zoo gedaan! He ja, wij zullen, peisilen ze, en zeiden ze ook wel zeker, wij zul len tie Zustertjes moe maken. Ja! ‘k zit ze nu nog komen de burgemeester BehjegLel, die voorbij is, schepen ülievier, die keajk te ouderwet pen aan de geestelijkheid? het nog i Bat ware legen zijne weerdigheid? Is dat niet tastbaar en duidelijk? T Gene de •Bisschoppen zeggen, dat heelt Van Humbeeck •zelvè eerst gezetd, maar nu titel meer, le welen dal volstrekt en hoegenaamd geen godsdienstig •ouderwijs in de Staats ot geuzcschoien mag noch kan gegeven worden. Eu M. tfliii is niet min klaar, in zijn verslag 0\cr hel wrl.'Odtwr'i'p, in de Kamers gelezen. Zoo s|Me<iki bij over Lel art. 4. Dit art. tl laat liet godsdienstig onderwijs over aan dé «familie en aan de dienaars der verschHJige religiën. Del oninoemt aldus aan den Slaat hel recht en de plicht van in de lagere scholen den godsdienst le ondeei wijzen. Deze zending zou aan geen wereldlijke persoon locvertrouwd worJen, zonder dat deze, de tcelniing heelt bekomen der gees- lelijkheid ei)t. En daar zouden nu nog onderwijzers cu gcu- zegazeileii en geuzegemeenicraden houden slaan dat er kan of mltg godsdienstig onder- wijs geleerd worden in de Slaat-sscholen? is, en schepen Dcprey, nu Kolinsche commissaris in de plaatse van den alleszins tref- fclijken en onberispbaren beer Bicswal, ja, ’k zie ze nog kornet; op een gendarmestap, bui len ’t klinken der sporen, en brutaal de drie eerste plaatsen rielner: tegen alle.recht en be- tame-lijkbeid, de eerw. heer deken der christen heid van Veurne achteruitgestoken, en zij presi deerden op den trap van den autaurzij, Be- baeghcl, Ollevieren llepivy!!.. DAl was ’t eerste! ’l Was img iets te koel, de Zusters leeden en zwoegen. Dus nog een slaptje verder; zij zullen missebien bezwijken! De prijzen die door dc Zusters tot hiertoe zelve gekozen en geschikt waren, moesten nu door M? Dc Hoon en de Hospicenraad vnsfge- steld zijn, en ’twierd gedaan! Dc levfrns der heiligen wierden verwezen, dc gestichtige en christelijke werkjes verwezen cu andere onverschillige, om niet meer te zeggen, in de plaatse gestoken ouder het toezicht van De Hoon. De Zusters leeden niel zonder tegen spreken;'maar ze leeden en bleven. Zij bleven en ’t was te veel! Nu kwam de wel Van Humbeeck op. Dc Hos- picenlu eren, 'takkoord met destadsheeien, klak ten de hi nden. .Nu 't is gedaan met de Anuun-. «ciafen! nu moeten zij weg! Maar zij bleven, spijts de tergingen van den ouden Gongreganisl van 't kollegte die hun dik wijls giiig gaan grommelen samen met den klapmeulen Gaal gij nog niel weg, is dood zonde \an nog lesse te geven in uwe scholen. De Zusters bleven en peisden Doodzonde, mijnheer, doodzonde, dat gij meer op dood- zonde gèpeisd bad en ernstig, gij zoudl gij geen nunueplager geworden zijn, noch geuzejager 1 dei zielen, spijts uw doopsel en opvoedingej... Zij bleven! Nogtans zij moesten weg! ra Ann den Arme van lloulheiw. -- ■Bill -- 1 CS -- «■«■I l, m -

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1879 | | pagina 2