l L N» 1827 22 October 1879; dé graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 ccnlinien per regel. s *i Es dan voUhracMI II de aanslag van 2:; si i« i mnr.it. Hoe de aanslag tegen bet klooster tier Annun- tiaten van verre.bereid wierd, wat en wie er de i; De laatste kiezingen in Pruisen brengen reeds hare vruchten voort. De minister M. Putlkamec heeft aan den burgemeester van Elbing ver klaard dal hij niet, zonder buitengewone reden, en slechts bij uitzondering, onzijdige scholen loelaten zal. De kinderen tol verschillende eere- dienslen beboorende, mo.ten in afzonderlijke scholen onderwezen worden. Protestanten en katholieken zijn het ecus om dergeli4keu maat regel goed te keuren Onze belgischc progressisten, de aanvoerders van onze ongelukswet, die zoolang M. Bis marck en Kalk als de uitvinders van den Kul- tuurkampf bewierookt hebben, spuwen nu vin r en vlam e tegen, en het scheelt nu weinig of de voortijds zoo hoog geprezen kanselier wordt als een afschu wel ijken klerikaal behandeld. vreemdelingen vonden overal schuilplaatsen, bij zoo verre, dat iedere stad welhaast voorzien was van een van die liefdadige gestichten, wier nnam ten onzen tijde nog den christelijker) oorsprong doet kennen men heette ze Godshuizen. Daar enboven, de katholieken, wier zelfopoffering, als de nood spreekt, geene palen kent, deden fondatien om de arme menschen ten huize te ondersteunen, en die almoesen ook waren zoo groot en zoo talrijk, en die liefdadigheidswer ken waren zoo wel ingericht en bestierd, dat noch Staat, noch gemeente verplicht waren een oordje te stemmen T is nu geheel anders voor het onderhoud van den arme. Bijgevolg de geschiedenis leert dat de disch eene katholieke instelling is, dat de goederen van den disch zijn gegeven geweest door brave christenen die tot zulke liefdadigheid opgewekt, waren door den geest van liefde en bermhertig- heid die aan den katholieken Godsdienst alleen eigen is. Wat wij van eenen anderen kant in de ge schiedenis niet vinden T is dat er wel ooit een geus of goddeloos van die soorte zulke voor beelden van 1 iefdadigheidiever zou gegeven hebben. Integendeel, van die vijanden van Kerk en godsdienst handelende, de geschiedenis leert dat dit helsch gespuis, te weten de geuzen in de 46' eeuw - als zij eerstmaal verschenen - al hun vermaak vonden in die katholieke schuilplaatsen der ellende te plunderen en te vernielen, en de armen van hunnen onderstand te berooven, en alzoo versebillige .landstreken in de bitterste armoede te dompelen. Wij herhalen het dus, de disch is door de katholieken en door hen alleen ingcslcld ge weest, en, dat men er wel op lette, de intentie dier uitstekende w’oldoeners van bet mensch- dom was Ten eerste, van alle de armen cener stad of parochie zonder uitzondering bij te staan. Ten tweede, van de behoeftigen ter hulpe te komen niet alleen in hunne tijdelijke, maar ook en wel bijzonderlijk in hunne geestelijke nood wendigheden, ’tis te zeggen van den arme door hunne almoesen tot een goed christelijk leven op te wekken. Diensvolgens wat moet men peizen en zeggen van zekere mannen, die zulke stellige en klare intentie schaamteloos en onbeschoft miskennen? Die ten eerste het goed van den Disch aan zekere armen zonder recht of reden durven wei geren? En die ten tweede dezelfde goederen maar gebruiken, daar waar zij hopen van zielen aan de Kerk te kunnen ontrukken? Als men wil weten wat liberale vrijheid is, •ntoet men maai’ een oogslag geven op de fran- sche republiek. Zekere Humbert, een kwijtge scholden communard, die tot gemeenteraadslid te Pai ijs gekozen is, heeft de justitie voor eene vrouw van slechte zeden nitgescholden en do bandieten van 1871 als maitelaars verheven. Hel gouvernement, dat strenge maatregels tegen de schelinachtige redevoering der teiuggekomen communards dreigde te nemen, heelt, van dit inzicht afgezien, daar men, in een land van vrij heid, ook wel de buitensporigheden van die vrij heid moet kunnen vei dragen. Nu komt de minister van binnenlandsche za ken drie en twintig meiers (burgemeesters) af te zetten, die de vrijheid genomen hadden aan ban ketten deel te nemen, ter cere van den graaf de Chamboi d ingericht. De liberale vrijheid Iaat dus toe den moord en de ctelte op tc hemelen, do gerechtigheid der menschen met spot tc overladen, maar zij ver biedt van tc eten aan de tafel met iemand die van verschillende denkwijze is’ En gaat het juist zoo niet ook in België? Men mag de vuilste driften vrijen teugel geven; men mag zich aan dc grootste eerloosheden ovcrlc- veren, vrouw en kinderen ongelukkig maken, zijne mcdemcnschen beliegen en bedriegen, zoo lang men niet veroordeeld wordt, en zelfs nog daarna, dat alles doet niets aan de zaak, men blijft goed liberaal; dat zijn allen gevolgen der vrijheid. Maar hel is niet toegclalen zijne chris- tene plichten le vervullen, zonder door al die aanbiddcis der vrijheid plotseling vervolgd eu verdrukt le worden. Kan dal zoo blijven duren. Dc Engelschen zijn thans meester van Kaboel, de hooldstad van Afghanistan. De opstande lingen van Kaboel zijn volledig verslagen. De inlandscbe soldaten keeren naar hunne haard steden terug. General Roberts heeft den 11 de citadel van Bala-Hissar bezocht; de aanzienlijken der stad zijn hem bunnen eerbied komen be tuigen. Den zondag beeft hij zijne intrede te Kaboel gedaan, van den emir vergezeld. De rui terij trad liet eerst de stad binnen; engelsche troepen vormden de haag. Het engelsch geschut heeft salvos gelost, terwijl men de vlag op de stadpoorten deed wapperen. Twee regerhenten hebben Bala-Hissar bezet, alwaar zich het paleis van Yakoub Khan bevindt. De opstandelingen hebben de vlucht genomen, na het buskruidma- gnzijn te hebben doen springen. Generaal Ro berts heeft i 10 kanonnen buil gemaakt. De tijding der intrede van generaal Roberts te Kaboel werd in Engeland met groeten geest drift onthaald. Pc plichten (lei- KMschliecren. In ons laatste nummer hebben wij eene groote waarheid voor oogen geleid, te weten dat de armen ook rechten hebben-, en vooral het heilig en kostbaar recht hunne kinderen christelijk op le voeden. Daaruit kon men reeds besluiten dat de mannen die aangestcld zijn om het goed van den disch aan dc noodlijdenden uil le deelen, die rechten moeten in acht nemen, en zich wel zwichten van ze te krenken. Immers, in deze zaak gelijk in alle andere, het recht en de vrij heid van den eenen is bepaald door het recht en de vrijheid van den anderen. Nu, dc vrijheid van onderwijs den arme door de wet der natuur zelf toegekend zijnde, noch wetten, noch gebrui ken, noch handelwijze mogen die vrijheid van den arme tegengaan. Bij gevolg, bet bestuur van den disch mag niet willekeurig zijn, maar bet moet geschieden volgens zekere regels door de omstandigheden zelf aangewezen; in andere woorden, de dischhceren hebben plichten eu zware plichten die zij in consciëntie moeten kwijten. Hoe klein mijn betrouwen zij er in tc geluk ken zekere van die vergcusde mannen tol betere gevoelens te brengen, toch zal ik, zoo kort mo gelijk en niet zonder ccnig nul, hoop ik, onder zoeken wal men eigenllijk moet verstaan dooi den disch, zien wie er hei bestuur van heelt, en eindelijk alzoo zonneklaar doen blijken wclkda- nig die plichten zijn den dischhceren opgelegd. Vooreerst, wat is de Disch? T Is het erfdeel van den arme, ’l is eene verza meling van goed of geldmiddelen door brave katholieke menschen ter cere Gods gegeven, orn hunne noodlottige broeders ter hulp te komen. Die christelijke liefdadigheid was en is hun dooi den geest dei' II. Kerk ingeboez.cmd; Tis de ka tholieke godsdienst alléén die zulke liefdewer ken verwezenlijkt heeft, en die sedert bijna 19 eeuwen geene ellende, geene ziekte noch kwel ling zonder hulp of troost gelaten heeft. Dit be wijst de geschiedenis. Nauwelijks was de Kerk geslicht of de welhebbende geloovigen brachten bun geld naar dc apostelen om hel aan den arme uit le deelen; de 11. I’aulns wiens voorbeeld onze priesters, tot spijt van al wat geus is, ten onz.cn tijde nog navolgen verzamelde almoe- sen overal waar bij liet Evangelie predikte, om de ai men van Jerusalem te helpen. En later, als de 11. Kerk de vrijheid bekomen bad. mochten dc christenen hunne werken van bermhertigheid in het openbaar verrichten; zij legden hunne giften tc zamen en slichtten die gezegende hui zen, waar zooveel ellendigen hulp en troost ge vonden hebben. Reeds in de achtste en negende eeuw, was ér geene abdij noch klooster of men vond er een hospitaal, een buis voor ouderlin gen of wcezett never s; de armen, de ziek n, de Politiek overzicht. Ecnige honderde communards zijn dezer da gen wéér in Frankrijk leruggekomen en werden met onzeggelijke eerbewijzingen ontvangen. De beruchte revolulionnair Louis Blanc, wiens dochter in een klooster getreden is om de wan daden van haren vader te boelen, heeft die schelmen met eene redevoering vergast, waarin hij de brandstichters en moordenaars als marte laars voorstek. Het. gouvernement, zegde hij, wil de algemeene kwijtschelding (aan de ver bannen en veroordeelde communards) niet toe staan, maar wij zullen het dwingen. Gij moogt immers niet dulden dat uwe broeders langer m den vreemde of in de gevangenissen zitten. Dit wil zeggen hel gouvernement moet plooien voor ons, anders smijten wij hel omver. Onnoodig te zeggen dat de geuzegazetten van Belgie die taal ophemelen wellicht om den Korting le toonen wat lot hem te beurt zal vallen van T oogenblik dat hij cens aan hunne dwing- landij zou willen wederstaat). Bij de opening van den Franschen Wetge- venden zittijd zal de uiterst linkerzijde een wetsontwerp nederleggen, onderteekend door versebeide honderden leden en de algemeene kwijtschelding eischende. De Itonapartisten zullen met de radikalen stemmen om dc republiek des te spoediger ten onder te helpen. Gnmhrtta zal den stroom volgen en toestaan wat bij niet weigeren kan. Niemand kan twee heeren dienen. l’eist keer, men vindt menschen die van ge dacht zijn dat men ter zelfder tijde Onzen Lieven Deere kan dienen en mijnheer Van Humbeeck; die meenen dat men binst dc week schismatiek en’s zondags katholiek kan zijn; ja, die zoo eenvoudig zijn van te denken dat het woord van hunne priesters en van hunnen bisschep zonder zin was. Och Hecre! moet men zoo oud gewor den zijn om zich alzoo door geusche vleierij en beloften te laten verleiden? Een rijk geschenk, wat zoete en zoemende woorden, misschien .ook vyei ook een lekker soupeetje, dit kan wat jonge lichthoofden verdraaien, maar iemand die, toch nu zeker, tot de jatten van verstand gekomen is, zich alzoo laten bedriegen, Tis ongehoord, T is onverstaanbaar! Is de keus dien men gedaan heelt beklaagd, T is waarschijnlijk te laai; is bij niet beklaagd zooveel le slechter; in alle geval... vaarwel, schoone dagen in deugd en irefielijk- beid overgebrachlVaarwel,' vaarwel Eens melde geuzen ingesebeept, God alleen weel wat men al kan tegenkomen. »>€B ip.ar Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na Reclitci lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer lo cent. Afzonderlijke nummers A’oor artikels, enz. 20 fr. het 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYGKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. y -w csv i i i M. A. Colton, voorlopige bestuurder van bet celgevang tc Veurne, is in dezelfde hoedanigheid benoemd in het arrest huis van Tongeren.M. P. Springael, voorloopige bestuur der te Marche, komt in dezelfde hoedanigheid naar Veurne. ■V (Wordt voortgezet).

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1879 | | pagina 1