weest zijn van die geuscho mildheid. Veurne, 20 October 1879. Mijnheer Bonhomme. 'K zijn ik in n arme man en vader van verschei dene kinders, een van die ongelukkigen die moeten, willen of niet, hunne kinders zenden naar de schoole van die ielïroiiweii daar. Eh ja wijne wil je gij, ken kan er niet van tusschen.'t was T onzent ook van Gij zult ze naar de oflieheele schoole zenden, of gij en krijgt niemedalle meer. Gij kunt wel ver slaan, mijnheer, hoe hard dat dit viel voor mij en voor mijne vrouwe, wij die christenen en roouisch k ilholiek geboren, roomsch katholiek willen sterven, en die ook willen onze plichten kwijlen jegens onze kinders, omdat zij ook zouden mogen wet leven en wel slei ven. (ieh Deere! ’ken zal. 'k en kan’t niet duiken; maar sedert dat onze kinders naar die schoole gaan, wij peizen op niet anders, wij spreken van niet anders, en onder ons, als wij alleene zijn, gij moogt iet gelooven.’t is zuchten en ween en. En wat ons ook'zoo hard valt.'t is dat die mannin (die men Dischheereii noemt) ioo leelijk uitschilden als wij volg» uitleg' lijk m kiezel kinb1 liiia*1 telt er no?1 •lil Wig1” van f» -1 van sH' Misse*1 etizJ' z f' h unij’ baarw' hun»’ bruikf1 hel vd J ren W law ij’1 ’kt! •der W van dels.’1 arliU11 - psi blad har pclijtj kind’’1 gedoe'1 Ma'1’ wande’ tal. 7.U sH hebt V ZOO vev 1 hebt c blijde zijn en gij rondt nen dienst bewijzen aan vele /ym- m^uuiv u: Mijgeu. maar sroe i heer, aan de stemme der bisschoppen Nooit werd er zooveel geboden en catechis mus geleerd iu de oflicieele scholen dan sedert de nieuwe geuzewet in voege is; ze bidden er dat het kraakt en de catechismus wordt uit gelegd door ongeschoren geloofsbelijders, die toegestemd bobbin de wet uit te voeren on der het toezicht van Pier de putgiater. Pas» .Masoi' 31. 1!" Pas’ van St- Pal derp»? verva’ One Schuil bij dc Alveringhetn, voorzeker t onze geuz.cschool een geuzen cn geuzinnen van stad de gelegenheid 3 ergeei mij dit uitstapje. 31. de opsteller. Ik koom slechte scholen te werken cn alzoo schismatiek ’^j11 111 i.'^7'. 'nJ11.1 P»I»U,'1’J1< de buurt en de absolutie onweerdig te worden?.... Zijn'1 veroo’ Zitli’-. huisv'* voor W jcele Va»4 maan'11 vree nu1 broedd Dep» dagn' ontvi^ Andre' Evd maal 1 vrou"'. ZiUi" huis'1 tot Cl"'] vel'ij tot j Fr. pc»v maat"1} kaP"1^ W1, Va»11) bod. v 31. pcb’' voor uicei’^ b.n nogtans heelt 31. Grombez, liberale repre sentant van Doornik heelt in de kamer bewezen dat-de catechismus een schandalig bock is, dat men daarin aan de kinderen zaken'leerde die zij niet moesten weten, in een woord -lat decalc- cliismut-les eenc schandaallcs was. Geen een geus kwam daar tegen op, allen keurden die woorden goed, en nu roepen ze al len dal di; catechismus 3I')E 1 geleerd worden. 3 roeger wilden de geuzen ook van geene IE Geeslmis; ze luchtten en spoiled n ermee, en zeschrabtet) zenit de reglementen. En nu lie pen ze meest overal met de kinders der geuzen scholen naar de mis, om alzoo aan de ouders en kinders poeier in de oogen te werpen. Eu zulke menschee-verneukerij zou niet moe ten geschandvlekt worden? hulpe vragen, en legen ons spreken erger dan tegen oenen hond. Waar moeten wij nu troost zoeken Al de goè menschen. en deze beminnen ons nogtans, vluchten ons. Och Deere! ’t is zoo pijnlijk. O konden wij eens uil de klauwen dier geuzen geraken I 'k Was in die triestige gedachten verslonden, als ik zondag van oen mijner gebeurs uw gazelje kreeg. tiend zei hij alzoo, ’t staat daar iels in voor de arme menschen, ge moet dal lezen, en ’k las de X'eurntiar, - n ’k zag daarin, dat ge beloondet dat de ariml menschen ook rechten hebben, en surloul hit recht van hunne kin ders op te voeden, dat recht dat men te Veuine niet herkennen wil. 't Was wecre eene stekejn mijn hert, cn ’k peisdo ’k en zal ‘t aan mijne vrouwe niet zeg gen, ze zou nog mar kalissen heLben. 'k Las voort in uwe gazelle, daar over de gcuzesclrolen, als ge zegt wie daar al naartoe gaal, en waarachlig, k ge loof dat gij er niet verre van zijl als gij zegt dat <r geen time met hunne goesle in die nieuwe moile- schoole zija. Want 'k heb 'l lijk willen verslaan uit de woorden van mijne kinders. Maar, mijnheer Bonhomme, 'k cn heb nog niet gezoid waarom ik naar u schrijve; wal d;.l ik van u begeer,'t is dat wij, ik en mijne vrouwe, als wij alzoo gefoii'e-.-.-! warm van onze kinders uil de goe schele te trekken de geestelijkheid herkend heb ben en r.ia<l gevraagd nebben, en 'l is dal men ons gez.eid heeft Tracht wel te letten op uwe kinders, ondei vraagt ze ovrr't geen zij leuren in de schole, en onderzoekt bijzonderlijk wel wat men hun zegt van de christelijke leering dt den catechismus. Nu wij hebben dal gedaan, en onze kinders ondervraagd alle navende. Alzoo vernamen wij. dat iiiettegeli- staande het verbod van-de geestelijke overheid, de nieuwe meesteressen den catechismus leeirn. en we wislun nog van niet anders tot dat onze kinders, T was vrijdag als ik niet en misse zoohaast zij T huis kwamen, vertelden dat zij te bieebte gegaan waren. En als moeder vroeg heeft 31. (Ie paster of 31. de kapplaan niets gez.eid? Neen, antwoordden zij, maar de meesteressen hebben ons gevraagd of wij d’absolutie ontvangen hadden, en als vvij zeien van ja.'t en verwondert ons niet zeien ze alzoo,’len is maar legen ons dal de priesters dul en verbitterd zijn; maar wacht maar 't en zal niet lang duren, de Paus van Roomen zal die geweldigaards wel k eren, en als 't de Paus niet en doet, onze H. er zal er tus- schenkonien. Nu ik en zeg ik niet dat juiste percies in die woorden was, maar '4 was hl dien zin dat die meesteressen spraken. Nu, M. Bonhomme. wat zegt :gij daarvan? Wat kwam dat te passe? Is dit de kin- Mijnheer Bonhomme, 'k heb rechtuit gesproken, indien gij dat wilde in uw- gazette drukken 'k zou zoo armen; want er zijn er vele die gelijk ik, niet luide cn mogen klag, n. Verandert of vei betert als T u be lieft ’l geen dat niet wel en is. Een arme huisvader. al met eens die bassets op de katholieke almoes gaan zelve den bedelzak nemen. 3laar waarom die omhaling? Heelt dal volk geen van onze een- ten genoeg ten bunnen dienste om ons te ver volgen cn ons land Ie vergcuzcri? Zouden zij ook niet beter doen van aan zekere hoeren hun geld te laten om oude schulden te betalen? Nog ecus, waarom die gotische scboolpennin Is het misschien, helaas', om nog Oen z.ielke te h Kca rappe burgemeester. Vcrledeno week, te Ilouthcm, in ons Veurn- ambaclil, toen men bezig was met de grooteklok te luiden ter gelegenheid van den feestdag van den pastoor, zond de deftige en hooggeleerde burgemeester, (wiens portret wij overlijd mede deelden) zijnen garde om te doen ophouden van luiden. Ge zoudl altemets peizen. heeft die verstan dige man, die burgemeester daar recht toe? Wat, hoe durft gij daaraan twijfelen? De lorre is de lorre van den burgemeester, ’k wil zeggen de lorre der gemeente; ten minste die rappe kerel beweerde dat, en daarom, men noemde hem tffmsehiepir, immers hij peelde een plak kaat af dat er aangeplakl was. En de klokken hangen toch wel in den loien? Bovendien die menseh kent zijn recht, hij heeft er preuve van gegeven, in den hooitijd of liever wal later. Nu, hooi koopen enbetalen is schoone; maar hooi koopen en betalen, cn.... geen hooi hebben, is lastig, ’k belovc ’l u, bij zonderlijk als men Dat komt er van van booveerdig te zijn en bot eti surloul de onnoozele slave van ecaen al weter dien men Onderduim he<t. Of'men daarom beefl uitgeschced van luiden, ge kunt oen keer peizen, z’hébben o pooizen ge luid in plaats van 3. Alvcringhein, 20 October 1879. Mijnheer de Opsteller. 'K zou geern een artiklke schrijven; maar'k en wele bijna mei wanrimè begonnen. K lub trouwens in T Advertentie-blndje. scdeit ccnigen lijd over Al- venng'ie.in zoo wonderbare dingen gejezen, dat ik welhiast zou twijfelen of ik droom, of niet. Wilt gij crecn slaalken van lu bb u? Hoor. Twee maanden lang heeft het geuz 'ng.'iz.clje onzen achtbaren onderwijzer, 31. Bogaeit. lot'm de wolken verheven. Het meende aldus hem Ie winnen cn aan zijne koorde te krijgen. Maar sedert dal dez.clfdi’ i cn aan zijn ge weten gehoorzamende. Dé de Pulmaker en zijne aan hangers heeft bedankt, cn ze alléén laat kramen en delvt-n, lu bben onze liberalen al hunne trejfelijlixle woorden uitgezócht, om ze hem naar het hoofd te werpen. 'I Is een schijnhi ilige alhier, een laflaard aldaar, een verrader, cin kazakkekcerder, cn wal weet ik nog al. Gelukkiglijk voor 31. Bog.mi l, dat de treffelijke Leden van Alveringliem hem toejuiclien, en dat de nummers van het Advertentie blad van de maanden Augusli cn September daar zijn om hom een antwoord te sparen. Wat mij aangaat. 31. de Opsteller, indien ik niet vreesde van mijn aitikelkc te lang te trekken, 'k zou u eens spreken van schijn heiligen. die. gelijk 31. X., jaren cn jaren lang pas toor en kasteelhecren wist te flkflooiin om zijn winkelkc te doen draaien. 'K zou u spreken van den ouden en van de jonge, die, nv-t zooveel bc’ emiig- l 1 'B 1 f 1 I M1 t t I.l 1 1 I I I, hun masker hebben moeten allegg. n; 'k z< u u spre- 31oorseele zoowel gekcml zijn, oorzaak van is, cn wie de plegers. Nu geel' ik dc bis «arte voort. De wet van 1*. Vanhuinbotck, bijgenaamd de ^mllemaker; omdat !,ij den put wil, maken en de .-1vagen van ons katholijk Geloot; zijne wel, zeg ik, ba I de Moeder der Antiuiilialen verplicht te vetzaken aan de t.ih'ptie dio hare sc! ooi ge in ril van wege Int stadsbestier. Binst de -maand september wvior I die adoptie bij brieve o gegeven. Niel natuurlijker in geheel de wereld; zij, kli.o-teizirst-'rs, en konden noch en mochten imcwerken tor uitvocringe van eene schoolwel door de geestelijke -üvertieid veroordeeld, noch scholen houden zonder God. Dat verwachte dc trio van den llospicieraad, koppig genoeg-om -lc sidioone of' beau trio van latfoii'.aitie te heelen. Dat verwuchtte de trio, •cn volgens 'l woord van ünlius van Geul met Imtiden en tanden lekten zij hunne tanden en wellen hunne 'banden! 'l Is uil peisden zij, met den nunneiiboel! Is hunne tule als ze bin nensmonds-spreken. Hoe het stuk is aangevangen? 'De Zusters buitim ae'ten rechtuit Maar de wet en 't netdil bovenal {'opinion publn/ue, T volk van Veurtie dal .zooveel achting en liefde diaagt voor de Zusteitjes.Buitenzetten en mag nielzijn! Immers neemt dal Bat a's rechtbanken ons er Jeure trekken, dc rechtbank van 't volk zou ons doen verliezen!.... Alzoo redeneerden ze. l'enigc dagen gingen voorbij al pijnen en eizen en schrijven en loopend Eindelijk ’t is gevonden. Ziel gij ze bijeenkomen de drie De eerste, mot zijn opengespannen fatsoenlijk wezen, vol gemaaktheid en zelfstevredenheid, met den boon op zijne lippen, zeggende: Dc oplossing van I et problema is gevonden, vrienden; de lieve Zustertjes zullen in 'l klooster blijven, maar hunne schoollokalen zij t voi r ons. De tweede, zijne twic armen opensmijtende •:d kliibbetleren Wellioc! spreek! Mijn brein beseft dat nietdal kan ik niet bevroeden! Geef uitleg! «eg!... De derde met zijne eene band in zijne borst bij den eersten knop van zijn paletot, de ande- lf>n.(,n eei.1)jt.d h|.bl)(,n V(W|. '<1(. zul|(,n re in -zijn palelotbeurze, t hoofd gebogeti, schuinsch opziende, voorzichtig, grijnende zijn eigensten spolgrijn met scheeloi»eiigaande lip pen, cn grommelende. Ja!... En zijn voor hoofd (ronselende en nog een grijn. Ja Ja? Hoe zoo dat? Ja, vrienden, wij zijn er aangeraakt, raast N" 1 voort, onze gcuzescbole zullen wij hebben n 't geslicht der minnen zelve! Ohl dal onze vriend nog leefde! Wat.zou bij mij dank wijten, en wat zou ik welvaren!... Ja! tot zijtidcr ge- xlachtenisse zouden wij die school ■eenen naatn 'behooren Ie geven Bah! grommelt N’’ 3, ze zal wel gedoopt ge- •raken zonder dut wij ons daarmcê moeien. Dus om voort te gaan nu moeten wvj drin gend eene vergadering hebben van de Hospiccn -om wettig en regelmatig den afstand dier lo kalen te doen. Daartoe ontbeert ons bom ach li ging, zegt N’ 2, daarbij alle verpachting van goederen aan eene publieke administratie behoorendc, be hoeft publiek gedaan te worden, volgens den laalstcn omzendbrief van minister Bara. Oh! mijn vriend, dal is voor ons niet?... Daarbij de zaak is dringend, cn de publieke dienst van 't onderwijs mag niet onderbroken worden Ja maar! ja! maar, T volk, grommelt dc derde, 'l volk wal zal bel volk zeggen? Oh! dal zullen wij wel effen maken! T Volk zal wel een weinig roepen; maar dat geroep is aldra voorbij 'l Adverteniie-blad is daar! Wij zijn mams genoeg om dal dood te duwCn. Nu de band aan T wetk. Po geuscho schoolpenning. Zoo, is waar al gelijk, de geuscho school penning is ingericht to Veurne, en onze libe ralen zullen beginnen hunne beurze koeren, 'k Ben verzekerd, dal kolonel Van llumbceck, als hij dit goed nieuws zal vernemen, al zijne kruis- sen zal vergeten T Is er om ook. Underiussclien 't ware moeilijk om te achter halen welk eigentlijk de beweegreden mag ge weest zijn van die geusche mildheid. U1, Over vier maanden schreven zij: Al de d.zeifde nd'h.bh/n' gï'spe.ïrdodM’imhdijk papen zullen wederom op schooi gaan ter ge- hun masker hebben moeten aflegg, n; ’kztu u spre- legenheid van de nieuwe schoolwel» cn ziet) k< n \an twee deftige onderwijzers die tol Ghistel en j Moorseele zoowel gck< nd zijn, en lot Thonront hunne katholieke kazakke bebb n uilgrspeeld, om i tol Brugge eene liberale aan te trekken, 'k Eu twijlele niet of zulke mannen, zonder diploma, zul len onze genie' nteschool hervormen. Een van hen, immers, in enige kernachl’ge woorden, heeft aan zijne leerling* n lal' n verstaan dal zij. ten tijde, van 31. Bogaeri, weinig of nu ts hadden geleerd; maar '••g dal het nu een ander paar mouwen ging zijn. Hebt maar ged"l<l, burgers van kunnen afkoopen en naar het verder! te leiden? zullen wij in het kort uit Ofwel zou hel misschien zijn om aan alle de minister van on'erwijs zien gr<»ii.ii. geven tan on bed iron gen ten voordeclc der’ 't»»i',,nZl! s,1“'1, n of lietern.iarons bladje terug. Na rlrtn mint* RnrruzH ic «L V'ill onze, hoeren geestelijken. 31etserd*iencrs. stecnlos- sers: zoo noemt hen die vriend van b shaving. Ja, zelfs hij zou ze willen doen doorgaan als kwaadwilligen en no orden rus. Zou men niet reden hel ben van peinzen dut de b schaver in de bos'schen of bij de wilden zijne opvoeding ontvangen heeft? beschaving! o vooruitgang! Ziedaar de geest welken men in onze vergeusde scholen zul trachten in te planten. Neen, daar is ni< t-, veranderd de kin- d‘I'S worden in den catechismus onderwezen, juist gtdijk te voren, met dat verschil nogtans, dal e; rr*’ Pa» nel ah stiJlfkl Mgt iMpi |).’iUf gev»^ voor - bcdi','1< nK.' 26 K- beid i de kindeis nog betrouwen hebben in die geestelijken waarvan men zulke dingt n zegt?'l Is mijn gedacht dal zulke woorden veel kwaad kunnen doen -n 'k versta daardoor van langs om beter hoe waar Int is dat die scholen gevaarlijk zij:T Was om dal lc zegg. n dat ik u schreef cn om u te durven verzoe ken van zulke dingen te doen kennen. De goe men- schen zullen nog In ter verslaan, hoe wij, armen, te beklagen zijn en 'l zal misschien een lesse zijn voer die meestci-esscn om in't toekomende te vermijden van de christene gevoelens die wij trachtten in onze kiirders te planten, alzoo tegen te gaan en te kwetsen. ---- -**■■■■1

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1879 | | pagina 2