I J i 1 HS* ja ar 9 s 25 Februari 1880. de sraanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; niet de post 6 Ir. Annoneim -0 ccntinien per tegel. t POLITIEK OVERZICHT. leien in over- t i j. Veiirne, ITALIË. Te Rome zijn de Kamers weer ■geopend. Het ministerie vet klaart ook zeer vre delievend te zijn, maar wil ook, gelijk in Prui sen, hel leger vet beleren. Dit blad verschijnt den Woensdag, ontnidilelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 Ir. ’sjaars; niet de post o Ir. Annoncen _l) ccntinien pet tegel. Rcchteilijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor arliki Is, enz. 20 Ir. het 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukkeruitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. straffe of restitutie zou mogen vcieiscbcn, in dien er iemand zijn geld steelt, of hem anders zins benadeeligt, De dief peinst misschien dat, hij dat mag doen, of' misschien moet doen, en geen een liber: al hoeft hel recht hem dat te verbieden, want.... elke mensch is onafhan kelijk, en hangt n air van zijn zelvcn af! Deze zijn de overwegingen die wij dikwijls gedaan hebben bij ons zelvcn, en die van ’t volk ook in T algemeen nog al wel verstaan en dik wijls gedaan worden; ’t kan niet genoeg over- peisd en gezeid worden de natuurlijke en rechtslreeksche gevolgen van T liberalismus slecht en schandalig zijnde, ’t liberalismus of de geuzerij is eene vertoeielijke leering, de li berale partij is op slechte, en ongcluksbarendcn grond gebouwd; zij deugt niet, zij is eene pestc voor godsdienst en vaderland! ’t Liberalismuspeste’ De geuzenbladen zijn altijd verblijd, als zij hier ot daar aan hunne lezers eene slechte daad kunnen aanhalen van oenen katholiek, on wel bijzonderlijk van eenen priester, dan jubelen zij, en peinzende dal T al gewonnen is, roepen zij u:l zietdaar de partij der treffelijke lieden; zieldaar de heilige mannen Vooreerst zeggen wij dit van de tien misda den die zij aantallen, zijn er ten minste zes van uitgevonden; gebeurt het dat er priesters voor zulke zaken door de tribunalen veroordeeld zijn; zij zijn dikwijls slachtoffers van den baal van vuile geuzen, die zelve bedorven lot in 'l merg van de beenen, den priester niet verdragen kunnen, om dat op T zien alleen van den pries ter, hun geweten begint te knagen, omdat die inwendige slem hun hunne schandige euvelda den vei wijt, en, daar zij lot alles bekwaam zijn, zoeken zij de gunstige gelegenheid om den priesjer ie belichten, en zouden zelfs valsche ge tuigen koOj en om de beschuldiging te bekrach tigen; dal zien wij, dal weten wij, daarvan zijn de menschen overtuigd, en dikwijls als zulke ge vallen plaats hebben, zijn er geen drie men schen op geheel de parochie die aan de plichtig- heid gelooven. Nu, willen wij daarvoor zeggen dat er onder de katholieken nooit geeue cerlooze mannen gevonden zijn, dal er somtijds geeue slechte priesters zijn? In’i gebeele niet; maar wij hou den staan dat die mannen regelrecht tegen de katholieke princiepen of grondleeringen hande len; dat zij hun leven, hunne zeden niet schik ken volgens deze leering de leering, de grond- stelsels zijn goed cu leiden lot het goed, en lot mets anders. Indien iedereen leefde volgens de katholieke leering, de menschen zouden anders gilukkig zijn als nu; dan zou de samenleving bloeien in waren voorspoed en geluk; integen deel, de liberalen, die zich aan zulke euv Ida- den plichtig maken, zijn in hunne daden geheel en ganseb overeenstemmig met de princiepen, de groudlearing van hel liberalismus, van de geuzerij. Welke zijn inderdaad die princiepen Onder ander deze indien God bestaat, hij houdt Hem met de menschen niet bezigde mensch hangt maar af van zijn eigen zelvcn, ‘t is te'zeg- gen van zijne consciëntie Wal is zijne concien- lie? Zijn eigen wille, zijn eigen goeddunken; zijn versland, zijne redeenz.... Zoo alles is goed en treffelijk en wettig, wat elke mensch als goed en treffelijk en wettig verstaat en aanschouwt! niemand heeft daar iels aan te zeggen; hij volgt de stemme zijns ge wetens; hij handelt volgens de rede.... Ja maar, waarop steunt hij zich om zijn geweien ie vor men? Handelt hij altijd volgens de gezonde rede? O neen! die rede is verduisterd en meè- gesleept door den haat, de grillen, do passien, zoowel, dal de passien involgen, alles verrich ten wat aauslaai, handelen volgens welbehagen en beliefte, de regel van hun gedrag, van ge heel hunnen handel en wandel wordt. Zooverre gaan zij met hunne fameuze princiepen van zoo- gezeido vrijheid en onafhankelijkheid! en a!zoo mogen wij in der waarheid zeggen, dat als wij de princiepen der geuzerij inzien.'de geuzen tol alles moeten bekwaam zijn; dat alle middels hoe schandalig en inonsicrachtig zij mogen wezen, als eerlijk en treffelijk door hun aauzien wor den, als zij maar strekken kunnen tot hel ver wezenlijken van hun doelwit. Zoo is het, dat, als ievers een groot schelmstuk bedreven wordt, en dat wij hooren dat. de plichtige een geus is, wij bij ons zelvcn aanstonds zeggen dat moet niemand verwonderen, dat is natuurlijk aan zulk volk, dat is geheel en gansch overeen- stemmig met dc princiepen van hol liberalis mus, T loopt ervan lijk 't water uit de bronne; die mensch heeft misschien eene zulke concien- lie; en welke liberaal zal er hem verbieden van zijne consciëntie te volgen? Dat is zoo wiar, dat een liberaal, indien bij wilde volgens zijie princiepen oordeelen, niet zou mogen mistevre den zijn, zijn beklag niet zou mogen doen, geeue ROME. De 11. Vader heeft eene encykliek uitgegeven nopens het huwelijk en legen de echtscheiding. Hij bewijst dat bel huwelijk enkel bestaat door hel Sakrament en dal bijgevolg de 11. Kerk alle recht en alle wetgeving in die be langrijke zaak beeft. Het is niel ie zeggen dal de wereldlijke staat geeue aanteckening moet hou den van de gevolgen van een christelijk huwe lijk. De noodwendigheden der tegenwoordige maatschappij moeten geëerbiedigd worden, maar de wereldlijke ambtenaars kunnen enkel bestati- gen en vaststellen dal liet huwelijk voor God ge sloten is. Buiten de Kerk is er geen huwelijk zij dus, die, zooals men thans sommige ver dwaalden ontmoet, het genoegzaam achten den wereldlijken ambtenaar te verwittigen dat zij gezamenllijk gaan leven iets wal men bet burgerlijk huwelijk noemt spel. RUSLAND. Wie zou hel ontzaglijk drama hebben kunnen uitdenken dat thans in Rusland wordt opgevoerd? Wij kunnen ons moeilijk een meer iragischen levensloop voorstellen dan dien en van den keizer van Rusland. Zijne voorvaders voorgangers hebben hem eene kroon achter gelaten, die hem als een cirkel van vuur liet hoofd brandt. Welk een toestand! Hij heek moe dig hel besluit genomen om zijnen adel te trot- seeren en mm de lijfeigenen de vrijheid te schen ken; hij heeft de staatkunde gevolgd waarnaar zijn volk in zijne paiislavistische (hoornen ver langde, en tot o >ii moet hij bel leven slepen als een ter dood vei oordeelde, tegen wien duizende handen opgeheven zijn en die nooit weel of van n achter dezen boom ot uit gindsch venster geen blinkende geweerloop op hem zal gericht worden. En inderdaad, nauwelijks is de algemeene op schudding verwekt ten gevolge van den aanslag waaraan de keizer aan de poorten van Moseou onlangs, als bij mirakel, ontsnapt is, gestild, of eene nieitwe euveldaad, door de nihilisten gesmeed legen gansch dc keizerlijke familie, 'doet eenen nieuwen kreet van vcronlwecrdi- ging slaken. Den 17 dezer, rond 7 ure 's avonds, op ’t oogenblik dc keizer en zijne familie moesten gaan eten, hebben de nihilisten eene mijn doen springen, welke in hel Winterpaleis aangelegd en gevuld was met ongeveer 65 kilos dynamiet. Dc verwoesting in bet paleis is verschrikkelijk. Er werden 47 soldaten der wacht gewond en 10 gedood. Door eene toevallige vertraging was de keizerlijke familie in de eetzaal nog niet vcrcenigd. Dc keizer was in samenspraak met den prins van Bulgarie, toen een bediende hem ging melden dat hel middagmaal gereed was; de keizer zette de samenspraak nog wat voort,en juist toen hij met dim prins naar tie eetzaal trok, hoorde hij, op twee stappen afstand van hen, dc ontploffing. Dc keizer bleef plotseling staan, en nogmaals was hij aan de dood ontsnapt. Dc plaats waar dc ontploffing plaats had, is de gang langs waar dc keizer altijd gaal. Mei angst vraagt men wat nu in Rusland ge- buren zal? Dc gewelddadige middelen, de poli- cie, de strenge straffen hebben de omwentelaais van hun plan niel doen afzien; de behendigste speurhonden zijn er niet in gelukt den sluier op te lichten, welke de russische vi ijmelselarij be dekt. Ware het niet beter van toe te geven; van het autokralisch regeeringstelsel te laten varen, om een consliiulionnecl rijk te vormen? Dit vra gen eenige belangrijke bladen, doch ze durven geenc uitspraak doen. Het is eene eeuw geleden dat bodewijk XVI ook aan den omwemelings- gecst begon toe te geven men weet welke de gevolgen gewcesl zijn. Liberaal of katholiek. Liberaal of katholiek, eens of anders, geen middelsoorte.... liberaal is gansch ’t tegenstrij dige van katholiek, en 't is kwaad van liberaal te zijn. Zoo schreven wij over acht dagen, en be wezen wij, herleest liever onzen artikel, geuzen, en ten andere, is het niel juiste ’t geene uwe groole gazel ten van Antwerpen Gent en Bres-el geheel dagen schrijven en bewijzen? ’k Weet wel dal zij voor goed houden ’t geen dat kwaad is, en voor kwaad ’t geen dal goed is; dat is eene andere kwestie. Maar de Flandre libérale, onder andere, heefi geen ander doelwit, dan dc zielen aan den katholieken godsdienst te onttrekken. Gij weel dat wel. ett uw doelwit is hetzelfde, maar gij durft bet niet zeggen noch schrijven, gij hcbl liever de menschen tc be driegen en alzoo is’t dal er nog zoovele voor u stemmen, omdat zij bedrogen zijn, omdat gij uwe plannen niet durft toonen; alzoo is’t ook dal er van deze die met u meedoen nog mis schien kunnen in de goc trouwe zijn, maar alle dage van langs om min; deze die waarlijk uwe plannen zien en verstaan en nogtans met u meêwcrken, zijn menschen die gij reeds be dorven hebt door uwe verpestende leeringen, en beweerden zij duizendmaal dat zij katholiek, zijn, hunne daden weerleggen hunne woorden, zij blijven te kortman den eersten en den groot- sten plicht van oenen katholiek, T is tc zeggen de leering van de 11. Kerk volgen in gedachten en weiken. En 't is daarin dal katholiek zijn bestaat. Hoe komt die historie van de juffers daar nu te passé in ’t geuzenblad? Is dat een bewijs? Eene juffer, zegt gij, die het Adverlentie-blad leest, dc Verdediging en andere transche leu gens, die eene geusche onderwijzeres is en nogtans beweert dat zij katholiek is! Neen, katholiek niel meer, om dc redens die wij ko men aan te halen T En is niet genoeg van te zeggen dat men katholiek is, om het te zijn; eertijds was zij het misschien; maar nu baar geweten en ziele verkocht voor oen handvol geld! Ah! geuzen, door dal voorbeeld hebt gij willen de juffertjes-meesiercssen willen verhef fen in de oogen van bei volk; maar T zal niet pakken meestèresse in eene geüzescbool en katholiek zijn, kan niet samenstaan; geuzemam- zeltjes zijn T geworden, en de menschen die van hunne ktnders wil ei katholieken maken en geen geuzinnön, zuilen zich wel wachten van ze bij zulke juffers te zenden! Zij willen alles beter verstaan. ’k Peins dal onze artikels altijd klaar genoog zijn, voor deze die wilen verstaan, en 'l is juist omdat zij zoo klaar zijn, dal de geuzen zoo woe dend komen; zij vragen nu dal wij zouden be wijzen'dal dc liber t en icnns.-'ie^e's zijn in de ii van Ci l, en dal men ze ritsel linten er. ver- foeien; en wij hebben hel bewezen twee, drie weken laag. Z »o ja voor een l.iatwi m ml, ziel I" De liberalen beslrijden en kme'ien >:i dc ■welbekende waarheid, cu vrspzilen vhsciilieid en leugens; zij verdrukken dc Ker' Sods werk; zij krenken hare goddelijke rechten, zij versprei- t V' 4 r 1 QA f.» l./.F I AA i yjWtfWB rW i AT-'rff- I A-

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1