O RENTIER Neit, turn üNr tgie. vo. ft'n. ’847 V.WRst.’. lö Maai t 1880. g jaar T en C° ltrs, oiidi* 'ik nd hij van h t 7: die ril prijzen GUANO,- •GUANO. «PHAA.T. FINAIICIÈRE POLITIEK OVERZICHT. 40 - io - toytr.ii CLXS. 'HES DE 25 - 1’3 bl.id Verschijnt den Woensdag', o/imid.li-lijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. AÜnohcén 20 centime!! per regel. na 1 de scholen, in de adminisiratien, in de geuzen- Eeit dagblad Veurne. 30 Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr’. het 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat. 4. te Veurne. i I IT 11 I II Ml W LI. 7EJJ J~TI EN‘I SAfaC LI Q rc CENT. X 45 liters, rt 36 50 17 i ‘n het *7 Nieuwe millioenenverkwisting. De eene geusche ongelukswetten komen achter de andere Minister Van Huinbeeck komt nude verledene week een nieuw wetsontwerp aaii de Kamers voor te stellen, r.bij het mid delbaar onderwijs zal uitgebrej worden, geheel 1 T Si Penstraat; Kortrijk, h’ayyr, Café royal. E. bij M. L'liariefl rats, 2. djes, als hier boven pen, en als valsch te aanzien; zouden wij mo- j-:j voor (Jie leering? Maar neen; ’l ware eene dvyaasbeid! Elivvel, gelijk het waar is dal twee, en twee vier is, zoo ook is - 1-! j- i._.i religie is, de eerste is eene naluuilijke vvaar- heeft in zijn laatste nummer; zij schamen zich niet den iiaam van Jesus.-Ghri§(us zelve te ieenen om hunne goddeloosheden te bevestigen en te m, en uittreksels van het H. Schrift, bet woord Gods, te verdraaien en te vei valschen om hunne verfoeielijke ieeringen te staven. Zij halen teksten van ’t H. Schrift uit, die, volgens "^Ten achterkomt, geheel anders beteekenen dan ’t geene zij zeggen I 1 1 Ja, de vrijheid! Ér, is geen woord in de we- De vrijheid is op de wereld de kostbaarste schat die er bestaat; want in den .waren zin van ’t woord, gesproten uil bet christendom, is zij hier voor ons om zoo Ie zeggen hel christendom zelf, en de bron of de moeder van alle persoon lijk en maatschappelijk welzijn. Geheel de sn ijd der Kerk in de wereld is anders niet geweest dan een snijd voor de zij allcén aan de wereld ten tc werke gaan, met die leering te vervver- j bladen, overal! Liberalismus....? Zwijnisnius! Zoo lang de wereld bestaat en bestaan zal, zoo lang is er strijd geweest en zal er strijd zijn tus- sclien goed en kwaad, of anders gezegd, tus- schen Goden den duivel. Wij, katholieken, wij welen'en begrijpen dat. Doch nooit is de strijd heviger en hardnekkiger geweest dan op onze dagen. Oorlog tegen God! is de eenige kreet dien vrijheid, welke zij en geschonken heeft. De mensch is vrij dit wil zeggen dal hij iets kan willen en niet wil'e i, 'volgens goeddunken. nXnsmijdigzij7nel7ekatïbl7S büch, is hiJ ^dzak,^k’ 'olgens'zijne natuur j en alzoo aanzien zij altijd de kaïboiièke rehgie cn als maatschappelijk vvezen, atlmnkelijk. In als eene enke'c'o/HHiie of goeddunken, een leer- Wilbuuwrl.dii n van ibi Luidb uvv-La- 1 Hasselt. floste 500 k"* heeft fni’ an dyse te la- Sjdjnde landbüuvv- 1 overige verkoop- wires, brochures en 'Te uijzondet heden hinco en gratis voor 'r naar viagi n zal. ■lumerprn, M, 10 Maart - a 36 30 -a „a 17 a 20 - -a - 14 a 17 a 35 - a 40 - a- 38 a 45 - meerderen duel ier morgen, het brood •Nun per 1 i 2 kilo. 54 c. nn. ‘•ankrijkj, 8 M. J"! rootle 21 33: larvvc 1' yd. 20 43; rogge- (er 11 02; booneii 23 13; tele erw en-blau- A 3346; zone rkoolzaad aad aardappi li 11 lye kilo 2 03; id. eerste Jé soort 0 a 0 3de nieuw vlas 0 famUitrc I 'Pniiorurrl* *^y-.l ye Sens M' Q F«. OSXE: t- 10.000.000. .V I' 1 liE Frt OCS) H»siue ■'u». Eu,. folll„i les ni..y- ?wr, tot reveott de 4 .i 5 u,,„ iióiiiiiio ,(r Za vieillcsse, <les dotci- Rar.antics sur des frets, •'r année d-s cIihhcci <lu <>u l> »HTIEL d. s s-iiii- >'ic. S <!e 1000 h <:I au- '•'"MiEs F\CII.I1ÉS DE hs»'nH<’e Ageuee pour U lu|>«ilnir«* <i’ep»r- I’'1 mXM.I.ES, H >IN\NCIEK (I fr par 'NS-PRiNE 'éls sur fonds publics. les obligaV"**!» prime. uil hunne nutuur zelve ouvcidraagzaam t' heid en valscliheid sluiten elkander builen, kun- uen niet ie zamen staan. Daar is de kwestie opgelost, wegens de ver draagzaamheid, ten opzichte van de valsche religiën en sekten, als leeringen, als leerstelsels beschouwd. Als wanneer wij dan de kwestie aanschouwen ten opzichte van de personen die aan die val- sebe religiën en sekten toebehooren, bijvoor beeld aan't protestaniismus of aanliberalismus, daar kunnen wij menschen vinden die in de goê trouwe zijn, die geheel en gansch verblind zijn, maar toch alle dagen van langs om min; en als ’1 alzoo is, zekerlijk mogen de katholieken mee-' doogend zijn en verdraagzaam voor die onge lukkige doolaards, zonder nogtans ooit hunne dwalingen goéd te keuren; want, wij hei halen j noch kan er geene meedoogéndheid, geene' ver- draagzaamlieid.zijnde waarheid uil nare na- - tuur is onverdraagzaam, zonder dat, zou zij ie waarvan meer misbruik gemaakt wordt, geen waarheid meer zijn. Maar er is iets anders in ’l spel bij de libe ralen, de geuzen ol ’lis gelijk hoe men die hard nekkige doölaards'namen wil. Wij hebben hel iceds zoo dikwijls geschreven katholicismus en liberalismus, als leeringen beschouwd, strijden gelijk vuur en water eene is de uit sluiting van ’1 ander. Wij, katholieken, houden slaan dal de katholieke godsdienst waarheid is, de eenige ware religie; de liberalen integendeel beweereu dat de mensch hel ntitiiiirhjl; recht heeft tc peizen en te zeggen wal hij wil, dat het Vcrilrangzaftiiilichl Qp onze dagen spreekt men veel van ver- draugciainheid, en zoo weinig menschen zijn te v i.._1 11 ■- gedacht van hebben, zooveel te meer dat de tiedendaagsche geuzerij de ware gedachten en begiippen van alles nacht te verduisteren en te vvtwarreu, om, door hare vet draaide én rede- looze bewijsredenen en redcnëeringen, bet volk te verblinden en te vergeuzeu. Voor ons, katho lieken. die geloven, die bevestigen dat de kalho- UïlBS C° io 11- tn. ’l geen dal er tegen strijdt, de leeiingen die ’t tegenovergestelde er van zijn, kunnen geen waarheid zijn;'t ware zoovele als zeggen, dal twee en 1 j I zijn, en bijgevolg wij moeten die leeringen aan- zien als valsch; 1 w 4 wij moeten ze verfoeien, wij mogen ze niet eer- goddeloosheid? Indien, wij wilden redeneeren eerbiedigen, en mij dunkt dat alzoo handelen, - „.j redelijk te werke gaan is. Wie zou er durven vlaegen versierd. Na de gods- zeggen dat’t eene onredelijkheid is van de valsch- heid te verstooten en te verachten? Nemen wij een voorbeeld dal de zaak geheel klaar zal doen heeft de keizer in een open rijtuig eene wande- I worden 1 is zeker en vaste dal twee en twee .1-1 .„„,VA..A;»,i:„n j vier is; dat is waarheid. Nu, iemand zou komen zeggen en beweeien dat twee en twee vijf is, dat ware valscliheid; zouder. wij die leeringen 1 moeten eerbiedigen, zouden wij onredelijk moe-' sluch. komende uil le huizen van België, land. '•chte, hajf M-liuinsehe tuinsebe koorden. beginnelirigen én an- Migde prijzen. 'M vm; betaling. éttnslraal, bij de statie, taréliwn te pachten. Declerck te Veurne. tig de broiine, 1 hunne valsche- Iceringeit over-de verdraagzaam heid van alle religiën en alle opinion. Neon, goddeloozc schrijvers van het geuzen blad, wij kunnen God niet verceren en aanbid- ten Hem verceren zoo als Hij hel zelf geboden heeft, zoo alles tiaclit te verduisteren en te -; door bare vei draaide cn rede- ...j- 1 en redeneeringcii, hel volk blinden en te vergeuzeu. Voor ons, katho- 1 -I I k lieke godsdienst de waarheid onze als ’l iiroiéstaiilisujus gen zoo als ’t liberalismus, ’t socialismus, ’t dar- wimsmus, enz.die strijden mei de katholieke religie? Wij zullen ’t gaan uil eeu doen. Hel katholicismus is waarheid, bijgevolg, nemacntigei hunne verfoeielijke leeringen te staven. Zij tvvcc terzelfder tijde kan vier en vijf 1 geen dat voórengaal wat r -■- r. wij mogen ze niet aannemen, i willen. Is dal nog geene ceriooze lafheid bij de gelijk gij, wij zouden mogen zeggen er staat ievers in liet H. Schrift dat Judas zich ophing aan eenen boom, en honderd of twee honderd blad zijden van daar staan in eene geheele andere historie, de woorden fue siinile, doet hetzelfde. Zoo, bijgevolg, geuzen, hangt u op; wat zoudt gij zeggen van zulke redeneering? ’l Is nogtans de uwe, zij is u weerdig! Ah de hoon tegen de katholieke religie, in op onze dagen spreekt V.. *.vy ..K,....nJ.) er rnau, wij kuuucu uuu mei verceren en aaumu- lïiden die daar waarlijk een klaar en gezond den zooals wij liet goeddunken; maar wij moé- -erecrén zoo als Hij hel zelf geboden 1 als de Roomsch-katholiekc Kerk het ware vr,Jhcid zal bloe,cn- t doet, die Hij iugesteld heeft. God wil dal wij katholiek zijn, en bijgevolg wij mogen niets anders zijn zonder het gebod van God ie mis- 1 prijzen en tc verachten. Daar is geheel de waar heid over de zaak. l ‘fs, welke moeten i Wij zullên een voor een al dc goddelooshe- u-evoelens zijn jegens dc eirediensten, zoo Jen, al de godslasteringen en ketterijen niet moiestaiilismus cn andere slechte léerin- weerleggen die ons geuzenblad uiteebraakt 1 Het I eene j .1)s t.clie enke'c' oihnie of goeddunken een leer- die af hankelijkli.eid kan hij, volgens zijnen vrijen geen polhieke I a^m ^ït ÏÏ^mkr ïèliSïe I V'1’ Soed s!ec'11 doe",; a!aa‘ dil s,fichl han' aanveerden of verwerpen mag. Uit dm vergif- I dele,11’ 11,1 de 'rijhe'd ontstaal is geene tigde bronne. uit. die goddeMimd putnm zij ‘'oO^akidyke voorwaarde der vrijl^td is hnnnn V!il«eliO Iff-linemt nver-d.v misstap der vrijheid; gelijk slecht rede- neoren geenenoodzakelijke vereischte is tot het vorstand, maar eene dwaling van't versland. Hoe beter men in de samenleving begrijpt dat men onafhankelijk is, hoe meer deugd er in de samenleving zal heersclien en boe. meer ook de werkeloos gebleven; ’s anderdaags ’s morgens den pas aangestelden dictateur Loris-Me- door een jongeling, die op het feit aangehouden is; de generaal is niet geraakt geworden. De dader van dezen nieuwen aanslag heet Mladeizki; hij heeft verklaard dal de diktaior 1 1 nooten; als een tweede aanslag niet beter lukt, zal er een derde plaats hebben. De krijgsraad heeft donderdag Mladctzki ter dood veroordeeld, ei vrijdag, ten 11 ure voor middag, is hij reeds opgehangen, 1 van Weenen meldt, dat sedert eenige maanden, al dc rijke kloosters in Bus land, naamloi ze brieven ontvangen, waarin men hen oplegt eene bepaalde som geld op eene aangeduide plaats néér te leggen. Een klooster van Kievv, hetwelk den ont vangen brief aan de policie ovei handigd bad. is dezer dagen door eene onlplolling gesprongen cn teenerna.nl verbrand. Men spreekt van onlusten welke te Kiel en te Odessa zouden uitgeborsten zijn. De nihilisten wijken voor geene gestrenghe den terug; tvvcc dagen na den laatsten aanslag |iei nog cens, voor de valsehheid zelve ma" op den Czar, las men op de muren van hel win- lei paleis Dit buis van wandaad isonweder- roepclijk veroordeeld; deszell's puinen-zullen <lén val der dwingelandij getuigen; de toorts i der vrijheid nadert; leve Rusland! Frankrijk. De Senaat heeft de zes eerste ailikels der wet over liet onderwijs gestemd, cn de beraadslaging van hel art. 7 begonnen; de worsteling zal zeer lievig zijn de rechterzijde behoudt het veilrouwen, dat liet artikel zal verworpen worden. Italië. Uit Rome wordt oen nieuws mee- I gedeeld, dal van bet grootste bc'atig is. I... italiaanschc hof van kassalic heeft een arrest vim fut beroepshof van Bologna verbroken, en daarbjj verkjaard dal de Internationale, associatie 'van booswichten is en vereeniging. Rusland. De eerst dag der feesten, welke den 2 dezer ter gelegenheid van liet jubeljaar des keizers te Si-Petet sburg plaats gehad heb ben, is zonder stoornis.afgeloopen, Een buitengewoon schoon weder begunstigde bel feest; van elk regiment der lijfwacht stond eene groep van 100 man voor liet paleis; liet volk was ontelbaar; de Czar vertoonde zich aan het balkon, en bleef er een half uur lang met eenen oiibescln ijvelijken geestdrift toegejuicht; de gansche.stad, tol iu de verstafgelegeue wij ken, was met 1 dienstige plechtigheid, en liet ontvangen van gelukwenschingen det hooge Staatskorpsen, 17-J ling gedaan, en is oveial met oneindige toe juichingen begroet geworden; ’s avonds was de stad schitterend verlicht. Ongelukkiglijk zijn de nihilisten niet lang werd een nieuwe aanslag begaan op het leven i 1 van den pas aangestelden dictateur Loris-Me- gen verdiaagzaam zijn likofl; een pistoolschot werd op hem gelost j liet waar dal de katholieke religie de éónigc 1 ware i ,:;i - waarbeid, de tweede eene godsdienstige Melikotï' zal vermoord worden door zijne eedge- beid, doch alle twee waai heid, en bijgevolg zijn 1- ~«i..„ zJ.a.,..™.Voor UUIIU^ icguu uuulö uc CUIllUU M’UCl Uietl dc leeringen die er tegen strijden, want waar- ineil |ailoS a][e kanten hoort, zelfs in onze alou- ..t !«-./» h i iZk ZA I n 1 rv I» t r\ It- dc stud V cui’uc. 1 De geuzen weten dat de Kerk, door hel onder wijs ges eund bp den godsdienst, alle goed iu de wereld gesticht heeft, en zij willen, door het onderwijs gescheiden van den godsdienst, nu dit goed teniet doen. Daarom hebben zij de wet op hei onderwijs veranderd, en daarom ook willen zij hel getal middelbare scholen ver- lioogen, welke wij nog eens met onze zoo zuur gewonnen centen, even als de lagere scholen, zullen moeten in stand houden. Waarom dan, zult gij zeggen, ondersieuren zij hunne scholen niet, gelijk de katholieken liet reeds doen? Deze vraag is gemakkelijk om be antwoorden en de reden is eenvoudig dit is namens dc vrijheid die wij, katholieken; genie ten.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1