O
RENTIER
Neit,
turn
üNr
tgie.
vo.
ft'n. ’847
V.WRst.’. lö Maai t 1880.
g
jaar
T en C°
ltrs, oiidi*
'ik nd hij
van h t 7: die ril
prijzen
GUANO,-
•GUANO.
«PHAA.T.
FINAIICIÈRE
POLITIEK OVERZICHT.
40
-
io -
toytr.ii
CLXS.
'HES DE 25
-
1’3 bl.id Verschijnt den Woensdag', o/imid.li-lijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. AÜnohcén 20 centime!! per regel.
na
1 de scholen, in de adminisiratien, in de geuzen-
Eeit dagblad
Veurne.
30
Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr’. het 100.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat. 4. te Veurne.
i I IT 11 I II Ml W LI. 7EJJ J~TI
EN‘I SAfaC LI Q rc
CENT. X
45 liters,
rt
36 50
17
i
‘n het
*7
Nieuwe millioenenverkwisting.
De eene geusche ongelukswetten komen
achter de andere Minister Van Huinbeeck komt
nude verledene week een nieuw wetsontwerp
aaii de Kamers voor te stellen, r.bij het mid
delbaar onderwijs zal uitgebrej worden, geheel
1 T Si
Penstraat; Kortrijk,
h’ayyr, Café royal.
E. bij M. L'liariefl
rats, 2.
djes, als hier boven
pen, en als valsch te aanzien; zouden wij mo-
j-:j voor (Jie leering? Maar
neen; ’l ware eene dvyaasbeid! Elivvel, gelijk
het waar is dal twee, en twee vier is, zoo ook is
- 1-! j- i._.i
religie is, de eerste is eene naluuilijke
vvaar-
heeft in zijn laatste nummer; zij schamen zich
niet den iiaam van Jesus.-Ghri§(us zelve te ieenen
om hunne goddeloosheden te bevestigen en te
m, en uittreksels van het H. Schrift,
bet woord Gods, te verdraaien en te vei valschen
om hunne verfoeielijke ieeringen te staven. Zij
halen teksten van ’t H. Schrift uit, die, volgens
"^Ten achterkomt, geheel
anders beteekenen dan ’t geene zij zeggen
I 1
1 Ja, de vrijheid! Ér, is geen woord in de we-
De vrijheid is op de wereld de kostbaarste
schat die er bestaat; want in den .waren zin van
’t woord, gesproten uil bet christendom, is zij
hier voor ons om zoo Ie zeggen hel christendom
zelf, en de bron of de moeder van alle persoon
lijk en maatschappelijk welzijn.
Geheel de sn ijd der Kerk in de wereld is
anders niet geweest dan een snijd voor de
zij allcén aan de wereld
ten tc werke gaan, met die leering te vervver- j bladen, overal! Liberalismus....? Zwijnisnius!
Zoo lang de wereld bestaat en bestaan zal, zoo
lang is er strijd geweest en zal er strijd zijn tus-
sclien goed en kwaad, of anders gezegd, tus-
schen Goden den duivel. Wij, katholieken, wij
welen'en begrijpen dat. Doch nooit is de strijd
heviger en hardnekkiger geweest dan op onze
dagen.
Oorlog tegen God! is de eenige kreet dien
vrijheid, welke zij en
geschonken heeft.
De mensch is vrij dit wil zeggen dal hij iets
kan willen en niet wil'e i, 'volgens goeddunken.
nXnsmijdigzij7nel7ekatïbl7S büch, is hiJ ^dzak,^k’ 'olgens'zijne natuur
j en alzoo aanzien zij altijd de kaïboiièke rehgie cn als maatschappelijk vvezen, atlmnkelijk. In
als eene enke'c'o/HHiie of goeddunken, een leer-
Wilbuuwrl.dii n van
ibi Luidb uvv-La-
1 Hasselt.
floste 500 k"* heeft
fni’ an dyse te la-
Sjdjnde landbüuvv-
1 overige verkoop-
wires, brochures en
'Te uijzondet heden
hinco en gratis voor
'r naar viagi n zal.
■lumerprn, M,
10 Maart
- a 36 30
-a
„a
17 a 20 -
-a -
14 a 17
a
35 - a 40 -
a-
38 a 45 -
meerderen duel ier
morgen, het brood
•Nun per 1 i 2 kilo. 54 c.
nn.
‘•ankrijkj, 8 M.
J"! rootle 21 33: larvvc 1'
yd. 20 43; rogge-
(er 11 02; booneii 23 13;
tele erw en-blau-
A 3346; zone rkoolzaad
aad aardappi li 11
lye kilo 2 03; id. eerste
Jé soort 0 a 0 3de
nieuw vlas 0
famUitrc I
'Pniiorurrl* *^y-.l
ye Sens M' Q F«.
OSXE: t-
10.000.000. .V I'
1 liE Frt OCS) H»siue
■'u». Eu,. folll„i les ni..y-
?wr, tot reveott de 4 .i 5
u,,„ iióiiiiiio
,(r Za vieillcsse, <les dotci-
Rar.antics sur des frets,
•'r année d-s cIihhcci <lu
<>u l> »HTIEL d. s s-iiii-
>'ic. S <!e 1000 h <:I au-
'•'"MiEs F\CII.I1ÉS DE
hs»'nH<’e Ageuee pour U
lu|>«ilnir«* <i’ep»r-
I’'1 mXM.I.ES,
H >IN\NCIEK (I fr par
'NS-PRiNE
'éls sur fonds publics.
les obligaV"**!» prime.
uil hunne nutuur zelve ouvcidraagzaam
t'
heid en valscliheid sluiten elkander builen, kun-
uen niet ie zamen staan.
Daar is de kwestie opgelost, wegens de ver
draagzaamheid, ten opzichte van de valsche
religiën en sekten, als leeringen, als leerstelsels
beschouwd.
Als wanneer wij dan de kwestie aanschouwen
ten opzichte van de personen die aan die val-
sebe religiën en sekten toebehooren, bijvoor
beeld aan't protestaniismus of aanliberalismus,
daar kunnen wij menschen vinden die in de goê
trouwe zijn, die geheel en gansch verblind zijn,
maar toch alle dagen van langs om min; en als
’1 alzoo is, zekerlijk mogen de katholieken mee-'
doogend zijn en verdraagzaam voor die onge
lukkige doolaards, zonder nogtans ooit hunne
dwalingen goéd te keuren; want, wij hei halen
j noch kan er geene meedoogéndheid, geene' ver-
draagzaamlieid.zijnde waarheid uil nare na- -
tuur is onverdraagzaam, zonder dat, zou zij ie waarvan meer misbruik gemaakt wordt,
geen waarheid meer zijn.
Maar er is iets anders in ’l spel bij de libe
ralen, de geuzen ol ’lis gelijk hoe men die hard
nekkige doölaards'namen wil. Wij hebben hel
iceds zoo dikwijls geschreven katholicismus
en liberalismus, als leeringen beschouwd,
strijden gelijk vuur en water eene is de uit
sluiting van ’1 ander. Wij, katholieken, houden
slaan dal de katholieke godsdienst waarheid is,
de eenige ware religie; de liberalen integendeel
beweereu dat de mensch hel ntitiiiirhjl; recht
heeft tc peizen en te zeggen wal hij wil, dat het
Vcrilrangzaftiiilichl
Qp onze dagen spreekt men veel van ver-
draugciainheid, en zoo weinig menschen zijn
te v i.._1 11 ■-
gedacht van hebben, zooveel te meer dat de
tiedendaagsche geuzerij de ware gedachten en
begiippen van alles nacht te verduisteren en te
vvtwarreu, om, door hare vet draaide én rede-
looze bewijsredenen en redcnëeringen, bet volk
te verblinden en te vergeuzeu. Voor ons, katho
lieken. die geloven, die bevestigen dat de kalho-
UïlBS C°
io 11-
tn.
’l geen dal er tegen strijdt, de leeiingen die
’t tegenovergestelde er van zijn, kunnen geen
waarheid zijn;'t ware zoovele als zeggen, dal
twee en 1 j
I zijn, en bijgevolg wij moeten die leeringen aan-
zien als valsch; 1 w 4
wij moeten ze verfoeien, wij mogen ze niet eer- goddeloosheid? Indien, wij wilden redeneeren
eerbiedigen, en mij dunkt dat alzoo handelen, -
„.j redelijk te werke gaan is. Wie zou er durven
vlaegen versierd. Na de gods- zeggen dat’t eene onredelijkheid is van de valsch-
heid te verstooten en te verachten? Nemen wij
een voorbeeld dal de zaak geheel klaar zal doen
heeft de keizer in een open rijtuig eene wande- I worden 1 is zeker en vaste dal twee en twee
.1-1 .„„,VA..A;»,i:„n j vier is; dat is waarheid. Nu, iemand zou komen
zeggen en beweeien dat twee en twee vijf is,
dat ware valscliheid; zouder. wij die leeringen
1 moeten eerbiedigen, zouden wij onredelijk moe-'
sluch. komende uil
le huizen van België,
land.
'•chte, hajf M-liuinsehe
tuinsebe koorden.
beginnelirigen én an-
Migde prijzen.
'M vm; betaling.
éttnslraal, bij de statie,
taréliwn te pachten.
Declerck te Veurne.
tig de broiine, 1
hunne valsche- Iceringeit over-de verdraagzaam
heid van alle religiën en alle opinion.
Neon, goddeloozc schrijvers van het geuzen
blad, wij kunnen God niet verceren en aanbid-
ten Hem verceren zoo als Hij hel zelf geboden
heeft, zoo
alles tiaclit te verduisteren en te -;
door bare vei draaide cn rede-
...j- 1 en redeneeringcii, hel volk
blinden en te vergeuzeu. Voor ons, katho-
1 -I I k
lieke godsdienst de waarheid
onze
als ’l iiroiéstaiilisujus
gen zoo als ’t liberalismus, ’t socialismus, ’t dar-
wimsmus, enz.die strijden mei de katholieke
religie? Wij zullen ’t gaan uil eeu doen.
Hel katholicismus is waarheid, bijgevolg, nemacntigei
hunne verfoeielijke leeringen te staven. Zij
tvvcc terzelfder tijde kan vier en vijf 1 geen dat voórengaal
wat r -■- r.
wij mogen ze niet aannemen, i willen. Is dal nog geene ceriooze lafheid bij de
gelijk gij, wij zouden mogen zeggen er staat
ievers in liet H. Schrift dat Judas zich ophing aan
eenen boom, en honderd of twee honderd blad
zijden van daar staan in eene geheele andere
historie, de woorden fue siinile, doet hetzelfde.
Zoo, bijgevolg, geuzen, hangt u op; wat zoudt
gij zeggen van zulke redeneering? ’l Is nogtans
de uwe, zij is u weerdig!
Ah de hoon tegen de katholieke religie, in
op onze dagen spreekt
V.. *.vy ..K,....nJ.) er rnau, wij kuuucu uuu mei verceren en aaumu-
lïiden die daar waarlijk een klaar en gezond den zooals wij liet goeddunken; maar wij moé-
-erecrén zoo als Hij hel zelf geboden 1
als de Roomsch-katholiekc Kerk het ware vr,Jhcid zal bloe,cn-
t doet, die Hij iugesteld heeft. God wil dal wij
katholiek zijn, en bijgevolg wij mogen niets
anders zijn zonder het gebod van God ie mis-
1 prijzen en tc verachten. Daar is geheel de waar
heid over de zaak.
l ‘fs, welke moeten i Wij zullên een voor een al dc goddelooshe-
u-evoelens zijn jegens dc eirediensten, zoo Jen, al de godslasteringen en ketterijen niet
moiestaiilismus cn andere slechte léerin- weerleggen die ons geuzenblad uiteebraakt
1
Het I
eene j .1)s t.clie enke'c' oihnie of goeddunken een leer- die af hankelijkli.eid kan hij, volgens zijnen vrijen
geen polhieke I a^m ^ït ÏÏ^mkr ïèliSïe I V'1’ Soed s!ec'11 doe",; a!aa‘ dil s,fichl han'
aanveerden of verwerpen mag. Uit dm vergif- I dele,11’ 11,1 de 'rijhe'd ontstaal is geene
tigde bronne. uit. die goddeMimd putnm zij ‘'oO^akidyke voorwaarde der vrijl^td is
hnnnn V!il«eliO Iff-linemt nver-d.v misstap der vrijheid; gelijk slecht rede-
neoren geenenoodzakelijke vereischte is tot het
vorstand, maar eene dwaling van't versland.
Hoe beter men in de samenleving begrijpt dat
men onafhankelijk is, hoe meer deugd er in de
samenleving zal heersclien en boe. meer ook de
werkeloos gebleven; ’s anderdaags ’s morgens
den pas aangestelden dictateur Loris-Me-
door een jongeling, die op het feit aangehouden
is; de generaal is niet geraakt geworden.
De dader van dezen nieuwen aanslag heet
Mladeizki; hij heeft verklaard dal de diktaior
1 1
nooten; als een tweede aanslag niet beter lukt,
zal er een derde plaats hebben.
De krijgsraad heeft donderdag Mladctzki ter
dood veroordeeld, ei vrijdag, ten 11 ure voor
middag, is hij reeds opgehangen,
1 van Weenen meldt, dat sedert
eenige maanden, al dc rijke kloosters in Bus
land, naamloi ze brieven ontvangen, waarin
men hen oplegt eene bepaalde som geld op eene
aangeduide plaats néér te leggen.
Een klooster van Kievv, hetwelk den ont
vangen brief aan de policie ovei handigd bad. is
dezer dagen door eene onlplolling gesprongen
cn teenerna.nl verbrand.
Men spreekt van onlusten welke te Kiel en te
Odessa zouden uitgeborsten zijn.
De nihilisten wijken voor geene gestrenghe
den terug; tvvcc dagen na den laatsten aanslag |iei nog cens, voor de valsehheid zelve ma"
op den Czar, las men op de muren van hel win-
lei paleis Dit buis van wandaad isonweder-
roepclijk veroordeeld; deszell's puinen-zullen
<lén val der dwingelandij getuigen; de toorts i
der vrijheid nadert; leve Rusland!
Frankrijk. De Senaat heeft de zes eerste
ailikels der wet over liet onderwijs gestemd,
cn de beraadslaging van hel art. 7 begonnen;
de worsteling zal zeer lievig zijn de rechterzijde
behoudt het veilrouwen, dat liet artikel zal
verworpen worden.
Italië. Uit Rome wordt oen nieuws mee- I
gedeeld, dal van bet grootste bc'atig is. I...
italiaanschc hof van kassalic heeft een arrest
vim fut beroepshof van Bologna verbroken, en
daarbjj verkjaard dal de Internationale,
associatie 'van booswichten is en
vereeniging.
Rusland. De eerst dag der feesten, welke
den 2 dezer ter gelegenheid van liet jubeljaar
des keizers te Si-Petet sburg plaats gehad heb
ben, is zonder stoornis.afgeloopen,
Een buitengewoon schoon weder begunstigde
bel feest; van elk regiment der lijfwacht stond
eene groep van 100 man voor liet paleis; liet
volk was ontelbaar; de Czar vertoonde zich aan
het balkon, en bleef er een half uur lang met
eenen oiibescln ijvelijken geestdrift toegejuicht;
de gansche.stad, tol iu de verstafgelegeue wij
ken, was met 1
dienstige plechtigheid, en liet ontvangen van
gelukwenschingen det hooge Staatskorpsen,
17-J
ling gedaan, en is oveial met oneindige toe
juichingen begroet geworden; ’s avonds was de
stad schitterend verlicht.
Ongelukkiglijk zijn de nihilisten niet lang
werd een nieuwe aanslag begaan op het leven i 1
van den pas aangestelden dictateur Loris-Me- gen verdiaagzaam zijn
likofl; een pistoolschot werd op hem gelost
j liet waar dal de katholieke religie de éónigc
1 ware i ,:;i -
waarbeid, de tweede eene godsdienstige
Melikotï' zal vermoord worden door zijne eedge- beid, doch alle twee waai heid, en bijgevolg zijn
1- ~«i..„ zJ.a.,..™.Voor
UUIIU^ icguu uuulö uc CUIllUU M’UCl Uietl
dc leeringen die er tegen strijden, want waar- ineil |ailoS a][e kanten hoort, zelfs in onze alou-
..t !«-./» h i iZk ZA I n 1 rv I» t r\ It-
dc stud V cui’uc.
1 De geuzen weten dat de Kerk, door hel onder
wijs ges eund bp den godsdienst, alle goed iu
de wereld gesticht heeft, en zij willen, door het
onderwijs gescheiden van den godsdienst, nu
dit goed teniet doen. Daarom hebben zij de wet
op hei onderwijs veranderd, en daarom ook
willen zij hel getal middelbare scholen ver-
lioogen, welke wij nog eens met onze zoo zuur
gewonnen centen, even als de lagere scholen,
zullen moeten in stand houden.
Waarom dan, zult gij zeggen, ondersieuren
zij hunne scholen niet, gelijk de katholieken liet
reeds doen? Deze vraag is gemakkelijk om be
antwoorden en de reden is eenvoudig dit is
namens dc vrijheid die wij, katholieken; genie
ten.