i
Vectinb, 7 April 1880.
N" 1851
Op den dood van Ujv. wéte BEESAU, geboren SÏOEN.
POLITIEK OVERZICHT.
De liberale gazetten in Frankrijk jiil e!en om
de uitdrijvingen der kloosterlingen, maar nog
tans zijn allen niet even tevreden. De bladen
der opportunisten juichen uitbundig bet ministe
rie toe; die der raJikalen vinden den maat
regel onvolledig, daar zij er geene kans toe
zien de bovenhand te behalen zoo larg een
priester in hel land mag verblijven; de uiterst
linkerzijde, met Clemenceau, Blunqui, enz.,
klagen omdat de guillotien en de verbeurdver
klaring det goederen zoo lang wegblijven. De
kaholieke bladen zijn kalm. De Union zegt dat
niet een klooster toelating zal vragen om te blij
ven en nil l een ook zal uitééngaan; de Fransche
burgers hebben hel recht van vereeninging en
men zal zien of een liberaal, al beete hij nog
Freycinet, die burgers uil hunne cellen zal ko
men sleuren en op de straal werpen. De Univers
zégt, dat de Republiek haar doodvonnis onder-
Inderdaad, bet getal katholieken die van het
geuzenministerie een postje bekomen hebben,
is zeer gering; deze die in bediening waren,
7,ijn afgested geweest, en, naar alle waarschijn
lijkheid, is het namens de gelijkheid voor de
wet en omdat zij ambten kunnen bekleeden, dat
zij geslachtofferd zijn geweest.
De woonst is onschenbqar, zegt de Grondwet,
wal verder; en, niettegenstaande die Grondwet,
hebben de geuzen eene wel gestemd die de
huiszoekingen (natuurlijk bij de katholieken)
wettigt en toelaat. Zoo is het' dat wij die on
grondwettige maatregelen legen de katholieken
in den loop dezer maand door de geuzen zullen
zien uitvoeren, om bunnen partijhaat ie kunnen
voldoen en de aanslaande kiezingen ten hunnen
voordecle te doen uitvallen.
De vrijheid van ouderwijs is ook door de
Grondwet gewaarborgd, en wij lezen er: hel on
derwijs is vrij.
Ja vrij; en ondanks die vrijheid, zien wij de
beloften, bedreigingen, broodrooverijen en an
dere dwangmiddelen door de geuzen, gepleegd,
altijd voortduren.
De kinderjachl door de geuzen op zoo grootc
schaal geoefend, blijft aanhouden en de wet
op de enkwesten is nog eens tegen de vrijheid
van onderwijs gericht.
Eindelijk vinden wij nog in de Grondwet
Het geheim der brieven is onschendbaar, en dit
recht komen de geuzen ook te verbreken; want,
in de wet op de enkwesten, geven ztj hen de
macht de blieven aan de post toevertrouwd,op te
houden, te openen en te lezen; zoo dat er hoe
genaamd geen geheim meer bestaan zal.
Zietdaar de dwinglandij die op ons duur
baar Vaderland de heerschappij heeft, en die den
akeligcn toestand in welken wij verkeeren doet
voortduren en het land uitput en ten onder
zal brengen.
De eendracht die in Belgie heerschte, is ver
nietigd, en, met hunne verfocijelijke wetten heb
ben de geuzen overal twist en tweedracht gezaaid
en slaan den weg in die tot den burgeroorlog
(waarvan God ons behoede) leidt. Hel is dus
aan de kiezers alle hunne krachten samen te
spannen om de slavernij, waarvan wij het juk
dragen, te doen eindigen en wederom vrede en
vrijheid te doen bloeien.
Frankrijk. De fransche republiek heeft
den nieuwen aanslag legen de gewetens- en
go Isdiciislige vrijheid voltrokken, welke zij
sedert zoolang beraamde. Dinsdag der veile-
dene week deelde hel staatsblad twee besluiten
mede tegen de gce lelijke genootschappen ge
richt door hel eerste wordt de orde der
Jesuieten in Frankrijk ontbonden alle hunne
gestichten en noviciaten zullen binnen de drie
maanden gesloten worden; de scholen en op
voedingshuizen welke door de Jesuieten worden
bestuurd, zullen bet schooljaar:- mogen eindigen.
Van verbanning uit het land is, tol nu toe,
geen gewag gemaakt, Het genootschap is ont
bonden, maar deszellts leden bnjveit persoon
lijk vrij van te doen wal zij willen. Om aan
de radikalen voldoening te scheuken, zou het
ministerie tenminste de vreemdelingen moeten
verdreven hebben; maar de vrees van zich de
mogendheden, en voornamelijk Engeland en Kus
hand, op den hals te trekken beeft M. Freycinet
tot meer gelatenheid doen beslissen. Er bevin
den zich inderdaad onder de Jesuieten, die
in Frankrijk verblijven, verscheidene leden,
welke aan de voornaamste familien van Rus*
I md en Engeland loebehooren, en om deze te
verbannen, zou men betere reden moeten te doen
gelden hebben dan te zeggen dat zij Jesuieten
zij n
Al de andere geestelijke genootschappen
worden, door het tweede besluit, verplicht
binnen de drie maanden hunne statuten te doen
kennen, en de volmacht van beslaan aan de
regeering te vragen.
Men vóórziet dat hel grootste gedeelte, zoo
niet allen, weigeren zullen zich aan de wil
lekeurige eischeu der regeering te onderwer
pen.
De Jesuieten zullen insgelijks niet gedwee
het hoofd bukken; zij bezitten gestichten in
27 verschillende departementen, en men ver
zekert, dal zij besloten hebben, voor 27 ver
schillende rechtbanken hunne verdediging in
te brengen.
Dwinglandij.
Eertijds, wanneer men van vrije landen sprak,
was Belgie als een voorbeeld aangehaald; zelfs
was het als een spreekwoord, en men zegde
vrijheid gelijk in Belgie.
Waarlijk ons landcken was een der schit
terendste steenen aan de kroon van het oude
Europa. De godsdienst was hier in eer, en vrij
heid en vrede beeischten; landbouw, handel en
nijverheid bloeiden; en dit alles hadden wij aan
.God en onze Grondwet te danken.
Nu ongelukkiglijk, zijn die schoone jaren van
voorspoed en weelde voorbij; de godsdienst
wordt vervolgd, de vrede is verbroken en de
vrijheid miskend. Ook zien wij landbouw, han
del en nijverheid kwijnen, terwijl, bijzonderlijk
in deze twee laatste slechte ja en, de lasten
merkelijk verhoogd zijn en nog zullen verzwaren.
De geuzen die, door hunne godslasteringen,
zedeloosheid en spotternijen de oorzaak van
deze ongelukken zijn, houden zich niet te vrede
den godsdienst te bevechten en te vernielen,
noen,* de Grondwet of Constitutie is er ook nog
te veel, en wordt onder de voeten getrapt.
De vrijheid gelijk in Belgie is een doode letter
geworden, en men zou mogen zeggen dal die
vrijheid enkelijk voor de geuzen bestaat en de
dwingelandij voor de katholieken.
Ja,' dwingelandij; want waar is de vrijheid
welke de katholieken genietenEn het is door
de dwingelandij dat de geuzen jiet land willen
bestieren.
Hel bewijs dat zij ons willen onderdrukken,
staat klaar en duidelijk in de Grondwet ge
schreven.
Ziet, onze Grondwet zegt De Belgen zijn gé
lijk voor de wet, zij alleen kunnen openbare plaat
sen bekleeden Waai in bestaal die gelijkheid die
dagelijks ontkend en misprezen wordt?
leekend heeft en de onthoofding niet lang meer
zal achterblijven. De monnikken die nog eeni-
gen tijd in Frankrijk verblijven, zullen hare lijk
mis mogen zingen
In Belgie juicht d’e* gansche geuzcndiuk-
pers volmondig dien maatregel van hatelijke
vervolging toe.
Onze lezers moeten wel verstaan dat de naam
der Jesuieten hier enkel moet dienen om voor
de katholieken te verbergen dat de vervolging
die begint niet alleen legen deze eenigé kloos
terorde, zelfs niet alleen tegen al de beslaan
de kloosterouders, maar tegen al de katholie
ken, tegen de Kerk zelve gericht is.
Engeland. De kiezingen voor hel parle
ment die komen plaats te hebben, zijn ten vooi-
deele der liberalen uitgevallen. Tot lieden zijn
gekozen 258 liberalen, 153 consei valeurs en 22
home rulers.
Men dient echter te welen dal er geen ge-
lijkenisse bestaat tusschen de liberalen bier en
in Engeland. De Engelsche liberalen zijn eeue
louter politieke partij en eerbiedigen den gods
dienst.
’t Reisje naar Duinkerke en de blauwe schenen
(Vervolg van den droom van E. N.J
Zoo E. N.., ’s morgens uit zijne bedde, henne
voor hane, met den kus van Pitje nog op zijne
twee kaken geprent! Hij trekt statiewaarts op, al
peizende en patrijkende met zijn kaantje onder
den arm. Aan T klinket gekomen.... Coupon
pour Dunkerquewelke klasse, zou ik juiste
niet kunnen zeggen; nu hij zat er op, en T con-
vooi schuifelde en reed voort.
Hij peisde dan, en hij herpeisde, en pcisde
nog eens, en hij ging in T diepste en in ’t alder-
diepste van zijne gepeizen, om te weten en te
vinden hoe hij zijne netten best spannen moest
om den vogel te vangen, dien Pitje hem aange
toond had. Neemt dat Pitje hem nog een weinig-
bil blad verschijnt den Woensdag, onnniklelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. Ir. sjaars; mei de post 6 tr. Anrionceii 20 cenlimen per regel.
Redilei lijke ecrhèi stèllingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. hel 100.
!JIen schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukkêr-uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne.
--- - - --- - - -- --
1
i;
t
Nei.n, kindieu, neen! 0>v goede moo ier
Geniet in huogtr sfeer, h^ar Iwoti
Uw' vader kwam ulsljcht behoeder
Eu voerde haar VojdL GtxjvS t.CQOn,
Ja hij, dié goede brave vader,
Trad, mot een kloppend harle nuder,
Omhelsde lijnen lievling zacht,
Versmolt haar hi lijn,vuurde kussen
Ei» sprak en stamelde öndeiJtus8<hvn,
j Gij hebt uw zending trouw volb^cht.
O! denkt w’ut Viéugd hij hëefl genoten
Bij *t openen der Hemelpoort,
Hoe hij <i.m 't ha» le hield gestoten,
In 't talleste genot versmoord,
De Levling die. in ievrnstijde,
Hem een geitouwe liefde wijdde,
Haar lot versmeltend in zijiriot;
En, die bij- nu, nu 's levens stormen,
Aunschoii .ven mocht in geestesvoi men
In ’l eeuwigdurend huis van God!
-f.,.
Zie rpud Zie (.’a ir die droeve Lirtdrert
Staroo^eiid op dps ujovdei s spmid;
Geen troost kun hunne smart vei mindi en,
Niets stelpt die Bloedde liëiuwmm
Zie ben, daar in een pleclitjo 'Stilte^
Geknield voor moede s 'marmerkiltc,
De bois'cn droog én nnt gvschred.
En smeekri d 'Uiig nrn Al goede
D.it IIij zijn st»en<je rechterroede
Md plettrcnd op btu mved< r smiT.
Eu spreekt ‘tok i-on, al grieft ij 't harle
’t Is immers toch de v tl v ut God.
Wat baat uw eimhlooze sm.irte,?
B.engt dit vet dicht.y-; urn uw lot
——Neen!.... wil t die zware r.'-mpvtif; leu,
Het hart m. t nufoos stuk gereten
Hel grievend wep alllmgs gedempt;
En denkt dat bij In t wreed versrWij-n,
tws moeders plaa's ter-HemHerip n*
Reeds langen Ijle ?m I. H
Wu.’vciinjhem
---«-r:-------
Neen, treurt niet meer, al zijt gij weezen,
.Maar wendt uw’ blikken stout tol Hem,
Die, op zijn wolkeutroon gerezen,
Xérstoot - verd> ukt geen kinderstem.
Als Job, d« n goeden grijz n vrome,
Al zijn schatten was ontnomen
En uefergëstm t in 't wre- dst^ lot,
Toen.stak hij. zonder zik hl of karmtm.
Tot zijnen Heer <le dtuketuL; armen.
En .-prak Gctejend, o ntijn God! 1
(reo&iUDg vtor bare k
’k W il Ihaiu mi.pl lier lot rouwzang snaren
Ik vor| mijn boezNfi hard geplet;
Wat hoor ik? wat diorvc maren
Bazuint de Faam <>p 'l iQuwtromp/l
O neen.ik houd geen tranen binnen,
De m,uw die we allen moehlcn minnen
Is dood’ Wat klinkt dit woord toch wie.jd;
Maar, ach de Hemel heeft-gesproken,
Haar leveiifibloeme to* jjolok<*ji,
Ti ots g« icv ei.d \sTe en zohërpcnd leed.