1854 Veurne, 28 April 1880. 36e jaar Oostenrijk. Te Weenen is ecu ministc- rieele krisis ontslaan; de Rijksdag beeli, met cene kleine meetderheid, een krediet voor ge heime uitgaven verworpen. Dit is voor het mi nisterie van den baron Caefe eene stellige uit drukking van wantrouwen, maar op de gunst des Keizers steunende, heelt het zijn ontslag nog niet gegeven. bil blad verschijnt den Woensdag, onniiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uilgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. aangezien het getal leerlingen in die scholen merkelijk verminderd is, en die scholen konden bestaan met vier duizend frank die voortijds toegestaan waren. Vóór de geuzenwet moest het krediet van 8000 fr. eene andere bestemming hebben, en bijgevolg is een of verschelde kredieten van T stadsbudget verminderd. T Is nog eens de stadskas, in plaats van den disch, die, ten gevolge van het kosteloos maken van het lager onderwijs, de onkosten van hel onderwijs der behoeftigen zal moeten betalen. Indien de stadskas zoo machtig wel voorzien is, waarom hebben onze stadhuismannen dan gesproken van nieuwe opcentiemen of leening, en waarom dan ook de oude schulden niet in korten? Dat ten minste, ware voordeeliger aan de burgerij! Maar, de katholieken zijn baatzuchtige», volgens 't geuzenbladje, omdat zij zelve hun onderwijs met HUN EIGEN GELD ondersteunen, en dat is vrijwillig ook betalen de geuzen daar geen cent in. Het is wat anders voor de geuzescholen, en daarin zijn wij, burgers en katholieken, niet vrij van te weigeren; neen, neen; geld voor Pierke’s scholen moeten wij hebben, zeggen de geuzen, zoo niet tafèlken voor de deur! Ge ziet gemakkelijk langs welken kant de baatzuchtige» die zich zeer weinig over liet welzijn der burgerklas bekreunen, zich be vinden, en hoe de geuzerij gedurig de band in de zakken van barer gebur.cn houdt. Waar is de mildheid der geuzen? En geschiedt deze dan nog niet met het geld van bet bureel van weldaad, welk een groot deel behoeftigen verstoot, zelfs wanneer er bijzondere gegevene deelingcn plaats hebben. Maar T is waar, ’k bad vergeten dat er nog een rijke disch bestond Zoo gij ziet, burgers, het zijn zeker wel groolc voordeelen van uwe zuur gewonnen centen te gen wil en dank aan de geuzescholen te zien verkwisten; en dan komen de geuzen nog spots- gewijze zeggen ’t is in uw voordeel! Achteruit! huichelaars! Gij wilt wetens en willens het volk misleiden en bedriegen, en omdat gij geen vertrouwen genoeg bezit, moet gij alle slach van dwang gebruiken. Aan u, Veurnaars en katholieken, te werken legen al die vrijheidschendende middels die de vrijheidhatende geuzen in liet werk stellen; ja, aan u, burgers, de vrijheid te verdedigen tegen de geuzen, die gedurig van vrijheid spreken, terwijl zij onderduims legen dezelve werken, om alzoo godsdienst, vaderland en koniug (’t geen hun doel is) te doen verdwijnen. Engeland. Het ministerie Beaconsfield is algeireden en vervangen. M. Gladstone is eerste lord der schatkist en rijkskanselier, Granville, minister van buitenl. zaken; Hartington, minis ter van Indie; Childers, van oorlog; Northbrook, van zeewezen; Forster, minister van Ierland; lord Selborne, minister kanselier. De overige benoemingen worden verwacht. Het nieuw ministerie zal zich onmiddelijk bezig te houden hebben met den oorlog van ludië-AI’ghanistan, alwaar naar hel schijnt, de Engelsche bezettingen niet zonder gevaar hare standplaatsen behouden. Duitschland. De Duitsche Rijksdag heeft deze week een voorstel goedgekeurd, waardoor de wel legen de socialisten tot 30 September 1884 verlengd wordt. Deze wet. die sedert jaren met gestrengheid toegepast wordt, heelt op de geheime ondermijning der socia listen weinig invloed uitgeoefend. POLITIEK OVERZICHT. Frankrijk. Sedert 20 dezer zijn de Kamers te Parijs op nieuw vergaderd, en heb ben met eene zekere kalmte hare beraad slagingen hernomen. De Bisschoppen, hoewel door eenige radikale dagbladen met vervolging bedreigd, blijven standvastig in hunne protestation legen de be sluiten van den 29 Maart. Hel ministerie schijnt niet eens Ie zijn, we gens de min of'meer gestrenge middels, die de uitvoering van zijne dekreten zouden kunnen loepaselijk maken. Er is reeds gezegd geweest, dat Minister Lepere die voornamelijk mei deze uitvoering gelast is, zijn ontslag zou willen geven. M. Lepere is een oud leerling van het kollegie der Jesuietcn, maar lol nu heeft hij zich voor zijne professoren weinig dankbaar geloond. De geestelijke gi s ichten telden 31 lei rlingen, diej1132 punten behaalden, of 36,5 per leerling, daar integendeel de atheneums, die 35 studen ten lelden, slechts 933 punten wónnen of'26,6 per hoofd. De gemeente-kollegies hadden met 14 leerlingen 276 punlen bekomen, wat 19,7 uilmaakl per student. Nog eens moest hel vel betaald onderwijs van den Slaat onderdoen voor de klerikale». En in 1878 stond bet al niet beter met de kundige en ieverige vlaamscbgezinde leeraars van den staat. De vierde latijnsche klas deed dat jaar mee. De 53 leerlingen der geestelijke gestichten behaalden 1879 punten, of 34,5 per leerling. De atheneums telden 78 kampers die maar 112 punten bijeenraapten of 14,4 per man; wal de gemeente-kollegies betreft, deze met hunne 25 studenten, wonnen 696 punlen of 27,8 per hoofd. Wal zegt gij er van? O! wal heeft de waarlicidslievende geu zenpers reden om hel onderwijs der geestelijk heid te kleinachten! Men leidi maar met moeite ’nen tegenstrever, die uit zijne verschansing niet te verdrijven is. In 1879??.Dit jaar nog hield de studiejeugd der geestelijkheid kloekmoedig stand, en wer den de jonkers van den Staal geklopt. Oordeel 't Was nog eens de klas van poësis, die aan den prijskamp deel nam de geestelijke gestichten met 35 leerlingen, die bel hooge ge tal van 1408 punten bekwamen, wonnen 40,2 punten per hoofd. De atheneums brachten 44 leerlingen in T strijdperk, behaalden 1026 punlen te samen of 23,3 per leerling. De ge- meente-kollegios telden 24 studenten. Zij bereik ten het getal van 615 punten of iets van 25,6 per man. Is zulke uitslag niet verpletterend voor het Staatsonderwijs? Men zie nog nader loc Dit jaar namen 19 gestichten deel aan den vlaamsche» prijskamp. Zeven der 19 waren be stierd door geestelijken. Welnu, deze 7 komen onder de 10 eerste en verdi.cnslrijkste voor. Zoodan 7 op 7 geestelijke kollegien! En welke dan komen aan den steerl? Allen, ja allen wereldlijke gestichten, en on der andeie, al de atheneums, die hadden meê- gekamt. Een enkel atheneum moet men uizondc- ren, namelijk dal van Hasselt. Leest dit en spreek dan De volgende cijfers door de Gazelle de Lou vain uil den Moniteïtr getrokken, töonen aan hoe leugenachtig liet is, als de liberale pers be weert, dal het onderwijs van den Slaat of der atheneums beter is dan hel katholiek of vrij onderwijs. Volgens deze cijfers werden van jaar tol jaar de Staatsscholen door de katholieke scholen geklopt. Sedert 1875, dat ik de uitslagen vergelijk, zegevieren de geestelijke gestichten met eene verpletterende meerderheid op dc wereldlijke. In 1875 nam de klas van poësis deel in den prijskamp van vlaamsche taal. De geesielijke gestichten telden 49 kampers; deze wonnen samen 1754 punlen, heigeen komt op 35,8 punten per hoofd. De atheneums integendeel met 52 studenten behaalden maar 916 punten, of 17,6 punten slechts per kop. De gemcente-kollegien brachten 21 leei lin ger) samen, die 170 punten wonnen, wal 8,1 per hoofd inaar uilmaakl. In 1876? Dat jaar duidde bel lol de derde latijnsche klas aan voor de vlaamsche taal. 105 leerlingen boorden toe aan de geestelijke kollegies. Deze behaalden samen 3196 punten; ■dus een middengetal van 30,4. 113 kampers waren opgekomen van wege dc atheneums; zij geraakten lol 1500 punten, wal 13,2 punten per leerling geeft. 35 leerlingen waren uil de gemeente-kollegies opgekotuen. Zij wonnen 373 punten op 10,6 per man. De neerlaag van het Staatsonderwijs was dus al zoo groot als in 1875. En in 1877? Toen was 't al niet heter. De rhetorika moest deel nemen aan het konkoers. Kosteloos Onderwijs. Hel geuzenblad had liever over hel kosteloos ouderwijs in het pastoorsgazetjeniet zien schrijven; maar de« heilige schrijvers willen van hun recht gebruik maken en achten hel hun een plicht de handelwijze onzer bestuurders te wederleggen en aan de Veurnsche lastenbetalers tdoen kennen. Het in den schijn heilig bladje, dal den Paus, de Bisschoppen, de priesters en de katholieken tot' zijnen nieuwmoden godsdienst zou willen bekeeren, vindt dat hel gcuzenonderwijs zeer voordeelig is en slechts ccijc vermeerdering van uitgaaf voor dc gemeentekas enniets anders zal veroorzaken. 't Is wonderbaar, als de geuzen' hunne goeste, niet met hun geld wam hunne beurs blijft steeds gesloten maar met bet geld der bur gerij willen voldoen, vinden zij daar geen be zwaar in; neen, het is gewettigd en voordeelig het kost hun geen rooden duit. Hel groot getal leerlingen die naar de lap- scholen (gcuzenslijl) gaan, doen zien dat de Veurnaars hel besluit dt r stadhuismtmnen geens zins als voordeelig aanzien, en t is zeker omdat de burgers zoo wonder geerne in de geuzen scholen betalen, dal de ontvanger der belastin gen zich verplicni vindt, bij middel van plak brieven, de belastingbetalers te verwittigen dal zij hunne belastingen bij twaalfde gedeelten mogen voldoen. Doch, niettegenstaande al hetgeen ’t geuzen bladje zegt, vinden de gezalfde opstellers dat acht duizend /'rank meer dali voorgaande jaren voor het onderhoud der geuzenscholen, tame lijk vet is. Die vermeerdering was geenszins noodig, Vrijheid. Leve de vrijheid voor allen en in alles! zong men op alle loonen in’t jaar 30; maar nu, .se dert dat de geuzen aan’i roer zitten, telt dit liedjen niet meer, en de vrijheden waarvoor onze vaderen gestreden hebben, verdwijnen de eene na de andere. Minister Rolin komt nu oenen omzendbrief uit te zenden, waarbij aan alle gemeentebesturen verboden wordt, op hun grondgebied dooden te laten begraven die in die gemeente niet woon achtig waren. Is dat geene nieuwe dwinge landij? Krenkt dat niet op eene gevoelige wijze den christen geest der bevolking? Ziet eens, te Gent bijvoorbeeld, alwaar maar een geuzenhof bestaat om dc dooden te delven, deden de katho lieken hunne afgesloi venen builen de stad be graven. Nu is die vrijheid hun onti omen en, met of tegen dank, moeten de katholieken in de ongewijde aarde begraven worden nevens godde- looze viijleveis en vrijdenkers, schtirkèn en deugnieten van allen aard. Niet alleen te vréden de persooneu lastig te vallen en af te zetten, drijven zij den haat zooverre, dat zij ze nog ver volgen na hunne dood. En zullen de katholieke Belgen nog langer dien dwang blijven verdragen? Groote Steden. Het liberalismus, en ook ons geuzenblad, is fier met de groolc steden die onder de macht E VEU

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1