X M. LEON VISART, aftredend lid. II i Veurne, 2 Juni 1880. 1859 LEON VIS ART jaar 1V de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. BEWEEND VERBOND VAN VEURNE I&IEZING WAN JUNI IftftO. Vergadering van de kiezers en leden van het Bewarend Verbond. 14 I e om o 12 ure ’s avonds, den katholieken Kring. V Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na u --j - D - Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. _0 ti. net lOu. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. KIEZERS, Onze zaken slaan goed, en als wij bet zeggen, 'l is meening. De geuzen zeggen hel ook Wij zullen winnen; ’t slaat op elke bladzijde van ’tgeuzenblad te lezen, maar’tgaat boven bunnen neus niet men voelt dal zij niet gelooven 't geen zij schrijven. Wij van onzen kant zeggen ook Wij zullen winnen; maar wij werken niet om te winnen, dat zijn wij zeker; wij werken al- Kiezers! Op Zondag 6 Juni, groote vergadering in Wij verhopen u in nog grooter getal te zien opkomen dan de verleden keer hoe nader den strijd, hoe meer ook gewrocht, en hoe beter ook malkander verstaan. De geuzenkandidaat dienstwillige dienaar der franmac.onslogie vijand van bisschop pen. priesters en gods dienst. Dommerikken De groote en kleine geuzengazetten vallen gedurig op onze vlaamsche bevolking en laste ren de vlaamsche kiezers in hel bijzonder. Het zijn kosters, kiesvee. dompers, domme rikken, enz., oen geheel woordenboek smaad woorden. Maar Brussel! ha! Brussel is het centrum of middenpunt van licht; ja, schitterend gelijk de zon in het firmament; men zou zeggen dat het verstand, het vernuft daar in overvloed te vinden is. Nu, de Brusselaars hebben al ’t versland, gij zuil het zien ’t Was op 20 mei laatst kiezing te Brussel voor eenen volksvertegenwoordiger^!'zijn daar 19 duizend ingeschrevene kiezers, waarvan 1093 zijn gaan stemmen. Op die 1093 stemmen waren cr 200 nietige briefjes; dat maakt in Vlaanderen een vijfde van het getal aanwezige kiezersWaar zijn de dommerikken nu? Ehwel! geuzekens, de vlaamsche kiezers zul len uwe laster- en smaadwoorden op 8 Juni in dachtig zijn. Nflanicr van stemmen. Wij geven hier hoven hel model van ïstem- biïelje dal den 8 Juni zal moeten dienen voor de kiezing van eenen volksvertegenwoordiger. Ter linker zijde van het briefje slaat de naam van den liberalen kandidaat; ter rechter zijde slaat de naam van den katholieken kandidaat, M. Leon Visart. dien wij aan de weldenkende kieicrs aanbevelen. Op het briefje dat den 8 Juni moet gebruikt worden, is de naam van M. Visart, in T rood ge drukt, en die van den liberalen kandidaat in T blauw. Boven den naam van eiken kandidaat bevindt zich een klein vierkant bestemd om er het ki uis- ke te plaatsen, waardoor de kiezer zijne stem ming uildrukt. In hel model van ’t stembriefje dat wij hierbo ven meededen, hebben wij, door hel toeken X. de plaats aangeduid waar de kiezers die voor M. VISART willen stemmen (het roodc vierkant), hun kruiske moeten plaatsen. Het kruiske moet zooveel mogelijk in het mid den van het vierkant geplaatst worden, op zul ke wijze dat de strepen niet aan den kant raken, veel minder nog er over uitloopen. Hel kruiske kan onverschillig op deze wijze 4- ot op deze x gemaakt worden. Om alle vernie tiging te voorkomen, is bet geraadzaam hol kruisje niet te groot te maken. Men zal, overigens, aan de nieuwe kiezers, in het lokaal van ’t bewarend Verbond (Café francais), de manier van stemmen nader aanloo- ncn vóór de kiezing. De kiezers zullen hem toonen dat zij met a’ dat charlatanismus niet gediend zijn, en daarom zullen zij met eene groote meerderheid stem men voor den achtbaren LEON VISART. Papa Meynne en zijne circulaire. Indien men den Brusselschen inboorling van Nieuport gelooven wilde, daar en bestaat geene zaligheid meer buiten hel liberalismus. Stemmen wij niet voor papatje Meynne, wij zijn allen verketeldonderd tot in bet diepste diep van den vervaarlijksten afgrond. Nog een beetje, of het manneke ging ons warschuwen dat, indien wij voor hem niet eenen knieval deden, hij niet meer gewaardigen zou eenen druppel regen op geheel Veurnambacht te laten vallen. Voor wat de waarheden aangaat die in dit nieuw factum te voorschijn komen, laat ons enkel aanslippen dat volgens Evangelist Meynne - het de liberalen zijn aan wie de kie zers te danken hebben dal zij nu vrij en vrank mogen stemmen O gi.... advokaat, toch!... leerdijk om eene groote meerderheid te hebben, eene meerderheid die de geuzen zoodanig zal plat leggen, dal zij hen eenen naasten keer niet meer zullen durven voorstellen dal is ons in zicht, dat is ons doel. Wie zijn de lasteraars? Iedereen kan in zijne familie, ware zij nog zoo eerlijk en treffelijk, het gedrag te betreuren hebben van den eenen of den anderen van zijne naastbestaanden Nu, iemand heeft dal onge luk, en hij is de eerste om deze misslagen at te keuren en te betreuren; hij zelfstaal gansch eenen anderen weg in, en gedraagt zich deftig en eerlijk; mag er dan iemand hem die zaken verwijten? Neen, zekerlijk, en T is eene aller grootste lafheid, eene schandige daad van diezelfde zaken, mondelings, of in gazetten, of ’t is gelijk in welke geschriften op te halen. Dal is ons eerste punt, en wij peizen wel dat iedereen daarover met ons ’takkoord moet zijn. Integendeel iemand keurt het goddeloos ge drag van zeker familielid niet af, maar keurt het. goed, prijst het door woorden en daden en volgt het napkan die menseb dan kwalijk nemen dat men het ophale en ruchtbaar make? Neen, zekerlijk, hij zou er eer fier moeten over zijn, en hem gelukkig achten. Dat is ons tweede punt, en nog cons, dat men ons bewijze dat wij niet recht en wel rede- neeren. Nu de toepassing aan M. Visatl en papatje Meynne De geuzebladcn van Veurne en Nieuport balen zekere misslagen op, die over vele jaren z< uden gebeurd zijn in de familie Visart T zijn oude koeien uit de vuile grachten van dot. Pestidn- ming van Btugge en zij komen daa ii.êe voor den dag om M. Visart te scliatidxlik .en en \er- Niets is veranderd! Dit roepen onze ministers op alle toonen; en al hunne gazetten en aanhangers zingen hel zelfde deuntje. Papa Meynne, op zijne beurt, in zijne laatste circulaire aan de kiezers, zou ons geerne hetzelfde blauwe bloemtje opvesten, en hij ook komt uit met het doodversleten liedeken niets is veranderd in de nieuwe schoolwet! Maar, och Deere, toch! indien er niets veran derd is, waarom eene nieuwe schoolwet ge maakt? Waarom, indien men alles wilde laten gelijk hel was, geheel hel land in iep en roer gebracht, haal en twist in stad en te lande, tus- schen burgers en familien gezaaid? Waarom dan heeft de prins de Ligne, een liberaal nogtans, tegen die wet gestemd en dezelve geschand vlekt gelijk zij het verdiende? Honderdmaal zijn deze ongerijmdheden, waar mede de liberalen hunne ongelukswet om sluieren, door onwederlegbare redens in stof geslegen geweest. Het ware dus nutteloos hier op weder te keeten, zooveel te meer daar wij, bij ondervinding, de liberale rechtzinnigheid kennen, en weten dal onze tegenstrevers, wan neer het maar hunnen politieken winkel raakt, liever het licht dor zonne zouden loochenen, dan te bekennen dat zij ongelijk hadden. M. Meynne, in zijnen omzendbrief, na lang rond den pot gedraaid te hebben, en gezeid te hebben dat NIETS veranderd is, eindigt toch eindelijk mol te zeggen dat er IETS verandetd is, enkel een verschil van één letter, lezer lief! en dal iets is de invloed der geestelijke overheid in de scholen! Maar volgens d’heer ende meester Meynne, dat is niets en beter dan niets. Wij wisten wel, en hebben bet reeds ge schreven, dat M. Meynne vijandig is aan al w; t godsdiens ig heel, maar meenden toch niet dat bijzonderlijk zoo vóór de kiezinghij zulke opentlijke bekentenis zou gedaan hebben. Nu, wanneer men een leeuwenvel wil aantrekken, is het al zelden dal geen tipke der ooren zou uitstéken. M. Meynne is natuurlijk vrij van te denken dat godsdienst in het onderwijs eene nuttelooze zaak is; maar de kiezers van ons katholiek Veurn ambacht zijn ook vrij van een geheel ander ge dacht daarover te hebben. Dit gedacht, wij we ten het, zij zullen het op 8 Juni door hunne stemmen uitdrukken; en wanneer papa Meynne’s leeuwenvel onder de kiestafel zal gevallen zijn, cn wanneer de naam van onzen katholieken en welbeminden VISART weerom zegepralend uit de stembus komen zal, dan zullen wij, maar met meer waarheid, uitroepen niets is veranderd! Charlatanismus. Daags vóór de kermis ziet men altijd veel ge weld en lawijt; de paljassen, charlatans cn soortgelijke gasten zijn allen op de been. De geuzen doen juist hetzelfde clkenkeer dal er eene stemming nadert zij rijden, rotsen, schreeuwen cn lieren gelijk uitgelaten. Maar daarmee houden zij hen niet te vreden; neen, dit alles is door een aantal leugens te gen de katholieken natuurlijk opgeluisterd. En alzoo hopen zij de kiezers te misleiden en te bedriegen. Die sukkelaars!! Nu schrijven zij moed! moed! wij zullen winnen! Dit schreeuwden en schreven zij in alle voorgaande kiezingên en iedereen weel ge noeg hoe zij er telkens van afgekomen zijn. Nog ecus charlatanismus om de kiezers te bedriegen; want in hunne vergaderingen bekenden zij zelf’ de onmogelijkheid de zegepraal te behalen. Maar het is nogtans niet al gelogen; want de kiezers zullen papatje Meynne een nieuw orne ment laten winnen waarmede hij de sterren zal kunnen bezichtigen. I i v X’ .1 1 1 I«1 i>f 11-iilc nn', f»> hrif 4 Art I rrj I mm* LI3ERALE VOLKVERTEGEN WOORDIGER. 'I I KATHOLIEKE VOLKSVERTE GENWOORDIGER. m 'T~.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1