X Leve Visart! Leve Visart! Vetrne, Juni 1880. 3KC jaar iV 1859bis. n I.EON VISART --1 Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, dnikker-uilgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. BEWAREND VERBOND VAN YEÖRNE i; r i tmun slechter voor hem. r Is ’t waar of niet? Hoe meer dat men M. Visart ként, hoe beter voor hem. Hoe meer dat men papa Meynne kent, hoe Weg met de mannen die alzao hel wiV.ijn van het volk verstaan', weg met den kandidaat Meynne die deel maakt Van die partij, die alzoo de belangen van het volk vetstéat; weg met den francmacon Meynne.’ weg met den geus, den ut Schoon klappen hebben de geuzen dat een li- Maar M. Meynne, nog zoo gauw niet; hier is Kiezers, is dat niet te zeggen ,1 r.c ,n l-nn |)e geipenkandidaat dienstwillige dienaar der frai.macmislogio vijand van bisschop pen. priesters en gods- dienst. KIKZING VAW JU-V* ISSO. kl-A-TTZDITD^^T M. LEON VISART, aftredend lid. beraal gouvernement den handel en nijverheid doet gaan en den landbouw doet Woeien; wij zien het, sedert dat zij aan hel bestuur zijn ’t inbrengen van vreemd graan, de schuren van den boer vol gelaten of hem verplicht van onder den prijs te verkoopen, ’t inbrengen van amerikaansche beesten, is den ondergang van den rijkdom van Veurnambacht. Handelaars en vvinkeliers klagen pullen in de aarde, om dat er zoo weinig koopers zijn, en nog min betalers, de nijverheid van hedendaags gelijkt aan deze van over eenige jaren niet meer zij is ten on deren, gansch ten onderen gegaan; en dat zijn nu onze liberalen die de meuschen met beloften gepaaid hebben, en die alles doen gaan, en nu nog, dat de tijden zoo slecht zijn, T is zeker uit compassie dat zij de lasten verhoogen; mil- iioenen leenenom scholen zonder God te bou wen en meesters zonder leerlingen te betalen. POLITIEK ,n9ob i-.uf ihuX of-. de priesters en de lUezlng. Welk is het doel van de politiek, de staat kunde of de staatsbestiering? 't Is het algemeen ■welzijn. Om tot dit doel te kómen is er éen mid del alléén, te weten r de volkomene overeen stemming der menschelijke wetten, met de waar heid en de rechtveerdigheid. Daar de katholieke godsdienst waarheid is, daar hij zijne rechten bezit door God zelf hem geschonken, alle wet die niet op den Godsdienst gegrondvest is, die egenstrijdig. is, aan den Godsdienst, kan het Zieldaar eenige nekken van den kandidaat welken men ons als katholieken kandidaat zou willen ophangen. Geuzen van Veurne, wat zijt gij toch onbe zonnen geweest om kandidaat aan uwe kiezers voor Ho stellen, of is misschien om u zelve» te doen kennen* In dit geval duizendmaal dank Welke is de zending van ,M. Meynne? In een woord, zijne zending is van hier te komen uilwerken al wat de Irancmaconslogie hem opgelegt; ’l is reeds omdat hij slaat van de logie is, dat hij hier te voorschijn komt als Heeren Kiezers. Maar slechts twee dagen meer en gij zult een uwer bijzonderste burgerrechten uitoefenen, uwen wil uitdrukken nopens den man dien gij als uwen vertegenwoordiger en verdediger uwer belangen, in den landraad wilt aanstellen. Nu een laatste woord als 't u blieft. Mijn heeren. Gij zijt Christen mcnschen, gij zijt echte Vlamingen gelijk uwe voorvaderen, is te zeg gen minnaren van wijsheid en onafhankelijkheid, gij zijl nijverheid, koophandel en als Veurnam- bachtenaren den landbouw toegenegen; wilt gij nu volgens deze drie hoedanigheden handelen, 't is onmogelijk van voor Mijnheer Meynne te stemmen. Wie is immers die geuzenkandidaat? Welkdanig is zijn persoon? Welkdanig is zijne zending? Zijn persoon is gekend, de Standaard van Vlaanderen heeft u dien ovei gewaaide» franc- maijon afgeschilderd, als vrijdenker, goddeloos, vijand van priester en kloosterlingen, die gansch zijn leven lang de Kerk en bare leering bestre den heeft; die om zijne goddeloosheid alle ach ting te Brugge verloren heeft, en die meer dan zestig jaren oud naar Brussel, een geuzennest, zijne oude dagen is gaan slijten. slaat der logie, den vijahdvan handel en nijver heid en landbouw en (kV: Hauler van stemmer Wij geven hier boven het model van T stem- biiefjc dat den 8 Juni till moeten dienen voor de kiezilig van eenen volksvertegenwoordiger. Ter linker zijde van het briefje slaat de naam van den liberalen kandidaat; ter rechter zijde slaat de naam van den katholieken kandidaat, M. Leon Visart'. dien, wij aan de weldenkende kieters aanbevelen. Op hel brielje dal den 8 Juni moet gebruikt worden, is de naam van M. isart, in l rood ge drukt, en die van den liberalen kandidaat in blauw. Boven den' naam van élke'ii kandidaat bevindt zich een klein v ei kunt bestemd om er hel kruis- ke te plaatsen, waardoor de kiezer zijne stem ming iiitdiiikt. In het model van 't stembriefje dat wij hierbo ven mee leiden, hebben wij, door hel treken X, de plaats aangeduid waar dé kiezers die voor M. V'ISABT willen stemmen (het roode vierkant), hun kruiske moeten plaatsen. Het kruiske moet zooveel mogelijk in het mid den van lud vierkant geplaatst worden, op zul ke wijze dat de strepen niet aan den kant raken, veel minde - nog er over uitloopcn. Hel krui«ke kan onverschillig op deze wijze f- of op deze x gemaakt worden. Om alle vernie tiging te voorkómen. is: het geraadzaam het kruisje niette grootte maken. NJen zal, overigens, aan de nieuwe kiezers, in liet lokaal van 'l bewarend Vcybond (Café francais}, de manier van stemmen bader aantoo- nen vóór de kiezitig. zulk eenen goddeloozen Heeren Kiezers, Dinsdag toekomende als uvy loer gekomen is van te gaan stemmen, peisl. er nog eens wel op. Ja, overdenkt het nog eens goed4 als gij, T potlood in de baud, te wege zijl hel gewich tig kruiske te maken. Daar in het kieskotje zijl gij alléén; in volle vrij heid van te stemmen voor wien gij wilt, gij moogt, in den waren zin van het woord, Jiieztn. Welnu, kiest eens en daartoe nog eens aan u zelven ge vraagd waarom zou ik voor dien ouden, afge- kooklen overgewaaide» geus van Brussel stem men? Welke aflaireits hebben wij met dien franc mason? Waai om zpu ik niet stemmen voor -M. Visart, voor zulken ireflelijken, vriendclijkcn, diensl- veerdigen, godsdienstige», overal geachte» en beminden heer?Doet dalen weesl er zeker van gij zult van uwen keus te vreilen zijn. Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. 'sjaars; met de post G fr. Annoacen 20 eetnimeu per regel. - Rechtetlijkè eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. hel 100. d J:)Olf! bi-’d^pl het de streek van het gelooJ en ook nog van de vrijheid, en de liberale partij; is de slavenpartij. ■M. Meynne stelt zich hiier voor, uil slavernij aan de logie; Gouverneur en Commissarissen'aan gesteld in de plaats der uveffelijkste heeren-, die men afzette of releveerde, zijn slaven van het ministerie. Op hunne beurt, doen zij efe geuzetr-burgc- meesters dansen gelijk zij schuifelen; garden of veldwachters kruipen voor de voeten van den Commissaris; slavernij! In ’t ouderwijs; de officieele meesters en meesteressen beven voor hunne inspecteurs, die zelve moeten colonel Van Humbeeck’s leerze gaan kussen, willen zij geenen schop krijgen. Slavernij! Statieoversten, bedienden van den ijzerenweg en telegraaf, garde convoi’s, tot de simpelste baanwachter zijn van hunne eigene kinders niet meester, als Sainctelelte spreekt; T is buigen of bersten. Slavernij! Geheel de liberale partij is eene slavenbende, verkocht aan de logie, die de dwingelandij is. \teg dus met ’t liberalismus! weg met die vijanden dor vrijheid! weg met die mannen onder wiens bestuur albs ten slechtste» gaat, tot nijverheid en handel en landbouw toe! kandidaat zonder hoop van eenigszins te lukken. Moeste hij 'gekozen zijn, zijne zending ware niet van Veurnambacht te vertegenwoordigen c'i te verdedigen, maar van met andere geuzen te'delvcii aan dén put in denwelken de minister Vanhumbeeck, de katholieke religie te vergeefs zal poogen te begraven; .--LTzijne zending ware te klappen in de Kamer, legen al wat ons heilig en dierbaar is, onze christelijke, leering te be spotten, de geestelijke overheid te verachten, de priesters en religieuzen te vervolgen, binst dat hij zal speculeren op het zweet der Predik- beeressen van Brugge die door hunne zelfsop- óffering zijne beurze vullen. Zijne zending ware nog, van bier de streek vol geuzen-employés te steken, bespieders, ru ziezoekers en procesmakers legen de eerbaarste lede» van het dorp. In een woord, zijne zen ding ware Veurnambacht te vergeuzen en te vcrduivelcn. J IH D II 9'3 LBERALE VOLKSVERTECEN- WOOEDICER, 119 -UI') DE VEURNAA ..J KATHOLIEKE VOLKSVERTE GENWOORDIGER. 1 -V .V' B J Ev J A 4 1 I A v ikf aa'. A I i

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1