X
Leve Visart!
Leve Visart!
Vetrne, Juni 1880.
3KC jaar
iV 1859bis.
n
I.EON VISART
--1
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, dnikker-uilgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne.
BEWAREND VERBOND VAN YEÖRNE
i;
r
i
tmun
slechter voor hem.
r
Is ’t waar of niet?
Hoe meer dat men M. Visart ként, hoe beter
voor hem.
Hoe meer dat men papa Meynne kent, hoe
Weg met de mannen die alzao hel wiV.ijn van
het volk verstaan', weg met den kandidaat
Meynne die deel maakt Van die partij, die alzoo
de belangen van het volk vetstéat; weg met den
francmacon Meynne.’ weg met den geus, den
ut
Schoon klappen hebben de geuzen dat een li-
Maar M. Meynne, nog zoo gauw niet; hier is
Kiezers, is dat niet te zeggen
,1 r.c
,n l-nn
|)e geipenkandidaat
dienstwillige dienaar
der frai.macmislogio
vijand van bisschop
pen. priesters en gods-
dienst.
KIKZING VAW JU-V* ISSO.
kl-A-TTZDITD^^T
M. LEON VISART,
aftredend lid.
beraal gouvernement den handel en nijverheid
doet gaan en den landbouw doet Woeien; wij
zien het, sedert dat zij aan hel bestuur zijn
’t inbrengen van vreemd graan, de schuren van
den boer vol gelaten of hem verplicht van onder
den prijs te verkoopen, ’t inbrengen van
amerikaansche beesten, is den ondergang van
den rijkdom van Veurnambacht. Handelaars en
vvinkeliers klagen pullen in de aarde, om dat er
zoo weinig koopers zijn, en nog min betalers,
de nijverheid van hedendaags gelijkt aan deze
van over eenige jaren niet meer zij is ten on
deren, gansch ten onderen gegaan; en dat zijn
nu onze liberalen die de meuschen met beloften
gepaaid hebben, en die alles doen gaan, en
nu nog, dat de tijden zoo slecht zijn, T is zeker
uit compassie dat zij de lasten verhoogen; mil-
iioenen leenenom scholen zonder God te bou
wen en meesters zonder leerlingen te betalen.
POLITIEK
,n9ob i-.uf ihuX of-.
de priesters en de lUezlng.
Welk is het doel van de politiek, de staat
kunde of de staatsbestiering? 't Is het algemeen
■welzijn. Om tot dit doel te kómen is er éen mid
del alléén, te weten r de volkomene overeen
stemming der menschelijke wetten, met de waar
heid en de rechtveerdigheid. Daar de katholieke
godsdienst waarheid is, daar hij zijne rechten
bezit door God zelf hem geschonken, alle wet
die niet op den Godsdienst gegrondvest is, die
egenstrijdig. is, aan den Godsdienst, kan het
Zieldaar eenige nekken van den kandidaat
welken men ons als katholieken kandidaat zou
willen ophangen.
Geuzen van Veurne, wat zijt gij toch onbe
zonnen geweest om
kandidaat aan uwe kiezers voor Ho stellen, of is
misschien om u zelve» te doen kennen* In dit
geval duizendmaal dank
Welke is de zending van ,M. Meynne?
In een woord, zijne zending is van hier te
komen uilwerken al wat de Irancmaconslogie
hem opgelegt; ’l is reeds omdat hij slaat van de
logie is, dat hij hier te voorschijn komt als
Heeren Kiezers.
Maar slechts twee dagen meer en gij zult een
uwer bijzonderste burgerrechten uitoefenen,
uwen wil uitdrukken nopens den man dien gij
als uwen vertegenwoordiger en verdediger uwer
belangen, in den landraad wilt aanstellen.
Nu een laatste woord als 't u blieft.
Mijn heeren.
Gij zijt Christen mcnschen, gij zijt echte
Vlamingen gelijk uwe voorvaderen, is te zeg
gen minnaren van wijsheid en onafhankelijkheid,
gij zijl nijverheid, koophandel en als Veurnam-
bachtenaren den landbouw toegenegen; wilt gij
nu volgens deze drie hoedanigheden handelen,
't is onmogelijk van voor Mijnheer Meynne te
stemmen.
Wie is immers die geuzenkandidaat?
Welkdanig is zijn persoon?
Welkdanig is zijne zending?
Zijn persoon is gekend, de Standaard van
Vlaanderen heeft u dien ovei gewaaide» franc-
maijon afgeschilderd, als vrijdenker, goddeloos,
vijand van priester en kloosterlingen, die gansch
zijn leven lang de Kerk en bare leering bestre
den heeft; die om zijne goddeloosheid alle ach
ting te Brugge verloren heeft, en die meer dan
zestig jaren oud naar Brussel, een geuzennest,
zijne oude dagen is gaan slijten.
slaat der logie, den vijahdvan handel en nijver
heid en landbouw en (kV:
Hauler van stemmer
Wij geven hier boven het model van T stem-
biiefjc dat den 8 Juni till moeten dienen voor
de kiezilig van eenen volksvertegenwoordiger.
Ter linker zijde van het briefje slaat de naam
van den liberalen kandidaat; ter rechter zijde
slaat de naam van den katholieken kandidaat,
M. Leon Visart'. dien, wij aan de weldenkende
kieters aanbevelen.
Op hel brielje dal den 8 Juni moet gebruikt
worden, is de naam van M. isart, in l rood ge
drukt, en die van den liberalen kandidaat in
blauw.
Boven den' naam van élke'ii kandidaat bevindt
zich een klein v ei kunt bestemd om er hel kruis-
ke te plaatsen, waardoor de kiezer zijne stem
ming iiitdiiikt.
In het model van 't stembriefje dat wij hierbo
ven mee leiden, hebben wij, door hel treken X,
de plaats aangeduid waar dé kiezers die voor
M. V'ISABT willen stemmen (het roode vierkant),
hun kruiske moeten plaatsen.
Het kruiske moet zooveel mogelijk in het mid
den van lud vierkant geplaatst worden, op zul
ke wijze dat de strepen niet aan den kant raken,
veel minde - nog er over uitloopcn.
Hel krui«ke kan onverschillig op deze wijze f-
of op deze x gemaakt worden. Om alle vernie
tiging te voorkómen. is: het geraadzaam het
kruisje niette grootte maken.
NJen zal, overigens, aan de nieuwe kiezers,
in liet lokaal van 'l bewarend Vcybond (Café
francais}, de manier van stemmen bader aantoo-
nen vóór de kiezitig.
zulk eenen goddeloozen
Heeren Kiezers,
Dinsdag toekomende als uvy loer gekomen is
van te gaan stemmen, peisl. er nog eens wel op.
Ja, overdenkt het nog eens goed4 als gij,
T potlood in de baud, te wege zijl hel gewich
tig kruiske te maken.
Daar in het kieskotje zijl gij alléén; in volle vrij
heid van te stemmen voor wien gij wilt, gij moogt,
in den waren zin van het woord, Jiieztn. Welnu,
kiest eens en daartoe nog eens aan u zelven ge
vraagd waarom zou ik voor dien ouden, afge-
kooklen overgewaaide» geus van Brussel stem
men? Welke aflaireits hebben wij met dien franc
mason?
Waai om zpu ik niet stemmen voor -M. Visart,
voor zulken ireflelijken, vriendclijkcn, diensl-
veerdigen, godsdienstige», overal geachte» en
beminden heer?Doet dalen weesl er zeker
van gij zult van uwen keus te vreilen zijn.
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. 'sjaars; met de post G fr. Annoacen 20 eetnimeu per regel. -
Rechtetlijkè eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. hel 100.
d J:)Olf! bi-’d^pl
het de streek van het gelooJ en ook nog van de
vrijheid, en de liberale partij; is de slavenpartij.
■M. Meynne stelt zich hiier voor, uil slavernij aan
de logie; Gouverneur en Commissarissen'aan
gesteld in de plaats der uveffelijkste heeren-, die
men afzette of releveerde, zijn slaven van het
ministerie.
Op hunne beurt, doen zij efe geuzetr-burgc-
meesters dansen gelijk zij schuifelen; garden
of veldwachters kruipen voor de voeten van den
Commissaris; slavernij!
In ’t ouderwijs; de officieele meesters en
meesteressen beven voor hunne inspecteurs, die
zelve moeten colonel Van Humbeeck’s leerze
gaan kussen, willen zij geenen schop krijgen.
Slavernij!
Statieoversten, bedienden van den ijzerenweg
en telegraaf, garde convoi’s, tot de simpelste
baanwachter zijn van hunne eigene kinders niet
meester, als Sainctelelte spreekt; T is buigen of
bersten. Slavernij!
Geheel de liberale partij is eene slavenbende,
verkocht aan de logie, die de dwingelandij is.
\teg dus met ’t liberalismus! weg met die
vijanden dor vrijheid! weg met die mannen
onder wiens bestuur albs ten slechtste» gaat, tot
nijverheid en handel en landbouw toe!
kandidaat zonder hoop van eenigszins te lukken.
Moeste hij 'gekozen zijn, zijne zending ware
niet van Veurnambacht te vertegenwoordigen
c'i te verdedigen, maar van met andere geuzen
te'delvcii aan dén put in denwelken de minister
Vanhumbeeck, de katholieke religie te vergeefs
zal poogen te begraven; .--LTzijne zending ware
te klappen in de Kamer, legen al wat ons heilig
en dierbaar is, onze christelijke, leering te be
spotten, de geestelijke overheid te verachten,
de priesters en religieuzen te vervolgen, binst
dat hij zal speculeren op het zweet der Predik-
beeressen van Brugge die door hunne zelfsop-
óffering zijne beurze vullen.
Zijne zending ware nog, van bier de streek
vol geuzen-employés te steken, bespieders, ru
ziezoekers en procesmakers legen de eerbaarste
lede» van het dorp. In een woord, zijne zen
ding ware Veurnambacht te vergeuzen en te
vcrduivelcn.
J
IH
D
II
9'3
LBERALE VOLKSVERTECEN-
WOOEDICER,
119 -UI')
DE VEURNAA
..J
KATHOLIEKE VOLKSVERTE
GENWOORDIGER.
1 -V .V'
B J Ev J A 4 1 I A
v ikf aa'. A I
i