1 September 2880. 36e saar de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Ahnoncen 20 centimen per regel. Veirne, IJwauffinitldelen. Wilt gij nu weten, geëerde lezers, wat de geuzen verslaan door de dwangmiddelen der geestelijken? HoortAan de sukkelaars zeg gen als gij voor de liberalen stemt; als gij uwe kinderen naar de gemeenteschool zendt, gij zijt verdoemd; gij stelt u bloot aan de wrake des Heeren; gij trekt de grootste ongelukken over uwen handel, over uwe boerderij, over uw huisgezin; gij zult sterven gelijk een hond Zoo, alswanneer de Paus, de Bisschoppen en de priesters, getrouw aan hunne zending, vol gens de leering van Christus, de geloovigen waarschuwen over de goddelooze inzichten en werkingen van het geuzendom, en hun den waren weg dien zij, als christenen, bewandelen moeten, willen aantoonen, en als wettige over sten willen voorenschrijven, dat is dwangmid del! Hoe uitzinnig toch! Er bestaal, bijvoor beeld is gelijk welke maatschappij of gilde in eene stad, die gilde heeft hare standregelen en overheden; niemand is verplicht er deel van te maken, maar die er werkelijk deel van maakt, moet de standregelen onderhouden en aan de overheden gehoorzamen, zoo niet, hij wordt gestraft, en zelfs verbannen, en dat bij zegge of niet, hij maakt geen deel meer van die maat schappij. En de handelwijze der overheid zou een dwangmiddel zijn? Ilewel de Kerk is ook ccnc sociëteit; die er wil deel van maken, moet de standregelen, de leering, de wel van Christus en zijne wettige plaatsvervangers onderhouden, en gehoorzamen aan de bevelen der geestelijke overheid, zoo niet, hij is geen ware chiistdn, en bijgevolg stelt zich bloot aan de straffen (Tie God, de oppermeester en de eeuwige waarheid, zelf' uit- gespioken heeft tegen deze die zijne wel en deze van de 11. Kerk niet onderhouden; en dat hij zegge dat hij ware christen is, en dat hij naar de misse gaal, enz. enz., dal en doet er niets aan. Nu de geestelijke overheid verbiedt van voor de liberalen le stemmen, omdat de li berale partij, volgens de dagelijksche getuige nis zelfs van hare opperhoofden en organen, eene goddelouze sekte is voor duel hebbende overal 't ongeloof te verspreiden. De geestelijke overheid verbiedt nog aan de oudeis hunne kinderen te zenden naar de ge meentescholen, die door de nieuwe wet inge richt zijn geweest om de kinderen aan de Kerk te ontrukken. Handelen zij niet volgens alle redelijkheid, en mogen zij deze die den waren weg willen blijven bewandelen, deze die willen aan de geestelijke maatschappij, aan de H. Kerk voort loebehooren, verwittigen, en tot het on derhouden der standregelen en de gehoorzaam heid van de wettige overheid opwekken en ver plichten? Waar is de oneerlijke dwangmiddel? Die wil kan zich vrij van de Kerk afscheiden; maar wil hij er deel van maken, hij moet zich, gelijk in alle sociëteiten, onderwerpen aan de wel en aan de overheid. Wat zouden de geu zen zeggen, indien socialisten of communards zich verzetten tegen de straffe voor diefstal en plunderij, en beweerden dal bet een oneerlijke dwangmiddel is legen hunne partij? Zij zouden hen uillachcn, peizen wij. llewcl hunne uitval len en verontweerdigingen tegen de zoogezeide dwangmiddelen der geestelijken zijn even be lachelijk en uitzinnig! Verstaan onze hedendaagsche geusche be stuurders van Staat, stad, gemeente, hospicen, dat alzoo? Onnoodig het tegenovergestelde te be wijzen; hunne schandige afzettingen, hunne dwingelandij jegens de katholieke armen enz., zijn gekend van iedereen. Zoo, geuzen, zwijgt van dwangmiddelen, en spreekt gij er nog van, vei draait de zaken niet, en maakt onderscheid waar het behoort, distingue frequenter, zegt een gegrond spreekwooid. Dat de liberalen, liberale neeringdoeners en ambachtslieden den penning jonnen, dat de li berale eigenaars van geene katholieke pachters willen; wij zullen nooit zeggen dat het in den tegenwoordigen staat van zaken en onder opzicht onzer hedendaagsche landwetten oneerlijke dwang middelen zijn; neen, en wij vereischen voor de katholieken het zelfde recht; maar de oneerlijke dwangmiddelen door de liberalen alleen uitge voerd zijn de volgende de katholieken van alle openbare ambten afzetten en stelselmatig verwijderen, omdat zij katholiek zijn; aan ka tholieke armen hel brood benemen dat hun van rechtswege toekomt, omdat zij katholiek zijn; aan al de katholieken hun stemrecht ontnemen, omdat zij katholiek zijn; alle fonclionarissen van Staat, Provincie of Gemeente dwingen voor de liberalen le stemmen en hunne kinders naar de geuzescholcn te zenden, enz., deze zijn oneerlijke middelen, omdat, volgens onze grondwet, alle Belgen gelijk zijn voor de wet, omdat de disch is ingei icht geweest ten voordeele van al de armen, zonder onderscheid, omdat nog altijd volgens de Grondwet, verstaal wel, in ons Belgie de vrij heid van geweien voor iedereen gewaarborgd is; bij gevolg de Staat, de Provincie, de Ge meente en alle openbare besturen, ’t zij liberaal, 't|zij katholiek, moeten iedereen vrij laten, mogen niemand verplichten. Wij hebben hel altijd gezegd godsdienst en zelfsopoffering zijn de eerste hoedanigheden van den onderwijzer. Het is niet al met den zak fe vullen met de zuurgewonnen frankjes van den lastenbetaler, onderwijzers en onderwijzeressen moeten door hoogere gevoelens bezield zijn, die hen be kwaam maken van de lastige taak uil te werken waartoe zij geroepen zijn. En, och Heere, toch! Welke geus of’ geuzin kan zijn herte zoo boog verbeffen? Zij werken voor de kluiten en voor anders niet, Volk weet het, het getuigt het, en moest die barbaarsche verplichting die sla venkoord rond den hals van zoovele menschen niet liggen, hier gelijk elders, zouden geuzen meesters en meesteressen kennissen naar de school mogen roepen om te zamen den lijd te verdrijven. En nogtans, moest men de geuzen gelooven, ’t zijn de geuzen alleen die orde kunnen houden; ’t zijn de geuzen alleen die verstand hebben van opvoeding en verbeteringen bij te brengen (bij zonderlijk als het den zak geldt). Nu, ’t en deurt niet lang eer hel geuzenender- wijs vruchten mag plukken. Er is onlangs te Namen oproer geweest in de verbeteringsschool, en 't ging er zoo slecht dat geheel de stad in rep en roer stond. 400 opgeslctei en wilden se dert cenige dagen niet meer gehoorzamen, en op zekeren nacht begon men, op een gegeven teeken, le huilen en te tieren en alles wat men onder de hand vond le vernielen. Men wilde buiten; maar alhoewel de oproermakers op hun groot getal gerekend hadden, moesten zij het meestendeels laten steken, Nu kwamen de gen darmen op om de ongelukkige wakers bij te staan; maar zij ook moesten worstelen, kregen slagen en schoppen, en moesten bedreigen van hunne wapens te gebruiken. De hülpbestuurder wierd bijkans gedood door een stuk van een vensterraam, welk men hem naar hel hoofd wierp overal was men bezig met wreed te vechten. En wakers en gendarmen waren nog niet genoeg de soldaten van het garnizoen moesten hunne macht nog gaan versterken. En zegt nu dal men, toen de Broeders daar waren, in plaats van wanorde, er rust en vrede vond; dat eenige Broeders die galeiboeven 't hoope hielden; en wat meer is, dal men binst dezen ongclukkigen opstand hoorde roepen Dat de Broeders weerkomen; deze moeten wij hebben! Deze behandelen ons zachter! Men had reeds veranderingen op veranderingen gedaan in het bewakend persooneel. En toen nog niet gaan O geuzen, gij zijl verstandig! De Broeders zijn dwazenGij alleen kunt kinderen en jong heden vormen! Overal zult gij ’t zaad der revo lutie in de herten strooien, en gij de eerste zult er door misschien in ’t ongeluk geworpen wor den. Zulk beom, zulk vrucht. Zwicht u, ouders; ’t serpent zei zulke schoone dingen aan Eva, en Eva liet zich vangen. En wat er van kwam, weet gij. 15e cn <Bc Nlmizen toegewijd aan de katholieke ouders, die kinderen toljaren hebben om ze naar school te zenden. Daar was een keer in ’t Ooslenland Een kat Die wondergeern muizen at; Maar hoe ze keek en hoe ze loerde. Niet een der muisjes dat verroerde; Z’haftn trouwens veel te veel verstand Om al de booze’ kattestreken. Geheel van buiten niet to wetön. De kat, die hondemager wierd, En moe gesjouwd en rondgezwierd, Na lange peizen en verzinnen Hoe ze 't vertrouwen weèr zou winnen, Besloot van op een groot plakkaat, Aan T muizenvolk te laten welen Dat tusschen haar cn hen, de haat voor goed gebluschl was en vergeten. Ze zou zelfs scholen opendoen Om jonge muisjes op te voèn, En hun van kindsgebeent te leeren Hoe zij hun vadren moeten ceren. ‘s Avonds, in den muizenraad. Bracht iemand nieuws van een plakkaat Zoo schoon cn groot, dat nooit voor dezen Een muis de weèrga bad gelezen; POLITIEK OVERZICHT. Frankrijk. Geheel het ministerie beeft zijn ontslag gegeven en men weet op dit oogen- blik nog niet hoe de krisis zal eindigen. Gelijk wij gezegd hebben, moest er een be sluit genomen worden ten opzichte van de toe passing der dekreten tegen de kloosterorders. Drie ministers wilden de onmiddelijke verdrij ving van al de kloosterlingen; M. Freycinct, an ders een grootejgeus, was van gevoelen dat hel te ver ging en het hoog tijd werd de drift van hel goddeloos parijsch gepeupel in te toornen, in plaats van toe te geven; hij dacht dat de sla gen aan de Kerk toegebracht, de maatschappij zouden doen uiteenschokken en dus ook den val der republiek veroorzaken. De voorzitter der republiek was van T zelfde gedacht en de meer derheid van den raad scheen zijne zienwijze aan te nemen. Doch verder niet ’t akkoord gerocht zijnde, gaf geheel het kabinet zijn ontslag. Spanje. De Spaansche dagbladen melden de geboorte eener prinses, dochter van koning Al fonso en van de koningin Christina. De doop plechtigheid heeft dinsdag 14 dezer plaats ge had. De ministers, de vertegenwoordigers van hel land, de afgeveerdigden van al de grootc korpsen van den Slaat, waren er tegenwoordig. Koningin Isabella hield het kind over de doop vont en gat het de namen van Maria-Marcédès- Isabella. De aartsbisschop van Toledo diende bel doopsel toe. In Madrid heeft men de lijding der geboorte met de grootste vreugde ontvangen. Engeland. In Ierland blijft de toestand nog altijd gespannen. De bedreigingen tegen de pachters, welke bezit genomen hebben van de pachthoven, waaruit de huurders waren ver dreven, nemen meer en meer uitbreiding. Zon dag toekomende zal er cene meeting plaats heb ben, waaraan M, Parnell zal deel nemen. Oostenrijk. Volgens men uit Wcencn meldt, zou men van gedacht zijn Bumenie tot koning rijk te verheffen. Dit ontwerp vindt bij de Ser viërs weinig bijval. Wordt prins Karei als ko ning uitgeroepen zoo zal men er ernstig aan dtnk;n, cok prins Milan met die weet digheid te b 'klecdcn. Volgens de Norddeutsche Allgemeine Zeitung zou prins Karel-Anloon, jongste zoon van den erfprins Leopold van Hohenzollern, de ver moedelijke troonopvolger van prins Karei van Bumenie zijn. Dit blad verschijnt den Woensdag, oumiddelijk na u.. o Bechtci lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, le Veurne. 3 4 <x. ^e»a

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1